Udvendig fuge omkring vinduer...
Fra : Nikolaj

Dato : 26-12-04 11:03

Hej Gruppe

Jeg skal til at skifte et størrer antal vinduer i mit hus, med efterfølgende
fugning naturligvis. Der er vist ingen tvivl om at det smarteste er de
expanderende fugebånd man kan købe, men mit Von And-gen har svært ved at
give 50,-/m for at fuge.

Hvad er alternativet ?

Hvis svaret er at købe en patron med fugemasse og sprøjte det i og glatte ud
med fingeren, er jeg frisk på det. Men hvad er det helt præcist for noget
fugemasse der skal bruges. er det ikke noget med at det skal være åndbart
(men vandtæt?!?).

Mvh
Nikolaj

Fra : Armand

Dato : 26-12-04 12:04

Nikolaj wrote:
> [...]
> det i og glatte ud med fingeren, er jeg frisk på det. Men .............

Øhh - Jeg mener at fugebåndene er at regne for bund/baggrund for
efterfølgende fugning, hvorved det ikke er enten/eller :-/

--
Armand.

Fra : Martin G. Berg

Dato : 26-12-04 12:17

Ring til en fuge mand, jeg gav 1500kr + moms for 8 vinduer og 3 døre. Incl
materialer. ca 58m lidt over 30kr pr meter, så gider jeg ihvertfald ikke
selv rode med det.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-12-04 14:38

> Ring til en fuge mand, jeg gav 1500kr + moms for 8 vinduer og 3 døre. Incl
> materialer. ca 58m lidt over 30kr pr meter, så gider jeg ihvertfald ikke
> selv rode med det.

På Sjælland, og hvem? Jeg har nemlig også en stak vinduer, der skal fuges,
og jeg er IKKE frisk på en patron og glatten efter - jeg kender min
begrænsning på det punkt.

Mvh Maria

Fra : Nikolaj

Dato : 26-12-04 19:12

> Øhh - Jeg mener at fugebåndene er at regne for bund/baggrund for
> efterfølgende fugning, hvorved det ikke er enten/eller :-/

Du tænker på det der kalder fugestop. En lille rund skumgummipølse. Det
fugebånd jeg tænker på er noget der ekspanderer selv.

Mvh
Nikolaj

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-12-04 00:25

"Nikolaj" <nikolaj@*nospam*vibede.dk> skrev i en meddelelse

> Du tænker på det der kalder fugestop. En lille rund skumgummipølse. Det
> fugebånd jeg tænker på er noget der ekspanderer selv.
>
> Mvh
> Nikolaj

Det kan også gøres for nogle få kr. fugecement og lidt kapok, rockwool eller
gamle aviser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 27-12-04 11:54

Nikolaj wrote:
> [...]
> glatte ud med fingeren, er jeg frisk på det. Men hvad er det helt
> præcist for noget fugemasse der skal bruges. er det ikke noget med at

Du skal fuge uden på fugebåndet, det er kun for at lave et bagstop, så du
ikke skal bruge 10 patroner pr, vindue
--
Calle.

Fra : Nikolaj

Dato : 27-12-04 12:07

> Du skal fuge uden på fugebåndet, det er kun for at lave et bagstop, så du
> ikke skal bruge 10 patroner pr, vindue

Jeg tror du tænker på den fugestop jeg omtaler i et andet svar (en rund
skumgummi-pølse). Det fugebånd jeg taler om er noget der udvider sig og
udgør den yderste fuge.

Men til det du snakker om, ved du da hvad det er for noget fugemasse der
skal bruges?

Mvh
Nikolaj

Fra : Calle.

Dato : 27-12-04 13:50

Nikolaj wrote:

> [...]
> sig og udgør den yderste fuge.
>
> Men til det du snakker om, ved du da hvad det er for noget fugemasse

kan ikke lige huske hvad det hed det jeg brugte, men det er ikke til at tage
fejl af, når man ser den på hylderne. Der er billeder af et vindue, og står
at det er til udendørs. Der findes jo et hav af producenter, så de kan godt
se anderledes ud i dit byggemarked.
--
Calle.

Fra : Emil

Dato : 28-12-04 02:02

On Mon, 27 Dec 2004 13:49:53 +0100, Calle. wrote:

> [...]
>at det er til udendørs. Der findes jo et hav af producenter, så de kan godt

Jeg fik et proff. firma til at fuge mine vinduer m.v.

Der blev bugt Bostik Hybrid FC 2640 til fugerne (som
efterfølgende blev blæst fulde af sand, så fugerne ligner
mørtelfuger).

Rådvad´s metode med mørtel er nok den bedste, hvis udgangspunktet
er ubehandlede vinduer.

På den anden side set, var mine nye vinduer færdigmalede. Altså
med maling på alle flader. Det var måske en fejl?
Så jeg har ikke fantasi til, at forestille mig, hvorledes
vanddampe skal kunne diffundere ud og ind af/i disse. Det sker
selvfølgelig alligevel, uanset hvad jeg mener.

I øvrigt er der >20 cm. mellem den ydre og indre fuge. Der er
altså rigeligt med plads til at udveksle fugt mellem vinduestræ
og murværk.

Mit svar blev altså både til dig, og til den oprindelige
spørgsmålsstiller, beklager, med ønsket om et godt nyt år.

m.v.h. Emil

Fra : Tomas Jensen

Dato : 27-12-04 14:22

Nikolaj skrev:
> [...]
> fugning naturligvis. Der er vist ingen tvivl om at det smarteste er de
> expanderende fugebånd man kan købe, men mit Von And-gen har svært ved at

Hej
Hvad med: http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=33&ai=39 ?
Lidt mere besværlig her og nu måske... men i længden?

mvh Tomas

Fra : John Vedsegaard

Dato : 27-12-04 21:25

> [...]
> fugemasse der skal bruges. er det ikke noget med at det skal være åndbart

De nedenfor nævnte løsninger kan alle anvendes!
Expanderende fugebånd er en nem og hurtig løsning, jeg viste ikke det var så
dyrt.

Gummifuge evt. med bagstop har været brugt i mange år, med giver IKKE
mulighed for at vinduerne kan ånde fra bagsiden. Man anvender en fugepind
der kun koster få kroner, den lægges i sæbevand så fugemassen ikke hænger i.

Den bedste af de foreslåede løsninger er uden tvivl raadvad metoden, mørtel
og værk giver netop vinduerne mulighed for at ånde. Dette er væsentligt hvis
man anvender de moderne plastmalinger på sine vinduer.
Det er selvfølgelig ikke 100% vandtæt, men det er ikke en båd og skal ikke
være helt tæt!

Det nemmeste er selvfølgelig at ringe efter en fugemand, eller en murer hvis
det er mørtel/værk løsningen du anvender, men du kan sagtens selv lave det
hvis du ikke har 10 tommelfingre.

--
John Vedsegaard

www.taform.dk