Laurbærkirsebær
Fra : Charlotte Langgaard

Dato : 31-01-05 11:08

I forbindelse med anlægning af have i nybyggerkvarter, har vi plantet
laurbærkirsebærbuske rundt om vores terrasse. (09/04)

Efter en periode med megen storm, er bladene ikke pæne og grønne mere, men
de er blevet noget brune og flossede at se på.

Hvad kan det skyldes ?

For meget blæst og ingen læ ?

Mvh
Charlotte

Fra : Martin H. Jensen

Dato : 31-01-05 12:25

Hej Charlotte,

Du skriver at det er et Nybyggerkvarter,Er der ingen høje træer eller
læhegn i nærheden?
Hvis der ingen læ er i nærheden, så er det helt sikkert årsagen for de
bryder sig ikke om strid vesten vind.
Selvfølgelig var det også et ekstrem vejr den 8. januar, men som sagt
så kræver Kirsebærlaurbær læ og nogenlunde lune forhold.
De skal nok danne nye blade igen, men hvis de er udsat for voldsom
blæst, så vil de hele tiden have brune bladrande og flossede kanter
som du nævner.

Jeg ville langt hellere plante Buksbom(Buxus) og her kan du vælge de
storbladet eller småbladet, de vokser ikke så hurtig, men de er langt
mere tolerante overfor vind.
Endvidere kan de med stor held klippes, og holdes netop i den højde og
facon man ønsker sig.
Taks (Taxus) som fås både som krybende, vaseformet, søjleformet samt
mere brede former.
Hvad angår klipning så gælder det samme som for Buksbom...

Hvis jeg skulle komme med et andet og noget billigere forslag, så
kunne det være at plante en bøgehæk eller Ligusterhæk rundt om hækken,
som man så holder klippet i den højde man ønsker sig.
Endvidere vokser disse to ret hurtig på 5-6 år så har man ihvert fald
en hæk på over 150-180 cm.

Håber du kan bruge mine svar og held og lykke med din nye have...

Med venlig hilsen
Martin Haubro Jensen

Fra : Charlotte Langgaard

Dato : 31-01-05 15:37

"Martin H. Jensen" <martin.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en hæk på over 150-180 cm.
>
> Håber du kan bruge mine svar og held og lykke med din nye have...

Hej Martin
Tak for dit hurtige svar - det er nok blæsten, der er synderen. Godt nok er
der høje træer i nærheden, men der er meget åbent. Grundene på hver side af
vores hus er ikke bebygget endnu, og vi har først lige fået sat en bøgehæk i
november. Den er kun 50-80 cm høj, så det var for at skærme vores terrasse
af, indtil hækken er oppe, at vi plantede laurbærkirsebær (og den vokser jo
hurtigt).
Vi kan ikke så godt plante hæk udenom, da buskene er plantet i et bed, der
er bygget op i 1/2 meters højde. (og det gør det nok ikke specielt bedre)
Vi må se til sommer, hvordan planterne udarter sig, og om det bliver
nødvendigt at plante en anden beplantning

Mvh
Charlotte