DFJ Salamander Kedel
Fra : Andersen

Dato : 19-01-05 00:21

Hej Ng

Jeg har et problem med en gammel salamander kedel som i øjeblikket kører med
oliebrænder.
Jeg kan ikke finde noget som helst om den på nettet og det ærgrer mig lidt,
for jeg ville gerne finde ud af, om den kan bruges som brændefyr i stedet,
og derved fyre med træbriketter i den.
Modellen hedder 11427, er på ca 32 kw og halvstor og grøn med
indfyldningslåge, og der hvor luftspjældet skulle sidde er der naturligvis
sat en plade hvorpå oliebrænderen er monteret.
Mit andet problem er, at da jeg ikke på nettet kan finde nogen informationer
om den af nogen art, så er det også vanskeligt, at finde en låge med spjæld
til grissebassen.

Håber der er nogen som kan hjælpe derude i det danske.

Mvh
Dennis

Fra : Gert

Dato : 19-01-05 00:46

"Andersen" <br@in_fake_bound.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
spjæld
> til grissebassen.
>
> Håber der er nogen som kan hjælpe derude i det danske.

Hej Dennis.

du skulle prøve at smide en annonce på Dr Bornholm og andre steder,
Salamanderkedler er
ret almindelige.
eller evnt forsøge dig hos en smed/VVS mand af den gamle skole,
mon ikke der er en der har en i gemmerne?

MVh
Gert Møller

Fra : Anders Lund

Dato : 19-01-05 00:48

> [...]
spjæld
> til grissebassen.
>
> Håber der er nogen som kan hjælpe derude i det danske.

Prøv i Dk.teknik.energi
Der er sikkert nogen, som ved det!

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : John Smith

Dato : 19-01-05 10:36

Andersen wrote:

> Håber der er nogen som kan hjælpe derude i det danske.

De Forenede Jernstøberier, som i sin tid producerede kedlerne er svjv
lukkede for mange år siden. Jeg er ikke klar over hvem der idag ligger
inde med modellerne til kedlerne hvis nogen gør. Prøv at kontakte
Randers Jernstøberi, det er muligt at de kan fortælle dig det, da de er
nogen af dem der har støbt gråjern længst.

Alternativt må du få fremstillet en smedejernslåge til "grissebassen"
med luftspjæld osv.
Kedlen er beregnet til enten olie eller koks og brænder ikke træ
optimalt - hvilket du bør holde i tankerne før du smider flere tusinde i
at få lavet låge og sat termostat på...

Mvh
John Smith

Fra : Claus Skovbo

Dato : 20-01-05 05:24

Hej Dennis

Jeg ligger inde med et termostat ( spiral ) til dit evt. projekt. En låge
med luftspjæld kan jeg måske også skaffe.

Mvh Claus Skovbo