Computer på loftet - holder det?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-01-05 11:16

Hejsa

Vi skal til at flytte ind i vores nye hus her i weekenden. Jeg har
hele tiden haft planer om at smide vores fil- pg mailserver på loftet,
da den så kan brumme i fred deroppe.

Men, sådan mht. kulde, varme og luftfugtighed. Er det så en god idé?
Det er et ganske traditionelt u-udnyttet loft i et spritnyt hus. Jeg
har ingen temperaturer for, hvor varmt og koldt det kan blive, men har
da en idé om, at det kan skifte en del hen over året.

Man kunne evt. overveje at bygge en slags ventileret boks til den, men
ved ikke helt, om det ikke lukker den for meget inde.

Hvad siger I? Jeg har postet selvsamme i dk.edb.hardware, men gætter
på, at I herinde ved en del mere om lofter end de gør.

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Dennis

Dato : 12-01-05 12:59

Hejsa
Jeg har haft en server stående på loftet af en gammel udlejningsejendom i et
par år..
Der kan temp blive MEGET høj.. et skud er 40-50 grader..

Den har tidligere lukket ned et par gange, men det er alt..
Alt har overlevet, og den er nu udstyret med 7 harddiske, så der er nok der
kunne gå i stykker ;)

Sidste sommer lukkede den ikke ned en eneste gang, trods det at den blev
udskiftet med en "hurtigere" 700Mhz AMD.. (før var det en 300 Cyrix eller
AMD K6-2 - Uden blæser

Computeren står der bare.. Ikke pakket ind eller specielt ventileret..

Jeg ville mene at du bare skulle prøve at smide skidtet derop.. Du kan jo
holde øje med temperaturen via en program fra din egen puter.. Så du kan se
om kritiske niveauer nærmer sig ;)

Håber det er noget værd...

Mvh Dennis

Fra : Steen

Dato : 12-01-05 14:40

Bo Kamp Dudek wrote:

> Vi skal til at flytte ind i vores nye hus her i weekenden. Jeg har
> hele tiden haft planer om at smide vores fil- pg mailserver på loftet,
> da den så kan brumme i fred deroppe.

Jeg ville godt nok være bange for brandfaren. Havde du tænkt dig, den skulle
stå tændt også når I ikke er hjemme eller om natten? Hvis den bryder i brand
kan branden nå at sprede sig meget, før det bliver opdaget.

Holdninger til brandfare ifm. hjemmecomputere er velkomne.

/steen

Fra : John Smith

Dato : 12-01-05 14:56

Steen wrote:
> [...]
> kan branden nå at sprede sig meget, før det bliver opdaget.
>
> Holdninger til brandfare ifm. hjemmecomputere er velkomne.

Jeg har arbejdet med computere siden det var 286 - 12MHz der var de
"hotte" maskiner. I alle de år har jeg aldrig hørt om en eneste maskine
der brød i brand. Jeg har lavet service på maskiner, der har været så
pakkede med støv og hundehår indvendigt, så jeg har måttet blæse dem
rene med trykluft for at kunne bruge en skruetrækker inden i dem...
Stadig ingen brand.

Til gengæld har jeg tit hørt om at skærme og TV-apperater er futtet af.
Og for to år siden oplevede jeg det selv. Det var en ret gammel skærm
som var defekt da jeg købte den. Jeg fik den repareret og skærmen var
ren og fin indeni. Alligevel brød den i brand og tog hele mit kontor med
sig i branden...

Så min holdning og erfaring er at det er skærmen der er den farlige
komponent i PC-systemer. Jeg har selv min maskine til at køre 24/7/365 -
men når jeg går fra den slukker jeg skærmen, klog af skade.

Mvh
John Smith

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-01-05 15:36

"Steen" <virker@ikke.invalid> writes:

> [...]
> bliver opdaget.
>
> Holdninger til brandfare ifm. hjemmecomputere er velkomne.

Naturligvis er en mailserver tændt 24/7, ellers er der ikke meget ide
i det.

Slukker du altid fjernsyn, radioer, mikrobølgeovnen og den slags helt,
når du sover eller tager på arbejdet? Risikoen er vel den samme.

Vores server ligger under køkkenbordet, der generer den nemlig mindst.
Og den er naturligvis også altid tændt. Brandfaren tænker vi ikke
over, og jeg tror heller ikke at det er nødvendigt. Hvor ofte er det
lige man hører, at der er gået ild i en computer? Ikke tit, når man
tænker på alle de computere der står tændte hver nat og weekend i
mange firmaer.

Mvh Trine

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-01-05 17:21

On Wed, 12 Jan 2005 14:40:00 +0100, Steen wrote:

> [...]
> skulle stå tændt også når I ikke er hjemme eller om natten? Hvis den
> bryder i brand kan branden nå at sprede sig meget, før det bliver

Min server i forgangen står tændt 24/7/365.

> Holdninger til brandfare ifm. hjemmecomputere er velkomne.

Det bekymrer mig ikke mere end et TV på standby, dvs. meget lidt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 23:11

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse news:41e528b0$0$192

> Holdninger til brandfare ifm. hjemmecomputere er velkomne.

Tror ikke, at der er nogen special risiko for brandfare ved computere.

Skærme er til gengæld en anden snak. Vi har også oplevet en forholdsvis ny
monitor, der pludselig begyndte at ryge og lugte af smeltet plastic. Pga.
lugten opdagede vi det heldigvis hurtigt ( vi var lige gået i seng ), så der
skete ikke noget, men det kunne da have gået galt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 13-01-05 09:56

Steen wrote:
> Holdninger til brandfare ifm. hjemmecomputere er velkomne.

Tror ikke at den er stor, men den er heller ikke 0. Så du skal
naturligvis stille den således at denne risiko bliver minimeret.

Ville være rigtig dumt at brænde sit hus ned fordi man _troede_ at der
ingen brandfare var. Alt hvad der genererer varme og bruger strøm har en
vis brand-risiko.

Og en røgalarm redder ikke dit hus (men måske dig), så tænk dig godt om.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 12-01-05 14:48

Bo Kamp Dudek wrote:
> da den så kan brumme i fred deroppe.

God idé, måske skulle jeg gøre det samme. Lige nu står den i stuen,
hvilket min bedre halvdel absolut ikke er tilfreds med... Udover fugt og
varmeproblemer (tvivler på at kuldeproblemer er et problem, når den
først er tændt), kunne jeg se følgende problemer:
1) Vores loft har lav rejsning, og er helt umuligt at komme rundt på.
Jeg gyser ved tanken om at skulle skifte harddisk eller flytte "lidt"
rundt med den deroppe.
2) Brandfare. Har man naturligvis også i resten af huset, men husk nu på
det alligevel.

> Det er et ganske traditionelt u-udnyttet loft i et spritnyt hus.

Er det isoleret?

> Man kunne evt. overveje at bygge en slags ventileret boks til den, men
> ved ikke helt, om det ikke lukker den for meget inde.

Jeg har selv en ventileret boks til min; den siger næsten ingenting, men
til gengæld koster den mere end en computer og fylder/vejer også som et
ondt år... :)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 11:56

> [...]
> med den deroppe.
> 2) Brandfare. Har man naturligvis også i resten af huset, men husk nu på

Mht brandfare, kan man ikke bygge en asbestboks som ikke brænder hvis pcen
brænder ? En kasse måske 2-3 gange større end pc'en ?

/Jakob

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 13-01-05 12:29

..:J:. wrote:
> Mht brandfare, kan man ikke bygge en asbestboks som ikke brænder hvis pcen
> brænder ? En kasse måske 2-3 gange større end pc'en ?

Hvis der er masser af udluftning, jo... :)

Med venlig hilsen Preben

Fra : John Smith

Dato : 13-01-05 12:50

..:J:. wrote:

> Mht brandfare, kan man ikke bygge en asbestboks som ikke brænder hvis pcen
> brænder ? En kasse måske 2-3 gange større end pc'en ?

Det behøver slet ikke at være en asbestboks - man kan alligevel ikke
købe asbest...

Men du kan lave en brandbeskyttet boks vha. brandgibsplader, stållægter
og rockwool. Eneste problem med sådan en kasse er at du bliver nødt til
at have udluftning på den. Og det giver jo et par huller hvor ilden kan
brede sig fra. Problemet kan løses, spørgsmålet er bare hvordan man
vælger at gøre det.

Mvh
John Smith

Fra : Leonard

Dato : 13-01-05 15:46

John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote:

>Problemet kan løses, spørgsmålet er bare hvordan man
>vælger at gøre det.

Det kunne måske løses ved at stille PCen på en stor gipsplade og evt
montere en anden stor gipsplade over PCen, sådan at hvis PCen brænder,
så kan ilden ikke brede sig, ligesom et brandbælte omkring en mark der
brændes af, bare i en passende størrelse.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : John Smith

Dato : 12-01-05 15:11

Bo Kamp Dudek wrote:

> Man kunne evt. overveje at bygge en slags ventileret boks til den, men
> ved ikke helt, om det ikke lukker den for meget inde.

Jeg har set flere der har stillet PC'en ind i et gammelt køleskab, hvor
der er lavet behørig udluftning med lydsluse. Det er nok den billigste
og nemmeste løsning jeg kender. Skabet er helt lydtæt og kan sprayes i
en farve så man ikke får opkastningsfornemmelser af at se på det.

En anden løsning er selv at lave et skab. Men det kræver at man er lidt
mere snedker og at man kan lave en forsegling / pakning til døren så der
ikke slipper lyd ud der.

Mvh
John Smith

Fra : bjb@INGENSPAMc.dk

Dato : 12-01-05 16:25

In article <j0u9u0lgldpebpo139u9rk0ipaip1f5khq@4ax.com>,
   Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk> writes:
> [...]
> har ingen temperaturer for, hvor varmt og koldt det kan blive, men har
> da en idé om, at det kan skifte en del hen over året.
Jeg har haft husets web/mail server på tilsvarende vis i nogle år uden nogen
form for problemer. Til at begynde med, var det en pentium 100 hvor jeg havde
taget alle pladerne af kabinettet. (Pas på mus der gnaver i ledningerne !)

Nu er det en Proliant 1600. Når det er meget varmt, kan man høre blæserne
i indkørslen

Som andre skriver er der en vis brandfare fra skærmen. Min skærm på loftet er
altid slukket og stikket til 230V er trukket ud.

> Man kunne evt. overveje at bygge en slags ventileret boks til den, men
> ved ikke helt, om det ikke lukker den for meget inde.
Så åben som muligt. Der bliver MEGET varmt på loftet.

mvh,
Bjarne

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-01-05 17:24

On Wed, 12 Jan 2005 15:24:44 +0000, bjb wrote:

> Så åben som muligt. Der bliver MEGET varmt på loftet.

Er det en god idé? Du ødelægger jo din luftcirkulation totalt hvis du
fjerner siderne (jeg gætter på det er det du mener med åbent).

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 12-01-05 20:15

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> da den så kan brumme i fred deroppe.
>
> Men, sådan mht. kulde, varme og luftfugtighed. Er det så en god idé?

Prøv at spørge i en gruppe der omhandler det du spørger...

Du kan se en oversigt over danske grupper her: www.usenet.dk

Det må være noget med edb.hardware

Mvh. Jørgen

Fra : Leonard

Dato : 12-01-05 20:26

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote:

>Prøv at spørge i en gruppe der omhandler det du spørger...

Ja, ja, hr. netbetjent, læs lige hele indlægget før du farer i
blækhuset:

>Det må være noget med edb.hardware

Og der har Bo også spurgt, han har bare udnyttet at det er tilladt at
spørge flere steder ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-01-05 22:47

[...]

tak for alle kommentarer.. jeg kan forstå, at der er op til flere, som
har selvsamme løsning, som jeg selv overvejer, kørende..

jeg tror min endelige beslutning ender i noget a la, at jeg smider
serveren på loftet..

for en god ordens skyld smider jeg en røgalarm op lige over den (vi
har købt en røvfuld JoEl alarmer til 2 for 50 spir)..

i øvrigt har jeg en ekstern usb disk til at backuppe serveren hver
nat, men den kan passende få en plads lige ved siden af..

min eneste usikkerhed går på, om jeg skal flå kabinettet af serveren
eller ej for at få mest luftgennemstrømning.. men det Q poster jeg i
dk.edb.hardware i stedet..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 12-01-05 22:54

[...]

iøvrigt ligger der et par billeder af loftet her, hvor man kan se
isoleringen:

http://www.bodudek.dk/billeder/displayimage.php?album=4&pos=107
http://www.bodudek.dk/billeder/displayimage.php?album=4&pos=106

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : anders majland

Dato : 12-01-05 23:33

> min eneste usikkerhed går på, om jeg skal flå kabinettet af serveren
> eller ej for at få mest luftgennemstrømning.. men det Q poster jeg i
> dk.edb.hardware i stedet..

Det skal du ikke - du skal til gengæld sikre at der ikke er huller som en
mus vil kunne komme ind ad ...... Dvs gitter for alle udluftningshuller. En
mus vil sikkert finde et kabinet med en pc dejlig lun og et godt sted at
opbevare forråd...

/A

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 13-01-05 00:11

[...]

> [...]
>mus vil sikkert finde et kabinet med en pc dejlig lun og et godt sted at

kabinettet er helt lukket, men kommer til at tænke på - nu du nævner
mus - at hele vores IHC anlæg sidder på loftet, og der er dælme mange
ledninger (3-400!)..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : anders majland

Dato : 13-01-05 13:06

> kabinettet er helt lukket, men kommer til at tænke på - nu du nævner
> mus - at hele vores IHC anlæg sidder på loftet, og der er dælme mange
> ledninger (3-400!)..

Vi har hver vinter fanget et par mus på loftet - de har 7-9-13 ikke lavet
skade på elinstallationerne (også ihc og dermed mange ledninger) men jeg
kunne bare forestille mig at en lun pc ville være en "dejlig bolig" for en
lille mus der synes vejret er ved at være koldt

/A

Fra : Petersen_Michael

Dato : 12-01-05 20:24

In news:DEeFd.968$8B2.175@news.get2net.dk,
Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote:

> Prøv at spørge i en gruppe der omhandler det du spørger...
>
> Du kan se en oversigt over danske grupper her: www.usenet.dk
>
> Det må være noget med edb.hardware

Prøv at læse første indlæg i tråden, og tag så op til overvejelse om din
henstilling er berettiget..
For at hjælpe dig lidt kan jeg citere fra det oprindelige indlæg

Citat on:
Hvad siger I? Jeg har postet selvsamme i dk.edb.hardware, men gætter
på, at I herinde ved en del mere om lofter end de gør.
Citat off

Så næste gang du får lyst til at skrive en henstilling, så sit dig på
dine hænder og tæl til 10, inden du farer over tasterne.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-01-05 09:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> Min server i forgangen står tændt 24/7/365.

Dvs. du re-booter hver gang der er gået 365 uger?
Ebbe - der bare ikke ku' lade være

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 18:06

On Thu, 13 Jan 2005 00:51:35 -0800, Ebbe Kristensen wrote:

> Dvs. du re-booter hver gang der er gået 365 uger? Ebbe - der bare
> ikke ku' lade være

Lige for tiden rebooter jeg lidt oftere.. så røg strømmen, så flyttede
jeg lidt rundt på nogle kabler, så var der en gæst der slukkede da den
da ikke bare skulle bruge strøm...

Jeg har sjældent en ret høj uptime :-/

Måske jeg skulle ofre en UPS.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 13-01-05 19:40

Martin Johansen [6000] wrote:
> Måske jeg skulle ofre en UPS.

Kan klart anbefales... Jeg købte en billig en, og jeg har haft brug for
den _mange_ gange... Så skal man lige flytte lidt rundt på nogle
strømledninger, så falder strømmen ud i et sekund og dræber harddisken,
så stormer det (jeg tror min UPS klikkede et par hundrede gange her
forleden under stormen), så er der lige en gæst der trykker på den
forkerte kontakt, så skal man lige have skiftet en sikring, osv, osv... :)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 20:14

On Thu, 13 Jan 2005 19:40:22 +0100, Preben Mikael Bohn wrote:

> Kan klart anbefales... Jeg købte en billig en, og jeg har haft brug for
> den _mange_ gange...

Ja - tænker jeg tilbage har jeg kunnet bruge en ~6 gange nu :-/

> Så skal man lige flytte lidt rundt på nogle
> strømledninger,

Nemlig

> så falder strømmen ud i et sekund og dræber
> harddisken, så stormer det (jeg tror min UPS klikkede et par hundrede
> gange her forleden under stormen),

Her var det så min server der klikkede Den overlevede men jeg tvivler
på det var noget den havde godt af.

Strømmen forsvandt ikke hos mig som sådan, da clockradio ikke blinkede,
men den røg åbenbart så langt ned at stort set alt andet, dvs. fjernsyn
osv. ikke kunne holdes tændt.

> så er der lige en gæst der trykker
> på den forkerte kontakt, så skal man lige have skiftet en sikring, osv,
> osv... :)

Hehe du kender det kan jeg høre.

Er der en UPS du kan anbefale? Den skal være uafhængig af styresystem
men hvis det ikke findes skal den supportere Linux.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 13-01-05 22:57

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hehe du kender det kan jeg høre.

Jeps... :)

> Er der en UPS du kan anbefale? Den skal være uafhængig af styresystem
> men hvis det ikke findes skal den supportere Linux.

Jeg har ikke meget andet erfaring end med den jeg har selv; det er en
APC, se http://www.apcc.com/index.cfm?ISOCountryCode=dk

Den er understøttet i min Debian (med det medfølgende USB-kabel), så det
er fint. Man bruger APC UPS Daemon til at "styre" den, se
http://www.apcupsd.com/

Den kan naturligvis sagtens bruges uden styresystem; jeg havde den ikke
tilsluttet USB-porten i det første ~år jeg havde den, men det betyder jo
så også at hvis strømmen går i længere tid, så går strømmen jo også til
computeren i sidste ende.

Hvis/når jeg skal investere i en ny, vil jeg nok købe en hvor man kan
lave hot-swap af batterier.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 16:37

On Thu, 13 Jan 2005 22:56:36 +0100, Preben Mikael Bohn wrote:

> Jeg har ikke meget andet erfaring end med den jeg har selv; det er en APC,
> se http://www.apcc.com/index.cfm?ISOCountryCode=dk

Okay den vil jeg kigge nærmere på.

> Den er understøttet i min Debian (med det medfølgende USB-kabel), så
> det er fint. Man bruger APC UPS Daemon til at "styre" den, se
> http://www.apcupsd.com/

Nice - jeg bruger selv Debian så det kan jo ikke blive en bedre
anbefaling :)

> [...]
> tilsluttet USB-porten i det første ~år jeg havde den, men det betyder jo
> så også at hvis strømmen går i længere tid, så går strømmen jo

JA det er jo det - så er det smart den kan lukke systemet ned.

> Hvis/når jeg skal investere i en ny, vil jeg nok købe en hvor man kan
> lave hot-swap af batterier.

Hvad vil det sige? At man kan køre videre mens man skifter batteri?

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 14-01-05 18:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvad vil det sige? At man kan køre videre mens man skifter batteri?

Jeps. Jeg har ikke haft brug for at skifte batterier endnu (ved på den
anden side heller ikke hvor meget liv der er tilbage i dem), men mon
ikke det sker på et eller andet tidspunkt? :)

Med venlig hislen Preben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 19:16

On Fri, 14 Jan 2005 18:04:20 +0100, Preben Mikael Bohn wrote:

> Jeps. Jeg har ikke haft brug for at skifte batterier endnu (ved på den
> anden side heller ikke hvor meget liv der er tilbage i dem), men mon ikke
> det sker på et eller andet tidspunkt? :)

Okay nice.

Takker for dine svar!