Udnyttelse af loftsrum
Fra : SB

Dato : 09-02-05 09:00

Hejsa

Vi overvejer at udnytte vores loftsrum, men der er vel noget
lovgivningsmæssigt mht hvordan det gøres!? Vi vil bare isolere loftet, så
det bliver tørt og godt - det skal ikke bruges til beboelse.

Vi har yderst tegl - herunder et undertag af tjærepap. Må man lægge
isolering direkte op ad undertaget eller skal der være luft imellem?? I så
fald hvor meget?

Hvor mange mm isolering skal der på? (Vi overvejer at fjerne isoleringen
mellem første sal og loft!!!!)

Hvilket materiale bruges inderst - træplader eller gips?

Al hjælp velkommen

//Søren

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-02-05 11:35

> Vi har yderst tegl - herunder et undertag af tjærepap. Må man lægge
> isolering direkte op ad undertaget eller skal der være luft imellem?? I så
> fald hvor meget?

Kun hvis pappen er diffussionsåben må man lægge isoleringen helt op til.
Det mener jeg tjærepap er, men det bør undersøges. Der har desuden været
folk her i gruppen der har argumenteret for under alle omstændigheder at
lave min. 50 mm hulrum op imod undertaget.

> Hvor mange mm isolering skal der på? (Vi overvejer at fjerne isoleringen
> mellem første sal og loft!!!!)

Jeg mener der hos www.rockwool.dk står noget om hvor meget isolering
(husk forskellene på isoleringesevnen de forskellige kvaliteter
imellem)(der er sikket også beskrevet dit spørgsmål vedr. cirkulation på
ydersiden af isoleringen, og den generelle opbygning)

Hvorfor fjerne isoleringen mellem etagerne, den vil jo også virke som
lydisolering, men plejer at lægge isoleing ind i etageadskillelser til
dette formål, dog husk at fjerne/gennemhulle evt. dampspærre i
etageadskillelsen.

> Hvilket materiale bruges inderst - træplader eller gips?

Ja!

Jeg har brugt gips, det er billigt og nemt at have med at gøre, helst 2 lag.
Husk at lægge el oa. ind først, og selvfølgelig dampspærre.

God fornøjelse, det bliver et sjovt projekt

Mvh

Jesper.

Fra : anders majland

Dato : 09-02-05 15:57

> Hvorfor fjerne isoleringen mellem etagerne, den vil jo også virke som
> lydisolering, men plejer at lægge isoleing ind i etageadskillelser til
> dette formål

Og husk brandkravet - Etageadskillelser til et udnytteligt loftsrum skal
være BD30. Jeg kan ikke huske om det også er tilfældet til et ikke
udnytteligt - men da det er stort nok til at i vil lave "depot" deroppe er
det måske udnytteligt. Sørg ihvertfald for at checke det.

, dog husk at fjerne/gennemhulle evt. dampspærre i
> etageadskillelsen.

Det er så til diskussion om der må/skal være en dampsærre der

> Jeg har brugt gips, det er billigt og nemt at have med at gøre, helst 2
> lag.
> Husk at lægge el oa. ind først, og selvfølgelig dampspærre.

Det kan anbefales at lægge dampsærren lidt inde i isoleringen. Lægges f.eks
250mm på med 200mm før dampspærren kan elinstallationerne føres i de sidste
50mm uden at bryde dampspærren.

/A

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-02-05 19:51

> Det er så til diskussion om der må/skal være en dampsærre der

Han skriver at han overvejer at fjerne isoleringen i etageadskillelsen,
dermed må 1.-salen defineres som et varmt rum -> ingen dampspærre,
ellers må du forklare mig hvad du mener.

> Det kan anbefales at lægge dampsærren lidt inde i isoleringen. Lægges f.eks
> 250mm på med 200mm før dampspærren kan elinstallationerne føres i de sidste
> 50mm uden at bryde dampspærren.

Ja, det lyder rimeligt genialt,Majland, især synes jeg det lyder bedre
end løsningen hvor man lægger dampspærren imellem de to lag gips med al
den perforering der må ske når man skruer gipsen fast.

Mvh

Jesper

Fra : anders majland

Dato : 09-02-05 20:31

> Han skriver at han overvejer at fjerne isoleringen i etageadskillelsen,
> dermed må 1.-salen defineres som et varmt rum -> ingen dampspærre, ellers
> må du forklare mig hvad du mener.

Det har været diskuteret herinde før. Ja det er varme rum så der er ikke
noget krav om dampspærre - men over et køkken eller bad kan det være en god
ide med dampsærren alligevel for at holde fugten i rummet (så der kan
udluftes direkte til det fri)

/A

Fra : SB

Dato : 10-02-05 10:23

> [...]
> imellem)(der er sikket også beskrevet dit spørgsmål vedr. cirkulation på
> ydersiden af isoleringen, og den generelle opbygning)

Har nu kigget lidt på www.rockwool.dk - og fandt det her link:
http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=50&ref=#89

Sådan som jeg opfatter det, er at ved diffusionsåbne undertage må man godt
lægge isolering helt ud til undertaget.

Det forudsætter dog at tjærepappet er diffusionsåbent!

//SB