Boremaskine
Fra : Jimmy

Dato : 05-01-05 14:56

Hey

Jeg prøver at finde ud af hvad jeg skal købe for en boremaskine. Jeg har
brug for følgende:

1. Den skal kunne bruges til skruer m.m. i stedet for en skruetrækker
2. Den skal kunne bruges til at bore i vægge m.m.
3. Jeg kunne godt tænke mig at jeg kunne bore nogle lidt større huller i
væggen således at jeg kan få rigtig mange ledninger igennem, som bagefter
bliver gemt væk i nogle kabelbakker. Dette skal bruges rent proffesionelt,
så det må gerne være noget der holder.

Jeg mener at den dimmer til at bore store huller i væggen kaldes for en
hulsav. Jeg forestiller mig at man kan sætte sådan en på boremaskinen, og så
bare bore/save derudaf.

Har set at man kan få nogle boremaskiner der lyser med laser når den er i
vater, så man ikke borer skævt.

Jeg er helt på bar bund, så ethvert indlæg vedr. dette er meget velkomment.

--

Jimmy

Fra : Carsten

Dato : 05-01-05 15:42

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bliver gemt væk i nogle kabelbakker. Dette skal bruges rent proffesionelt,

Hvad har du tænkt dig at ofre på dette? Hvis alle tingene skal opfyldes i én
maskine skal du nok gå efter de dyre Makita, DeWalt etc, men hvis det er til
lidt hobbybrug vil det nok være smartest at investere i en akku-skruemaskine
og en (slag)boremaskine til almindelig lednings-drift.

Keller

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-05 08:03

"Carsten" <ck@no-more-swen.adm.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> akku-skruemaskine
> og en (slag)boremaskine til almindelig lednings-drift.

Prisen er ikke underordnet, men jeg har da intet imod at ofre et par 1000
eller deromkring.

Men du foreslår 2 forskellige. En til hvert formål. Så jeg kan bruge akku
maskinen til skruer og alm. borearbejde, og slagboremaskinen til murværk.

Hvilke specs skal man kigge efter på boremaskinerne, for at sammenligne dem?

Tak

Jimmy

Fra : anders majland

Dato : 06-01-05 10:04

> [...]
> maskinen til skruer og alm. borearbejde, og slagboremaskinen til murværk.

Harald nyborg er netop nu tilbud på en 12volts AEG til under 500,-. Jeg har
haft den i 3år og har ikke kunnet tage livet af den. Dengang kostede den
1100,- Batteri og lader er de samme som atlas copco anvender under eget
navn - forskellen er primært gearet. Det ville nok være midt bedste bud på
mellemklasse skruemaskine. De billige er ofte ikke engang deres billige pris
værd, da de ikke kan klare opgaverne. Den største opgave for min var at
skrue 300m2 stålpladetag (eller halvdelen af det - jeg havde en hjælper med

Mhs til slagboremaskine har jeg en 700w gul fra jem&fix til 149,-kr. Den
holder helt sikkert ikke til dagligt pro brug, men jeg har bla. brugt den
til at bore huller i en marksten og i indervægge. Den klarede endda også at
bore et 110mm hul med et kopbor i et muret væg. Den kan sikkert klare det
meste, men det ser jo ikke proff ud at komme rendende med .... Så en
mellemklasse mærkevare er nok et bedre bud. Hvis du hopper på HN tilbudet på
AEG så kunne du jo også tage en AEG SLAGBOREMASKINE SBE 500 R til 648,-

> Hvilke specs skal man kigge efter på boremaskinerne, for at sammenligne
> dem?

Specs er taknemmelige - en god 12volt skruemaskine har flere kræfter end en
oem 18volt. Tak et anderkendt fabrikat som ligger godt i hånden. Du har fået
mange gode forslag i gruppen til hvad det så er

/A

Fra : Kim S

Dato : 05-01-05 15:43

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Dette skal bruges rent proffesionelt, så det må gerne være noget der
>holder.
> Jeg mener at den dimmer til at bore store huller i væggen kaldes for en
> hulsav.

Betryggende med en håndværker som ikke véd hvad tingene kaldes

Mvh, Kim

Fra : Rasmus

Dato : 05-01-05 16:01

> Betryggende med en håndværker som ikke véd hvad tingene kaldes
>
> Mvh, Kim

Lige netop min tanke.....

Men hvad er det nøjagtigt du skal lave med den ? er det som mure, tømre,
smed eller bare lidt weekendpjat ?? Skal den kunne holde til det helt hårde
forbrug, skal du kigge efter de dyre makita, bosch, hilti, dewald osv. Tag
ud til en rigtig værktøjsbutik, og hold varen i hånden så du finden den du
syntes er bedst !

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-05 08:08

"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hehe... Ja, det kan jeg godt se.

> Lige netop min tanke.....
>
> Men hvad er det nøjagtigt du skal lave med den ? er det som mure, tømre,
> smed eller bare lidt weekendpjat ?? Skal den kunne holde til det helt
> hårde

Jeg skal bruge den både til hjemme og erhvervs mæssigt brug. Jeg kan ikke
sådan sige hvad jeg skal bruge den til sådan generelt, for det vil være alt
fra at hænge billeder op på væggen skrue hylder i væggen, bore huller til
forskellige ting i forskellige forbindelser. Derudover skal hulsavs
funktionen bruges til at bore huller så jeg kan føre ledninger rundt i
forskellige huse i kabelbakker. Sidstnævnte skal bruges rent
erhvervsmæssigt, men det skal skruetrækker funktionen sikkert også i mange
tilfælde.

Skal lige sige at jeg ikke er håndværker, men har med IT at gøre, så jeg
tror ikke at det er de allerhåreste opgaver den kommer ud for.

> forbrug, skal du kigge efter de dyre makita, bosch, hilti, dewald osv. Tag
> ud til en rigtig værktøjsbutik, og hold varen i hånden så du finden den du
> syntes er bedst !

Lyder fornuftigt. Hvor findes der værktøjsbutikker. Eller er Silvan og sådan
noget ok til det?

Tak

Jimmy

Fra : Rasmus

Dato : 06-01-05 11:17

> Lyder fornuftigt. Hvor findes der værktøjsbutikker. Eller er Silvan og
> sådan noget ok til det?
>
> Tak
>

> Jimmy

Silvan og ligende byggemarkeder har ikke de prof. udgaver, deres er for
hobbybrug.

På lolland har vi bla. P.Hatten & co - KSværktøj - .E.A. værktøj

Søg på krak.dk og fin dem i dit område !

Fra : Peter C:\\>

Dato : 05-01-05 18:45

> 1. Den skal kunne bruges til skruer m.m. i stedet for en skruetrækker
Glem alt om en 230V boremaskine til skruearbejde, andet end yderste
nødstilfælde. Som skruemaskine skal du ha en accu-maskine.

> 2. Den skal kunne bruges til at bore i vægge m.m.
Hvis vi snakker mursten kan du nøjes med en slagboremaskine. Til "20cm
brandsektionsbeton" (eller faktisk bare beton i al almindelighed) er der
ingen vej uden om en borehammer.
Glem alt om almindelige accumaskiner i denne forbindelse. Man KAN få
accu-borehamre, men de koster spidsen af en jetjager.

> [...]
> bliver gemt væk i nogle kabelbakker. Dette skal bruges rent proffesionelt,

Til at trække en hulsav har du brug for lav gearing eller kraftig motor
(gerne en kombination af begge)
Jo større hulsav jo kraftigere. Til 30-60 mm huller kan en kraftig
accumaskine klare opgaven, men er vi oppe i 104mm (4")eller 127mm (5") skal
der godtnok mange kræfter til.
Jeg borede et 127mm hul i en PVC tagnedløbsbrønd, og det sværeste var
faktisk at undgå at sikkerheds-koblingen, koblede fra. Maskinen troede
simpelthen at boret var blokeret, så meget moment er der på !

Noget der holder:
Hvad der holder og hvad der ikke holder, er der delte mininger om, og hvad
der er bedst er der vel ligefrem næsten religionskrig omkring.

I min verden er toppen af poppen:
Accumaskine: AtlasCopco/Milwaukee
Borehammer: AtlasCopco eller Hilti

Andre sværger til DeWalt, Makita, Hitachi, Blå Bosch eller noget helt
syvende. Fælles for alle prof. mærkerne er dog nok at der ikke rigtigt er
noget dårligt imellem. Som gør-det-selv´er er det overkill uanset hvad man
vælger.

> Jeg mener at den dimmer til at bore store huller i væggen kaldes for en
> hulsav. Jeg forestiller mig at man kan sætte sådan en på boremaskinen, og
> så bare bore/save derudaf.

Jojo....men langsomt og stille og roligt........vil jeg da anbefale

> Har set at man kan få nogle boremaskiner der lyser med laser når den er i
> vater, så man ikke borer skævt.

Efter min mening er det noget nyttesløst pjat. Jeg har ikke problemer med at
bore lige (nok !) på øjemål.

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-05 08:26

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Glem alt om en 230V boremaskine til skruearbejde, andet end yderste
> nødstilfælde. Som skruemaskine skal du ha en accu-maskine.

Så en alm. Accu maskine med batteri er helt perfekt til den opgave. Hvilke
specs skal man gå efter her?

> [...]
> Glem alt om almindelige accumaskiner i denne forbindelse. Man KAN få
> accu-borehamre, men de koster spidsen af en jetjager.

Jeg er helt sikker på at jeg kommer til at bore i mursten i forbindelse med
at sætte nogle kabelbakker op. Tvivler på at jeg kommer til at bore i beton
nogensinde. Så du foreslår en akku masine til skruer og en slagboremaskine
til murværk. Hvilke specs skal jeg kigge efter her?

> [...]
> faktisk at undgå at sikkerheds-koblingen, koblede fra. Maskinen troede
> simpelthen at boret var blokeret, så meget moment er der på !

Dvs. lav gearing kraftig motor til dette. Er det en tredie boremaskine eller
er det noget som en slagboremaskine eller en akku maskine kan klare?

Kan hulsaven både bore/save i murværk og alm. vægge?

Hvilke specs skal jeg kigge efter her når jeg handler?

> [...]
> noget dårligt imellem. Som gør-det-selv´er er det overkill uanset hvad man

Jeg havde kigget på black&Dekker, men jo mere jeg ser mig omkring jo mere
kan jeg se at især DeWalt og Bosch bliver fremhævet som gode mærker, og du
nævner nogle flere mærker uden at nævne B&D. Jeg er helt sikker på at det i
hvert fald ikke bliver B&D.

> Jojo....men langsomt og stille og roligt........vil jeg da anbefale

Godt råd!

Hvad med det sted hvor man sætter bor og hulsav osv. i. Er der noget jeg
skal være opmærksom på der. Umiddelbart kan jeg forstå at der er forskellige
typer. Nogle med selvspænder osv. men også andre typer. Hvad skal man gå
efter der?

Tak for et rigtig godt og fyldestgørende svar. :)

Jeg var helt grøn, men nu har jeg da styr på det mest grundlæggende føler
jeg :)

Jimmy

Fra : Peter C:\\

Dato : 06-01-05 09:08

> Så en alm. Accu maskine med batteri er helt perfekt til den opgave. Hvilke
> specs skal man gå efter her?

Ja, det kommer jo an på ens krav
Generelt vil jeg sige at den skal ha´ 2 gear, med et godt drejningsmoment i
det lave gear, og høje omdrejninger i det høje gear (til lettere
boreopgaver)
Du bør vælge en maskine med 2 batterier, og timelader
Vælger du en langsommere lader eller kun 1 batteri, kan du risikere at komme
til at stå og vente på at den lader. Det gider man kun 1 gang.
Vælger du en lynlader, kan du ha´ et opladet batteri på 12-15 minutter, men
det slider MEGET på batterierne at blive ladet så hurtigt.
Skal man arbejde meget med maskinen, og måske i akavede stillinger, kan lav
vægt måske være et parameter.

Hjem&Fix og vistnok også HaraldNyborg har en 12V DeWalt 907K til ca. 1000,-
Det er en stærk lille sag, der giver meget power for pengene. Den tør jeg
godt anbefale til prisen.

> [...]
> nogensinde. Så du foreslår en akku masine til skruer og en slagboremaskine
> til murværk. Hvilke specs skal jeg kigge efter her?

Hvis store hulsavsopgaver bliver en del af dagligdagen, og du IKKE skal bore
i beton vil jeg mene at en slagboremaskine på 900-1000W må være sagen.
Gå efter en med elektronisk momentkontrol (det gør at den kan levere et højt
konstant drejningsmoment selvom den kører relativt langsomt)

Et eksempel
http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=34&produkt=1927

> Dvs. lav gearing kraftig motor til dette. Er det en tredie boremaskine
eller
> er det noget som en slagboremaskine eller en akku maskine kan klare?

Det vil typisk være en opgave for slagboremaskinen

> Kan hulsaven både bore/save i murværk og alm. vægge?
Ikke den samme....men man kan få hulsave til begge dele.
En hulsav til træ skal skære sig vej igennem, hvorimod en hulsav til mursten
nærmere skal slide/slibe sig igennem.

> Hvilke specs skal jeg kigge efter her når jeg handler?

Hulsave til træ, gips
http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=53

(husk man behøver ikke have _hele_ serien

> [...]
> nævner nogle flere mærker uden at nævne B&D. Jeg er helt sikker på at det
Jeg har heller ikke den store fidus til B&D, men som tidligere nævnt, så er
der meget religion i den slags.

> [...]
forskellige
> typer. Nogle med selvspænder osv. men også andre typer. Hvad skal man gå

Det er smag og behag. Til accumaskinen kan jeg godt li´ en selvspændende
borepatron. Det er klart hurtigst at arbejde med.
Min slagboremaskine har almindelig tandkranspatron, og selvom man skal have
fat i spændenøglen synes jeg egentlig ikke det er _så_ generende. Måske
fordi jeg ikke bruger den i samme grad som accu-maskinen.
Borehamre bruger en bor-fatning der hedder SDS, og der er du fri for at
spænde med nøgle. boret sættes i, og låses med et <klik>

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Peter C:\\

Dato : 06-01-05 09:22

> Et eksempel
> http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=34&produkt=1927

Og så lykkedes det mig lige nøjagtig at finde en der IKKE har elektronisk
momentkontrol :-/
well.....jeg tror dog nok den skal kunne magte opgaven alligevel, så
eksemplet er sådan set godtnok.

Min Atlas Copco kan bore 4" huller i 22mm spånplade, og 5" huller i PVC, og
den er kun på 600W.
Så kan denne AEG 1010W sgu også.

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-05 09:23

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev i en meddelelse

> MVH Peter C:\

Helt perfekt. Jeg føler mig rimelig godt rustet nu, og vil mene at jeg er
klar til at shoppe lidt.

Mange tak for hjælpen. Den var rigtig god! :)

Jimmy

Fra : anders majland

Dato : 06-01-05 10:11

> http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=53

Nu kiggede jeg lige akku skruemasiner der - Den aeg som H.N. har til 500 med
et batteri koster 1400 der med 2 batterier ....

/A

Fra : Peter C:\\

Dato : 06-01-05 11:20

meddelelse news:41dd0253$2$51253$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu kiggede jeg lige akku skruemasiner der - Den aeg som H.N. har til 500
med
> et batteri koster 1400 der med 2 batterier ....

Det er ikke den samme model....langtfra endda

Sammenligning af 2 helt ens:

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=20&produkt=1889
og
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4620&n=10&KundeID=VwFe9Ie3YnK2s7cvBjDTHgLe4ROOwgF

Hvis den fra H.N også er med 2 batt + kuffert, har ret for såvidt angår at
H.N er billigst.

Fra : anders majland

Dato : 06-01-05 10:07

> [...]
> beton nogensinde. Så du foreslår en akku masine til skruer og en
> slagboremaskine til murværk. Hvilke specs skal jeg kigge efter her?

Til "små" huller til kabelbakker kan en akkumaskine også gøre det...
> Kan hulsaven både bore/save i murværk og alm. vægge?

Du skal have forskellige bor til træ/gibs og murværk I træ/gibs kan akku'en
også sagtens.

/A

Fra : Christian S

Dato : 05-01-05 22:40

> [...]
> bliver gemt væk i nogle kabelbakker. Dette skal bruges rent proffesionelt,

Dewalt har et kombisæt med både acco skruemaskine og acco slagbormaskine
18 W og det er faktisk et rigtigt godt sæt, bruger det hele tiden på job
(vvs)
Kan købes til mellem 3000-6000 kr alt efter hvor meget rabat man får.
Mvh
Christian S

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-05 13:42

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hey
>
> Jeg prøver at finde ud af hvad jeg skal købe for en boremaskine.

Ok. Endte med følgende.

Jeg har en akku boremaskine som er en no name. Den får lov til at dø inden
jeg skifter den ud. Har til gengæld købt en AEG 1010 som blev foreslået i
gruppen.

Derudover har jeg købt et Bahco hulsavssæt med lidt forskellige størrelser
hulsave.

Jeg formoder at mine Viking murbor som jeg har til min akku maskine kan
bruges til slagboremaskinen også. Har jeg ret?

Derudover har jeg købt drehmax bitsæt med 31 bits til min akku maskine.
Formoder at jeg bare kan tage dem med når jeg engang skal have en ny akku
maskine.

Alt i alt skal i alle have tak for hjælpen :)

jimmy

Fra : Peter C:\\

Dato : 06-01-05 14:44

> Jeg har en akku boremaskine som er en no name. Den får lov til at dø inden
> jeg skifter den ud. Har til gengæld købt en AEG 1010 som blev foreslået i
> gruppen.

Tillykke....den tror jeg nok du skal blive glad for.

> Derudover har jeg købt et Bahco hulsavssæt med lidt forskellige størrelser
> hulsave.

Huskede du center-"dimsen" ? (uden den, får man ikke meget glæde af
hulsavene)
Husk iøvrigt når du på et tidspunkt skal vælge accumaskine, at
hulsavs-centerstykket kræver en 13mm borepatron
Langt de fleste accu-maskiner har 10mm patron, og så vil du ikke kunne bruge
hulsaven i accumaskinen

> Jeg formoder at mine Viking murbor som jeg har til min akku maskine kan
> bruges til slagboremaskinen også. Har jeg ret?

Ja, i princippet kan du bruge alt du kan få til at sidde fast i borepatronen

Selv SDS-bor kan i en snæver vending godt bruges i en almindelig borepatron.
(omvendt er dog umuligt...altså alm. murbor i en SDS-patron, men det er jo
ikke noget problem i dit tilfælde)
Den er jo også oppe i en størrelse hvor du kan sætte et kæmpe piskeris på,
og f.eks. bruge den til at blande mørtel eller beton.

> Derudover har jeg købt drehmax bitsæt med 31 bits til min akku maskine.
> Formoder at jeg bare kan tage dem med når jeg engang skal have en ny akku
> maskine.

Jeps !

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-05 20:54

> Tillykke....den tror jeg nok du skal blive glad for.

:)

> Huskede du center-"dimsen" ? (uden den, får man ikke meget glæde af
> hulsavene)

Jep. Jeg købte et sæt hvor der var 5 eller 6 forskellige hulsave, 2 dimser
til at sætte det fast på og centerbor.

> [...]
> hulsavs-centerstykket kræver en 13mm borepatron
> Langt de fleste accu-maskiner har 10mm patron, og så vil du ikke kunne

Ok. Den jeg har nu har også kun 10mm, men så bruger jeg bare min nye AEG
maskine til hulsavning, hehe... ;)

:)

Jimmy