Test af cirkulationspumpes funktion?
Fra : Finn Christiansen

Dato : 23-01-05 22:24

Findes der tests/måleudstyr, der kan vise, om en cirkulationspumpe fungere?

Vi har stokerfyr, cirka 6 år gammelt, for første gang kan vi ikke få varme i
radiatorerne.
Alt ser ud til at fungere, som det skal. Men det fungere ikke.

Der er ingen varme i radiatorer.
I fyrrummet er røret til fremløb brandvarm, røret til returløb iskoldt.
Alle 14 radiatorer samt gulvvarme er udluftet mere end 5 gange i løbet af
dagen.
Vi har også udluftet cirkulationspumpen, da det lød som om, at der var luft
heri.

Vi er begyndt at tro, at cirkulationspumpen er årsagen. Det ville være rart
at være sikker.
Kan en cirkulationspumpe testes?

Vi ringer til vores VVS'er i morgen tidlig. Inden han bare skifter noget ud
og skriver en regning, vil vi gerne høre nogen erfaringer.

Cirkulationspumpen er en Alpha 25 40 180.

MVH
Finn

Fra : Calle.

Dato : 23-01-05 22:42

Finn Christiansen wrote:
> [...]
> noget ud og skriver en regning, vil vi gerne høre nogen erfaringer.
>
> Cirkulationspumpen er en Alpha 25 40 180.

Har du blandsløjfe på?
--
Calle.

Fra : Carsten

Dato : 23-01-05 23:25

En nem måde at finde ud af om cirkulation pumpen køre er
at man tager en skrue trækker sætter Keren på pumpen
og dernæst sætter man øret til håntaget, skruetrækkeren
kommer nu til at virke som stetoskop,
og man vil kunne høre om pumpen køre
/Carsten

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-01-05 23:41

Finn Christiansen wrote:
> [...]
> noget ud og skriver en regning, vil vi gerne høre nogen erfaringer.
>
> Cirkulationspumpen er en Alpha 25 40 180.

Hej Finn
Nu kender jeg jo ikke anlægget og du skriver ikke om der var luft i.
Hvis der var, skal du sandsynligvis efterfylde med vand. Hvor langt kan
du følge fremløbet og mærke om røret er varmt? Er det varmt hvor det
kommer til radiatoren?
Håber da du finder fejlen, gør du ikke, håber jeg du er gode venner med
konen, hun kan vel holde dig varm så *S*
Ebbe.

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 24-01-05 00:48

Tag en skruetrækker, hold klingen på pumpen
og læg øret til håndtaget - lyder der en "rumlen" ?

Forsvinder den når pumpen slukkes ???

Hvis der er en stor "kærvskrue" i enden af pumpen
kan du komme til akselenden den vej - pas på det
varme vand, hvis der er noget sådant - sommetider skal
akselen lige have et "skub" med en skruetrækker, men
pas på - den er som regel lavet af et keramisk materiale
og tåler ikke voldsomme bank - her kan du mærke om
akselen roterer.
Held og lykke med det.

Fra : Finn Christiansen

Dato : 25-01-05 06:49

Tak for alle gode svar og forslag.

Der er fuldt vandtryk på anlægget.
Fremløb er brandvarmt.
Steroskop-fidusen med skruetrækkeren har vi prøvet flere gange, og det
*lyder* som om pumpen køre fint.

VVS'eren var her to gange i går og han lavede nummeret med at skrue den
store skrue af i midten og undersøge, om vingerne køre rundt. Det gjorde de.
(Han havde en "skruetrækker" med en gummifidus i enden, som han kunne røre
ved vingerne med, uden at de blev skadet)
Anlægget så ud til at begynde at varme, nogle af radiatorerne blev lune i
den øverste halvdel, så vi regnede med at nu kørte det.
En time efter VVS'eren var kørt var radiatorerne iskolde igen.
Så VVS'eren kom igen om eftermiddagen, samme procedure blev gentaget. Og det
samme skete, radiatorer blev an anelse lune i toppen, derefter kolde.
Så vi har ingen varme endnu ;-(

VVS'eren kommer igen i dag, så vi krydser fingre.

Kan der være skidt i anlægget? Det står slukket sommeren over, kan der
dannes rustflager i rørene som bremser eller helt stopper vandet i at løbe
rundt?

Det er temmelig mystisk.

Heldigvis så er jeg gode venner med både konen og brændeovnen, så helt
forkomne er vi ikke

MVH
Finn

Fra : Gunnar

Dato : 25-01-05 09:41

> [...]
> rundt?
>
> Det er temmelig mystisk.
>
> Heldigvis så er jeg gode venner med både konen og brændeovnen, så helt

Hej.
når du har fagfolk på så kommer det nok, lad os vide hvad der var galt.
Mit gæt er lige så godt som andres luft et eller andet sted, jeg har ofte
været
med til at løbe et anlæg i gang, altså et sted på retur løbet, tap vand af
( meget ) så der
bliver bevægelse i den rigtige retning, men fyld på igen, også den rigtige
retning, nemlig
fremløbet.
Gunnar

Fra : Finn Christiansen

Dato : 25-01-05 19:46

Hej
Det virker nu )) Sikken lettelse.

> når du har fagfolk på så kommer det nok, lad os vide hvad der var galt.
Jeg fik en meget hurtig telefonisk forklaring af VVS'en, så jeg vil forsøge
at beskrive, hvad han sagde:
Der var en ventil til automatisk udluftning, som havde sat sig fast.
Det medførte, at der kommer en luftlomme i cirkulationspumpen, så lejerne i
pumpen brændte af, da jeg selv forsøgte at rode med det uden at have slukket
for pumpen først.

Nu er begge dele blevet udskiftet, vi har varme på igen, og jeg tror jeg
holder fingrene fra pumpen en anden gang ))

Takker igen for jeres assistance, den lunede på et koldt sted.
MVH
Finn