Hvilken plæneklipper skal jeg ha'?
Fra : MGA

Dato : 02-01-05 16:47

Jeg har 0 forstand på det - vores grund er på 800 m2 og jeg vil selvfølgelig
helst ha' en havetraktor, men det er nok at skyde gråspurve med kanoner. (Og
for dyrt)

På forhånd tak

Mette

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-01-05 16:54

MGA wrote:
> Jeg har 0 forstand på det - vores grund er på 800 m2 og jeg vil selvfølgelig
> helst ha' en havetraktor, men det er nok at skyde gråspurve med kanoner. (Og
> for dyrt)

En håndklipper.

Grunden er jo ikke ret stor. Der er vel også et hus + carport/garage,
indkørsel, fliser, og lidt jord uden græs.
Hvor meget er der så tilbage til græs...?

En håndklipper gør det godt. Og man får samtidig en smule mere motion
end hvis man går efter en støjende motorklipper.

Men iøvrigt:
Hvordan forventer vi kan give dig et godt svar.? Vi kender jo hverken
dig, din have eller dit behov.
Så køb det der falder dig ind.

Mvh. Jørgen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-01-05 17:16

On Sun, 02 Jan 2005 16:53:47 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa> wrote:

>Men iøvrigt:
>Hvordan forventer vi kan give dig et godt svar.? Vi kender jo hverken
>dig, din have eller dit behov.
>Så køb det der falder dig ind.

Det var da pokker til hjælpsomhed...

Mette, hvis ikke du får bedre råd end ovenstående, så kig her på en
snak om plæneklippere, som kom lidt omkring sidste sæson:
http://www.lav-det-selv.dk/viewtopic.php?t=6168&highlight=pl%E6neklipper

Godt nytår!
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 17:38

On Sun, 02 Jan 2005 17:15:52 +0100, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Mette, hvis ikke du får bedre råd end ovenstående, så kig her på en
>snak om plæneklippere, som kom lidt omkring sidste sæson:

Jeg har gennem 25 år haft en selvkørende cylinderklipper, som for et
par år siden blev udskiftet til en rotorklipper. Dét skulle jeg aldrig
have gjort, idet en rotor ikke klipper tæt og "flot" som en
cylinderklipper gør det

Mvh Mogens

Fra : Jens G

Dato : 02-01-05 19:10

On Sun, 02 Jan 2005 17:38:22 +0100, Mogens <no@mail.dk> wrote:

> [...]
>par år siden blev udskiftet til en rotorklipper. Dét skulle jeg aldrig
>have gjort, idet en rotor ikke klipper tæt og "flot" som en

Jeg havde i mange år en Flymo luftpudeklipper, som for et par år siden
blev skiftet ud med en håndskubbet cylinderklipper. Og jeg giver dig
ret,- sikken en forskel. Cylinderklipperen gør det meget pænere.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : edob

Dato : 02-01-05 20:22

Kan varmt anbefale en cylinderklipper - hvis grunden er jævn og uden sten!!
Det er en forudsætning at der ikke kommer sten eller andre "fremmedlegmer"
ind i knivene, for det kan de ikke holde til uden at få skår.

Min første Ginge selvkørende cylinderklipper holdt i små 25 år. Derefter
købte jeg en magen til !!

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Ncc

Dato : 02-01-05 21:42

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 02 Jan 2005 17:15:52 +0100, Dorte R.M. Hansen
> <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:
SNIP
> [...]
> par år siden blev udskiftet til en rotorklipper. Dét skulle jeg aldrig
> have gjort, idet en rotor ikke klipper tæt og "flot" som en

Hej Mogens

Jeg har hørt det med bedre klippe resultat fra flere sider vedr. cylinder
klippere, og har i den anledning et spørgsmål.

River du græsset sammen efterfølgende, eller har du en opsamler på ?
Grunden til at jeg spørger, er at jeg i dag er glad for at afklip bliver
opsamlet, da mine børn, hunde og hvem nu ellers, slæber afklip rundt i hele
huset om sommeren
Jeg har dog hørt at det er godt for græsset at lade afklippet være, men det
skal dog "snittes" meget fint ?

Nc
Som overvejer at skifte sin motor klipper ud med en cylinder.

Fra : Mogens

Dato : 02-01-05 22:57

On Sun, 2 Jan 2005 21:42:17 +0100, "Ncc"
<fam.christensen_slettes@os.dk> wrote:

>Jeg har hørt det med bedre klippe resultat fra flere sider vedr. cylinder
>klippere...

Da jeg havde købt rotorklipperen og skuffelsen var på sit højeste,
blev jeg anbefalet at ændre klippehøjden. Dét hjælper ikke på det
færdige resultat - en rotor klipper pr. definition ringere end en
cylinder...

>River du græsset sammen efterfølgende, eller har du en opsamler på ?

Jeg lader græsset ligge og river kun, hvis det er "for meget".

>Grunden til at jeg spørger, er at jeg i dag er glad for at afklip bliver
>opsamlet, da mine børn, hunde og hvem nu ellers, slæber afklip rundt i hele
>huset om sommeren

Dét problem har jeg så ikke...

>Jeg har dog hørt at det er godt for græsset at lade afklippet være, men det
>skal dog "snittes" meget fint ?

Så det "synker ned" mellem stråene - vel sagtens?

Jeg har også hørt "historien" om det gavnlige element i at lade det
afklippede græs ligge. Det er min opfattelse, at min græsplæne - som
har det "fugtigt" - har bedst af at blive revet efterfølgende...

Mvh Mogens

Fra : Leonard

Dato : 02-01-05 23:13

Mogens <no@mail.dk> wrote:

>Så det "synker ned" mellem stråene - vel sagtens?

En cylinderklipper snitter vel ligeså fint som en rotorklipper med
"bioklip" ?

Jeg har lidt mere græsplæne end en almindelig parcelhusgrund og bruger
ca. 1 time på min havetraktor med rotor og bioklip. Det er rigtigt at
det ikke ligner en green, men der ligger ikke synligt afklip, hvis der
klippes mindst en gang om ugen i højsæsonen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-05 23:27

wrote:

> [...]
>opsamlet, da mine børn, hunde og hvem nu ellers, slæber afklip rundt i hele

Jeg har ikke en cylinderklipper, men jeg har en ide om at det afklippede
græs fra sådan en ikke sviner nær så meget som fra en rotorklipper.
En cylinderklipper, med eller uden motor, den klipper græsset over, hvor
en rotorklipper nærmest smadrer græsset. Så det fra en cylinderklipper
vil ikke på samme måde klæde sig til sko og fødder.

>Jeg har dog hørt at det er godt for græsset at lade afklippet være, men det
>skal dog "snittes" meget fint ?

Det er klart bedst for plænen at lade det afklippede blive. At det skal
snittes fint er lige så meget for at det hurtigere forsvinder, altså
formulder. Med en cylinderklipper kan det til dels klares ved at man
klipper noget oftere vil jeg tro.

Fra : anders majland

Dato : 03-01-05 09:41

> [...]
> par år siden blev udskiftet til en rotorklipper. Dét skulle jeg aldrig
> have gjort, idet en rotor ikke klipper tæt og "flot" som en

Der fåes cylinderklippere der er gearet så cylinderen roterer noget
hurtigere end i en tradtionel håndklipper. De skulle ikke være så hårde at
skubbe. Desuden fåes elektrisk drevne cylinderklippere - så kan det ikke
blive nemmere. Man skubber stadig selv klipperen men cylinderen bliver
trukket af motoren så den er meget nemt at skubbe og larmer ikke - Jeg har
prøvet den og synes den fungere ganske fremragende.

/A

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-01-05 21:13

Dorte R.M. Hansen wrote:

> Det var da pokker til hjælpsomhed...

Hvad f.. mener du med det.? Kan du ikke læse hvad jeg skriver.?

Der var seriøst ment.
Det _er_ da vanskeligt at se hvad hun forventer.

Den side du henviser til er da et input, ja.
Men der er 1000 meninger om hvad der kan være det rette.

Og med en lille grund på 800m2 er det da ikke noget stort arbejde at
klippe plænen.
Jeg har selv ca. 800m2 grund, med græs på knap det halve. Det varer ca.
15 minutter at klippe min plænde, uden motorstøj til naboerne.

konklusion:
Det er vanskeligt at rådgive.
Og praksis viser at mange alligevel køber det de oprindeligt har
overvejet. Uanset "gode" råd eller ej.!

Mvh. Jørgen

Fra : MGA

Dato : 03-01-05 08:19

Min grund har et hus med grundplan 69m2 og et æbletræ. Der er altså nok at
klippe.
Vi skal i det kommende år bygge til, så jeres forskellige input fik mig til
at tænke at det nok er smart med en vims lille maskine, kan komme "rundt om
hjørner" osv!
En cylinderklipper er ikke noget for mig, hvis plænen skal være renset for
smågrene osv - jeg skal lige kunne sparke det værste af vejen mens jeg
klipper og resten klarer maskinen.
Så rotorklipper er nok den idéelle løsning til mig.

De selvkørende rotorklippere der ofte ses på tilbud i Råd og Dåd - og
lignende steder - er altså helt ok at købe hvis man ikke er nødt til at have
præmieklippede plæner?

Fortsat god dag :)

Mette