1 gangs anlæggelse af have
Fra : Morten

Dato : 28-01-05 23:55

Vi skla til at anlægge ny have på en grund der er noget leret.
Vi har fået kørt overskudsjorden væk. Har en del muld i en bunke.
Hvad skal der til ? En gang grubning fræsning og så er det det?
Jeg så et foredrag for en del tid siden med en haveekspert og han mente at
det første år efter grubning kunne man intet lave man skulle så lupiner (og
andre ting med pælerødder) i over hele grunden og lade jorden rekonstituere
sig den første sommer!

Men alle de havebøger jeg har lånt springer direkte ud i tilplantning mv.
Har nogen et par gode erfaringer.
mvh
morten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-01-05 08:48

On Fri, 28 Jan 2005 23:55:18 +0100, "Morten" <mlyhnesv@yahoo.dk> wrote:

>Vi skla til at anlægge ny have på en grund der er noget leret.
>Vi har fået kørt overskudsjorden væk. Har en del muld i en bunke.
>Hvad skal der til ? En gang grubning fræsning og så er det det?

Det vil jeg i hvert fald mene er helt fint.
De fleste nye haver omkring nye huse bliver lavet på den måde. Og de
klarer sig jo fint. Javist er der ting som måske de første par år ikke
gror helt som de burde, men det kan lige så godt være pga. manglende læ
og lign.

> [...]
>andre ting med pælerødder) i over hele grunden og lade jorden rekonstituere

Det vil sandsynligvis være en god ting at gøre - meeen, det er et noget
drastisk skridt at tage. Og hvis bare man sørger for at få grubet
ordentligt, så burde man sagtens kunne plante 'direkte'.

>Men alle de havebøger jeg har lånt springer direkte ud i tilplantning mv.
>Har nogen et par gode erfaringer.

Jeg har aldrig set eller hørt om nogen som sår helt til med lupiner
eller lign og venter et helt år med at anlægge haven.
Til gengæld har jeg set en del ny-anlagte haver, anlagt direkte efter
huset er bygget. De trives ok.

Jeg ville selv plante med det samme.

Fra : Joachim Aagaard

Dato : 29-01-05 13:21

"Morten" <mlyhnesv@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Vi skla til at anlægge ny have på en grund der er noget leret.
> morten

Når nu grunden er noget leret, vil det være en meget god idé, at køre 10-15
cm grus på inden grubning/fræsning
VH Joachim

Fra : John Bennetzen

Dato : 29-01-05 21:06

Hejsa...

Det kommer en god del an på, hvor meget jorden har været udsat for!
Råjordlagets tykkelse, muldlagets tykkelse...
Hvilken type maskiner har kørt på arealet, under hvilke vejrforhold og har
de kørt på muld eller råjord!?!
Det og en del andre ting, har indflydelse på hvad man gør bedst...
På en lerholdig jord, særlig hvis den er vandlidende, kan det være en god
ide, at tilplante med lupiner/lucerne det første år! På den måde opdager man
også, om man har en særligt vandlidende jord og om, der derfor er behov for
supplerende dræning.

Umiddelbart vil jeg hverken råde dig til det ene eller det andet! Det er der
for mange X-faktorer til...

JohnJohn..