Fjerne maling fra radiator
Fra : Babypigen

Dato : 05-02-05 00:20

Hej!

Jeg er den "lykkelige" ejer af radiatorer i sjove farver. De er malet
med almindelig vægmaling - glans 5 - for at falde i et med væggen.

Nu er jeg ikke synderligt vildt med grønne, gule, blå og røde
radiatorer, men da jeg gik i gang med salmiakken for at vaske dem af
inden ny maling, begyndte malingen at skalle helt vildt.

Jeg har købt sprayradiatormaling, men jeg tvivler på at det vil holde
oven på det andet. Det er dog et hulens arbejde at fjerne vægmalingen
med vand og jeg har 6 stk der skal have en omgang.

Er der nogen der kender et godt tip til hvordan jeg får den "flotte"
maling af?

mvh. Cecilie

Fra : Calle.

Dato : 05-02-05 00:44

Babypigen wrote:
> [...]
> med vand og jeg har 6 stk der skal have en omgang.
>
> Er der nogen der kender et godt tip til hvordan jeg får den "flotte"

har du prøvet at smøre den ind i brun sæbe og vente et døgn
--
Calle.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 05-02-05 03:29

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> har du prøvet at smøre den ind i brun sæbe og vente et døgn
> --
> Calle.
Det har du vist heller ikke selv - Knofedt er det eneste der hjælper.
Skrabe, bruge stålbørste og herved fjerne at der kan fjernes, så slibe så
det bliver nogenlunde glat og så endelig male.

John

www.taform.dk

Fra : Tikka

Dato : 05-02-05 08:45

Hej

Man kan få noget der hedder BUMS til træ.

Kan man ikke også få noget til metal ???

Mvh. Tikka

Fra : John Smith

Dato : 05-02-05 11:26

Tikka wrote:
> Hej
>
> Man kan få noget der hedder BUMS til træ.
>
> Kan man ikke også få noget til metal ???
>
> Mvh. Tikka

Kan man stadigvæk få det?

Jeg ville sætte stålbørsten på min vinkelsliber og lige køre dem over.
Man kan få både lige og kopformede stålbørster til vinkelsliberen, det
er hurtigt, sviner og larmer - bliver det bedre?

--
John Smith

Fra : Calle.

Dato : 05-02-05 11:32

Tikka wrote:
> Hej
>
> Man kan få noget der hedder BUMS til træ.
>
> Kan man ikke også få noget til metal ???

Du kan også bruge bums til Metal. Bare skyl godt af bagefter, og grund
hurtigst muligt, så der ikke kommer rust da det jo bliver totalt affedtet
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 05-02-05 11:29

John Vedsegaard wrote:
> [...]
> Skrabe, bruge stålbørste og herved fjerne at der kan fjernes, så
> slibe så det bliver nogenlunde glat og så endelig male.

NÅ. fortil lige det til den jeg rengjorde på den måde.
--
Calle.

Fra : Babypigen

Dato : 05-02-05 16:49

Hej alle.

Tak for svarene

Ja, det virker ikke på min.

Det vil jeg så gøre... med ærgrelse... Jeg er ikke så meget til BUMS, da
det stinker for meget.

Fra : John Smith

Dato : 05-02-05 17:46

Babypigen wrote:

> Det vil jeg så gøre... med ærgrelse... Jeg er ikke så meget til BUMS, da
> det stinker for meget.

Du kan også afsyre dem med kausisk soda og tapetklister. Det lugter ikke
af meget.

John Smith

Fra : tnf

Dato : 05-02-05 19:22

En vinkelsliber sviner utroligt meget. Så er både gulvtæppe og vægge helt
støvet til.

Hvad med at pille dem ned og proppe radiaoteren af og så sandblæse den?

Mvh Martin

Fra : Calle.

Dato : 05-02-05 21:22

John Smith wrote:

> Du kan også afsyre dem med kausisk soda og tapetklister. Det lugter
> ikke af meget.
hvilket er det samme bums er lavet af
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 05-02-05 21:21

Babypigen wrote:

> Ja, det virker ikke på min.

Så har jeg bare været heldig, at den maling de havde brug her kunne opløses
af det.

> Det vil jeg så gøre... med ærgrelse... Jeg er ikke så meget til BUMS,
> da det stinker for meget.

Ud i den friske luft med radiatoren. Det kræver godt nok at vandet tages af,
og at 2 omløbere løsnes
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 06-02-05 12:11

Calle. wrote:

> [...]
> af det.

> Ud i den friske luft med radiatoren. Det kræver godt nok at vandet tages af,

Nej hør lige her. det maling som ikke er til at fjerne med brun sæbe og
en efterfølgende afbørstning med en hånd-stålbørste, har så godt fat i
radiatoren at det er udemærket at male ovenpå :-|
Der kan dog komme på tale at skarpe kanter hvor det gamle maling har
skallet af lige bør libes let med sandpapir for ikke at kunne ses for
tydeligt igennem de friske lag!

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-02-05 15:31

Armand wrote:

> Der kan dog komme på tale at skarpe kanter hvor det gamle maling har
> skallet af lige bør libes let med sandpapir for ikke at kunne ses for
> tydeligt igennem de friske lag!

Husk at grunde steder hvor al malingen er fjernet, med en rusthindrende
maling inden mellem- og slutmaling. Det er især vigtigt når der anvendes
vandfortyndbar maling.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen