Oliefyr - fjernvarme
Fra : lille-bror

Dato : 07-01-05 23:15

Hej alle

Som jeg fortalte i et tidligere indlæg (Lugt fra oliefyr), overvejer
min kæreste og jeg at købe et hus med oliefyr.

Man hører meget om, at opvarmning med oliefyr er dyrere end
fjernvarme. I det hus vi har set på, er der ligeledes en rigtig god
brændeovn i stueetagen (oliefyret er i kælderen). Jeg har ladet mig
fortælle af en kæk ejendomshandler, at grundprisen for at have
fjernvarme er rimelig høj, netop fordi mange boligejere opvarmer deres
hus vha. brændeovn. Derfor tænker jeg, at det vil være billigere at
have oliefyret, hvis vi fortrinsvis bruger brændeovnen som
opvarmningskilde.

Er der den samme grundpris på et oliefyr, som på fjernvarme?

For at spare yderligere på olieregningen, har jeg ladet mig fortælle,
at man kan udnytte varmen fra brændeovnen til opvarmning af vandet i
varmtvandbeholderen.

Er det noget der kan betale sig, og hvad koster sådan en anordning?
Glæder mig til at læse jeres svar

Mvh

Bjarne, Frederikshavn

Fra : Ole Jensen

Dato : 08-01-05 00:10

lille-bror <lille-bror@c.dk> wrote:

> For at spare yderligere på olieregningen, har jeg ladet mig fortælle,
> at man kan udnytte varmen fra brændeovnen til opvarmning af vandet i
> varmtvandbeholderen.

Så skal du have en ny brændeovn. Der kan købes specielle brændeovne der
kan sluttes til centralvarmen. Hvad prisen lige er, ved jeg ikke, men
den skal jo kobles på med diverse rør m.m.

Prøv evt. at spørge i dk.teknik.energi, der er jeg sikker på at du kan
få et godt svar. (Ikke at du ikke kan få gode svar her i gruppen).

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-05 00:31

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse

> Er der den samme grundpris på et oliefyr, som på fjernvarme?

---

> Er det noget der kan betale sig, og hvad koster sådan en anordning?
> Glæder mig til at læse jeres svar

Det kommer an på, hvor du bor.
Jeg savner min brændeovn noget så grusomt - men da jeg nu bor i et område
med landets (vist nok) billigste fjernvarme, skal jeg betale en hel del
kroner for fornøjelsen.
Andre steder er brændeovnen en fin gevinst.

PS. Hvornår bliver du storebror? Det er lidt træls at diskutere med babyer

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-05 01:39

Inger Pedersen wrote:

> PS. Hvornår bliver du storebror?

Man kan da fint være lillebror som 70-årrig, hvis man har en bror eller
søster, der er ældre.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : lille-bror

Dato : 08-01-05 11:56

Hej Ole-J.
Tak for svaret. Det lyder ikke som om, at det kan betale sig at
udskifte brændeovnen.

Til Inger:

Jeg er en ren grønskolling ud i priser på fjernvarme. Her er nogle
tal fra forsyningen i Frederikshavn.
Hvordan er de priser i forhold til dine?
Hvor meget skal man påregne at bruge på et år?
Har man ikke kun 1 måler i hver hustand?
"Måler efter størrelse" - er det afhængig af, hvor stort et hus man
har?

Eksl. moms i kr. Inkl. moms i kr.
Varmepriser
Afregnet efter energimåler-b 390,00/MWh 487,50/MWh
Årlig abonnementsafgift
pr. måler efter størrelse
Qn 1,50 til 2,00 m 3 /h 700,00 875,00
Qn 2,50 til 5,00 m 3 /h 1.000,00 1.250,00
Qn 6,00 til 10,00 m 3 /h 1.500,00 1.875,00
Qn 11,00 til 30,00 m 3 /h 2.000,00 2.500,00
Qn 40,00 til 60,00 m 3 /h 3.000,00 3.750,00
Fast afgift
Fast årlig afgift for alle
forbrugere pr. tilsluttet watt. 0,20 0,25

Reduceret fast afgift
Fast årlig afgift for afmeldte
bygninger pr. tilsluttet watt.
Se fjernvarmeregulativet pkt. 17.2. 0,06 0,075

Og så lige det med "Lille-bror": Jeg er den mindste i flokken, og mine
forældre får ikke flere børn . Jeg valgte nicket Lille-bror, da
jeg mener det er mere uskyldigt end f.eks. Svedig-gavmild-onkel-34! *G*
Mvh

c",) Bjarne, Frederikshavn

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-05 12:21

"lille-bror" <lille-bror@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er de priser i forhold til dine?

Priserne er ikke umiddelbart sammenlignelige - men her er tallene fra
opgørelsen 1. 7. 2003 - 30. 6. 2004:
Målerforbrug 9,85 MWH á 200,00 kr. = 1970,00 kr.
Fast afgift 2200,00 kr.
+ Moms 2104,50 - i alt 5212,50

> Hvor meget skal man påregne at bruge på et år?

Det kommer an på husets størrelse, isolering, antal personer i
husholdningen - og ønsker om varmekomfort.
Jeg bor i andelsforening (fritliggende huse). 104 m2, velisolerede og med
3-lags vinduer.
Forbruget er naturligvis forskelligt efter, om man er en familie med
langtidsbadende teenagere eller en enlig, der går i bad på arbejde - men
forskellen er begrænset mht. varme, mens den ses tydeligt på regningen fra
vandværket.
Varmeregningen ligger for os alle et sted mellem 4800 og 5600 kr. om året.
Og som du kan se, udgør den faste afgift omkring halvdelen hos os.

> Har man ikke kun 1 måler i hver hustand?

Jo.

> "Måler efter størrelse" - er det afhængig af, hvor stort et hus man
> har?

Det vil det typisk være, ja.

> [...]

> Jeg valgte nicket Lille-bror, da
> jeg mener det er mere uskyldigt end f.eks. Svedig-gavmild-onkel-34! *G*

Enig

Fra : lille-bror

Dato : 08-01-05 19:13

Endnu en gang tak, Inger

Vi skal ud og se på huset igen i morgen sammen med en byggesagkyndig.
Så kan vi også få mere at vide omkring deres forbrug.
Kh

c",) Bjarne, Frederikshavn