/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
File kædesav
Fra : Kim


Dato : 24-01-05 12:28

Er det normalt, at en kædefil ikke holder til mere end
2-3 kæder inden filen er færdig ?

Mvh, Kim



 
 
Niels Peder (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Niels Peder


Dato : 24-01-05 13:50

Kim wrote:
> Er det normalt, at en kædefil ikke holder til mere end
> 2-3 kæder inden filen er færdig ?
>
> Mvh, Kim
>
>
ja, hvis du har brugt den fra kæderne var nye og til de ikke kunne mere,
så er det meget normalt.

MVH

Niels Peder Sørensen
Skov og Landskabsfagtekniker

Lars K. (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Lars K.


Dato : 24-01-05 16:42


"Niels Peder" <npsNOSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:41f4ef01$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kim wrote:
>> Er det normalt, at en kædefil ikke holder til mere end
>> 2-3 kæder inden filen er færdig ?
>>
>> Mvh, Kim
> ja, hvis du har brugt den fra kæderne var nye og til de ikke kunne mere,
> så er det meget normalt.
>
> MVH
>
> Niels Peder Sørensen
> Skov og Landskabsfagtekniker

Hmmm. nu saver jeg også professionelt, og vi bruger i snit 2 file pr. kæde,
du kan ret hurtigt mærke at den ikke filer så godt, og husk nu at bruge den
rigtige størrelse fil, og husk at file rytterne engang imellem, og hvis du
er ny i faget, så er det en ide at købe en lille rytter lære og så er du
godt kørende.



Kim (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 25-01-05 11:51

"Lars K." <Ingen@adgang.dk> skrev i en meddelelse
news:6F8Jd.85027$Vf.3763668@news000.worldonline.dk...
>
> Hmmm. nu saver jeg også professionelt, og vi bruger i snit 2 file pr.
> kæde, du kan ret hurtigt mærke at den ikke filer så godt, og husk nu at
> bruge den rigtige størrelse fil, og husk at file rytterne engang imellem,
> og hvis du er ny i faget, så er det en ide at købe en lille rytter lære og
> så er du godt kørende.
Jeg mente, at jeg kun kan file én kæde ca. 2-3 gange før filen
føles "færdig". Den tager ikke noget mere efter de par gange...

Mvh, Kim



Stefan Jacobsen (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 24-01-05 06:00

Nu hvor vi har fat i emnet, er sådanne et anlæg her noget værd?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1410&n=10&KundeID=pDvVwm4155789Rm6Uv4OTIHsv6gB3vX




Gert (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Gert


Dato : 24-01-05 17:11


"Stefan Jacobsen" <notforreal@email.dk> skrev i en meddelelse
news:ct36am$2569$1@news.cybercity.dk...
> Nu hvor vi har fat i emnet, er sådanne et anlæg her noget værd?
>
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1410&n=10&KundeID=pDvVwm41557
89Rm6Uv4OTIHsv6gB3vX
>
tjae jeg købte en magen til for et godt stykke tid siden,
og det er vel brugt 2 gange, det er efter min mening besværligt at bruge.
men jeg mistede os tålmodigheden med det efter kort tid og gik tilbage til
en fil.

MVH
Gert Møller




Stefan Jacobsen (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 24-01-05 08:08

> tjae jeg købte en magen til for et godt stykke tid siden,
> og det er vel brugt 2 gange, det er efter min mening besværligt at bruge.
> men jeg mistede os tålmodigheden med det efter kort tid og gik tilbage til
> en fil.
>
Det tænkte jeg nok, men dovenskaben....



Kim (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 25-01-05 11:53

"Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse
news:41f51e1d$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> tjae jeg købte en magen til for et godt stykke tid siden,
> og det er vel brugt 2 gange, det er efter min mening besværligt at bruge.
> men jeg mistede os tålmodigheden med det efter kort tid og gik tilbage til
> en fil.
>
Plejer at slibe kæderne hjemme med en mage til, dog med indb.
motor. Skifter så kæderne når jeg er "ude", efter at have filet dem
et par gange. Kæderne files efter hver benzinpåfyldning med et par
strøg.

Mvh,Kim



Lars K. (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Lars K.


Dato : 24-01-05 17:29


"Stefan Jacobsen" <notforreal@email.dk> skrev i en meddelelse
news:ct36am$2569$1@news.cybercity.dk...
> Nu hvor vi har fat i emnet, er sådanne et anlæg her noget værd?
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1410&n=10&KundeID=pDvVwm4155789Rm6Uv4OTIHsv6gB3vX
>
>
>
Det er spild af penge, når du først har lært at file din kæde manuelt, er
det lige så hurtigt, og betydeligt bedre, jeg kan fortælle dig at det første
vi gør når vi skifter kæde, er at file den op, ca 3 strøg. og så giver vi
lige rytterne et lille strøg også, men det kræver lidt mere erfaring, for
hvis du filer for meget af Rytterne, kan du ikke styre saven, da den så
rykker for hårdt i træet.



Stefan Jacobsen (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 24-01-05 08:09



-- > Det er spild af penge, når du først har lært at file din kæde manuelt,
er
> det lige så hurtigt, og betydeligt bedre, jeg kan fortælle dig at det
første
> vi gør når vi skifter kæde, er at file den op, ca 3 strøg. og så giver vi
> lige rytterne et lille strøg også, men det kræver lidt mere erfaring, for
> hvis du filer for meget af Rytterne, kan du ikke styre saven, da den så
> rykker for hårdt i træet.
>
Jeg har lært det på den manuelle måde, det var mere "Dovenskaben.... og med
akku maskine i skoven "

Stef



Thomas Nørgaard (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Nørgaard


Dato : 25-01-05 10:45

"Stefan Jacobsen" <notforreal@email.dk> skrev i en meddelelse
news:ct36am$2569$1@news.cybercity.dk...
> Nu hvor vi har fat i emnet, er sådanne et anlæg her noget værd?
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1410&n=10&KundeID=pDvVwm4155789Rm6Uv4OTIHsv6gB3vX
>
>
>
Jeg har købt det, og det virker fint. Men den daglige slibning er nemmere
med en fil, jeg bruger det kun når kæden _trænger_ til en slibning.

--
Mvh
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
__________________________________________
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005



Finn Hybjerg Hansen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Finn Hybjerg Hansen


Dato : 25-01-05 10:20



Stefan Jacobsen (25-01-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 25-01-05 07:42

> Enig. Har også prøvet HN modellen, men bare det at man skal have kæden
> afmonteret for at file den, gør at det hurtigt bliver irriterende. Desuden
> tror jeg den tager for hårdt fat, så du får langt færre timer ud af kæden
> inden tænderne er slebet for små.
>
> Køb et sæt med fundfil, fladfil og en file-lære med indbygget rytter-mål.
> File-læren har 2 ruller, der styrer rundfilen, og sørger for du ikke filer
> ned i kæden.
> Rytter-mål/læren sørger for at du kan file dine ryttere ned med fladfilen
> så de passer til tandhøjden.
>
> Det er bedre, hurtigere, nemmere, og mere økonomisk, du får langt mere ud
> af dine kæder, og bedre føling med med hvad der betyder noget for at få
> et godt arbejdsredskab.

Filelærden er da noget fanden har skabt Ja undskyld mig, men det er da
mere til besvær end gavn!

Stef



Finn Hybjerg Hansen (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Finn Hybjerg Hansen


Dato : 26-01-05 09:10



Lars K. (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Lars K.


Dato : 26-01-05 16:32


"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.GSO.4.33.0501260845110.27467-100000@lada.kom.auc.dk...
> Finn wrote:
>> > Enig. Har også prøvet HN modellen, men bare det at man skal have kæden
>> > afmonteret for at file den, gør at det hurtigt bliver irriterende.
>> > Desuden
>> > tror jeg den tager for hårdt fat, så du får langt færre timer ud af
>> > kæden
>> > inden tænderne er slebet for små.
>> > Køb et sæt med fundfil, fladfil og en file-lære med indbygget
>> > rytter-mål.
>> > File-læren har 2 ruller, der styrer rundfilen, og sørger for du ikke
>> > filer
>> > ned i kæden.
>> > Rytter-mål/læren sørger for at du kan file dine ryttere ned med
>> > fladfilen
>> > så de passer til tandhøjden.
>> > Det er bedre, hurtigere, nemmere, og mere økonomisk, du får langt mere
>> > ud
>> > af dine kæder, og bedre føling med med hvad der betyder noget for at få
>> > et godt arbejdsredskab.
> /Finn
>
>
> On Tue, 25 Jan 2005, Stefan Jacobsen wrote:
>> Filelærden er da noget fanden har skabt Ja undskyld mig, men det er
>> da
>> mere til besvær end gavn!
>> Stef
>
> ... og sådan er vi så forskellige
>
> Jeg kan heller ikke tro at prof. skovarbejdere gider bruge file-læren, de
> har lært at gøre det på øjemål, det er nok meget hurtigere. Men for mig er
> den nem og praktisk, den gør det umuligt (eller i hvertfald besværligt)
> at file både for langt ned og i forkert vinkel, og selv om det tager en
> smule ekstra tid at flytte den fra tand til tand, er det i hvertfald langt
> hurtigere end at skulle have afmonteret kæden for at bruge HN modellen.
>
> Man kan også få en fil-lære som sidder på filen, hvor man skal flugte
> fil-vinklen efter nogle linier, men den har jeg ikke prøvet, den har vist
> eksisteret i meget lang tid, mens modellen med ruller er af nyere dato.
> Anyway, man må prøve sig frem, og holde sig til det man kan lide og som
> virker for en selv. God fornøjelse.
>
> PS. File-læren hedder vist et kombimål, set på husqvarnas hjemmeside, hvor
> man kan få et komplet sæt til 150,-
>
> /Finn
>
Det har du fuldstændigt ret i, vi bruger ikke alle disse ting, men det er en
rigtig god hjælp til begyndere, da en sav der er filet korrekt både holder
længere + sikkerheden er større, der er desværre mange der tror at så snart
de har købt en sav, er de verdensmestre til at fælde træer, men der ligger
en lang uddannelse med teori og praktik bag, og sjovt nok kan små træer være
meget mere vanskelige at fælde end store, så derfor opfordre jeg også folk
til at sørge for det nødvendige udstyr, såsom skære bukser, skære støvler og
hjelm med visir, jeg kan huske da jeg gik på skov skolen at vi så en film,
der var taget på en skade stue, hvor folk havde været ved at lege med sav,
resultatet var skræmmende jeg mener også at forhandlere af motorsave burde
være forpligtiget til at oplyse om sikkerheds udstyr.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste