Fugtig krybekælder
Fra : Danny

Dato : 10-01-05 09:59

Hej

Jeg har et hus fra 1971 med krybekælder. Der ligger sand på bunden og 8-10
cm længere nede ligger et platiclag direkte oven på ler.

For en måneds tid siden var jeg nede og checke, at alt var ok og uden fugt.
Det var det, for sandet var tørt og der blev hurtigt støvet af at jeg
kravlede rundt dernede.

Men NU er det ganske anderledes! I dag checkede jeg lige igen og flere
steder langs soklen og ind mod midten er sandet vådt samt pletvis andre
steder. Jeg har checket installationer og afløb og kunne ikke konstatere
utætheder og sandet lugter heller ikke af kloak.

Kan det skyldes, at vand siver op gennem utætheder i plasticlaget? Eller
andet?

Og kan jeg slippe nogenlunde af med problemet uden fugtskader til følge,
hvis jeg sørger for nok ventilation?

Med venlig hilsen,
En bekymret husejer

Fra : PAR

Dato : 11-01-05 22:10

Ja!- vandet kan godt trænge op i sandet gennem overlæggene/huller i plasten
og langs vægge.

Tænk på, at huset stort set er en kasse, der er bygget ned i jorden omgivet
af lerjord

Hvis ikke der er et omfangsdræn med afløb til kloak, vil vandet
(regnvandet???) i særlige tilfælde stige i hullet og trænge ind i "kassen",
hvis afsivningen til lerjorden ikke er stor nok.

Jeg håber for dig, at du har en udluftning af din krybekælder i begge sider
af huset.
Det bliver normalt klaret med nogle riste eller drænrør i fundamenterne
sådan, at de indvendige hjørner også er udluftede.

Normalt fordamper vandet af sig selv i løbet af kort tid uden skadevirkning.
Er der meget, skal det væk manuelt og ved brug af en kondenstørrer.
I mindre tilfælde kan man bruge bruge en el-blæseovn, som varmer luften op,
så den kan indeholde mere vanddamp. Den opvarmede luft skal så ventileres
væk hurtigst muligt.
Sagt fysisk, kan varm luft indeholde mere vanddamp end kold luft.
Så hvis du opvarmer den kolde luft elektrisk, og fortrænger den varme luft
(der normalt indeholder mere fugt) vil din krybekælder hurtigt tørre ud.

PAR