Drivhus - drypvanding og brug af regnvands~
Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 06-02-05 11:33

Kære gruppe

Jeg er ny drivhusejer og har læst, at drypvanding er noget af det
bedste for planterne!
Nu er problemet blot at de to systemer (vanlet og hydromat), som jeg
kan finde på markedet, begge er lavet til brug på en vandhane med et
konstant vandtryk. Og nu vil jeg gerne bruge regnvand fra
regnvandstønder og her varierer vandstanden jo selvsagt noget.

Er der nogen her, som har en smart løsning til regulering af
vandstrømmen fra en regnvandstønde til et drypvandingssystem?

Desværre har jeg ikke den store højdeforskel mellem regnvandstønden og
bunden i drivhuset. Der er ca. 60 cm mellem bunden af tønden og jorden
i drivhuset. Men det bude vel være nok til at vandet kan løbe ud via
drypvandsslangerne?

Eller skal jeg til at invistere i en lille vandpumpe, som kan føde
drypvandingssystemet og på den måde styre vandingen?

Alle gode ideer og alternative forslag er mere end velkomne!

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-02-05 12:56

"Jørgen Dalgaard" <dahlgaard@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen her, som har en smart løsning til regulering af
> vandstrømmen fra en regnvandstønde til et drypvandingssystem?

Tillykke med drivhuset!

Du kan bruge en cisterneventil, men der skal nok mere højdeforskel til. Jeg
ville nøjes med kappilærkasser, de svigter ikke og jeg synes ikke væksten er
dårlig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 07-02-05 22:12

> [...]
>ville nøjes med kappilærkasser, de svigter ikke og jeg synes ikke væksten er

Ja - højden er et problem. Jeg har prøvet en kappilærkasse til tomater
på terassen og det gik sådan set fint nok. I Politikens bog om
drivhuset fraråder Helge Petersen dog direkte brug af kappilærkasser
pga. faren for ophobning af salte omkring planterødderne - især ved
tomatplanter.

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-02-05 23:45

"Jørgen Dalgaard" <dahlgaard@mailme.dk> skrev i en meddelelse
newskf01dhfl4tfijtvvuuqacbb5cen1i24n@4ax.com...

> [...]
> drivhuset fraråder Helge Petersen dog direkte brug af kappilærkasser
> pga. faren for ophobning af salte omkring planterødderne - især ved

Det er helt problemfrit, jeg bruger den type hvor man ikke bruger selve
sækken, og dynger alt det op, der kan ligge. I det midterste hul sætter jeg
(først)en plastbøtte uden bund, og der kan jeg se at vande. Bruger en
friskere sphagnum i opstigningsrørene og den fugter jeg og presser godt (og
sætter en hegnspæl ned mens man kan se at ramme). Et sidste trick til at
undgå ubehageligheder er, at man forer kassen med afdækningsfolie, så holder
den tæt. Agurken kan få varmet tæerne ved at lægge en akvarievarmer ned i
vandet, så der er 25 grader.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole Jensen

Dato : 06-02-05 21:25

Jørgen Dalgaard <dahlgaard@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Eller skal jeg til at invistere i en lille vandpumpe, som kan føde
> drypvandingssystemet og på den måde styre vandingen?

Jeg har samme udfordring som dig, dog har jeg lidt større højdeforskel.

Jeg har spekuleret på at koble et husvandværk på, således kan jeg også
bruge regnvandet til havevanding med haveslange. De kan fås fra 600,-.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : John Smith

Dato : 07-02-05 15:22

Ole Jensen wrote:

> Jeg har spekuleret på at koble et husvandværk på, således kan jeg også
> bruge regnvandet til havevanding med haveslange. De kan fås fra 600,-.

Det ville jeg også gøre, med et lille filter foran.
Der må stå på drypvandingsanlæggene hvor stort tryk de kræver for at
kunne køre.
Alternativt kunne man måske lave et "vandtårn". Problemet er bare at man
skal 10 meter op for hver bar's tryk man vil have - kunne godt være at
naboerne lure lidt hvis man pludseligt har et 35 meter højt tårn ved
siden af drivhuset.

John Smith

Fra : Armand

Dato : 07-02-05 19:09

John Smith wrote:

> [...]
> skal 10 meter op for hver bar's tryk man vil have - kunne godt være at
> naboerne lure lidt hvis man pludseligt har et 35 meter højt tårn ved

De drypvandere jeg har set til dato har haft reservoir i højde med
drivhusets tagkant.
Derved vil ihverftald den øverste halvdel af regnvandstønden kunne løbe
til på samme måde. Ellers kunne jo overvejes en højere placering af
tønden :-/

Dryp-intensiteten vil stige med stigende tryk og derved også med
stigende vandhøjde i tønden, hvorved man i grunden bør have et reservoir
(der funktionsmæssigt virker som en gammeldags højtskyls-cisterne der
kører i slowmotion) imellem tønden og dryp-slangerne :-|

--
Armand.

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 07-02-05 22:21

On Mon, 07 Feb 2005 19:08:44 +0100, Armand <armand@mcchaufforerne.dk>
wrote:
> [...]
>(der funktionsmæssigt virker som en gammeldags højtskyls-cisterne der
>kører i slowmotion) imellem tønden og dryp-slangerne :-|

Ja - det tror jeg, at du ret i. Derfor tænker jeg også på en lille
pumpe, som kan hæve vandet til en beholder i en passende fast højde.
Det er vist sådan, at vanlet og hydromat virker - dog med en fast
tilførsel fra en vandhane. Hydromat kan fåes med en slags
termostatventil, som skruer op for vandet, når det er varmt.

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 08-02-05 02:19

Armand wrote:

> [...]
> reservoir (der funktionsmæssigt virker som en gammeldags
> højtskyls-cisterne der kører i slowmotion) imellem tønden og

Hej.
Nu kommer det jo lidt an på hvordan et sådant selvvandingsanlæg virker.
Reservioret bliver fyldt gennem en nåleventil. Stillingen på den afgør hvor
hurtigt reservioret bliver fyldt. Når det er fyldt tømmes det ved en
hævertvirkning, og det sker på under 10 min. men der kommer stadig vand frem
gennem nåleventilen. D.v.s. at der ikke er tale om drypvanding, men vanding
med intervaller. Det er heller ikke nødvendigvis en nåleventil der sidder
der, men den virker som en sådan i praksis. Der skal altså være et
nogenlunde konstant tryk på vandet for at få en ensartet vanding.
--
Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-05 16:05

On Tue, 8 Feb 2005 02:18:40 +0100, "Ebbe Rasmussen"
<Ebbe87ups@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>med intervaller. Det er heller ikke nødvendigvis en nåleventil der sidder

Selv om det er vanding i intervaller, så er det altså stadig drypvanding
- vandet drypper ud af de små slanger.
Drypvanding på planteskoler ol. vander heller ikke hele tiden, det køres
også i intervaller. Her styres intervallerne bare normalt af en
vandingscomputer.

>der, men den virker som en sådan i praksis. Der skal altså være et
>nogenlunde konstant tryk på vandet for at få en ensartet vanding.

Enig.

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 07-02-05 22:28

On Sun, 6 Feb 2005 21:25:17 +0100, newsplus@oleswebsite.dk (Ole
Jensen) wrote:
>Jeg har samme udfordring som dig, dog har jeg lidt større højdeforskel.
>
>Jeg har spekuleret på at koble et husvandværk på, således kan jeg også
>bruge regnvandet til havevanding med haveslange. De kan fås fra 600,-.

Min tanke var at bruge en akvariepumpe eller en lille bassinpumpe til
at hæve vandet 1 - 1½ m evt. med et tændslukur. Der er jo ikke brug
for fuldt vandværkstryk.
Men en bassinpumpe er nu heller ikke billig.

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -

Fra : Frits Mikaelsen

Dato : 06-02-05 22:02

Jeg har lige her i januar sat et nyt drivhus op, og har på nettet fundet
noget smart, som jeg regner med at bruge nogle af de ideer der er på siden,
godt nok ikke drypvandning, men kik selv...
Mvh. Frits Mikaelsen
http://www.dbamott.dk/drivhus/vanding_paa_den_smarte_maade.htm

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 07-02-05 00:34

Ganske godt - hvis man da vil have spande stående... jeg er i gang med at
lave noget lignende. ... de bliver bare tilpasset en plantesæk istedet. Men
det er selvfølgelig smag og behag

MVH Christian Holst
Jeg er SØspejder - Hva ka du blære dig med!
slet "FJERNMIG" ved mails
Diverse sælges se: frip.dk/poppetec

Frits Mikaelsen" <eventyrparken(skriv ti med tal her)@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:7BvNd.98123$Vf.3859720@news000.worldonline.dk...

Fra : anders majland

Dato : 09-02-05 17:08

> Ganske godt - hvis man da vil have spande stående... jeg er i gang med at
> lave noget lignende. ...

Vi overvejer noget lignende. Det gamle drivhus blæste ned i januar. Et nyt
(billigt) 11,5m2 er bestilt til levering om 4-5 uger, og vi er snak med
amtets plan og stabskontor om fredningslinier mm. (Vi har en gravhøj i haven
og med en 100meter fredningszone er hele haven faktisk indenfor fredningen)

Den umiddelbare plan er at støbe en ekstra sokkel på langs inde i drivhuset
således at der bliver et vandbassin på godt 1m3 under planterne (og gulvet).

> de bliver bare tilpasset en plantesæk istedet. Men
> det er selvfølgelig smag og behag

Hvordan vil du lave rør op til plantesækkene ?

/A

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-02-05 00:56

> [...]
siden,
> godt nok ikke drypvandning, men kik selv...

Kan ikke tilslutte mig den med kunstgødning i bunden af spanden, og heller
ikke vækst i ren kompost, det er ikke 'jord'. Kappilærvanding fungerer
sikrest med sphagnum, og ved at gødningen tilsættes vandingsvandet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 07-02-05 22:31

On Sun, 6 Feb 2005 22:01:52 +0100, "Frits Mikaelsen"
<eventyrparken(skriv ti med tal her)@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>noget smart, som jeg regner med at bruge nogle af de ideer der er på siden,
>godt nok ikke drypvandning, men kik selv...

Hej - ja det ser rigtig smart ud (fuldautomatisk vanding) og jeg
overvejer faktisk at bruge spande som vist.

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -

Fra : Aksel

Dato : 11-02-05 17:11

> [...]
> drypvandingssystemet og på den måde styre vandingen?
>
> Alle gode ideer og alternative forslag er mere end velkomne!

Drypvanding kræver som andre har skrevet et minimum vandtryk, hvis du kan
placere en plastdunk i passende størrelse oppe under taget vil trykket
normalt være højt nok, jeg bruger ikke et system med gødningstilførsel men
et Gardena drypsystem, det er beregnet til at tilslutte til vandhane gennem
en trykregulator, men mit system kan sikkert også bruges til de andre
systemer.

Jeg bruger en 12 Volt pumpe der er beregnet til brugsvand i en campingvogn
styret af en timer til at pumpe vand op i beholderen under taget, den har i
bunden en slange der går til drypvandingen og i toppen en slange der går
tilbage i regnvandstønden så uverskydende vand løber tilbage.

Hilsen Aksel

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 13-02-05 23:27

On Fri, 11 Feb 2005 17:11:25 +0100, "Aksel"
<akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> [...]
>bunden en slange der går til drypvandingen og i toppen en slange der går
>tilbage i regnvandstønden så uverskydende vand løber tilbage.

Mange tak for dit indlæg. Genialt!
Det lyder som en rigtig god, nem og billig løsning på drift og styring
af drypvandingen. Jeg har jo heller ikke brug for den automatiske
gødningstilførsel.
Kan campingvandpumpen klare længere tids drift som f.eks. ½ time?
Eller kører du med kortere driftsperioder?

Bruger du et specielt filter på indsugningen for at undgå tilstopning
af drypslangerne?

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -

Fra : Aksel

Dato : 14-02-05 00:30

> [...]
> Eller kører du med kortere driftsperioder?
>
> Bruger du et specielt filter på indsugningen for at undgå tilstopning

Pumpen kan fylde en 10 liters dunk på nogle få minutter, jeg har sat et
benzinfilter på sugesiden af pumpen, den er nede i tønden.
Jeg fik pumpen på mit job, vi bruger dem til at tage vandprøver i
afledningsboringer ved forurenede områder, pumpe og slange bruges kun en
gang for at undgå sammenblanding af målinger.

Hilsen Aksel

Fra : Armand

Dato : 14-02-05 03:03

Aksel wrote:

> [...]
> afledningsboringer ved forurenede områder, pumpe og slange bruges kun en
> gang for at undgå sammenblanding af målinger.

Sprinklerpumper fra autophug kan ikke koste det store og skulle vel
kunne holde trit med et drivhus' daglige behov :-/

--
Armand.

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 14-02-05 22:53

On Mon, 14 Feb 2005 00:29:43 +0100, "Aksel"

Ok - mange tak for svaret.

Med venlig hilsen
Jørgen D.

- Mange tak for din tid -