Døde akvariefisk
Fra : Steen Jensen

Dato : 08-01-05 17:04

Hjælp vores fisk mister deres haler, det drejer sig om bl.a.
slørhaler, dragefisk, gubbier, hvad gør vi forkert. De bliver fodret 2 x om
dagen, de har luftpumpe, og varmelegeme der står til 26 gr. c. Akvariet er
på ca. 60 l. og vi har ca. 12-15 styk.

Fra : F.Hansen

Dato : 08-01-05 17:36

"Steen Jensen" <hastezen@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> dagen, de har luftpumpe, og varmelegeme der står til 26 gr. c. Akvariet er

Det du gør forkert er at du ikke stiller dette spørgsmål i denne her gruppe

dk.fritid.dyr.akvarium

Der sidder garanteret nogle eksperter som kan hjælpe dig.

Mvh Finn

Fra : Omnolog HMH

Dato : 08-01-05 19:19

For mange fisk, for lille balje, AAALT for meget foder

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-01-05 19:55

Steen Jensen wrote:
> [...]
> 2 x om dagen, de har luftpumpe, og varmelegeme der står til 26 gr. c.
> Akvariet er på ca. 60 l. og vi har ca. 12-15 styk.

Jeg kan lige få øje på et par "forkerte" ting:

1. Du spørger i forkert gruppe - gruppen til akvarier hedder

2. Forkert sammensætning af fisk
Slørhaler er koldtvandsfisk (forædlede guldfisk) der trives bedst ved
stuetemperatur - altså uden varme - og de andre trives bedst i opvarmet
and - guppy'er foretrækker f.x. ca 24 grader - Dragefisk kender jeg ikke....

3. Der mangler nogle oplysninger for at komme med et godt gæt - det kan være
svamp, så finnerne rådner - det kan også være de andre fisk, der ædder
dem......

4. En god idé, når man er ny med akvarium er et købe eller låne en god
begynderbog om akvarier, og læse den FØR man anlægger akvarium - så har an
styr på det grundlæggende f.x om sammensætning af fisk, fodring o.s.v.....

5. En luftpumpe er ikke altid en god ting - den kan nogle gange skade mere
end den gavner, så et filter ville være bedre til at rense vandet g lave
lidt cirkulation samtidig.

6. Stol ikke altid på akvaiehandleren - de sælger for at tjene penge - og
sælger gerne hvad som helst - uanset om det er nødvendigt eller ej....

Men prøv i den rigtige gruppe - der ved de det sikkert - men forklar lidt
mere om akvariet og fiskene og hvad du ellers gør og ikke gør med det - især
omkring fisk, planter, lys, fodring, vandskifte, rensning o.s.v......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jens G

Dato : 08-01-05 21:23

On Sat, 8 Jan 2005 19:54:43 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Dragefisk kender jeg ikke....

Det er nok sværdrager.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-01-05 11:34

Steen Jensen wrote:
> [...]
> 2 x om dagen, de har luftpumpe, og varmelegeme der står til 26 gr. c.
> Akvariet er på ca. 60 l. og vi har ca. 12-15 styk.

Hvis der er en piranha i baljen, fjern den. Bortset fra det, er 60 l et
uhyre lille akvarium, og der er ikke plads til så mange fisk uden de bliver
sure.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou