Ydervægge - malet med ønskes pudset
Fra : Dennis

Dato : 19-01-05 09:13

Hejsa..

Vi er gået igang med et større projekt med at lægge et par rum sammen til
festlokale i kælderen..
I det ene rum var væggene beklædt med masonit (guderne må vide hvorfor),
dette har vi pillet ned, og der var "naturligvis" fugt bagved.. Dette er ny
nogenlunde tørret og børstet væk med stiv kost..

Ydermurene vil vi gerne pudse op, og få det rå pudsede murværk look frem
igen, men skal man så fjerne maling og gammelt puds (som sidder fast) eller
kan man blot rengøre med saltsyre og pudse ovenpå..
Hvis man bør fjerne det, hvordan dælen gøres dette så??

PS: Kan man ikke lave en fuskløsning med gulvvarme i dobbelte plastrør, der
blot er nedstøbt i en fræset rende i betongulvet, eller er dette STRENG
forbudt ;)

Mvh Dennis

Fra : John Smith

Dato : 19-01-05 10:42

Dennis wrote:

> [...]
> blot er nedstøbt i en fræset rende i betongulvet, eller er dette STRENG

Der er nok ikke nogen vej uden om at hakke det gamle malede puds af med
en lille hammer hvis det er malet. Puds binder ikke på maling, ej heller
syre...

Ang. gulvvarme, kan du lægge støbebats ud og lave et trægulv med
gulvvarme i, baseret på vand.
Fræser du riller i det eksisterende (uisolerede?) gulv, vil du få en
meget dårlig fordeling af varmen med varme "striber" på gulvet. Og så er
der lige det ved det at et uisoleret gulv æder det der svare til 9 liter
olie pr. kvm. om året...

Mvh
John Smith

Fra : Dennis

Dato : 19-01-05 11:01

> Der er nok ikke nogen vej uden om at hakke det gamle malede puds af med
> en lille hammer hvis det er malet. Puds binder ikke på maling, ej heller
> syre...

Nej det havde jeg også en idé om...

> Ang. gulvvarme, kan du lægge støbebats ud og lave et trægulv med gulvvarme
> i, baseret på vand.
Hmm ja men mit problem er at jeg ikke vil miste frihøjde, og ærlig talt ikke
gider sænke et betongulv

> [...]
> dårlig fordeling af varmen med varme "striber" på gulvet. Og så er der
> lige det ved det at et uisoleret gulv æder det der svare til 9 liter olie

Se DET kan man sku da forholde sig til.. DÅRLIG ide - Takker for dine svar

Mvh Dennis

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 19-01-05 15:29

Dennis wrote:

> Se DET kan man sku da forholde sig til.. DÅRLIG ide - Takker for dine svar

Det der vel er interessant er forskellen på hvor mange "liter olie per
kvm" der går på henh. at fræse det ned i gulvet og sætte radiatorer op
(som Dennis siger et andet sted)...

Med venlig hilsen Preben

Fra : John Smith

Dato : 19-01-05 15:30

Dennis wrote:

> Hmm ja men mit problem er at jeg ikke vil miste frihøjde, og ærlig talt ikke
> gider sænke et betongulv

Jeg ved hvor stort et problem det kan være med frihøjden.
Lægger du et minimum af isolering 30mm og dertil lægger varmeslanger
20mm plus et dække af laminat på 14mm kommer du op på 64mm og er der kun
1,65 til loftet i forvejen kan det være træls nok...

Mvh
John Smith

Fra : Dennis

Dato : 20-01-05 08:48

> [...]
> plus et dække af laminat på 14mm kommer du op på 64mm og er der kun 1,65
> til loftet i forvejen kan det være træls nok...

Hehe nej der er nu omkring 186-188 til de bærende bjælker..
Men det er jo lige smertegrænsen..

Som du selv skriver.. Minimum 6cm hævning..
Det vil jo resultere i at MANGE ikke kan gå der (de færeste mænd), mens den
som nu vil være "høj nok" til at omkring 80% kan gå normalt..

Mvh Dennis

Fra : anders majland

Dato : 19-01-05 10:19

> PS: Kan man ikke lave en fuskløsning med gulvvarme i dobbelte plastrør,
> der blot er nedstøbt i en fræset rende i betongulvet, eller er dette
> STRENG forbudt ;)

Hvor meget isolering er der under kældegulvet ?
Men hvis det kun er for at varme lokalet op en gang imellem, betyder det jo
ikke så meget hvis der er et stort tab til undergrunden.

Fra : Dennis

Dato : 19-01-05 11:51

> Hvor meget isolering er der under kældegulvet ?
> Men hvis det kun er for at varme lokalet op en gang imellem, betyder det
> jo ikke så meget hvis der er et stort tab til undergrunden.

Isolering.. hmm et skud.. INTET
Huset er fra 1921, og gulvet tror jeg ikke der er rørt meget ved...

Njaah.. Jeg har jo forstået at jeg bør holde en vis temperatur for at undgå
fugt, så det skal vel altid køre lidt..
Men det er sjældent det skal varmes op ;)

Må sku hellere sætte en radiator eller 2 op ;)

Mvh Dennis

Fra : anders majland

Dato : 19-01-05 14:05

> Isolering.. hmm et skud.. INTET
> Huset er fra 1921, og gulvet tror jeg ikke der er rørt meget ved...
> Må sku hellere sætte en radiator eller 2 op ;)

Du kan da også bare brække gulvet op og lave det ordenligt

/A

Fra : Dennis

Dato : 19-01-05 14:46

> Du kan da også bare brække gulvet op og lave det ordenligt

Hehe.. Det tror jeg sku jeg er for newbie til (og måske doven)...
Der er desuden lerbund i Struer

Synes det er meget arbejde med lille gevinst.. Men måske jeg tager fejl!

Mvh Dennis

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 19-01-05 15:01

Dennis wrote:

> Hehe.. Det tror jeg sku jeg er for newbie til (og måske doven)...
> Der er desuden lerbund i Struer
>
> Synes det er meget arbejde med lille gevinst.. Men måske jeg tager fejl!

Tjah - gevinsten for dig skal jeg ikke kunne udtale mig om, men arbejdet er
ret omfattende (har prøvet det)

/Jakob

Fra : Dennis

Dato : 20-01-05 08:44

> Tjah - gevinsten for dig skal jeg ikke kunne udtale mig om, men arbejdet
> er
> ret omfattende (har prøvet det)

Nemlig..
Og da rummet jo kun skal være en slags gildesal, så er det sku meget arbejde
at smide efter det.. Når der nu er så meget at lave ;)
Vi har jo lige købt huset, så der er nok vi gerne vil *GGGG*

Mvh Dennis

Fra : Dennis

Dato : 19-01-05 12:50

Ydermere har jeg fået det råd at rengøre og efterfølgende asfaltere væggen,
hvorefter der isoleres og beklædes med gipsplader.. Men jeg har en ide om
at det så blot vil pakke fugten væk..

Er det skadeligt eller er det ikke skadeligt at pakke muren sådan ind?
Jeg mangler meget en afklaring på dette spørgsmål?

Mvh Dennis

Fra : John Smith

Dato : 19-01-05 15:35

Dennis wrote:
> [...]
>
> Er det skadeligt eller er det ikke skadeligt at pakke muren sådan ind?
> Jeg mangler meget en afklaring på dette spørgsmål?

Tja... Det kan være skadeligt hvis der ikke er en ordentlig fugtspærring
imellem sokkel og mur. Pakker du sokkelen ind og vandet trækker op i
muren risikere du at murstenene flækker i frostvejr og pudset falder af
i store flager. På et hus fra 1920'erne ville jeg ikke risikere det.

Løsningen er at astfaltere den udvendige side af muren/sokkelen, ved at
grave ned til fundamentet udvendigt i små bidder og påsætte astfalt
eller gummimenbram. Og derefter at lave en stenfaskine eller omfangsdræn
omkring hele hytten - stort arbejde, men meget bedre løsning.

Mvh
John Smith

Fra : Dennis

Dato : 20-01-05 08:52

> [...]
> muren risikere du at murstenene flækker i frostvejr og pudset falder af i
> store flager. På et hus fra 1920'erne ville jeg ikke risikere det.

Tak.. Dejligt..
Jeg har nu definitivt afsluttet denne overvejelse..
Hvilket jeg egentlig er glad for, da jeg også mente den måtte være dårlig..

> [...]
> gummimenbram. Og derefter at lave en stenfaskine eller omfangsdræn omkring
> hele hytten - stort arbejde, men meget bedre løsning.

Der ER gravet fugtspæære ned langs hele forsiden af huset, der er mest udsat
for vind og vejr (Vestjylland så der mangler faktisk kun lige ca 4-5
meter langs siden der også kunne trænge..
Bagsiden tror jeg er lidt ligemeget, da der ikke er antydning af fugt
(endnu)

Så jeg er fortrøsningsfuld...
Vi er igang med at vaske muren at i saltsyre, og skrabe maling og diverse
løst puds af..
Alt skal jo næsten af, da vi vil pudse op, og bevare den pudsede overflade,
så det skal have nogle gange..
Men det går fremad

Mvh Dennis

Fra : Dennis

Dato : 18-03-05 14:35

Hej alle..

Hvis eller nogen er interesserede, vil jeg lige sætte punktum for dette
indlæg.

Løsningen endte med at blive:

Mure fræset af med facadefræser og pudset op uden isolering eller andet, da
jeg mener at de skal kunne ånde, så længe der ikke er lukket af for fugt på
ydersiden af muren.

Gulv banket op og gravet ca 45cm ned.
22cm isolering
6mm armeringsnet
20*2mm pexrør i 2 kredse
Idag blev gulvvarmen tilsluttet.. Simpelt med en returventil pr kreds
(udelukker trægulv)
På mandag kommer der 2,5 m3 beton

Og så er vi ved at være klar...
Stor og lang opgave, men dejlig at se en ende på - og slet ikke SÅ dyr som
frygtet - ca 15.000kr alt incl for et kælderrum på ca 35m2...

Mvh Dennis