Hulsavning til vask
Fra : PAR

Dato : 04-01-05 10:52

Hej NG!

Nogen har fortalt mig, at min elektriske stiksav skal have en særlig
savklinge og, at jeg skal skære fra bagsiden for at hullet til vasken i
laminatpladen ikke skal revne/flosse.

Hvordan skal jeg forholde mig med selve savningen?

PAR

Fra : Peter Sindrup

Dato : 04-01-05 11:19

> Nogen har fortalt mig, at min elektriske stiksav skal have en særlig
> savklinge og, at jeg skal skære fra bagsiden for at hullet til vasken i
> laminatpladen ikke skal revne/flosse.

Det er korrekt at du skal save hullet fra bagsiden/undersiden, så undgår du
flosser på oversiden. Jeg kender ikke til at du ligefrem skulle benytte en
*speciel* klinge, men benyt en med forholdsvis fine tænder, og juster også
stiksaven så den ikke "tager for meget af gangen", hvis det kan justeres på
din model.

> Hvordan skal jeg forholde mig med selve savningen?

Mål ud til vasken på oversiden af bordpladen (og husk nu *ikke* at måle
efter yderkant, men til inderkant) - hvis der er tale om en fabriksny vask,
følger der nogle gange en skabelon med til at måle efter. Bor derefter et
hul til at starte i, og så skærer du stille og roligt fra undersiden, medens
du kikker og følger stregen fra oversiden.

Peter

Fra : Calle.

Dato : 04-01-05 14:57

PAR wrote:
> [...]
> i laminatpladen ikke skal revne/flosse.
>
> Hvordan skal jeg forholde mig med selve savningen?

Hvis du saver fra undersiden, kan du gøre det med en alm. fintandet klinge.
Men da der ofte ikke er plads til saven, er man da nød til at save fra
oversiden. Til dette findes der klinger der har tænderne den anden vej, så
de stadig trykker laminaten ind mod pladen, for at den ikke skal brække af i
flager. Men husk at nå disse klinger bruges, så vil den forsøge at skuppe
saven fra pladen, så hold den godt imod.

--
Calle.

Fra : Hauge

Dato : 04-01-05 15:18

Hejsa
PAR wrote:
> Nogen har fortalt mig, at min elektriske stiksav skal have en særlig
> savklinge og, at jeg skal skære fra bagsiden for at hullet til vasken
> i laminatpladen ikke skal revne/flosse.

Har jeg aldrig oplevet som værende et problem, bare klingen er rimelig ny.
Men da vasken jo derudover har en kant der dækker den flossede kant, så har
det ingen betydning.

/Hauge

Fra : Per H

Dato : 04-01-05 16:07

On Tue, 4 Jan 2005 10:51:32 +0100, "PAR" <parleth@get2net.dk> skrev:

>Hej NG!
>
>Nogen har fortalt mig, at min elektriske stiksav skal have en særlig
>savklinge og, at jeg skal skære fra bagsiden for at hullet til vasken i
>laminatpladen ikke skal revne/flosse.
Jeg går ud fra at der er en kant på vasken som ligger oven på pladen.
Så skær du blot fra oversiden, vaskekanten dækker de skår der
bliver.

Jeg har altid skåret fra oversiden, med en ny alm klinge.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-01-05 19:45

PAR wrote:

> [...]
> laminatpladen ikke skal revne/flosse.
>
> Hvordan skal jeg forholde mig med selve savningen?

Øv dig i at save ved at save i det stykke du kasserer. Forfra, bagfra osv.

Eller prøv på et stykke "affaldsbordplade" fra det firma du køber hos.

Mvh. Jørgen