Varmepumpe - standard eller deluxe
Fra : Brian

Dato : 26-01-05 12:42

Hej gruppe

Jeg er ved at investere i en Panasonic varmepumpe. ( www.citcop.dk)

Sommerhuset er 69 kvm.

Jeg ville nok være tilbøjelig til at købe standarden, men kølemontøren
fastholder, at han synes det bedste for mig ville være deluxe modelen.
Han siger der er lidt mere power i (5w istedet for 4w) og den kan nogle
flere ting i programeringen.

Der er en prisforskel på næsten kr. 3.000,-

Er der nogen, der har erfaringer med de 2 typer eller kommentarer, der kan
hjælpe mig til mit valg?

Mvh
Brian

Fra : Lars

Dato : 26-01-05 13:50

Hej Brian,

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
> flere ting i programeringen.
>
> Der er en prisforskel på næsten kr. 3.000,-

Så vidt jeg kan se er det de to inverter typer du kigger på? Det eneste jeg
lige kan se er at COP værdien er bedre for deluxe modellen (hvor meget varme
den yder ift. tilført effekt). De kan begge to uden problemer varme 69 kvm
op, men den dyre er på længere sigt nok billigere i drift end den anden pga
den bedre energiudnyttelse.

Hvad skal du bruge den til? Hvis det er til opvarmning når i er i
sommerhuset i den kolde tid (og altså ikke helårs brug) tror jeg nu godt nok
det tager ret mange år før de 3000 er tjent ind.

Hvad er det i programmeringen, den kan? Natsænkning er fx en god ting at få
med...

** Lars

Fra : Brian

Dato : 26-01-05 21:17

> Så vidt jeg kan se er det de to inverter typer du kigger på?
Jeps

> [...]
> 69 kvm op, men den dyre er på længere sigt nok billigere i drift end den

Jeg fik at vide, at den lille ville drøne derudaf for at følge med, mens den
store har lidt ekstra at give af!

> [...]
> nok det tager ret mange år før de 3000 er tjent ind.
>
> Hvad er det i programmeringen, den kan? Natsænkning er fx en god ting at
Det ved jeg nemlig ikke - det skal jeg nok finde ud af.

Fra : Lars

Dato : 27-01-05 08:47

Hejsa,

> Det eneste jeg
> Jeg fik at vide, at den lille ville drøne derudaf for at følge med, mens
> den store har lidt ekstra at give af!

Hmm.. Det lyder bare underligt hvis man ser på det antal kvm de er oplyst
til at kunne opvarme.

Men hvis du skal køle med dem så kan det godt være det passer! Det var én af
årsagerne til at vi har købt to styk - så kan vi bruge kølefunktionen på
kontoret om sommeren hvor der bliver heftig varmt pga rummets placering i
huset. Ellers var meldingen at én 14.000 btu enhed placeret i trappeopgangen
faktisk burde kunne dække - og det er vel cirka 120 kvm i alt der skal
varmes op.

> Det ved jeg nemlig ikke - det skal jeg nok finde ud af.

Man kan vist hente manualerne ned på citcop siden! En løsning må være at
pløje dem grundigt igennem...

**Lars

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-01-05 14:18

> [...]

> flere ting i programeringen.
>
> Der er en prisforskel på næsten kr. 3.000,-

Jeg går ud fra, at det er svenske priser på hjemmesiden. Hvad skal du give
incl. montering?

mvh
Preben

Fra : Brian

Dato : 26-01-05 21:16

> Jeg går ud fra, at det er svenske priser på hjemmesiden. Hvad skal du give
> incl. montering?

Jeg skal give henholdsvis kr. 12.500 & 15.200 - det er ca. priser og
anslået.
Han ville lige høre om han kunne få dem billigere - så jeg skal vende
tilbage imorgen eller i overmorgen. Panasonic har vist lige kørt med tilbud,
så han håbede jeg kunne få den til tilbudspris.

Brian

Fra : Lars

Dato : 27-01-05 08:55

Hejsa,

> [...]
> tilbage imorgen eller i overmorgen. Panasonic har vist lige kørt med
> tilbud, så han håbede jeg kunne få den til tilbudspris.

Jeg købte mine i Italien... 14.000 btu Olimpia Splendid Inverter - 731 euro
per styk. De har også 12.000 btu Panasonic inverter til 858 euro per styk.
Se http://www.eplaza.it/Vetrine/TabView.asp?Cat3=CFS&Brand=PANA

Eneste udfordring ved dén løsning var at finde en fragtmand med agent i
Italien som kunne modtage varmepumperne på mine vegne, men det var nu ikke
det store problem.

Jeg har lige fået et tilbud på montering af udedel, rørføring, tilslutning
af rør - 5.500 sek + moms for begge to hos en lokal VVS'er inkl. materialer.
Der er 6-7 meter rørføring for begge to. Det syntes jeg lød OK, materialerne
alene løber så vidt jeg kan regne hurtigt op i 2.000 sek + moms.

** Lars