Nedlægge afløb
Fra : Stefan

Dato : 28-01-05 15:22

Hej derude

Vi vil nedlægge et lille gæstetoilet for at indrette det til garderobe. Dvs
fjerne toilet, blænde afløbet i gulv og fra toilettet, samt proppe vandrør i
væggen. Til sidst lægge et nyt gulv hen over de blændede, samt pudse væggene
op så rørene forsvinder.

Men er der nogen særlige hensyn som skal tages i den forbindelse?
Køber man blot en gummiprop og stopper ned i afløbet, eller skal VVS'en ud
og gøre et eller andet "autoriseret".

Stefan

Fra : John Smith

Dato : 28-01-05 19:37

Stefan wrote:
> [...]
>
> Men er der nogen særlige hensyn som skal tages i den forbindelse?
> Køber man blot en gummiprop og stopper ned i afløbet, eller skal VVS'en ud

Næ - bare køb de rigtige propper. Det ville jo være træls hvis vand og
lort lige pludseligt står ud i det nyistandsatte...

Mvh
John Smith

Fra : Henning Sørensen

Dato : 28-01-05 19:57

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Næ - bare køb de rigtige propper. Det ville jo være træls hvis vand og
> lort lige pludseligt står ud i det nyistandsatte...
>
> Mvh
> John Smith

Det mener jeg ikke vil kunne tilfredsstille kommunen fordi det kan give
problemert med rotter og andt utøj. Inde under dit hus er det jo svært at
komme til. Jeg ville spørge på kommunen eller en autoriseret kloark og
vandmester. Nogen af de autoriserede er jo til at tale med og når det ikke
drejer sig om mere så har de ikke den store lyst til at give tilbud på det.

Mvh
Henning

Fra : Nick

Dato : 28-01-05 21:43

Hej
Svarene er ingenlunde korrekte. Alt under terræn/gulv (i ét plans huse) SKAL
udføres af aut. kloakmesterfirmaer OG af særlig instrueret personale hvilket
vil sige mindst én person der som minimum har bestået kloaktrin 1 på en
uddannelsesinstitution. Sådan er loven!

Virkeligheden er dog nogle gange anderledes, men det kan så til gengæld
medføre voldsomme konsekvenser for den privatperson, murer, VVS´er eller
andre som begiver sig ind på kloakmesterområdet uden autorisationen og
dertil hørende specialkendskab.

mvh
"kloakmanden" (blandt andre ting)

Fra : John Smith

Dato : 28-01-05 22:58

Nick wrote:
> [...]
> medføre voldsomme konsekvenser for den privatperson, murer, VVS´er eller
> andre som begiver sig ind på kloakmesterområdet uden autorisationen og

Fortæl fortæl?
Hvad kan der egentligt ske med en som privatperson hvis man skulle snige
sig ind på "autoriseret område"?
Det siger sig selv at man står med fletningerne i postkassen hvis man
selv laver el-arbejde og der er en der kommer til skade på det man har
lavet... Men ud over det ansvar man påtager sig som privatperson - hvad
kan der så lige ske ved at man propper et vandrør af eller selv sætter
en radiator op?

Mvh
John Smith

Fra : Nick

Dato : 29-01-05 00:10

Jeg vil ikke koge megen suppe på det her. Der er flere penge i at lægge
kloakker end at skrive her. Personligt er jeg sådan set ligeglad med hvilken
risiko andre pådrager sig, så gå bare igang.
Kan godt se at det ville være fint hvis jeg ville skrive et mindre projekt
om hvad der kan gå galt. Den økonomiske risiko for forkert kloakarbejde kan
meget meget let blive laaaangt større end for forkert el-arbejde. -Jeg har
for øvrigt også el-installatør-eksamen til orientering!

Jeg synes dit "svar"/spørgsmål til mig her taler ganske for sig selv.

mvh

Fra : John Smith

Dato : 29-01-05 01:00

Nick wrote:
> Jeg vil ikke koge megen suppe på det her. Der er flere penge i at lægge
> kloakker end at skrive her.

Hvorfor så i det hele taget spilde tiden her når du kan grave et rør
ned?

> [...]
> meget meget let blive laaaangt større end for forkert el-arbejde. -Jeg har
> for øvrigt også el-installatør-eksamen til orientering!

Det er rart at der er nogen der har papir på lidt af hvert

Personligt er jeg da ret ligeglad med den økonomiske risiko ved forkert
kloakarbejde - jeg syntes at det måtte være værre at have elektrificeret
svigermor i graven - huh!

> Jeg synes dit "svar"/spørgsmål til mig her taler ganske for sig selv.

Jeg syntes at du bakker ud af diskutionen... (?)

Så vidt jeg ved er det direkte strafbart at lave el-arbejde selv iflg.
stærkstrømsreglerne - Det er een ting, noget andet er at man måske står
med andre menneskers liv i hænderne ved selv at gøre det. Hvilket burde
mane til omtanke før man evt. går i gang.

Men hvad med kloakker og VVS? Det er også autoriseret arbejde, men hvad
er konsekvensen af selv at gøre det, bortset fra risikoen for at lave
noget dårligt håndværk og sætte penge til på dyre reparationer?

Jeg syntes at det kunne være meget relevant at vide for diverse
gør-det-selv'ere her i gruppen...

Og evt. hvor man kan finde noget officielt om det.

(andre der VED noget om det må også svare her

Mvh
John Smith

Fra : Erik Olsen

Dato : 29-01-05 12:48

John Smith wrote:

> Hvad kan der egentligt ske med en som privatperson hvis man skulle
> snige sig ind på "autoriseret område"?

Konsekvenserne er i reglen at en forsikring ikke dækker evt. skader, og
at du hænger på udgiften til udbedring af manglerne.

> hvad kan der så lige ske ved at man propper et vandrør af eller selv
> sætter en radiator op?

Når man er tilsluttet den offentlige drikkevandsforsyning, skal man være
ret omhyggelig med at denne ikke forurenes f. eks. af spildevand. Ved
kloakanlæg er der risiko for at jorden forurenes ved evt. utætheder,
ligesom skadedyrsbekæmpelse stiller nogle krav til udførelsen. Det er
baggrunden for kravet om autorisation.

Læg mærke til at f. eks. regnvandsafledning til faskine og interne,
lukkede varmtvandsradiatoranlæg ikke er omfattet af autorisationskravet.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John Smith

Dato : 29-01-05 15:10

Erik Olsen wrote:

> Læg mærke til at f. eks. regnvandsafledning til faskine og interne,
> lukkede varmtvandsradiatoranlæg ikke er omfattet af autorisationskravet.

Vil det sige at jeg, hvis jeg ville, må skrue alt det jeg vil på mit
centralvarmeanlæg fordi det er et selvstændigt anlæg?

Mvh
John Smith

Fra : anders majland

Dato : 29-01-05 23:02

> Vil det sige at jeg, hvis jeg ville, må skrue alt det jeg vil på mit
> centralvarmeanlæg fordi det er et selvstændigt anlæg?

Ja (det er et et centralvarme tilsluttet fjernvarme så ikke)

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 30-01-05 10:24

Den Sat, 29 Jan 2005 skrev anders majland:

> Ja (det er et et centralvarme tilsluttet fjernvarme så ikke)

Men vel kun hvis der er fjernvarmevand i radiatorrørene? Med en
varmeveksler er radiatorrørene jo et lukket system.....

mvh
Jeppe

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 30-01-05 12:05

Afløbet skal blændes ved gren af aut. mester