Anbefaling: mål jeres strømforbrug...
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 06-02-05 14:28

Tænk, at man kan være så heldig, at ens køleskab brænder sammen lige
før jul...

Jamen, det var faktisk et held. For jeg var nødt til at købe et nyt,
og da jeg også havde et gammelt fryseskab stående, besluttede jeg mig
for at skrotte begge dele, og købe et kombiskab (A+) som erstatning.
Desuden havde jeg en 100 liters kummefryser i kælderen, men den var
der ikke noget i vejen med.

Ikke før jeg målte strømforbruget. Køleskab: 500 kr. pr. år.
Fryseskab: 800 kr. pr. år. Kummefryser: 1.500 kr. pr. år. I alt
2.800,- kr.

Jeg udskiftede således også kummefryseren, og fik følgende forbrug:
Kombiskab: 350 kr. pr. år, kummefryser 320 kr. pr. år. En besparelse >
2.000 kr. om året. Investeringen var på 3.800,- kr.

Lån en måledims hos Elsparefonden. Det kan måske blive interessant.

Mvh. JIB

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 06-02-05 16:24

Jørn Ibsen (slet 08EZE) wrote:

Klip

> [...]
> Kombiskab: 350 kr. pr. år, kummefryser 320 kr. pr. år. En besparelse >
> 2.000 kr. om året. Investeringen var på 3.800,- kr.

Det er da vist for godt til at være sandt. - Hvad jeg heller ikke tror
det er.

Er det målt ved samme betingelser, over lige lang tid.? Sommer/vinter.?
Var der lige stor mænge i skabene, osv. osv.?

Mvh. Jørgen

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 06-02-05 19:59

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa> skrev:

>Det er da vist for godt til at være
>sandt. - Hvad jeg heller ikke tror
>det er.

Nej, klart - jeg fylder jer med løgn for at få et skæggere liv.

>Er det målt ved samme betingelser,
>over lige lang tid.?
>Sommer/vinter.?
> Var der lige stor mænge i
>skabene, osv. osv.?

Det er målt med ca. 1 uges mellemrum - indholdet af den gamle
fryser blev flyttet over i den nye. Forbruget blev målt over et
døgn, hvilket ifølge elsparerådet er tilstrækkeligt. Apparaterne
blev åbnet/lukket lige meget under målingen, og holdt samme
temperatur. Indendørstemperaturen var den samme. Jeg havde det
samme tøj på.

Bemærk, at de gamle apparater havde et kanonhøjt forbrug - derfor
den store besparelse. Kummefryseren er 15 år, og forlængst
udslidt. En fryser må altså ikke bruge strøm for 1.500 kr. om
året...

Mvh. JIB

Fra : Armand

Dato : 06-02-05 23:29

Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Er det målt ved samme betingelser, over lige lang tid.? Sommer/vinter.?
> Var der lige stor mænge i skabene, osv. osv.?

Tjaeh - Det gamle køleskab er tilsyneladende målt efter at det er stået
af, såeh :-/

--
Armand.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 07-02-05 09:13

Armand <armand@mcchaufforerne.dk> skrev:

>Tjaeh - Det gamle køleskab er
>tilsyneladende målt efter at det er stået
>af, såeh :-/

Ja nemlig ja. Hvis det havde været i normal stand, burde det koste
mig 380 kr. om året ifølge det angivne strømforbrug på den lille
mærkat i lågen. Nu kostede det mig 500 kr., så jeg indrømmer - de
120 kr af besparelsen på 2.000 skyldes et defekt køleskab. Jeg
snød lidt for at gøre mig interessant.

Jeg har ikke udtrykt mig klart nok. Jeg prøver igen:

Hvis I har gamle hvidevarer, som tilsyneladende fungerer
upåklageligt, så gør jer selv den tjeneste at måle deres
strømforbrug. Min 15 år gamle kummefryser brugte for 1.200 kr.
mere om året end nødvendigt. En ny kostede 950 kr.

Mine forældre havde en glimrende 25 år gammel kummefryser. Den
havde et forbrug, der lå ca. 900 kr. over, hvad en tilsvarende ny
bruger.

Hvis ikke I kan konstatere et overforbrug, så glæd jer over det!
Så slipper I for en masse overvejelser vedr. udskiftning.

Vh. JIB

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-02-05 19:46

> for at skrotte begge dele, og købe et kombiskab (A+) som erstatning.
> Desuden havde jeg en 100 liters kummefryser i kælderen, men den var
> Jeg udskiftede således også kummefryseren, og fik følgende forbrug:

Hvor i hulen har du fundet en kummefryser og et A+ kombiskab for 3.800?

Mvh Maria

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 06-02-05 20:04

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev:

>Hvor i hulen har du fundet en
>kummefryser og et A+ kombiskab for 3.800?

I Elgifanten. Kombiskabet er et Blomberg til 3.450 minus
tilskuddet på 500,- og kummefryseren hedder Belko eller sådan
noget og kostede 850,- penge (det var dog en trykfejl, den skulle
have kostet 950,-). Det er kun en 100 liters kummefryser.

Vh. JIB

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 06-02-05 21:40

"Jørn Ibsen (slet FNVB3)" <j-ibsen@FNVB3get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget og kostede 850,- penge (det var dog en trykfejl, den skulle
> have kostet 950,-). Det er kun en 100 liters kummefryser.

Hej Jørn

Jeg har fattet dit budskab og er begyndt at måle.

Tak for det gode råd.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 07-02-05 00:41

> Lån en måledims hos Elsparefonden. Det kan måske blive interessant.

Man kan også gå ind på www.selvtjet.sparel.dk

og kontrollere sine apparater og sit forbrug og få gode råd om hvad der
ttrænger til en udskiftning.

Det betaler sig..

mvh
Vibeke