Undgå gennemslag af løbesod ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-05 09:28

Hej NG.

Vi skal have sat tapet op og malet i vores soveværelse.
Bag væggen er der en skorsten som er i brug.
Der kommer lidt løbesod gennem væggen, kan man forsegle det på en eller
anden måde inden man sætter tapet op og maler ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 17-01-05 09:46

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
> Der kommer lidt løbesod gennem væggen, kan man forsegle det på en eller
> anden måde inden man sætter tapet op og maler ?

Inden I pakker skorstenen alt for godt ind, så tag lige en snak med
skorstensfejeren. Der er rimelig klare regler for hvordan man må behandle
sin skorsten, og det vil jo være surt at skulle lave arbejdet om pga af en
fejl i det indledende arbejde.

Løbesod kan vist kun effektivt forebygges gennem god fyring, men mon ikke
skorstensfejeren også her kan give en ide eller to?

Mvh

Henning

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-05 10:03

"Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> wrote in message

> [...]
>
> Løbesod kan vist kun effektivt forebygges gennem god fyring, men mon ikke
> skorstensfejeren også her kan give en ide eller to?

Den skal ikke pakkes ind, den er bagved den væg vi skal tapesere, lidt
ligesom dette:

xxxx: gennemslag af noget sodagtigt.

Denne væg skal tapeseres

_________________xxxxxxxxxx________________________
| |
| |
------

--
mvh/rg. Christian

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 17-01-05 10:13

> "Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> wrote in message

> Den skal ikke pakkes ind, den er bagved den væg vi skal tapesere, lidt
> [...]

Så misforstod jeg dig. Men løbesod er næsten umuligt at komme til livs.
Effektiv fyring, måske foring eller isolering af skorstenen. Og det løbesod,
som sidder i muren bliver jo alligevel siddende. Eneste løsning er vist at
lukke det inde, prøv at se http://www.byggekram.dk/sw5103.asp eller
http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/2a2fa38a0a
cb987d802569b800793578%3FOpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMen
uItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B
/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETINDEVARME%26Region%3D%22
%29%3B%20 (beklager det håbløse lange link, men det faktisk ok læsning).

Fra : anders majland

Dato : 17-01-05 10:15

> Den skal ikke pakkes ind, den er bagved den væg vi skal tapesere, lidt
> ligesom dette:

To gange isoleringsgrunder "burde" kunne gøre det - Eller også bare et par
gange med oliemaling. Vores tilgeblevne skorsten (der er i brug) står bare
pudset og malet. Efter de første 2 gange isoleringsgrunder trak løbesoden
stadig ud i malingen. Men det er efterfølgende malet uden at det er trukket
længere ud. Jeg har også hørt fra andre at et par gang oliemaling har samme
effekt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-05 11:20

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:41eb8eda$0$48324$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
trukket
> længere ud. Jeg har også hørt fra andre at et par gang oliemaling har

Jeg blave rådet til at bruge dette:
http://www.supplier.dk/farve-forum/visvare.aspx?id=300

To gange spary skulle kunne gøre det.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 11:04

> [...]
> Der kommer lidt løbesod gennem væggen, kan man forsegle det på en eller
> anden måde inden man sætter tapet op og maler ?

Vi havde det samme problem i vores køkken og fik det råd her i gruppen, at
tapetesere det pågældende sted med staniol, inden vi satte glasvæv op.

Det virkede perfekt. Ved dog ikke, hvor pænt det bliver, hvis det er tapet,
der skal op bagefter, men staniolen stopper i hvert fald effektivt for
gennemslag af løbesoden og så er det jo en simpel og billig løsning.

Ellers skulle man også kunne købe noget i byggemarkedet, der forsegler
løbesoden. Kan ikke huske hvad det hedder, men det må byggemarkedet jo vide.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : John Vedsegaard

Dato : 17-01-05 13:43

> [...]
> Der kommer lidt løbesod gennem væggen, kan man forsegle det på en eller
> anden måde inden man sætter tapet op og maler ?

Det kan være svært at lukke det inde effektivt.
Men 2-3 gange blitza-gulvlak plejer at give gode resultater.

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 17-01-05 13:54

> [...]
> Der kommer lidt løbesod gennem væggen, kan man forsegle det på en eller
> anden måde inden man sætter tapet op og maler ?

Du skriver ikke, hvad skorstenen bruges til (pejs/brændeovn?), men jeg vil
helt klart anbefale jer at få installeret en isokern (læs mere på
http://www.isokern.dk/) (ud fra devisen "det er bedre at forebygge end at
helbrede"). I opnår en klar forbedring af forbrændingen/trækket i
skorstenen, og modvirker effektivt fremtidige forekomster af løbesod (som
alt andet lige vil blive tilført kontinuerligt fremover og ultimativt nok
trænge gennem selv et tykt lag isoleringsgrunder, såfremt fyringsmønster
og/eller skorsten ikke ændres). Vi lavede vores selv (5,5 meter høj skorsten
(lige)); det var ganske nemt og kostede os under 2.000,- (inkl. ny
renselem). En håndværker skulle have haft ca. 8.000 - 10.000 for det. Dog
skal I huske at tage skorstensfejeren med på råd, da han har den ubetingede
og uindskrænkede magt på området (dvs. hvis han synes, det er lavet
forkert - ja så skal det laves om!).

PS! Hvis I overvejer at gå i gang selv, så husk at konsultere vejledning til
brændeovn/fyr - det er lidt dumt (og ulovligt og farligt!) at installere en
isokern med en lysning, der er for lille! F.eks. skal en pejs bruge en
væsentligt større lysning (f.eks. 24 x 24 cm; afhænger af pejsens åbne
areal) end en typisk brændeovn (f.eks. Ø15 cm).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-05 14:04

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message

> [...]
> væsentligt større lysning (f.eks. 24 x 24 cm; afhænger af pejsens åbne
> areal) end en typisk brændeovn (f.eks. Ø15 cm).

Det er en træpillestoker som denne:
http://hjem.get2net.dk/universal-stokeren/

Lige nu fyrer vi så røggastemperaturen hver gang fyret kører fuld last
kommer op over 100°C, men den tidligere ejer (vi har kun ejet det 3 mdr ca.)
var mere sparsommelig og kørte med en lavere kedeltemperatur og dermed
heller ikke så meget fyring som vi gør nu.

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 17-01-05 14:46

> Du skriver ikke, hvad skorstenen bruges til (pejs/brændeovn?), men jeg vil
> helt klart anbefale jer at få installeret en isokern (læs mere på
> http://www.isokern.dk/)

Jeg er enig i at en foring kan være en god ide i en gammel skorsten. Hvis
man ikke kan/vil selv så er der også www.isodor.dk Der støbes hele foringen
i et stykke. Det er ligeså dyrt som at få lavet en isokern og tager ikke
mange timer. Vi har fået en sådan i begge vores skorstene (9meter til
brændeovn og ~6meter til stokeren)

Men det gamle løbesod der er i skorstenen vil blive ved med at trække ud i
mange år fremover, med mindre man "gør-noget"

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk