Varmefordeling fra brændeovn
Fra : lille-bror

Dato : 26-01-05 23:56

Gode kammerater!

Min kæreste og jeg køber meget snart et hus med fuld kælder. Der er
oliefyr i kælderen og en ny konventionsbrændeovn i stueetagen. For at
spare på olien, tænker jeg på, om det er muligt at føre et
ventilationsanlæg fra stueetagen og ned til rummene i kælderen (I ved
den type, man normalt har liggende på loftet). Brændeovnen står ca.
i midten af stueetagen. Kælderen skal isoleres og rummene skal gøres
beboelige, så vi skal aligevel banke mere eller mindre alt ned.

Kan man føre et ventilationsanlæg ned i kælderen fra stueetagen?
Mvh

c",) Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-01-05 19:50

[...]

Jeg har selv gået med samme ide, men er nok kommet til at det var nemmere at
mont. en brændeovn med vandtank, også spare lidt der evt

har selv haft kigget lidt på jimex.dk , deres priser ser ok ud, men jeg
kender ikke noget til deres kvalitet

Mvh Jesper

Fra : lille-bror

Dato : 27-01-05 22:57

Hej Jesper. Tak for dit svar

Vil du montere en ekstra brændeovn i kælderen?
Hvis ja, er det naturligvis også en mulighed. Uden at vide det, tror
jeg bare, at det bliver en dyr fornøjelse, at koble varmen fra
brændeovnen til varmen fra oliefyret. Men for søren det e en god
idé!

Det jeg tænker på er, at den nye brændeovn så skal så i midten af
kælderen (dér har vi et stort åbent rum). Men hvordan skal varmen
så ledes fra midterrummet ud til værelserne, uden at dørerne altid
skal stå åbne?
I vores kommende hus er der en masse overskudsvarme fra oliefyret, men
igen, så skal alle døre stå åbne ind til værelserne, for at kunne
udnytte varmen....
Er din kælder indrettet på nogenlunde samme måde?
Det er nemlig det med åbne døre, jeg gerne vil undgå, så vi alle
kan have lidt privatliv på vores værelser/soveværelse.

har selv haft kigget lidt på jimex.dk , deres priser ser ok ud, men
jeg
kender ikke noget til deres kvalitet

Ja, Jesper: Der er en del firmaer, som har disse ventilationssystemer.
Jeg har nu ikke kunnet finde nogle tests eller lignende...

Er der nogle herinde, der har erfaringer med ventilationsanlæg?
Mvh

c",) Bjarne

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-01-05 07:35

Hej Jesper. Tak for dit svar

Vil du montere en ekstra brændeovn i kælderen?

Nej det vil blive mont i stuen, iflg en tegning jeg så fra Jimex er der nok
hvis den får fat i frem og retur rør til varmen også en stor ekspansion
beholder, og rørerne er nemme at finde her i huset

[...]

Det er netop grunden til jeg vil flytte varmen rundt med vand istedet for,
så er der ikke behov for åbne døre osv, vi har dog et naturgas fyr,, skal
lige have fundet ud af om det er ked af at få en makker til at lave varme

Ja, Jesper: Der er en del firmaer, som har disse ventilationssystemer.
Jeg har nu ikke kunnet finde nogle tests eller lignende...

Er der nogle herinde, der har erfaringer med ventilationsanlæg?

Jeg har haft et i det hus jeg boede før, ikke genvex, men kun varmeflytning,
vi havde træ/laminat gulve i hele huset, og støvet lå aldrig stille, der var
mont et filter i systemet, men luften var altid i bevægelse, der skulle
luften flyttes en etage op og ikke ned, og der virkede det OK, ikke så godt
som jeg håbet på, men OK

Mvh Jesper

Fra : Armand

Dato : 28-01-05 16:41

Jesper Pedersen wrote:

> I vores kommende hus er der en masse overskudsvarme fra oliefyret,

"overrskudsvarme" - Du får det til at lyde som det var gratis, og dét er
det ikke :-|

--
Armand.

Fra : lille-bror

Dato : 28-01-05 23:33

"overrskudsvarme" - Du får det til at lyde som det var gratis, og dét
er
det ikke :-|

Der er nu en gang strålevarme fra et oliefyr, når det bruger energi
på at producere varmt vand til hanerne og radiatorerne... Tænder du
selv for dit fyr, for at varme fyrrummet op??? Aner ikke hvad du mener
med dit indlæg...

Til Jesper

[...]

Nu er jeg måske lidt langtsomopfattende! . I et tidligere indlæg,
fortalte Ole Jensen, at man skal have en speciel brændeovn, når
vandet skal opvarmes:
http://groups-beta.google.com/group/dk.fritid.hus-og-have/browse_thread/thread/1e2d62a173b0ee0f/14e570eb1f14a090?q=lille-bror&_done=%2Fgroup%2Fdk.fritid.hus-og-have%2Fsearch%3Fgroup%3Ddk.fritid.hus-og-have%26q%3Dlille-bror%26qt_g%3D1%26&_doneTitle=Back+to+Search&&d#14e570eb1f14a090

Er det sådan en du tænker på at købe?
Jeg var inde på www.jimex.dk , men kunne ikke finde nogle tegninger
på det.. Hvor fandt du dine tegninger?

[...]

Uden at ane en dyt om varmeflytning, skulle jeg tro, at det er muligt
at styre blæsehatigheden. Undersøgte du, om blæsehastigheden kunne
reguleres ned? Havde du en ektronisk temperaturfølsom ventilator på?
Jeg har set en masse forskelligt udstyr til disse varmeflyttere.. Jeg
må sporer sig ind på, hvad vi evt. skal investere i
Var det pga. støvproblemet, du ikke syntes det var 100%?
Mvh

c",) Bjarne

Fra : Armand

Dato : 29-01-05 13:42

lille-bror wrote:
> [...]
> på at producere varmt vand til hanerne og radiatorerne... Tænder du
> selv for dit fyr, for at varme fyrrummet op??? Aner ikke hvad du mener

Fidusen ved centralvarme er at man skaber varmen centralt og derefter
bruger af den hvor man finder det nødvendigt, i modsætning til at have
en kakkelovn ét sted i hjemmet og forsøge at fordele varmen i resten af
lokalerne ved at åbne/lukke døre :-|
Hvorfor tror du at energivenlige fyr et totalt indkapslede og isolerede?
At fyrrummet er så varmt at man forledes til at ville bruge varmen på
anden vis (á lede til koldere rum) skriger til himlen om at der spildes
i litervis af olie på at producere "overskudsvarme", og anlægget er
nærmest en hybrid mellem et centralvarmeanlæg og en "kakkelovn i
kælderen"

Isoler dit fyr ordentligt og fordel varmen til (var det) kælderrummene
ved brug af radiatorer istedet, og oplev at energiforbruget sikkert
falder til trods for oprettelsen af en ekstra radiator :-|

--
Armand.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 29-01-05 21:59

[...]

Hvis jeg får lov af fruen, så villle jeg gerne, hvis du kigger på deres pris
liste kan du se dem med rød prik ud for kan fåes med vandtank, den skulle
være indbygget i ovnen, så det eneste man kan se er 2 rør som kommer ud
bagpå.

Jeg var inde på www.jimex.dk , men kunne ikke finde nogle tegninger
på det.. Hvor fandt du dine tegninger?

Jeg har bestilt noget matriale på deres side og der var der et papir med ang
inst. af en brændeovn med vandtank, de har 3 eller 4 ovne som de laver med
en vandtank indbygget, men kig på deres side, ring evt til dem de snakker
jydsk

[...]

jeg har en bekendt som arb som ventilationteknikker, så alt var iorden med
blæser/thermostater osv., men som du selv skrev så skal der være en dør åben
for at luften kan cirkulere, og ligegyldigt hvor godt du støj dæmper
systemet vil du altid kunne høre en susen og det gad jeg ikke høre på, og i
det hus jeg boede i fik jeg den bedste effekt ved at sug luft ud af et rum
og ind til brændeovenen, og mener faktisk det er noget med du ikke må suge
luft ud af et rum med brændeovn, men undersøg det selv næmmere

Mvh Jesper

Fra : Armand

Dato : 29-01-05 22:43

Jesper Pedersen wrote:
> Nu er jeg måske lidt langtsomopfattende! . I et tidligere indlæg,
> fortalte Ole Jensen, at man skal have en speciel brændeovn, når
> vandet skal opvarmes:

Der er én i denne tråd der mangler at opsætte sin newsreader så den
indrykker.
Læser man Jespers indlæg er det fuldstændig umuligt at finde hoved og
hale i hvem der skriver hvad i indlæget :-|

--
Armand.

Fra : lille-bror

Dato : 29-01-05 22:34

Til Armand.

Stort undskyld for min negative respons på dit første indlæg.
Jeg kan så godt følge dine råd om isolering af fyrret. Vil søge
oplysninger om det emne.

Mange tak for hjælpen

Til jesper:

Det lyder som om, at det er ret besværligt - og sikkert heller ikke
særlig effektivt, at lede varmen rundt i huset fra brændeovnen.. Og
specielt, når jeg skal trække kulden fra kælderen hele vejen op til
brændeovnen i stueetagen!
Da det er en helt ny brændeovn, sælger har installeret, vil jeg nok
ikke skifte den ud lige med det samme. Men nu ved jeg, hvordan det
hænger sammen

ring evt til d­em de snakker
jydsk

Haha! . Jeg er tilflytter til Frederikshavn fra Søllerød, så jeg
skal nok stadig bede dem gentage hvert andet ord, Jimex-folkene
fortæller mig!

Rigtig mange tak for hjælpen, og held og lykke med overtagelsen af
lillemor og køb af brændeovn

Mvh

c",) Bjarne