Opsætning af PS stuk - limtype?
Fra : Mureren

Dato : 22-01-05 21:17

Hejsa...

Har købt 200 lbm. "stuk" af polystyren.

Malerforretningen jeg handler i havde en CMC-lim (Adefix 5) beregnet til
opsætningen af den slags, men den koster 49,- pr. tube!
Forbruget på tuben er angivet til 70-150 ml. pr. lbm.
Da tuben indeholder 300 ml. vil det med et forbrug på 100 ml. pr. lbm. give
et samlet forbrug på små 70 tuber, og det er sgu' mange penge for limen
alene, faktisk en halv gang mere end selve "stukken".

"Stukken" skal opsættes på et gipsloft med glasfilt, der er grundet og malet
første gang, og væggene er vandskurede.

Hvilke billigere og ordentlige alternativer er der til opsætningen ?

(jeg har fundet Dana-lim's "Stuklim 296, men har ikke kunnet finde en pris
på den, og regner egentlig med at en anden limtype er billigere alligevel)

Mvh.
Mureren

Fra : John Smith

Dato : 22-01-05 22:48

Mureren wrote:
> Hejsa...
>
> Har købt 200 lbm. "stuk" af polystyren.

Jeg ville bruge sætlim istedet. Det er på vandbasis og klistre
uanmindeligt godt på alt. Det kan også fungere som en slags kontaktlim,
ved at man lægger en stribe lim på den liste eller stukken og "massere"
stukken lidt rundt på loftet hvorefter man tager stukken ned og lader
den hvile i 5 minutter. Så smækker man den op igen og den sidder der...
Jeg har set "No.name" sætlim til 20Kr pr. 300ml, så det er en del billigere.

Mvh
John Smith

Fra : Hans B.

Dato : 23-01-05 08:50

"> > Har købt 200 lbm. "stuk" af polystyren.

Jeg brugte bare fugeskum - tror jeg det hed, i akryl fra en
malerdiscountforretning. Det holder storartet, var også på vandbasis og lige
til at tørre af i kanterne. Der er jo ingen nævneværdig vægt på stukken, og
der hvir den skal følge "skævheder" (det var et loft fra 1885) - var det
rigeligt stærkt til at holde det på plads.

Jeg brugte det samme til at fuge geringerne - selvom man er omhyggelig
bliver der næsten altid lidt luft - hvis der er mønster i stukken.

Og efter en gang maling ser det helt fint ud.

/ Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 23-01-05 17:39

"Hans B." <Baldrian(remove)@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver der næsten altid lidt luft - hvis der er mønster i stukken.
>
> Og efter en gang maling ser det helt fint ud.

Hej, ja akrylfugemasse er glimrende, og så koster det jo næsten ingenting.
Brug aldrig sætlim, da overskydende lim er vanskeligt at fjerne.......

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : Mureren

Dato : 24-01-05 16:21

> Hej, ja akrylfugemasse er glimrende, og så koster det jo næsten ingenting.
> Brug aldrig sætlim, da overskydende lim er vanskeligt at fjerne.......

Jamen det blev så til akrylfugemasse....som er ret billigt

Tak for hjælpen, det sparede da en del penge!

Mvh.
Mureren