Kvalitetsforskelle på fyldingsdøre ?
Fra : Bjørn S

Dato : 02-02-05 22:04

Er der nogen vesentlig forskel på subjekt ?
Priserne varierer fra ca 400 kroner og opover exl. karm og greb for massiv
fyr, men får man mere kvali noget sted med øget pris, og har det nogen
betydning?

Jeg vet godt at billigt træ tit hænger sammen med blødt hurtigvokst, men det
har vel ikke den store betydnig på en indvendig dør eller ?

Efterbehandlingen bliver nok mat interiørlak.

--
/Bjørn

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 10:18

> Priserne varierer fra ca 400 kroner og opover exl. karm og greb for
> massiv fyr, men får man mere kvali noget sted med øget pris, og har det
> nogen betydning?

Der er både forskel i dimensionerne og i kvaliteten af træet - Prøv f.eks at
se på antallet af knaster.

> Jeg vet godt at billigt træ tit hænger sammen med blødt hurtigvokst, men
> det har vel ikke den store betydnig på en indvendig dør eller ?

Hvis den giver sig så døren ikke lukker ordenligt bliver du nok hurtigt træt
af den ... ikke at det behøver at blive et problem .... Vi har købt døre
dannebrogsdøre fra kilsgård swedoor (http://www.swedoor.dk/) efter at have
kigget på lavprisdørene. De har også karme i forskellige tykkelser.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 10:42

On Thu, 3 Feb 2005 10:17:57 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev:

>De har også karme i forskellige tykkelser.

du mener vel bredde.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 11:50

> du mener vel bredde.

Tjae - jeg mener at de har karme der passer til vægge af forskellig
tykkelse. De har selvfølgelig også til døre af forskellig bredde.

Er det så karmens tykkelse eller bredde der skal passe til væggens tykkelse

Fra : René Hansen

Dato : 05-02-05 12:08

skrev:

> [...]
>til døre af forskellig bredde.
>
>Er det så karmens tykkelse eller
>bredde der skal passe til væggens tykkelse

-Og desuden hedder det ordkløvér....

Ok, ok jeg kunne bare ikke nære mig.
Ren

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-02-05 23:21

René Hansen wrote:

> -Og desuden hedder det ordkløvér....

Måske. Men ikke desto mindre er der en tredie mulighed for at
misforstå. Ud over dørens bredde og væggens tykkelse, så kan
dørkarmens tykkelse variere. Altså trætykkelsen mellem dørblad og
murhul.

Ib Jakobsen

Fra : anders majland

Dato : 06-02-05 19:26

> Måske. Men ikke desto mindre er der en tredie mulighed for at
> misforstå.

Ja det er godt at døre sælges efter hulmål - det kan ikke måles forkert på
ret mange måder

Fra : Bjørn S

Dato : 06-02-05 23:49

meddelelse news:42066978$0$29850$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja det er godt at døre sælges efter hulmål - det kan ikke måles forkert på
> ret mange måder

Nej, nemlig, man skal bare tage ALLE mål med

Det som lige skulle være å montere en ny dør i gammel karm blev ikke bare
lige.

Jeg sprang på den billige fra Jem&Trix, det som umiddelbart er dårligere ved
denne er at man kan se samlingerne i limtræet, noget jeg håber at kunne
slibe væk, da jeg har bestemt døren skal ha en gang lud og olie for at
matche gulvet.

Komikken startet i lørdags da døren skulle monteres. Min gamle dør er kun
200 cm høj (afsavet brun "teakdør"), imens den nye var 204 cm. Nåh, ikke
noget en sav ikke kan klare, og dette var også iberegnet arbejdet. Imens jeg
studset lidt på hvordan jeg skulle montere de "nymodens" klik-ind hængsler,
og tage de korrekte mål for placering, kigger jeg en ekstra gang på
karmen...
Oh, no, karmen er 36 mm, døren 40
Afsted til Jem&Trix, heldigvis kan vi lige finde den sidste karmsæt til
100mm, hjem igen og pille gerikter af.
Så viser det sig at karmtykkelsen på den gamle, minus lige hvor låsestykket
sidder, er 1 cm, ny karm 2, og al luft imellem er pudset godt til :-/
Jeg får pillet af endel puds, fremsagt nogle grimme ord, og voila, så fandt
jeg nogle mursten der inde, så der skulle være en teoretisk god muighed til
at montere karmen korrekt.
Da dør og karm vænder ud af det værelse jeg lige har sat istand, har vi
besluttet at dørudskifting hører ind under renovering af tilstødende
værelse.

Case closed - indtil så længe

Husk TAG ALLE MÅL, A L L E ))

--