|
| Nye variatorruller => Mærkelig acceleratio~ Fra : Christian Pedersen |
Dato : 23-05-01 12:34 |
|
Hej Alle.
Jeg har lige haft min 45, en Suzuki katana LC, til eftersyn og min
mekanikker skiftede variatorrullerne ud, da de var blevet slidte.
Det mærkelige er min 45 nu, når man giver fuld gas, accelerere som den
plejer til ca. 50 km/h bliver liggende uden at accelerere ret meget. Efter
nogle sekunder accelerere den så igen op til dens gamle topfart på 75 km/h.
Når topfarten nås er der en ret kraftig resonanslyd, som jeg ikke bryder mig
om
Hvis jeg kører lidt op ad bakke går der evigheder(5 sekunder) før den vil
skifte op i det høje gear.
Har han sat forkerte ruller på eller er det bare mig der er vant til at køre
med slidte ruller?
En fordel syntes at være at den kører ved væsentlig lavere omdrejninger ved
almindelig bykørsel, end før.
Christian
| |
Thomas (23-05-2001)
| Kommentar Fra : Thomas |
Dato : 23-05-01 16:42 |
|
Har du selv skiftet variatorrullerne ud på et tidspunkt til en anden vægt ?
(standart er 9 g)
Jeg skiftede selv ruller og rem på min katana og den kørte også godt men der
gik ikke lang tid før at den begyndte at accelerere underligt. Jeg tog så
ned til en mc forhandler som gav mig noget fedt (polini) til at smøre de
bevægelige dele med derefter kørte den som den skulle.
mvh. Thomas
"Christian Pedersen" <stroyer@tbkol.dk> wrote in message
news:9eg79t$dmf$1@news.inet.tele.dk...
> Hej Alle.
>
> Jeg har lige haft min 45, en Suzuki katana LC, til eftersyn og min
> mekanikker skiftede variatorrullerne ud, da de var blevet slidte.
>
> Det mærkelige er min 45 nu, når man giver fuld gas, accelerere som den
> plejer til ca. 50 km/h bliver liggende uden at accelerere ret meget. Efter
> nogle sekunder accelerere den så igen op til dens gamle topfart på 75
km/h.
> Når topfarten nås er der en ret kraftig resonanslyd, som jeg ikke bryder
mig
> om
> Hvis jeg kører lidt op ad bakke går der evigheder(5 sekunder) før den vil
> skifte op i det høje gear.
>
> Har han sat forkerte ruller på eller er det bare mig der er vant til at
køre
> med slidte ruller?
>
> En fordel syntes at være at den kører ved væsentlig lavere omdrejninger
ved
> almindelig bykørsel, end før.
>
>
> Christian
>
>
| |
Christian Pedersen (23-05-2001)
| Kommentar Fra : Christian Pedersen |
Dato : 23-05-01 19:11 |
|
> Har du selv skiftet variatorrullerne ud på et tidspunkt til en anden vægt
?
> (standart er 9 g)
Nej, men jeg stoler ikke helt på min mekanikker. De ruller jeg har kørt på
ind til nu har været dem den kom med fra ny.
> Jeg skiftede selv ruller og rem på min katana og den kørte også godt men
der
> gik ikke lang tid før at den begyndte at accelerere underligt. Jeg tog så
> ned til en mc forhandler som gav mig noget fedt (polini) til at smøre de
> bevægelige dele med derefter kørte den som den skulle.
Jeg har lidt svært ved at tro at han skulle have glemt at give den fedt. Jeg
hælder mere til noget med forkerte ruller.
Kan man se rulle og fjederstørrelserne uden at skille variatoren ad(Det
kræver vel specialværktøj) ?
Hvad er effekten af at køre med for tunge eller for lette vægte? Hvad er
effekten af at køre med for stramme eller for slappe fjedre?
Christian
| |
Anders Houmark (25-05-2001)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 25-05-01 17:03 |
|
Christian Pedersen skrev i meddelelsen <9eguib$hff$1@news.inet.tele.dk>...
>Kan man se rulle og fjederstørrelserne uden at skille variatoren ad(Det
>kræver vel specialværktøj) ?
Nej, men du kan gå ned og sige til din forhandler at du synes den kører
anderledes end før, og om han måske har puttet for tunge eller lette ruller
i. Hvis han er normal flink, så er jeg sikker på i finder ud af noget.
og ja, det kræver en luftnøgle for at spænde variatoren af.
>Hvad er effekten af at køre med for tunge eller for lette vægte? Hvad er
>effekten af at køre med for stramme eller for slappe fjedre?
For tunge ruller: den er enorm sløv og langsom om at komme op i fart.
For lette ruller: den tager en faens masse omdrejninger og kan ikke trække
remmen helt derud hvor den har masser fart. Du får nok godt optræk, men
farten er ikke så skide fed :)
En anden fjeder kan man sætte i hvis man ikke synes den trækker helt
ordentligt.. F.eks. kan man putte nogle meget lette ruller i, og så putte en
anden fjeder i, det gør at den får bedre optræk ( det er rullerne ) og det
som gør at remmen får helt fat osv er pga. den kraftigere fjeder som
trykker hårdere
--
Mvh Anders Houmark
"It's an insane world, but I'm proud of being part of it"
Bill Hick
| |
Thomas Buus Andersen (25-05-2001)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 25-05-01 18:13 |
|
"Anders Houmark" skrev i en meddelelse >
>
> Nej, men du kan gå ned og sige til din forhandler at du synes den kører
> anderledes end før, og om han måske har puttet for tunge eller lette
ruller
> i. Hvis han er normal flink, så er jeg sikker på i finder ud af noget.
> og ja, det kræver en luftnøgle for at spænde variatoren af.
En luftnøgle ? Jeg har altid bare brugt mit topnøglesæt.
Jeg har sådan en fin ting der skal spændes på stalkeren, som griber fat i
tænderne til kickstarter tingen, så
den holder variatoren tilbage. Så er det meget nemt !
Hilsen Thomas
| |
Michael Frederiksen (25-05-2001)
| Kommentar Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 25-05-01 21:38 |
|
"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:TmwP6.162$XQ6.6835@news.get2net.dk...
>
> > og ja, det kræver en luftnøgle for at spænde variatoren af.
>
> En luftnøgle ? Jeg har altid bare brugt mit topnøglesæt.
> Jeg har sådan en fin ting der skal spændes på stalkeren, som griber fat i
> tænderne til kickstarter tingen, så
> den holder variatoren tilbage. Så er det meget nemt !
>
Jeg bruger en stor skruetrækker til at blokkere for tandhjulet til
starteren! Det er sgu osse nemt.
Da min kammerat fik pillet sine begrænsninger hos forhandleren lurede jeg
ham over skulderen og han brugte osse bare en stor bahco skruetrækker, af
den gamle, grønne, firkantede model!
--
Venlig Hilsen
Michael Frederiksen
Honda SFX @ 60 km/t
| |
Ukendt (26-05-2001)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-05-01 13:15 |
|
> Jeg bruger en stor skruetrækker til at blokkere for tandhjulet til
> starteren! Det er sgu osse nemt.
> Da min kammerat fik pillet sine begrænsninger hos forhandleren lurede jeg
> ham over skulderen og han brugte osse bare en stor bahco skruetrækker, af
> den gamle, grønne, firkantede model!
Ja, man kan bare tage en skruetrækker og fyre ind imellem tænderne.
| |
Anders Houmark (26-05-2001)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 26-05-01 18:14 |
|
Fjed L skrev i meddelelsen ...
>> Jeg bruger en stor skruetrækker til at blokkere for tandhjulet til
>> starteren! Det er sgu osse nemt.
>> Da min kammerat fik pillet sine begrænsninger hos forhandleren lurede jeg
>> ham over skulderen og han brugte osse bare en stor bahco skruetrækker, af
>> den gamle, grønne, firkantede model!
>
>Ja, man kan bare tage en skruetrækker og fyre ind imellem tænderne.
Ja og så knækker tænderne / bliver skæve?
Jeg har heller ikke lige fundet et sted på stalkeren hvor det er muligt at
bruge skruetrækker? men jeg har heller ikke rigtig haft brug for at skille
den ad.
--
Mvh Anders Houmark
"It's an insane world, but I'm proud of being part of it"
Bill Hick
| |
Ukendt (26-05-2001)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-05-01 18:51 |
|
> Ja og så knækker tænderne / bliver skæve?
Nej det gør de skam ikke i det tilfælde. Jeg vil vædde med at skruetrækkeren
ryger før tanden/tænderne.
Hvert fald på en SFX.
> Jeg har heller ikke lige fundet et sted på stalkeren hvor det er muligt at
> bruge skruetrækker? men jeg har heller ikke rigtig haft brug for at skille
> den ad.
>
> --
> Mvh Anders Houmark
> "It's an insane world, but I'm proud of being part of it"
> Bill Hick
>
>
| |
Thomas Buus Andersen (27-05-2001)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 27-05-01 16:08 |
|
"Anders Houmark" <alfaman@mobilixnetNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:0uRP6.2605$rB3.282063@news010.worldonline.dk...
> Jeg har heller ikke lige fundet et sted på stalkeren hvor det er muligt at
> bruge skruetrækker? men jeg har heller ikke rigtig haft brug for at skille
> den ad.
Et dørhåndtag ind oppe over variatoren på skrå. Der er kun plads til det,
det ene sted.
Hilsen Thomas
| |
Anders Houmark (25-05-2001)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 25-05-01 16:58 |
|
Thomas skrev i meddelelsen <3b0bda42$0$4206$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
>Har du selv skiftet variatorrullerne ud på et tidspunkt til en anden vægt ?
>(standart er 9 g)
Undskyld men jeg skal bare lige drille lidt.. "standart er 9g" det passer
ikke "standart" er en fane. altså et slags flag. I har vel set de der film
hvor der er nogle styrker der skal angribe hinanden og de alle står overfor
hinanden og kigger og venter på at gå amok.. så er det altid en som har et
flag oppe, han er standart holderen...
Hmm ikke mere drilleri her :)
>Jeg skiftede selv ruller og rem på min katana og den kørte også godt men
der
>gik ikke lang tid før at den begyndte at accelerere underligt. Jeg tog så
>ned til en mc forhandler som gav mig noget fedt (polini) til at smøre de
>bevægelige dele med derefter kørte den som den skulle.
Kan man få polini fedt? det har jeg aldrig set.. ?
--
Mvh Anders Houmark
"It's an insane world, but I'm proud of being part of it"
Bill Hick
| |
Christian Pedersen (25-05-2001)
| Kommentar Fra : Christian Pedersen |
Dato : 25-05-01 19:09 |
|
> Det mærkelige er min 45 nu, når man giver fuld gas, accelerere som den
> plejer til ca. 50 km/h og bliver liggende uden at accelerere ret meget.
Efter
> nogle sekunder accelerere den så igen op til dens gamle topfart på 75
km/h.
> Hvis jeg kører lidt op ad bakke går der evigheder(5 sekunder) før den vil
> skifte op i det "høje gear".
Har lige været til mekanikeren og han har sat nye ruller på igen.
Det sjove er at de første 5 km hjem kørte den fint. OG SÅ BEGYNDTE DET
IGEN!!!
Jeg har nu en teori om at rullerne måske er for store, således at de udvider
sig når de bliver varme og sætter sig lidt fast. Ellers ved jeg snart ikke
hvad jeg skal tro Måske mangler den hestekræfter til at lave ordentlige
omdrejninger? Jeg tror nok at den plejer at accelerere noget langsommere
omkring de 50. Det kan være jeg skal kigge et andet sted.
Christian
| |
Thomas Buus Andersen (25-05-2001)
| Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen |
Dato : 25-05-01 19:31 |
|
Har lige været til mekanikeren og han har sat nye ruller på igen.
>
> Det sjove er at de første 5 km hjem kørte den fint. OG SÅ BEGYNDTE DET
> IGEN!!!
>
> Jeg har nu en teori om at rullerne måske er for store, således at de
udvider
> sig når de bliver varme og sætter sig lidt fast. Ellers ved jeg snart ikke
> hvad jeg skal tro Måske mangler den hestekræfter til at lave
ordentlige
> omdrejninger? Jeg tror nok at den plejer at accelerere noget langsommere
> omkring de 50. Det kan være jeg skal kigge et andet sted.
Hvis den bliver ved efter 100 km så kør derind igen. Ellers kunne man
fristes til at tro
at nogle af de der plastic ting der sidder på variatoren er faldet af. Der
sidder normalt tre af dem..
Hilsen Thomas
>
>
> Christian
>
>
| |
RpR (25-05-2001)
| Kommentar Fra : RpR |
Dato : 25-05-01 21:24 |
|
>Jeg har nu en teori om at rullerne måske er for store, således at de
udvider
>sig når de bliver varme og sætter sig lidt fast. Ellers ved jeg snart ikke
>hvad jeg skal tro Måske mangler den hestekræfter til at lave
ordentlige
>omdrejninger? Jeg tror nok at den plejer at accelerere noget langsommere
>omkring de 50. Det kan være jeg skal kigge et andet sted.
Rens vario og ruller i WD 40 og tør det pænt af og monter det igen.
--
- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
Web / FTP server online at http://rpr.darktech.org (if I'm online that is)
ICQ: 19284098
"Den dag lorten stiger i pris, bliver de fattige født uden røvhul"
--
| |
|
|