Tagrender
Fra : Puk

Dato : 06-01-05 19:07

Hej alle sammen

I tilbuddet fra vores tømrer står der, at han sætter sternbrædder (det har
vi bedt om) op og nye tagrender i galvaniseret stål.

Nu ved jeg meget lidt om tagrender. Er der nogen argumenter for og imod at
vælge tagrender i galvaniseret stål?

Mange hilsner
Puk

Fra : Christian S

Dato : 06-01-05 20:01

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
> vi bedt om) op og nye tagrender i galvaniseret stål.
>
> Nu ved jeg meget lidt om tagrender. Er der nogen argumenter for og imod

Nu vil jeg ikke sige noget om tagrenderne i sig selv, men vil opfordre til
at du
lader en blikkenslager sætte nogle tagrender op.
På den måde er du "sikker" på godt håndværk. Renderne hænger med det fald
de skal ha. (Mod nedløb/ og med forfald).
Jeg har ALDRIG endnu set en tagrende som en tømre har hængt op, hænge
ordenligt
Jeg kan ikke huske ca levetiden på en galvaniseret tagrende, men en i zink
har en
levetid på ca 30-40 år med 0.65mm zink og ca 40-50 år med 0.8mm zink
Klart et køb værd selv om den ikke er synlig.
Mvh
Christian S..... Vvsmontør/Blikkenslager

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-05 00:37

Christian S wrote:

> Jeg har ALDRIG endnu set en tagrende som en tømre har hængt op, hænge
> ordenligt
> Mvh
> Christian S..... Vvsmontør/Blikkenslager

Det 'skal' du jo mene, når du selv er bliktud. Hvorfor skulle en tømrer ikke
kunne klare den opgave?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Christian S

Dato : 07-01-05 14:49

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message

> Det 'skal' du jo mene, når du selv er bliktud. Hvorfor skulle en tømrer
> ikke
> kunne klare den opgave?

Fordi de skruer bare rendejernene op, de retter dem ikke ind.
Så følger de huset, som aldrig er lige eller de har fald mod huset.
De indrømmer det selv når man er ude og sætte jern op. De vil
ha tips og lære det, for de kan bare ikke .... Ja ok tømmerehetz men
alligevel

Mvh
Christian S......... Vvs-Blikkenslager

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-01-05 18:28

Christian S wrote:

> Fordi de skruer bare rendejernene op, de retter dem ikke ind.
> Så følger de huset, som aldrig er lige eller de har fald mod huset.
> De indrømmer det selv når man er ude og sætte jern op.

Arh, hold nu op. Så svært er det da heller ikke at sætte første og sidste
rendejern op med passende højdeforskel (man behøver ikke svendebrev som
blikkenslager for at vide, vand plejer at løbe nedadbakke), spænde en snor
ud mellem dem og rette ind efterhånden som resten sættes op.

Det eneste punkt, jeg ikke selv ville binde an med, er at lodde en
zink-rende sammen. Ganske vist har jeg som radiomekaniker erfaring i
loddearbejde, men der skal noget andet værktøj til, som jeg ikke vil
investere i. Og en tømrer har næppe heller den fornødne rutine i at lodde.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : anders majland

Dato : 07-01-05 19:11

> spænde en snor
> ud mellem dem og rette ind efterhånden som resten sættes op.

Men helt nemt er det nu ikke uden en "rigtig" rendejernsbukker. På udhuser
er der kommet ca. 45 meter tagrende op hvoraf noger er i et indhak med 2
hjørner. Jeg nåede at lave flere "forsøgsopstillinger" til hvordan jeg kunne
bukke dem (billige beslag fra jem&fix) og endte med noget med et land at
bukke på og så sætte en arm på med skruetvinger ....

Men vi måtte så også konstatere at udhuset var så skævt at vi ikke kunne få
nedløbene i de sidde vi helst ville have haft dem, for så ville det komme
til at se meget dumt ud med tagrende der hældte meget anderledes end taget

Men sådan et lile vaterpas til at hænge på en snor er nu meget god til at
opdage den slags

/A

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-05 01:32

anders majland wrote:

> Men sådan et lile vaterpas til at hænge på en snor er nu meget god
> til at opdage den slags

Ja, det er en rigtig fiks opfindelse. Bruger det selv til mange ting.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Armand

Dato : 09-01-05 00:09

Erik Ginnerskov wrote:

> Ja, det er en rigtig fiks opfindelse. Bruger det selv til mange ting.

Det er efterhånden et stykke tid siden vi sprang ind i et nyt årtusinde
- Laser-waterpas skal der til!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 10-01-05 14:37

> Det er efterhånden et stykke tid siden vi sprang ind i et nyt årtusinde -
> Laser-waterpas skal der til!

Jeg vil nu stadig påstå at det er nemmere at bukke rendejern efter en snor
end stå og måle ud med et laservaterpas. Snoren bindes på de 2 yderste
rendejen og så har man referencen de andre skal rette ind efter. Og til
opsætning af de 2 første er der ikke meget land at holde et laser-vaterpas
imod.

Fra : Christian S

Dato : 08-01-05 12:49

> [...]
> blikkenslager for at vide, vand plejer at løbe nedadbakke), spænde en snor
> ud mellem dem og rette ind efterhånden som resten sættes op.

Det beviser jo min egen personlige påstand om at tømre kun kan bruges som
dørstop eller brevpresser til fulde .
Mvh
Christian S

Fra : J W Nielsen

Dato : 07-01-05 14:19

> Jeg har ALDRIG endnu set en tagrende som en tømre har hængt op, hænge
> ordenligt

Hej Christian...
Tja, blot et lille kuriosum: Jeg har kendskab til 3 tagrender hvor faldet på
de 2 går mod midten og den 3. modsat. Dem jeg selv har sat op virker derimod
!!! - Og jeg er ikke tømrer - bare en elendig amatør

God weekend
Jørgen

Fra : Christian S

Dato : 07-01-05 14:53

"J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> på de 2 går mod midten og den 3. modsat. Dem jeg selv har sat op virker
> derimod !!! - Og jeg er ikke tømrer - bare en elendig amatør

Jamen det er da flot .
Man kan sagtens hænge dem op selv.
Jeg kan sagtens selv lave min bil, men måske mekanikeren kan det bedre end
mig ??
Der findes da også dårlig blikkenslagere, såvel som alle andre. Jeg ville
bare råde
Puk, som startede indlægget efter hvad jeg har erfaring for.
Zink opsat af en fagmand... Det holder

Mvh
Christian S Vvv/blikkenslager

Fra : Puk

Dato : 07-01-05 17:01

"Christian S" <Realbadass@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Puk, som startede indlægget efter hvad jeg har erfaring for.
> Zink opsat af en fagmand... Det holder

Tak for tippet Christian. Jeg forhører mig nærmere, når vi snakker med
tømreren til vores møde.
Vi har jo netop ikke skrevet under på noget endnu og har mødet for at snakke
forskellige dele af tilbuddet igennem. Jeg vil gerne være så velforberedt
som muligt, så jeg kan stille de rigtige spørgsmål.

Har du nogen idé om prisforskellen på galvaniserede stål tagrender og zink?

Mange hilsner
Puk

Fra : Christian S

Dato : 07-01-05 18:11

> [...]
> som muligt, så jeg kan stille de rigtige spørgsmål.
>
> Har du nogen idé om prisforskellen på galvaniserede stål tagrender og

Hvor i landet er det ??
Hvor mange meter tagrende er det..
Hvor stort er taget ?M2
Hvor mange nedløb har I nu ?

Fra : Puk

Dato : 07-01-05 23:10

> Hvor i landet er det ??

I Nordsjælland

> Hvor mange meter tagrende er det..

Ca. 20 meter vil jeg skyde på. Huset er 80 kvm i stueplan, ca. 8m*10m og
tagrenderne sidder på de lange sider.

> Hvor stort er taget ?M2

Argh ! Det aner jeg ikke. Men hvis det hjælper på det samlede billede kan
jeg fortælle, at taget har så høj rejsning, at det er muligt at få 50 kvm ud
af den lige nu uudnyttede tagetage, uden at pille ved taget.

> Hvor mange nedløb har I nu ?

2 stk.

Mange tak for hjælpen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Christian S

Dato : 08-01-05 12:48

> [...]
> ud
> af den lige nu uudnyttede tagetage, uden at pille ved taget.

Jeg vil tro uden at kende priserne på sjælland (de er vist dyre end i
jylland)
en 6500-9000 kr vil gøre meget ved det.
Men man kan jo bare ringe ned til blikkenslager og spørge hvad meter prisen
er
opsat + moms.

Mvh
Christian S

Fra : Puk

Dato : 12-01-05 08:12

> [...]
> jylland)
> en 6500-9000 kr vil gøre meget ved det.
> Men man kan jo bare ringe ned til blikkenslager og spørge hvad meter

Mange tak for hjælpen.
Jeg beklager, at jeg ikke har svaret før, men vi har ikke haft el siden
blæsevejret og jeg kunne ikke få kæresten til at løbe stærkt nok på
løbebåndet til at generere nok strøm til pc'en

Jeg prøver at forhøre mig hos en blikkenslager om forskellen i pris og
holdbarhed for stål og zink tagrender.

Mange hilsner
Puk

Fra : Søren

Dato : 07-01-05 22:44

> [...]
> bare råde
> Puk, som startede indlægget efter hvad jeg har erfaring for.

Enig uden tvivl

/Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-05 00:41

"Søren" <sjus@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Enig uden tvivl

Joe, og kønt er det.
Men få liige den der fagmand til at lave stumpe vinkler i "underarmsafstand"
i stedet for rette vinkler 75 centimeter nede på afløbsrøret, så blade og
skidt ikke sætter sig fast der - og du er nødt til at skille l..... ad for
at få fri passage.
Det er ikke specielt interessant juleaftensdag, når vandet står ned i
stænger, og det hele er stoppet til
Nej, det var ikke i år, men jeg har set det.

Hilsen Inger

Fra : Søren

Dato : 08-01-05 15:20

hvad med an blad samler i tudstykket, eller en billeg rense split fra silvan
??

/Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-05 15:56

"Søren" <sjus@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvad med an blad samler i tudstykket, eller en billeg rense split fra
> silvan ??

Det er heldigvis ikke min egen tagrende
Men ellers skal du have tak for tippet.

Hilsen Inger

Fra : Armand

Dato : 09-01-05 00:06

Christian S wrote:

> Jeg kan ikke huske ca levetiden på en galvaniseret tagrende, men en i zink
> har en levetid på ca 30-40 år med 0.65mm zink og ca 40-50 år med 0.8mm zink

Alt andet er Galvaniseret plade kun zink-belagt, hvor zink selvsagt er
100%. Så holdbarhedsmæssigt kan der ikke være tvivl!
Med stålet er det måske mere et spørgsmål om styrke :-/

--
Armand.

Fra : Mette L

Dato : 09-01-05 15:22

Hvad er der i vejen med plastik til tagrender. Det er da nemt
at arbejde med og vel også meget holdbart.
En sav og lim er vel alt som skal til?

--
Hilsen MetteL

Fra : Christian S

Dato : 09-01-05 13:11

"Mette L" <mette@no.spam> wrote in message
> Hvad er der i vejen med plastik til tagrender. Det er da nemt
> at arbejde med og vel også meget holdbart.
> En sav og lim er vel alt som skal til?

Plastikrender har det med at gå i stykker.
De er også rø*grimme.
Mvh
Christian S

Fra : Mette L

Dato : 10-01-05 07:49

> Plastikrender har det med at gå i stykker.

Det er ikke min erfaring. Skulle det alligevel ske, så
er det hverken dyrt eller svært at udskifte. Det er ikke
tilfældet med tagrender, som der skal håndværkerregninger
med moms til.

> De er også rø*grimme.

Jeg synes de er pæne og de kan vel meget dårligt blive grimmere end
zinktagrender.

--
Hilsen MetteL

Fra : Søren

Dato : 09-01-05 17:21

"Mette L" <mette@no.spam> skrev i en meddelelse
> Hvad er der i vejen med plastik til tagrender. Det er da nemt
> at arbejde med og vel også meget holdbart.
> En sav og lim er vel alt som skal til?
>
> --
> Hilsen MetteL

Plasttagrender er ok , men zink tagrender er det bedste og pæneste, men
egner sig bare ikke til gør det selv folket

hold jer væk fra stål

/søren

Fra : anders majland

Dato : 10-01-05 14:37

> Plasttagrender er ok , men zink tagrender er det bedste og pæneste

Jeg kan bedre lide kobber ....

Fra : Søren

Dato : 11-01-05 08:02

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in