Skæve kaffekopper...
Fra : Uni Bull

Dato : 26-12-04 20:23

Hej.

Ja jeg ved godt det lyder lidt Molbo-agtigt, men:

Jeg skal udskifte kaffekopper mv. og vil ikke betale 70-80
kroner pr. del - omvendt vil jeg heller ikke acceptere skæve
kopper - jeg *hader* når en kop eller en tallerken står og
vipper... Principielt gør det altså ikke noget at koppen står
en smule skævt (ikke vandret) - bare den er lige skæv (og
derved ikke vipper)...

Spørgsmålet er så:
Er der nogen der har prøvet at slibe undersiden/foden af en
skæv kop eller underkop med en rystepudser el. lign.??
Det må da principielt kunne lade sig gøre!?
Så kan jeg jo købe noget service i den stil og prisklasse som
jeg ønsker, og så efterfølgende rette op på eventuelle ujævn-
heder...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : John Smith

Dato : 26-12-04 22:21

Uni Bull wrote:

> Det må da principielt kunne lade sig gøre!?
> Så kan jeg jo købe noget service i den stil og prisklasse som
> jeg ønsker, og så efterfølgende rette op på eventuelle ujævn-
> heder...

Bortset fra at du nok er lige så nærrig som jeg selv... Jo det kan
sagtens lade sig gøre. Der er lidt forskel på hvor hårdt forskelligt
service (keramik) er at slibe i.
Fajance er det blødeste efterfulgt af porcelæn og stentøj som det
hårdeste, det er nok værd at huske, for det er ret langsommeligt at
slibe i keramik.

Du kan slibe det ret nemt med diamantpasta på en plade. Det bedste er at
strække et stykke tætvævet lærred over en hård plan plade og så
fordele noget pasta over lærredet. Alt efter hvad pastaen er slemmet op
med kan man med fordel tilsætte lidt ekstra fortynding så det fordeler
sig lettere.
Uden at have prøvet det, vil jeg tro at det noget billigere alternativ,
vnadslibepapir, kan bruges på fajance. Samme metode - plant underlag og
fugte med vand.

Problemet med en rystepudser er at den absorlut ikke kan slibe en flade
plan - modsat hvad nogen tror...

Mvh
John Smith

Fra : Uni Bull

Dato : 26-12-04 22:48

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message

> Bortset fra at du nok er lige så nærrig som jeg selv...

Ja, jeg betragter jo ikke normalt mig selv som decideret nærrig, men
der er simpelthen nogle ting jeg synes bliver for dyrt købt...
Kaffekopper kunne være én ting - automekanikerarbejdskraft kunne
være en anden

> [...]
> Uden at have prøvet det, vil jeg tro at det noget billigere alternativ,
> vnadslibepapir, kan bruges på fajance. Samme metode - plant underlag og

....og hvis jeg går ned i det lokale byggemarked og spørger til
diamantpasta...
Kigger han så på mig som om jeg lige er landet fra månen?
Jeg skal måske finde en specialbutik?

> Mvh
> John Smith

Tak for hjælpen!!
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : John Smith

Dato : 27-12-04 00:56

Uni Bull wrote:

> ...og hvis jeg går ned i det lokale byggemarked og spørger til
> diamantpasta...
> Kigger han så på mig som om jeg lige er landet fra månen?
> Jeg skal måske finde en specialbutik?

Kikker de ikke altid på en sådan?

Det nemmeste sted at få det er i en forretning der forhandler
autoreservedele. Det du skal spørge efter er "ventilslibepasta".

Mvh
John Smith

Fra : Kaj

Dato : 27-12-04 11:09

Uni Bull <Noway@here.nu> skrev i en
nyhedsmeddelelse:338hceF3p0nl9U1@individual.net...
> [...]
> Uni Bull
> Vallensbæk
>
> Ravstedhus har det. Der hedder det diamantpasta. Du kan finde dem her:
http://www.ravstedhus.dk/

mvh
Kaj

---

Fra : Hans B.

Dato : 27-12-04 13:39

Det irritere osse mig - grusomt. Jeg har med held brugt almindeligt, men
meget fint sandpapir. Med malertape fæstede jeg det på køkkenbordet og trak
så tallerkenen hen over, nogle gange, drejede den lidt for hver gang, indtil
den ikke vippede mere. Det var temmelig let.

Hans

Fra : anders majland

Dato : 27-12-04 10:49

> Principielt gør det altså ikke noget at koppen står
> en smule skævt (ikke vandret) - bare den er lige skæv (og
> derved ikke vipper)...

Så tager du bare i Ikea - Der har de et rimeligt udvalg i billigt porcelæn
og det står altsammen fremme så du kan sikre dig ikke at få nogen der vipper

/A