Centralstøvsuger
Fra : jan nissen

Dato : 02-02-05 21:18

Hej

Da jeg skal til at bygge lidt omkring i hjemmet, bliver der mulighed
for at installere en centralstøvsuger, men er det godt eller er det
noget skidt.
Lad mig høre jeres erfaringer med centralstøvsugere.
Huset jeg har, er ca. 130m2 i et plan.

Mvh Jan

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 20:11

"jan nissen" <nissen@home2.gvdnet.invalid> wrote in message
> [...]
> noget skidt.
> Lad mig høre jeres erfaringer med centralstøvsugere.

Hvis du eller en anden i familien har støv(mide)allergi, er det jo noget af
det bedste man kan gøre(hvis den bruges hyppigt nok). Al luften incl. de
helt små partikler forsvinder helt ud af huset, og der er ingen larmende,
støvende maskine midt i stuen. Dvs. at alt det støv du endnu ikke har
støvsuget, hvirvles ikke rundt af "udstødningen".

Det negative er naturligvis prisen. Jeg tror også det er nemmere at
installere i et 2-etagers hus, da rørene koster.

Rune - der godt kunne tænke sig een...

Fra : Madsen

Dato : 04-02-05 12:36

Hej

Jeg installerede en i vores hus i foråret. Jeg købte den hos X.-Dust. Se
hans hjemmeside www.x-dust.dk

Vi er yderst tilfredse med maskinen og den samlede pris blev kr. 6000 + moms
incl. ALT. Han var så imødekommende, at han tilbød at levere alle de rør og
fittings vi skulle bruge til fast pris. Han sendte en ordentlig røvfuld af
dimser og lim og så gik jeg i gang. Efter endt montage returnerede jeg
resten.

Vi har et T-formet hus (grundplan) på i alt 207 kvm. Vi har to sugekontakter
og en fejebakke. Ti meter slange med afbryder og diverse mundstykker.

Det er selvfølgelig dyrere end en gængs støvsuger, men efter at have brugt
Cyclovac i et halvt år kunne jeg ikke tænke mig at vende tilbage til en alm.
støvsuger.

Suget er LANGT kraftigere og beholderen på 22 l kan samle meget skidt, før
den skal tømmes. Der er ingen dyre poser og filtrene kan vaskes i
vaskemaskinen.

Hilsen Jacob, Randers

Fra : Uni Bull

Dato : 04-02-05 16:34

"Madsen" <Q@2.DK> wrote in message

> Suget er LANGT kraftigere og beholderen på 22 l kan samle meget skidt, før
> den skal tømmes. Der er ingen dyre poser og filtrene kan vaskes i
> vaskemaskinen.

Ordet "sugestyrke" giver anledning til et spørgsmål herfra:
Jeg justerer sugestyrken på vores (almindelige) støvsuger afhængigt af
underlag i de forskellige rum - har man denne mulighed på din central-
støvsuger?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Madsen

Dato : 05-02-05 06:30

> [...]
> Jeg justerer sugestyrken på vores (almindelige) støvsuger afhængigt af
> underlag i de forskellige rum - har man denne mulighed på din central-

Ja, på røret kan du åbne så den får falsk luft. Men du kan ikke justere
selve maskinens sug, hvis det er det du tænker på.

Jacob

Fra : jan nissen

Dato : 05-02-05 22:09

On Fri, 4 Feb 2005 12:35:58 +0100, "Madsen" <Q@2.DK> wrote:

> [...]
>
>Suget er LANGT kraftigere og beholderen på 22 l kan samle meget skidt, før
>den skal tømmes. Der er ingen dyre poser og filtrene kan vaskes i

Tak for svarene, vil prøve at arbejde videre med x-dust

mvh jan
Mvh Jan