Brugt fliseklipper, hvad skal man kigge ef~
Fra : Mark Schiller

Dato : 10-01-05 22:20

Hej alle,

man skal jo videre med sit terasseprojekt og så har man fået en ide

Hvis jeg nu købte mig en brugt fliseklipper, så kan jeg går og nappe
en time her og en time der uden, at skulle leje en fliseklipper hver
gang

Jeg har fået lagt mine stier og skal lige lave lidt faskine i min
terrasse og så lægge sten der - vi snakker i alt 50 m2 holmegårdssten.

Jeg har fundet en brugt fliseklipper, men er meget i tvivl om, hvad
sådan en fætter må koste og hvordan man kan se, om det er en dødbider
eller om den er "god nok"

Any hints?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-01-05 09:51

On Mon, 10 Jan 2005 22:19:51 +0100, Mark Schiller
<ms@definitivt.invalid> wrote:

> [...]
>
>Jeg har fundet en brugt fliseklipper, men er meget i tvivl om, hvad
>sådan en fætter må koste og hvordan man kan se, om det er en dødbider

Når jeg ligger fliser er det gerne i mønste, cirkler, sildeben osv. Så
er en fliseklipper pludselig ikke god, den er simpelthen ikke præcis nok
til de små stykker der ind imellem skal skæres til.

Nu har jeg ingen anelse om hvad en brugt fliseklipper koster, men man
kan få en stor vinkelsliber til 230 mm skiver til under 200 kr når de er
på tilbud i diverse billigforretninger. En diamantskive til at skære i
sten med kan fåes for omkring 100 kr. Så mangler der bare en _god_
støvmaske så er man kørende.

Det støver så bare en god del mere end en fliseklipper. Til gengæld
fylder der ikke nær så meget i garagen når man er færdig med terassen

Fra : Armand

Dato : 11-01-05 20:33

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> støvmaske så er man kørende.
> Det støver så bare en god del mere end en fliseklipper. ......

Skærer du tørt med diamantskive?
Så holder den da ikke til mange fliser
Vand på, så holder skiven bedre og støvet undgåes - Til gengæld er dét
vådt og møgbeskidt istedet!

--
Armand.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-01-05 08:46

On Tue, 11 Jan 2005 20:33:10 +0100, Armand <armand@mcchaufforerne.dk>
wrote:

>Skærer du tørt med diamantskive?

Ja det gør jeg da.

>Så holder den da ikke til mange fliser

Jo det gør den da - det er en diamantskive beregnet til tør-skæring.

>Vand på, så holder skiven bedre og støvet undgåes - Til gengæld er dét
>vådt og møgbeskidt istedet!

Jeg har overvejet at plaske lidt vand på, men en håndholdt vinkelsliber
på strøm og så vand - det er ikke lige noget jeg har lyst til at rode
mig ud i.

Fra : John Bennetzen

Dato : 12-01-05 13:49

Hej i gruppen...

Jeg kan nu ikke forestille mig, at hverken en vinkelsliber til 200,- eller
en skæreskive m/diamant til 100,- kan skære ret mange flise lørdag
formiddag. Før det kaldes affald!

En god brugt fliseklipper ligger vel 1 en 400,- 500,-. Få dig evt. en med
udveksling. Det væsentligste må være, at "klippebladene" ikke er slebet væk.
Ellers er det jo en simpel maskine, der bare virker... Eller smides ud...

John...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-01-05 15:51

On Wed, 12 Jan 2005 13:48:31 +0100, "John Bennetzen"
<jrb@5750.dk(NOSPAM)> wrote:

>Jeg kan nu ikke forestille mig, at hverken en vinkelsliber til 200,- eller
>en skæreskive m/diamant til 100,- kan skære ret mange flise lørdag
>formiddag. Før det kaldes affald!

Den billige vinkelsliber kan jeg så ikke sige noget om holdbarheden af.
Men man kommer temmelig langt med de billige skæreskiver.
Jo, jeg har prøvet.

Fra : John Bennetzen

Dato : 12-01-05 20:49

Oki... Så er spørgsmålet så hvad lang tid er... Jeg har selv et mindre
udvalg af "Cosmo"-klinger, da der jo er stor forskel på, at skære i eks.
gammel-beton-frem for ny. Granit frem for sandsten osv. Uden at kunne huske
de eksakte priser, så mener jeg de koster fra 1000-1200,- for de
billigste(dårligste) og ca. 10 000,- for de dyreste! Det er nok uden større
betydning for hobbyflisemanden, men skal man f.eks. skære i granitblokke
e.lign. Ja så skal værktøjet virke og klinge må ikke slingre med ret mange
my...
Min erfaring siger mig, at en "for billig" skive. Meget hurtigt bliver meget
varm, har man meget der skal skæres, på en gang. Ja så bliver den også FOR
varm, så begynder den at "slingre", ret hurtigt er der så ingen diamanter
tilbage... Og... Ja så er den ikke bedre værd end, at kyle efter den
nærmeste lærling...

Vinkelslibere er nok en videnskab for sig efterhånden! Jeg bruger selv
"Makita" og det er kun fordi den er "billig" ca. 1500,- Hvis nogen skulle
læse det her og kende til en bedre maskine, ja så skriv endelig!!! For
makita er ikke ret god, deres vinkelskærermaskine er lidt bedre, meeen...
Bedst af alt er altså vådskæren, men der er en del arbejde med, at stille op
og gøre rent.

Lægger man "herregårdssten","holmegårdssten" eller hvad de nu hedder, der
hvor man har handlet! Så er det jo bare min erfaring, at en fliseklipper er
uundværlig, hvis man ligger sildeben(ja altså hvis man huskede, at købe
7cm.)

John...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-01-05 21:33

On Wed, 12 Jan 2005 20:49:00 +0100, John Bennetzen wrote:

> Vinkelslibere er nok en videnskab for sig efterhånden! Jeg bruger selv
> "Makita" og det er kun fordi den er "billig" ca. 1500,- Hvis nogen skulle
> læse det her og kende til en bedre maskine, ja så skriv endelig

Jeg har som pladesmed (har bygget lastbiler) brugt Bosch' vinkelslibere og
de var nærmest umulige at tage livet af.

--
MVH
osv...

Fra : John Bennetzen

Dato : 13-01-05 07:52

Bosch... Jamen det må da prøves, måske det største problem er den mængde
slibestøv fliser mm. afgiver...

John...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-01-05 20:31

On Thu, 13 Jan 2005 07:51:35 +0100, John Bennetzen wrote:

> Bosch... Jamen det må da prøves, måske det største problem er den mængde
> slibestøv fliser mm. afgiver...

Det skal jeg ikke kunne sige, jeg har aldrig skåret i sten. Det kunne
være du skulle kigge på noget filter til vilkelsliberens indsugning til
køleluften, eller gå over til luftværktøj - det kan da tåle støv i
store mængder.

--
MVH
osv...

Fra : John Bennetzen

Dato : 14-01-05 06:31

Jeg har prøvet med indsugningsfiltre. Det giver så et nyt problem, det er
ret hurtigt tilstoppet og tager tid, at skifte/rengøre. Får man ikke skiftet
tit nok, ja så kan maskinen blive meget varm(meget meget varm) og så lever
kullene ikke ret længe...

Personligt er jeg kraftig modstander af trykluft-værktøj! Hvis man ikke har
"hvide fingre", så er man ret sikker på at få det! Vores hænder er
simpelthen ikke lavet til den vibration...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-01-05 21:10

On Fri, 14 Jan 2005 06:31:20 +0100, John Bennetzen wrote:

> [...]
> tit nok, ja så kan maskinen blive meget varm(meget meget varm) og så lever

Ok, jeg har ikke selv prøvet indsugningsfiltrene, så jeg ved ikke
hvordan det fungerer i praksis.
Jeg havde engang en vikelsliber på trykluft, der sendte
udblæsningsluften bagud via en lang "snorkel" - det kunne være du skulle
kigge efter noget tilsvarende til en el-vinkelsibers indsugningsluft.

> Personligt er jeg kraftig modstander af trykluft-værktøj! Hvis man
> ikke har "hvide fingre", så er man ret sikker på at få det! Vores
> hænder er simpelthen ikke lavet til den vibration...

En vinkelsliber på trykluft vibrerer altså ikke mere end en på el
(tværtimod), men den på trykluft bliver ret kold, så det er en god ide
med nogen handsker.

--
MVH
osv...

Fra : John Bennetzen

Dato : 15-01-05 17:54

Den tryklufts-basse jeg har haft, kørte med ca. 14000 omdrejninger i
minuttet. Den stod man ikke med ret længe før fingrene "sov". Måske
omdrejnings hastigheden er af betydning?

Mine "hvide fingre", eller karpanaltunnelsyndrom, er snart en gammel ting.
Som nok skyldes trykluftbor og jordlop! Det var før man fandt ud af, at man
ikke må arbejde med den slags, i mere end 2 timer om dagen. Så den yngste på
sjakket, kunne jo godt stå og banke huller i betonvægge hele formiddagen. Og
så gå med jordloppen og trykke render om eftermiddagen! At man så stod og
tabte fyraftens-bajer, cigaretten eller hvad man nu havde i hænderne... Var
jo bare et spørgsmål om, at vende sig til det...

Måske jeg skulle prøve , som Mads, at købe en lavpris-maskine, til ca.
200,-. Kan den så holde et årstid (som Makitaen til ca. 1500,-) Så er den
hellige grav jo velforvaret...

TheOne...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-01-05 18:11

On Sat, 15 Jan 2005 17:54:06 +0100, John Bennetzen wrote:

> Den tryklufts-basse jeg har haft, kørte med ca. 14000 omdrejninger i
> minuttet.

Ubelastet og med pedalen i bund, ja. På luftværktøj har man "altid"
kunne regulere hastigheden. Der er i øvrigt ganske stor forskel på
vibrationerne fra gammelt luftværktøj, og så det man kan købe i dag.

> Den stod man ikke med ret længe før fingrene "sov". Måske
> omdrejnings hastigheden er af betydning?

Havde "man" handsker på?

--
MVH
osv...

Fra : John Bennetzen

Dato : 15-01-05 23:25

> Ubelastet og med pedalen i bund, ja. På luftværktøj har man "altid"
> kunne regulere hastigheden. Der er i øvrigt ganske stor forskel på
> vibrationerne fra gammelt luftværktøj, og så det man kan købe i dag.

Faktisk så jeg lige i dens brugsanvisning, at den kører op til 16 000
omdrejninger...
Og jo højere hastighed, jo hurtigere udført arbejde...

> Havde "man" handsker på?

Handsker??? Rigtige mænd bruger ikke kondomer... Heller ikke på hænderne...
LOL...

TheOne...

Fra : Armand

Dato : 15-01-05 23:48

John Bennetzen wrote:
> [...]
> omdrejninger...
> Og jo højere hastighed, jo hurtigere udført arbejde...

Vær dog lige sikker på at skiven er beregnet til pågældende omdrejninger!!

--
Armand.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-01-05 00:13

On Sat, 15 Jan 2005 23:24:35 +0100, John Bennetzen wrote:

> Faktisk så jeg lige i dens brugsanvisning, at den kører op til 16 000
> omdrejninger...
> Og jo højere hastighed, jo hurtigere udført arbejde...

Nej, man brænder bare skiven af. Tryk lidt hårdere i stedet for, så
vibrerer den heller ikke så meget.

> Handsker??? Rigtige mænd bruger ikke kondomer... Heller ikke på
> hænderne... LOL...

Så er man såmænd også selv ude om det. Kulden fra luftværktøj er
ikke spor sund for hænderne, så et par tykke handsker er en rigtigt god
ting.

--
MVH
osv...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-01-05 22:46

<jrb@5750.dk(NOSPAM)> wrote:

> [...]
>e.lign. Ja så skal værktøjet virke og klinge må ikke slingre med ret mange

Nu blev der jo spurgt på "fliser" - selvfølgelig er de billige skiver
nok ikke det man skal have fat i hvis man skal skære i granit.

Den lokale brolægger bruger også de semi-billige skiver ved jeg. Ikke de
helt billige 80-100 kr's skiver fra Jem og Fix, men han giver mig
bekendt ikke mere end 150 - 175 kr for dem.

Jeg har selv skåret en god del fliser med en af de billige skiver.

> [...]
>varm, så begynder den at "slingre", ret hurtigt er der så ingen diamanter
>tilbage... Og... Ja så er den ikke bedre værd end, at kyle efter den

Det er den nok også god til

>Bedst af alt er altså vådskæren, men der er en del arbejde med, at stille op
>og gøre rent.

Enig, en vådskærer er en herlig ting. Men den er _dyr_

> [...]
>uundværlig, hvis man ligger sildeben(ja altså hvis man huskede, at købe

En fliseklipper havde ikke været meget bevendt til min terasse med
sildebensmønster - men der er så også involveret nogle cirker og bløde
buer. Der var små trekanter på helt ned til 2x1 cm der skulle skæres
dengang. Det ville næppe være muligt med en fliseklipper.

En vinkelsliber kan man jo også bruge til andet end at skære sten - men
en fliseklipper kan ikke ret meget andet end det.

Fra : Mark Schiller

Dato : 13-01-05 11:15

Wed, 12 Jan 2005 20:49:00 +0100, berigede "John Bennetzen"
<jrb@5750.dk(NOSPAM)> dk.fritid.hus-og-have med:

>Så er det jo bare min erfaring, at en fliseklipper er
>uundværlig, hvis man ligger sildeben(ja altså hvis man huskede, at købe
>7cm.)

Hvorfor var det nu liiiiige, at man skulle huske at købe 7cm sten?

/Mark

--
Kig forbi vores forum på definitivt.dk!

http://forum.definitivt.dk

Fra : John Bennetzen

Dato : 14-01-05 06:25

Hehe... Det er også kun aktuelt, hvis man lige regulært sildebensmønster!
Det geniale er, at alle klipninger mod bort/kant bare passer, uden at der
bliver noget spild!
Når flisen måler 21x14x7cm.
Og man laver et klip på en 21cm. laver man et klip på henholdsvis 14 og 7cm

Fra : Mark Schiller

Dato : 18-01-05 16:56

Fri, 14 Jan 2005 06:25:18 +0100, berigede "John Bennetzen"
<jrb@5750.dk(NOSPAM)> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hehe... Det er også kun aktuelt, hvis man lige regulært sildebensmønster!

Og det skal jeg lave, så alle fif er velkomne

>Det geniale er, at alle klipninger mod bort/kant bare passer, uden at der
>bliver noget spild!

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad det har med tykkelsen af stenen at
gøre, men det er nok bare mig, som hænger med spjældet

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-01-05 17:12

On Tue, 18 Jan 2005 16:56:02 +0100, Mark Schiller

>Jeg forstår simpelthen ikke, hvad det har med tykkelsen af stenen at
>gøre, men det er nok bare mig, som hænger med spjældet

Jeg var også forvirret først.
Men så gik det op for mig at John netop _ikke_ snakker om tykkelsen af
stenene, men bredde/længde, altså en sten på 7x7 cm i den tykkelse man
nu kører med.

Fra : John Bennetzen

Dato : 19-01-05 09:48

Hmmm....

Når man skal klippe sten ud til kanten/borten er det nemmest, at bruge 7 cm.
Altså tykkelsen!
Jeg kan jo desværre ikke tegne herinde (Ej heller skære ud i pap LOL)!

John...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-01-05 11:29

On Wed, 19 Jan 2005 09:48:28 +0100, "John Bennetzen"
<jrb@5750.dk(NOSPAM)> wrote:

>Hmmm....
>
>Når man skal klippe sten ud til kanten/borten er det nemmest, at bruge 7 cm.
>Altså tykkelsen!

Nu er det så først jeg bliver forvirret - troede ellers lige jeg var
kommet over det

>Jeg kan jo desværre ikke tegne herinde (Ej heller skære ud i pap LOL)!

Det er vist ellers ved at være tiltrængt

Fra : Mark Schiller

Dato : 19-01-05 13:32

Wed, 19 Jan 2005 11:29:23 +0100, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nu er det så først jeg bliver forvirret - troede ellers lige jeg var
>kommet over det

"Du er ikke alene .............."

>Det er vist ellers ved at være tiltrængt

Yeps

Nå, jeg skal vel også lige købe mig en fliseklipper/vinkelsliber inden
jeg får problemet, så der er begrundet håb for, at 10'øren falder inden
da )))

/Mark