Glasvæv på skråvæg og skunk
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-01-05 15:50

Hej gruppe

Jeg skal for første gang prøve at sætte glasvæv op på en væg, der er ca.
110cm lodret væg og derover 170cm skråvæg. Det er en gipspladevæg.

Hvordan gør man det på den pæneste måde?
- Skal man sætte det op i to stykker og skære det sammen i overgangen
fra lodret væg til skråvæg? - eller
- Skal man sætte det op i to stykker og støde det sammen i overgangen
fra lodret væg til skråvæg? - eller
- Skal man sætte det op i et stykke der kan dække begge dele af væggen?

Pft.
/Jakob

Fra : Per H

Dato : 03-01-05 19:55

On Mon, 3 Jan 2005 15:49:31 +0100, "Jakob Jeppesen"
<for_news_only@hotmail.com> skrev:

> [...]
>
>Hvordan gør man det på den pæneste måde?
>- Skal man sætte det op i to stykker og skære det sammen i overgangen

ja

> - eller
>- Skal man sætte det op i to stykker og støde det sammen i overgangen
>fra lodret væg til skråvæg? - eller

det kan sikkert ikke gøres nøjagtigt nok.

>- Skal man sætte det op i et stykke der kan dække begge dele af væggen?
nej'

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-01-05 20:58

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:j55jt0dgkuvlattvkitubkndi0d4iefu72@4ax.com...

> ja

Mange tak for svaret Per

Det var også den måde jeg i forvejen troede mest på (derfor stod den
først på listen).

/Jakob

Fra : Peter Sindrup

Dato : 03-01-05 22:19

> ja

Og så lige et lille fif:
Efter at have skåret de to baner sammen, "fuger" du lige samlingen med en
acrylfugemasse, som du stryger med spidsen af en finger bagefter. Så bliver
det SÅ flot (Samme triks benyttes også i "almindelige" hjørner)

Peter

Fra : Aksel

Dato : 03-01-05 22:48

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra lodret væg til skråvæg? - eller
> - Skal man sætte det op i et stykke der kan dække begge dele af væggen?

Jeg har flere gange sat det op i et stykke, så slipper man for revner i det
svage sted hvor de to plader støder sammen.

Hilsen Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-05 23:44

Aksel wrote:

> Jeg har flere gange sat det op i et stykke, så slipper man for revner
> i det svage sted hvor de to plader støder sammen.

Til gengæld har du sikkert 'runde hjørner'.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Henrik Jensen

Dato : 04-01-05 02:17

<for_news_only@hotmail.com> wrote:

>Hej gruppe
>
>Jeg skal for første gang prøve at sætte glasvæv op på en væg, der er ca.
>110cm lodret væg og derover 170cm skråvæg. Det er en gipspladevæg.

Jeg har lige været turen igennem. Og faktisk prøvede jeg alle de måder
du nævner. Den første bane satte jeg op i hel længde. Men da det gav
runde hjørner i overgangen mellem skunk og skråvæg, fik den hurtigt
med kniven.
Men ellers er det en smagssag om du bruger den første eller anden
metode. Jeg har selv sat to baner op og så skåret rent efter en bred
spartel (eller stållinial). Til sidst har jeg fuget ALLE hjørner med
acrylfuge, og så glattet efter med en våd finger. Det giver et rigtigt
flot resultat.
I hjørnerne kan du evt. også glatte fugen med et "Fugemestersæt" (tror
jeg det hedder) Kan købes bla. i Silvan til en 50'er. Det giver en
helt ens fuge, og der er 16 profiler at vælge imellem.

Held og lykke.

/Henrik

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 04-01-05 09:01

Henrik Jensen wrote:

> [...]
> du nævner. Den første bane satte jeg op i hel længde. Men da det gav
> runde hjørner i overgangen mellem skunk og skråvæg, fik den hurtigt

Ok

> [...]
> spartel (eller stållinial). Til sidst har jeg fuget ALLE hjørner med
> acrylfuge, og så glattet efter med en våd finger. Det giver et rigtigt

Det kan jeg se at flere anbefaler, så det råd er taget til efterretning.

> I hjørnerne kan du evt. også glatte fugen med et "Fugemestersæt" (tror
> jeg det hedder) Kan købes bla. i Silvan til en 50'er. Det giver en
> helt ens fuge, og der er 16 profiler at vælge imellem.

Har stået og kigget på sådan et et par gange - det kan være at det er nu det
skal indkøbes.

/Jakob