Isolering af etageadskillelse
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-01-05 19:02

I forbindelse med at jeg er ved at renovere førstesalen i et alm. A-hus
har jeg nu åbnet gulvet og har fri adgang til etageadskillelsen. Det viser
sig at der er 50mm isolering.
Jeg overvejer at efterisolere med 100mm ekstra, men hvad får jeg ud af
det?
- Varmebesparelse? - der er jo opvarmede rum både nede og oppe...
- Lydisolering? - er 100mm noget værd i den sammenhæng?
- Andet?

Pft.
/Jakob

Fra : Lars Evensen

Dato : 24-01-05 01:13

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:41f3e6ac$0$48325$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> - Varmebesparelse? - der er jo opvarmede rum både nede og oppe...
> - Lydisolering? - er 100mm noget værd i den sammenhæng?

Du skal have min. 95 mm isolering i etageadskillelsen iht. BRS98.
Det skyldes krav til "branddrøjheden".

Mvh. Lars

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 08:49

Lars Evensen wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal have min. 95 mm isolering i etageadskillelsen iht. BRS98.
> Det skyldes krav til "branddrøjheden".

Ok - jamen så afgør det jo sagen endeligt!

Nu er huset jo bygget i 1973, så jeg går egentlig ud fra at BSR98 ikke er
gældende i dette tilfælde - eller hvad? - dog vil jeg følge de nyere
foreskrifter.

/Jakob

Fra : anders majland

Dato : 24-01-05 10:27

> Nu er huset jo bygget i 1973, så jeg går egentlig ud fra at BSR98 ikke er
> gældende i dette tilfælde - eller hvad? - dog vil jeg følge de nyere
> foreskrifter.

Jeg er ikke klar over hvad reglerne var i 73 - men laver du en så
gennemgribende renovering som du tilsyneladende er igang med skal det leve
op til gældende forskrifter - som du også har tænkt dig

Har der hele tiden været beboelse på 1.salen (registreret i BBR) ?
Hvis ikke skal der byggetilladelse til når du indretter 1.salen til
beboelse.

/A

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 15:51

anders majland wrote:

> Jeg er ikke klar over hvad reglerne var i 73 - men laver du en så
> gennemgribende renovering som du tilsyneladende er igang med skal det leve
> op til gældende forskrifter - som du også har tænkt dig

Ok - det var også mere af nysgerrighed.

> Har der hele tiden været beboelse på 1.salen (registreret i BBR) ?

Jep - det ændres der ikke på.

/Jakob

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 13:17

Lars Evensen wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal have min. 95 mm isolering i etageadskillelsen iht. BRS98.
> Det skyldes krav til "branddrøjheden".

Nu har jeg så kigget lidt på BS-R 98 - jeg kan ikke finde noget med
krav til tykkelsen af isoleringen i etageadskillelsen.

Hvilke regler gælder der sammenligneligt for et hus fra 1973?

/Jakob

Fra : Martin

Dato : 24-01-05 13:03

> [...]
> - Varmebesparelse? - der er jo opvarmede rum både nede og oppe...
> - Lydisolering? - er 100mm noget værd i den sammenhæng?

Du får ingen varmebesparelse.

Får at opnå en god lydisolering, skal der både være rockwool (el. lign.) og
gipsplader (el. lign.).

Jeg ved ikke, om der er nogen specielle hensyn vedr. brandsikring.

/Martin

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 13:19

Martin wrote:
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Du får ingen varmebesparelse.

Som forventet...

> Får at opnå en god lydisolering, skal der både være rockwool (el. lign.)
og
> gipsplader (el. lign.).

Vil 100mm uld ikke dæmpe trinstøj i et eller andet omfang?

/Jakob

Fra : Martin

Dato : 24-01-05 15:07

> og
>>

> Vil 100mm uld ikke dæmpe trinstøj i et eller andet omfang?

Nu er jeg ikke ekspert på området, men nu får du alligevel lige min
forklaring

Der er to typer støj der skal dæmpes - luftbåren (fx stemmer) og
materialebåren (fx trin/tramp). Den luftbårne dæmpes med rockwool og den
materialebårne dæmpes med gipsplader.

Efter en vandskade fik vi bl.a. udskiftet isolering i etageadskillelse mod
kælder - det blev lavet med to gange gips og 150mm rockwool. Dertil er der
et lag gips på loft i kælder og 28mm gulvbrædder på gulv i stue. Det giver
en rimelig støjdæmpning.

Statens Byggeforskningsinstitut (www.byogbyg.dk) har udgivet en vejledning
vedr. støjdæmpning i huse. Det er en anvisning med titlen "Lydisolation i
praksis" som koster 86 kr.

http://www.byogbyg.dk/content.aspx?itemguid={DF02827C-2B5A-4F5E-AD97-62F9019EF3D0}&catguid={45471933-8475-479E-B928-D559B761DF66}

/Martin

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-01-05 15:21

Martin wrote:
> [...]
> vedr. støjdæmpning i huse. Det er en anvisning med titlen "Lydisolation i

Jeg takker og bukker

/Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-01-05 07:17

Du kan nu godt opnå noget varmebesparelse, hvis din etageadskillelse går ud
i et koldt skunkrum.

Jeg vil anbefale dig, at fylde etageadskillelsen med isolering fra
ydervæggene og ca. ½ m ind forbi skunkvæggene, derved undgår du kold luft
trækker ind under gulvet.

Michael Rasmussen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 27-01-05 11:06

Michael Rasmussen wrote:
> Du kan nu godt opnå noget varmebesparelse, hvis din etageadskillelse går
ud
> i et koldt skunkrum.

Det gør den.

> Jeg vil anbefale dig, at fylde etageadskillelsen med isolering fra
> ydervæggene og ca. ½ m ind forbi skunkvæggene, derved undgår du kold luft
> trækker ind under gulvet.

Det er nu kommet med i planerne.

/Jakob