Dampspærre
Fra : Peter

Dato : 02-01-05 22:40

Hej !

Jeg står for at skulle efterisolere en ydervæg indefra.

Efter min bedste overbevisning bør der sættes dampspærre lige bag
gipspladerne så fugten ikke kan trænge ud i isoleringen og kondensere, men
hvad med den gamle dampspærre i den nuværende væg (kender ikke dens stand)?
Vil det give problemer med sådan et dobbeltlag dampspærre ?

Peter

Fra : Helliganden [2600]

Dato : 02-01-05 23:09

så vidt jeg ved skal tampspærret sidde uden på din væg ? hvis det er i
kælderen i hvert fald

Mvh. Jesper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-01-05 00:17

Helliganden [2600] wrote:
> så vidt jeg ved skal tampspærret sidde uden på din væg ?

Helt forkert. En dampspærre *skal* sidde på den varme side af isoleringen.

> hvis det er i kælderen i hvert fald.

Tænker du på spærring for indtrængende fugt fra terræn? Det er noget andet
end dampspærre. Den spærring skal sidde udvendig på soklen og med
ventilation mellem sig og soklen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Helliganden [2600]

Dato : 03-01-05 06:44

ja lige netop udvendig

invendig plejer vi at sætte plastikken lige ved gibspladen

Fra : Helliganden [2600]

Dato : 03-01-05 06:44

gipspladen

Fra : Anders Lund

Dato : 03-01-05 13:11

> [...]
stand)?
> Vil det give problemer med sådan et dobbeltlag dampspærre ?

Nej, det vil ikke give problemer. Dampspærren skal, som du skriver, sidde på
den varme side, altså mellem isolering og vægbeklædning.

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-05 13:35

"Anders Lund" <anders.lp_FJERN_@tiscali.dk> wrote in message

> "Peter" <pe@fjern.stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> stand)?

> Nej, det vil ikke give problemer. Dampspærren skal, som du skriver, sidde

> den varme side, altså mellem isolering og vægbeklædning.

Hvad gør man ved små huller, her tænker jeg både på de huller som de clips
man monterer den med laver og de huller som skruerne til gipspladerne laver
?
Hvad gør man i top, bund og sider ?
Hvad gør man rundt omkring vinduer ?
Er svaret på de sidste 2 akrylfugemasse ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Peter C:\\>

Dato : 03-01-05 22:32

"Anders Lund" <anders.lp_FJERN_@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter" <pe@fjern.stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> stand)?

Ja....ihvertfald i teorien.
2 lag dampspærre er værre end slet ingen.
Reglen er at hvis der allerede ER dampspærre, må du kun efterisolere med den
halve isoleringstykkelse, og der monteres ingen ny dampspærre.
På den måde vil dampspærren stadig ligge på den rigtige side af dugpunktet.

Altså hvis der er 100mm isolering i den eksisterende konstruktion og
dampspærre, som det ikke er muligt at fjerne, må du kun sætte 50mm på, på
indersiden.
Så vil eksisterende dampspærre sidde 25mm på den varme side af dugpunktet,
der regnes at ligge midt i de 150mm isolering.

--
MVH Peter C:\ - (tek.ass. i rådg. ing. firma)
- - -

Fra : Peter C:\\>

Dato : 03-01-05 22:33

Ups....jeg fik ikke svaret under det oprindelige indlæg...det beklager jeg

--
MVH Peter C:\
- - -