Nyt bad: vand- eller el-gulvvarme?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-12-04 14:15

Vi går og pusler med tanken om at lave vort badeværelse om.
Det måler 1,8 x 2,7m og skal have nye fliser på gulv og vægge.

Da gulvet alligevel skal splittes ad, skal der lægges varme i, hvilket
der ikke er nu.

Begge dele vil kræve at gulvet hugges op, så der kan isoleres forsvarligt.

Hvad skal man vælge; el eller fjernvarme?

Hvordan er jeres opfattelse af tekniske fordele og ulemper ved
de to løsninger?

Det skal nævnes at arbejdet skal udføres af professionelle, som vi
stoler på og så der er garanti.

--
Steen Suder

Fra : Leonard

Dato : 23-12-04 14:31

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

>Hvad skal man vælge; el eller fjernvarme?

Hvis du mener fjernvarme som varme fra et centralt varmeværk, som du
alligevel har i huset og bruger tilopvarmning af andre rum, så vil jeg
vælge det.
Hvis du mener centralvarme der ledes rundt i huset i rør og slanger,
så vil jeg også vælge det.

Elvarme vil jeg kun vælge hvis det er væsentligt billigere og nemmere
at montere, men det er jo ikke tilfældet når hele gulvet skal brydes
op, isoleres og støbes påny.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-12-04 15:27

Leonard wrote:

> Hvis du mener fjernvarme som varme fra et centralt varmeværk, som du
> alligevel har i huset og bruger tilopvarmning af andre rum, så vil jeg
> vælge det.

Jeg mener fjernvarme i ordets anerkendte forstand, som i "Århus
Kommunale Værker".

<KLIP>

> Elvarme vil jeg kun vælge hvis det er væsentligt billigere og nemmere
> at montere, men det er jo ikke tilfældet når hele gulvet skal brydes
> op, isoleres og støbes påny.

Det blev påpeget at fordelen ved elvarme skulle være at det er nemmere
at regulere, samt at det er billigere om sommeren hvor man så ikke
behøver at have gang i varmen iøvrigt.

--
Steen Suder

Fra : Leonard

Dato : 23-12-04 15:56

> [...]

>Det blev påpeget at fordelen ved elvarme skulle være at det er nemmere
>at regulere, samt at det er billigere om sommeren hvor man så ikke

Gulvvarme skal ikke reguleres (IMHO) når først der er fundet et
behageligt niveau.
Med fjernvarme skal du jo ikke have gang i varmen, den er der bare, så
det sidste er da noget vrøvl.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-12-04 16:16

Leonard wrote:

> Gulvvarme skal ikke reguleres (IMHO) når først der er fundet et
> behageligt niveau.

OK.

> Med fjernvarme skal du jo ikke have gang i varmen, den er der bare, så
> det sidste er da noget vrøvl.

Der vil stadig ske afkøling af fjernvarmen som følge af at det skal
cirkulere ind forbi badeværelset (som i vort tilfælde ligger måske 20m
fra leveringspunktet). Dog er det nok absolut minimalt.

--
Steen Suder

Fra : Leonard

Dato : 23-12-04 16:24

> [...]

>cirkulere ind forbi badeværelset (som i vort tilfælde ligger måske 20m
>fra leveringspunktet). Dog er det nok absolut minimalt.

Og helt sikkert billigere end at varme op med el.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Sindrup

Dato : 23-12-04 17:17

> Gulvvarme skal ikke reguleres (IMHO) når først der er fundet et
> behageligt niveau.

I vådrum, nej. Her kaldes det af nogle "komfortvarme"

I alle andre rum - som primær varmekilde - jo.
(Og her er den elektriske også meget nemmere at styre)

Peter

Fra : Peter Sindrup

Dato : 23-12-04 17:15

> Hvordan er jeres opfattelse af tekniske fordele og ulemper ved
> de to løsninger?

Det kommer jo også an på hvor meget højde du har at arbejde med.
El gulvvarme har den store fordel at det kun fylder, helt ned, til 3,5mm i
højden og kan indstøbes direkte i fliseklæberen. Se evt. mere på www.devi.dk

Peter

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-12-04 17:47

Peter Sindrup wrote:

> Det kommer jo også an på hvor meget højde du har at arbejde med.
> El gulvvarme har den store fordel at det kun fylder, helt ned, til 3,5mm i
> højden og kan indstøbes direkte i fliseklæberen. Se evt. mere på www.devi.dk

Tjah, det ved jeg ikke med sikkerhed. Huset er i et plan og bygget i
'68. Der er ikke hverken kælder eller krybekælder, så det er alm. terrændæk.

Mureren foreslår at fjerne gulvet, så der er bar jord og så der kan
isoleres ordentligt. Der istøbes Pexgulvvarmerør i betonen og så skal
der klinker på toppen.

--
Steen Suder

Fra : Peter Sindrup

Dato : 23-12-04 18:23

> Mureren foreslår at fjerne gulvet, så der er bar jord og så der kan
> isoleres ordentligt. Der istøbes Pexgulvvarmerør i betonen og så skal
> der klinker på toppen.

Ja, så er argumentet med højden jo væk.
Jeg forstod at du skulle lægge nye klinker ovenpå et eksisterende beton-dæk.

Peter

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-12-04 19:03

Peter Sindrup wrote:

> Ja, så er argumentet med højden jo væk.
> Jeg forstod at du skulle lægge nye klinker ovenpå et eksisterende beton-dæk.

OK.
Men set i lyset af den næsten ubegrænsede højde; hvad bør jeg så vælge;
el eller fjernvarme?

--
Steen Suder

Fra : Peter Sindrup

Dato : 23-12-04 20:07

> OK.
> Men set i lyset af den næsten ubegrænsede højde; hvad bør jeg så vælge;
> el eller fjernvarme?

Det er svært at sige noget entydigt om.
Har du fjernvarme allerede (og det har du jo) så er det jo en oplagt
mulighed,
men det er altså temmeligt meget nemmere at installerer el-gulvvarme (hvis
der er ført el frem til badeværelset som kan "trække det") end at skulle
(efter)monterer rør, slanger ventiler m.m.m.i et eksisternde hus.

Personligt ville jeg nok vælge el, bl.a. fordi, "når det er slukket, så er
det slukket",
og det er meget nemmere at styre og installerer.

God jul og godt nytår

Peter

Fra : Tom Mathiesen

Dato : 24-12-04 09:23

Ja el vil nok være nemmest at installere, og det virker.
men jeg ser el-varme som en lappe løsning eller når andet ikke er mulig.
sommerhus.

er der ikke også nogle regler om el-varme, når der er fjernvarme?

Tom
Elektriker

Fra : Peter Sindrup

Dato : 24-12-04 13:53

> Ja el vil nok være nemmest at installere, og det virker.
> men jeg ser el-varme som en lappe løsning eller når andet ikke er mulig.
> sommerhus.

Hvorfor dog det?

> er der ikke også nogle regler om el-varme, når der er fjernvarme?

Ja, *det* kan være - , og hvis der er tilfældet, så stiller det jo sagen i
et helt andet lys.

Peter