Isolering af gammelt hus
Fra : Leonard

Dato : 31-12-04 13:34

I mit gamle hus er der hulmur, hvor murens samlede tykkelse er ca. 30
cm, så hulmuren må jo være ca. 80 mm.
Hvad vil give den bedste isolering og det bedste indeklima:

1. hulmursisolere - med hvad?

2. isolere indvendigt med 50 mm (hvad) og beklæde med gipsplader?

Løsning nr. 2 vil lette installation af et fornuftigt antal
stikkontakter osv., men vil jo give en hel del ekstra arbejde.

Senere vil jeg grave gulvet ud og isolere derunder og lægge gulvvarme
i det meste, i dag er der trægulv på strøer og derunder jord (2 - 7 cm
luft).

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : anders majland

Dato : 31-12-04 13:44

> 1. hulmursisolere - med hvad?

Det er vist nærmest religion

Men mineraluld har er jo et godt traditionelt valg - og også mit valg. Men
har du adgang til hulmuren oppefra kan du selv hælde perlite eller flamingo
i. Indblæsning af papiruld eller mineraluld er knapt så nemt som gds.

> 2. isolere indvendigt med 50 mm (hvad) og beklæde med gipsplader?

Det tager jo pladsen i rummet - menjeg har gjort det i en hjørnelejlighed.
Det hjalp gevaldigt, så det ikke længere var koldt at sidde opad en ydervæg.
Der brugte jeg danogibs isoleringsplader med fastlimet mineraluld.

> Løsning nr. 2 vil lette installation af et fornuftigt antal
> stikkontakter osv., men vil jo give en hel del ekstra arbejde.

De ekstra stikkontakter kan ko også nemt monteres vha et hult fodpanel og LK
FUGA® panelunderlag .

> Senere vil jeg grave gulvet ud og isolere derunder og lægge gulvvarme
> i det meste, i dag er der trægulv på strøer og derunder jord (2 - 7 cm
> luft).

Dvs en indvendig eftersisolering vil give ekstra bøvl når du begynder at få
gravet ud ... Så helt klart - få blæst noget ind i hulmurene

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Anders Lund

Dato : 01-01-05 23:40

meddelelse news:41d54a3c$0$51252$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Dvs en indvendig eftersisolering vil give ekstra bøvl når du begynder at

> gravet ud ... Så helt klart - få blæst noget ind i hulmurene

Hej!
Har selv fået mit hus efterisoleret, og der fik jeg at vide, at flamingo har
den bedste isoleringsevne......jeg mener at det var noget med 20-25% bedre
end andre anerkendte produkter.
Det kan også sagtens blæses i udefra, ligesom mineraluld.

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : anders majland

Dato : 01-01-05 23:46

> [...]
> end andre anerkendte produkter.
> Det kan også sagtens blæses i udefra, ligesom mineraluld.

Og spørger du en "mineralsuldsmand" før du det omvendte svar ....

men når man idag blæser flamingo ind gør man det sammen med en lim så man
undgår de gammeldags problemer med at de fløj ud igen af de mindste
revner...

Men se også
http://www.by-og-byg.dk/showfile.aspx?IdGuid={79C1FD66-7CC9-4341-A276-88931ECF85AD}&CollectionId={8041B1F6-6ECB-43E8-AB1A-F345F7F2DFCE}
der viser at der idag er mange muligheder.

Fra : Leonard

Dato : 02-01-05 00:11

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Men se også

Må jeg anbefale brug af link-shortener fx:
http://shor.ter.dk/

så bliver det: http://shor.ter.dk/360683143

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : anders majland

Dato : 02-01-05 02:21

> Må jeg anbefale brug af link-shortener fx:
> http://shor.ter.dk/

Det må du gerne - men det bliver ikke mig der bruger det (eller lignende
tjenester) jeg foretrækker det fulde link så man så vidt muligt kan se hvor
der linkes hen

Ny kiggede jeg så af nysgerrighed på det link du gav - der står intet om
hvorlænge et link er gyldigt. Han henviser så til kortlink.dk - De lover at
linkene ligger der til evig tid (med forbehold for nedbrud)

Jeg anvender meget groups.google.com og der irriterer det mig når jeg løber
ind i sådan et forkortet link der ikke duer - det er ikke til at vide om den
"tilfældige" linkforkortningservice er i udu eller det er referencen der
bare ikke er gyldig længere ....

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Leonard

Dato : 02-01-05 00:32

> [...]

>men når man idag blæser flamingo ind gør man det sammen med en lim så man
>undgår de gammeldags problemer med at de fløj ud igen af de mindste

Og som jeg lige har læst konklusionen i den undersøgelse, så er der
ikke nogen praktisk forskel på de forskellige materialer, og hvis
flamingo limes så det bliver indeni i hulmuren, så er det prisen og
leveringstiden der bliver afgørende for mit valg.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : anders majland

Dato : 02-01-05 02:21

> [...]
> flamingo limes så det bliver indeni i hulmuren, så er det prisen og
> leveringstiden der bliver afgørende for mit valg.

Du kan dog også overveje hvordan materialerne opfører sig ved en brand - der
vil flamingo give nogle giftige gasser, men inden ilden når ind i hulmuren
er alle forhåbenligt ude - så det er kun brandfolk og naboer det gået
udover...

Men fortæl endeligt hvad du får blæst ind og hvad du må slipper for det ...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Armand

Dato : 02-01-05 08:36

anders majland wrote:

> [...]
> vil flamingo give nogle giftige gasser, men inden ilden når ind i hulmuren
> er alle forhåbenligt ude - så det er kun brandfolk og naboer det gået

Jeg mente at vide at man af samme grund netop ikke måtte isolere
beboelse v.h.a. "flamingo"!?

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 02-01-05 10:58

> Jeg mente at vide at man af samme grund netop ikke måtte isolere beboelse
> v.h.a. "flamingo"!?

Afair så er der forskel på om det er efter reglerne for småhuse eller det
generelle bygningsreglement. Brandkravene er større i det generelle.

Men til småhuse må der gerne bruges flamingo i bygningsdelene. Der er vel
idag den mest almindeligt måde at isolere et gulv på. Altså et par hundrede
mm flamingo under et støbt gulv. Det er også ok til hulmursisolering.

Etageadskillelser kan afaik ikke isoleres med flamingo og samtidig være
BD30. Og jeg kunne også tvivle på at det kan laves lofter og skillevægge med
det der overholder brandkravene.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Leonard

Dato : 07-01-05 15:19

Armand <armand@mcchaufforerne.dk> wrote:

>Jeg mente at vide at man af samme grund netop ikke måtte isolere
>beboelse v.h.a. "flamingo"!?

Ifølge leverandøren er det tiladt i hulmure, men ikke i lofter og
etageadskilelser. Der skal de til at bruge perlite, lava der er poppet
ved 1200 gr. - og er temperaturen først deroppe, så er det meste andet
materiale i huset nok væk.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Leonard

Dato : 07-01-05 15:15

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Men fortæl endeligt hvad du får blæst ind og hvad du må slipper for det ...

Om 17 dage får jeg blæst flamingo i hulmuren. Det bliver
genbrugsgranulat, som udover prisen har den fordel at det ikke triller
ud af væggen ligesom kugler, men er kantet så det holder sammen på sig
selv. Selvfølgelig vil der komme lidt ud, men leverandøren kom med et
par gode tips, hvis der skal laves større huller i væggene senere.

Ved udskiftning af et vindue vil man i mange tilfælde afmontere det
gamle i flere stykker og så presse lidt mineraluld ind i hulmuren
samtidig med at man tager vinduet ud.

Et andet trick er at bore 10mm huller i fugerne 5-6 cm fra der hvor
der skal være hul og så fylde lidt skum i hullerne, det vil holde på
flamingoen.

De bruger ikke lim, da det vil få granulatet til at pakke og klumpe og
duer ikke ved indblæsning.

Pris: 7980,- inkl. moms og færdigt arbejde - www.hulmur.dk
Det er for 3 ydervægge, ca 80 m2, den sidste væg er en gammel
bindingsværksmur inde i en lille lukket gård.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 02-01-05 13:25

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Senere vil jeg grave gulvet ud og isolere derunder og lægge gulvvarme
> i det meste, i dag er der trægulv på strøer og derunder jord (2 - 7 cm

Hej Leonard!

Som erfaren isolatør, kan jeg selvfølgelig kun anbefale mineraluld.
Flaminco har ikke et bedre lambda-tal (isolerings-evne) end mineraluld.

Med 80mm hulrum vil det koste ca. 87,20 kr. pr. m2.

For mit eget vedkommende, opererer jeg kun øst for Storebælt.

Hvis du vil vide mere, er du altid velkommen til at kontakte mig, gode råd
koster ikke noget.

Mvh

Klaus-E. Jensen

www.mti-stevns.dk

Fra : HKN

Dato : 03-01-05 10:16

> Med 80mm hulrum vil det koste ca. 87,20 kr. pr. m2.

Og hvad koster det så i start omkostninger?? Jeg har en brandmur ind mod min
nabo som er ca. 5m2 som jeg skal have isoleret på et tidspunkt (det er en
ydervæg til toilettet), og hvis det ikke står mig i mere end kr. 7 - 800,-
så gider jeg ikke gds.

Mvh
Henrik

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 03-01-05 18:46

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ydervæg til toilettet), og hvis det ikke står mig i mere end kr. 7 - 800,-

Hej Henrik.

Der er ingen startomkostninger, det vil koste kr. 436,00 + moms.

Jeg ved godt at jeg ikke kan leve af så små opgaver, men det er også tit at
det fører
til kontakter der giver mere arbejde.

Men du er altid velkommen til at kontakte mig.

Mvh

Klaus-E.

www.mti-stevns.dk

Fra : HKN

Dato : 03-01-05 22:44

> [...]
> det fører
> til kontakter der giver mere arbejde.
>
> Men du er altid velkommen til at kontakte mig.

Tak - har gemt dit link

-Henrik