Dug UDEN på vinduer
Fra : Lars

Dato : 28-12-04 09:52

Hejsa,

Vi har et enkelt vinduesparti på først sal - der har tendens til at dugge på
ydersiden.

Hvorfor dælen er det nu lige de gør det?

** Lars

Fra : Marlene

Dato : 28-12-04 10:14

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> ydersiden.
>
> Hvorfor dælen er det nu lige de gør det?

Google siger; "lufttætning indadtil, evt vha. "fugelister.
Det er fugtig rumluft der kondenserer i det kolde mellemrum."

Mvh. Marlene.

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 28-12-04 10:23

"Marlene" <muxoll@e-mail.dk> wrote in message

> "Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse

> på

> Google siger; "lufttætning indadtil, evt vha. "fugelister.
> Det er fugtig rumluft der kondenserer i det kolde mellemrum."

Øhhh, hvad?

Er det ikke bare fordi at ruden er så godt isoleret at ydersiden er kold nok
til at kondensen kan sætte sig?

Br,
Morten

Fra : Marlene

Dato : 28-12-04 10:44

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> Øhhh, hvad?
>
> Er det ikke bare fordi at ruden er så godt isoleret at ydersiden er kold

Her er hele svaret; "lufttætning indadtil, evt vha. "fugelister.
Det er fugtig rumluft der kondenserer i det kolde mellemrum.
Prøv med en sektion, hvor du gør dig umage med lufttætningen, og du vil
erfarer at det virker.
Du kan jo nemt gøre prøve med tape forsegling, blot for at se at det
virker."

Jeg har absolut ingen forstand på det , men søgte blot på emnet. Dog slog
det mig som det første, at der må være meget koldt i rummet og en smule
varmere udenfor, siden de dugger, meeeen det er nok ikke særligt realistisk
på denne tid af året

Mvh. Marlene.

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 28-12-04 10:48

> [...]
> erfarer at det virker.
> Du kan jo nemt gøre prøve med tape forsegling, blot for at se at det

Det gælder ikke for dug på ydersiden.

> [...]
> det mig som det første, at der må være meget koldt i rummet og en smule
> varmere udenfor, siden de dugger, meeeen det er nok ikke særligt

Jo, det er det hvis man har superlavenergivinduer.

I modsætning til indvendig kondens, er udvendig dug uskadeligt og et
positivt tegn der fortæller, at rudens isoleringsevne er så god, at end ikke
varmen indefra huset kan trænge igennem og opvarme det udvendige glas.

Br,
Morten

Fra : Lars

Dato : 28-12-04 11:02

Hejsa,

"Morten Brokjær Klostergaard" <mkg@tera.dk.invalid> wrote in message

> [...]
> positivt tegn der fortæller, at rudens isoleringsevne er så god, at end
> ikke varmen indefra huset kan trænge igennem og opvarme det udvendige

Men det er RET så irriterende da det lissom forstyrrer udsigten udover vores
marker og skoven fra kontoret!

Hmmm!

** Lras

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 11:54

On Tue, 28 Dec 2004 10:48:00 +0100, Morten Brokjær Klostergaard wrote:

> [...]
> positivt tegn der fortæller, at rudens isoleringsevne er så god, at end
> ikke varmen indefra huset kan trænge igennem og opvarme det udvendige

Hvad gør man så ved indvendig kondens? Det er ikke pga. fugt i rummene
da der luftes ud flere gange om dagen.

Jeg forestiller mig huset er for tæt men hvad kan man gøre ved det?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Uni Bull

Dato : 28-12-04 12:51

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote in message
> Hvad gør man så ved indvendig kondens? Det er ikke pga. fugt i rummene
> da der luftes ud flere gange om dagen.

Jo det er.
Hvor skulle fugten ellers komme fra?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 13:21

On Tue, 28 Dec 2004 12:51:20 +0100, Uni Bull wrote:

> Jo det er.

Ikke mere end godt er - ellers ville jeg jo have skimmel og det der er
værre på vægge osv.

> Hvor skulle fugten ellers komme fra?

Ja den kan jo ikke komme ud så derfor sætter den sig på ruderne gætter
jeg på.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 13:24

On Tue, 28 Dec 2004 13:20:36 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja den kan jo ikke komme ud så derfor sætter den sig på ruderne gætter
> jeg på.

Og spørgsmålet er så hvordan jeg kommer af med den kondens?

Fra : news

Dato : 28-12-04 16:00

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.28.12.24.00.569207@for.contactinfo...

> Og spørgsmålet er så hvordan jeg kommer af med den kondens?

Du har enentlig selv svaret:

udluftning og hvis det ikke hjælper: mere udluftning

VH Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 16:17

On Tue, 28 Dec 2004 16:00:21 +0100, news wrote:

> udluftning og hvis det ikke hjælper: mere udluftning

Det er ikke løsningen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-04 17:11

> Det er ikke løsningen.

Jo det er. Du skal i hvert rum have en åbning udtil på mindst 60 cm2 (det er
en rille på 30 cm i 2 cm højde). Dertil skal der luftes ud 5-10 minutter
flere gange om dagen. Så hjælper det.

Mvh Maria

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 18:00

On Tue, 28 Dec 2004 17:11:16 +0100, Maria Frederiksen wrote:

> Jo det er.

Jeg kan ikke have alle vinduer åbne som er næste skridt hvis jeg skal
lufte mere ud

> Du skal i hvert rum have en åbning udtil på mindst 60 cm2
> (det er en rille på 30 cm i 2 cm højde).

Hvordan laver jeg sådan en mest korrekt? Jeg har selv gået og tænkt
lidt på om det vil hjælpe?

> Dertil skal der luftes ud 5-10
> minutter flere gange om dagen. Så hjælper det.

Vi lufter allerede ud langt mere end det så derfor vil det ikke hjælpe
at lufte mere ud som andre har foreslået idet der så er åbent 24/7 og
det er sq for koldt på denne tid af året

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-04 18:41

> Hvordan laver jeg sådan en mest korrekt? Jeg har selv gået og tænkt
> lidt på om det vil hjælpe?

Det blev stillet som krav i vores byggetilladelse, og det virker her. Vi
skulle alligevel have en kattelem ud mod værkstedet, så vores er omkring
10*10 cm. I det gamle hus var det et rundt kloakrør med rist udvendigt og en
manuel ventil indvendigt, så den kunne lukkes, når vinden stod på.
Ellers kan de der små ventiler, der sidder øverst på moderne vinduer også
bruges. De skal så bare stå åbent konstant.

Mvh Maria

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 20:23

On Tue, 28 Dec 2004 18:40:32 +0100, Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> Ellers kan de der små ventiler, der sidder øverst på moderne vinduer
> også bruges. De skal så bare stå åbent konstant.

Det må jeg lige arbejde lidt i.

Takker!

Fra : Armand

Dato : 29-12-04 14:30

Martin Johansen [6000] wrote:

> Vi lufter allerede ud langt mere end det så derfor vil det ikke hjælpe
> at lufte mere ud som andre har foreslået idet der så er åbent 24/7 og
> det er sq for koldt på denne tid af året

Beboere i betonbyggeri klager ofte over for tørt indklima, så en vis
luftfugtighed skal der altså være idendøre - Måske at dine vinduer er så
dårligt isolerende at selv den mindste luftfugtighed vil kondensere sig
når udendørstemperaturen er som nu!?
Prøv at skaffe dig et hygrometer (til låns?) og vurdér gennem det om du
hár en høj luftfugtighed eller ej!

--
Armand.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-12-04 15:42

On Wed, 29 Dec 2004 14:30:15 +0100, Armand wrote:

> [...]
> sig når udendørstemperaturen er som nu!? Prøv at skaffe dig et
> hygrometer (til låns?) og vurdér gennem det om du hár en høj

Jeg vil prøve med et meter.

Ang. isolering af vinduer - huset er totalt renoveret med nye gulve, loft,
vægge, vinduer, gulvvarme, døre, isolering osv. så det burde ikke være
det som er problemet.

Derfor hælder jeg til at det er pga. alt er for tæt - min varmeregning
det sidste årstid (inkl. vinter) har da også været latterlig lav så et
eller andet tyder på at varmen bliver indendøre - i og for sig fedt nok
men alt med måde jo :)

Fra : news

Dato : 28-12-04 16:03

> Jo det er.
> Hvor skulle fugten ellers komme fra?

Fugten kommer bl.a. fra personer der opholder sig i rummet.
sved og udånding.

Soveværesler er specielt slemme til at dugge
(og nej der er ikke kun p.g.a. sjove bevægelser i sengen)

VH Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-12-04 16:18

On Tue, 28 Dec 2004 16:02:51 +0100, news wrote:

> Fugten kommer bl.a. fra personer der opholder sig i rummet. sved og
> udånding.

Enig - og kan fugten ikke komme ud så... ja så sætter den sig i form af
kondens.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-12-04 20:26

Marlene wrote:

Klip

> [...]
> virker."
>
> Jeg har absolut ingen forstand på det , men søgte blot på emnet.

Ha.!
Hvis du intet ved om emnet forstår jeg ikke helt at du svarer.

Har du overvejet at undlade at svare, eller svare hvis ingen andre gav
et svar.?

Nåååh ja, tiden skal jo gå med noget....

Mvh. Jørgen

Fra : Gunnar

Dato : 28-12-04 10:45

Hej,
Det har været drøftet her flere gange, men det er almindeligt at
lavenergiruder gør sådan.Tegn på at de er i orden.
Gunnar

Fra : Leif Lassen

Dato : 28-12-04 11:17

On Tue, 28 Dec 2004 10:45:20 +0100, "Gunnar" <g.grooss@oncable.dk>
wrote:

>Hej,
>Det har været drøftet her flere gange, men det er almindeligt at
> lavenergiruder gør sådan.Tegn på at de er i orden.
>Gunnar

Ja, vi har også fået sat nye Super Energi Glas i huset i de sidste par
år.
Der er også på visse tider af året dug udvendig på ruden.
Det er ikke noget vi gør noget ved, sådan er det bare med disse
ruder.

LL

Fra : Armand

Dato : 28-12-04 11:59

Leif Lassen wrote:

> [...]
> Der er også på visse tider af året dug udvendig på ruden.
> Det er ikke noget vi gør noget ved, sådan er det bare med disse

Når man ikke gider tørre dug af bilruderne om morgenen stiller man bilen
i en carport, og det er også løsningen for ruderne: en markise eller
behersket udhæng over vinduespartiet "skygger" for "fugt-nedfaldet"

--
Armand.

Fra : Michael

Dato : 28-12-04 12:11

> [...]

> ydersiden.
>
> Hvorfor dælen er det nu lige de gør det?

Ruder dugger ikke på ydersiden. Det er med garanti _mellem_ de to lag glas,
og dermed et tegn på at ruden er punkteret...

--
Michael
Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar

Fra : Mads

Dato : 28-12-04 12:45

On Tue, 28 Dec 2004 12:11:01 +0100, "Michael"
<michael-7500FJERN@mail.dk> wrote:

>Ruder dugger ikke på ydersiden.

Jo, det kan de nu godt hvis det er kvalitets lavenergi vinduer.

>Det er med garanti _mellem_ de to lag glas,
>og dermed et tegn på at ruden er punkteret...

Du er hurtig til at komme med garantier om ting du
ikke har forstand på. Pas på med det.

mvh Mads ( tømrer igennem 20+ år )

Fra : Uni Bull

Dato : 28-12-04 12:54

"Mads" <DeathTo@ll.spammers> wrote in message
> Du er hurtig til at komme med garantier om ting du
> ikke har forstand på. Pas på med det.

Ja - jeg begav mig ud i næsten samme statement da jeg
ikke havde gennemskuet den fysiske mulighed for at yder-
siden af er så godt isoleret fra huset, at ruden kan være
koldere end den omgivende luft...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Armand

Dato : 29-12-04 14:22

Uni Bull wrote:

> Ja - jeg begav mig ud i næsten samme statement da jeg
> ikke havde gennemskuet den fysiske mulighed for at yder-
> siden af er så godt isoleret fra huset, at ruden kan være
> koldere end den omgivende luft...

Det lyder også helt umuligt som du skriver det hér, men ikke desto
mindre er det dét der er tilfældet for det dug der hele sommeren igennem
ligger på græsset/bilruderne om morgenen!

--
Armand.

Fra : news

Dato : 28-12-04 13:30

> Ruder dugger ikke på ydersiden. Det er med garanti _mellem_ de to lag
glas,
> og dermed et tegn på at ruden er punkteret...

Vrøvl.....

en lavenergirude dugger normalt uden på ydersiden.

VH Henrik

Fra : news

Dato : 28-12-04 13:29

> Vi har et enkelt vinduesparti på først sal - der har tendens til at dugge

> ydersiden.
>
> Hvorfor dælen er det nu lige de gør det?

Isoleringsevnen på ruden er så stor at
dugpunktet ligger uden på ruden.

duggen forsvinder af sig selv igen.

og den gør ingen skade...

VH Henrik

Fra : Kaj

Dato : 28-12-04 18:00

news <post@byggecenterFJERN_DETTE.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41d15133$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> og den gør ingen skade...
>
> VH Henrik
>
> Jeg har ladet mig fortælle, at problemet også kan opstå i biler med
aircon.
mvh. Kaj

---

Fra : David T. Metz

Dato : 03-01-05 13:35

Lars wrote:
> Vi har et enkelt vinduesparti på først sal - der har tendens til at
> dugge på ydersiden.

Hvilken slags rude? Ved hvilke vejrforhold?

> Hvorfor dælen er det nu lige de gør det?

Er du sikker på de gør det på ydersiden? Har du åbnet og mærket efter?

David