Udvendig pudsning af hus
Fra : Puk

Dato : 18-12-04 22:29

Hej alle sammen

Kæresten og jeg har et sommerhus i letbeton sten. Det er malet hvidt og er
pænt sagt ikke særlig kønt.
Vi overvejer at få huset pudset. Vi skal naturligvis ud og have nogle
tilbud fra et par forskellige murere, men vi kunne godt tænke os at få en
idé om, i hvilken prisklasse sådan noget ligger.

Huset er som sagt i letbeton. Det har et grundareal på 80 kvm (ca. 8 m * 10
m). Gavlene er i træ og skal naturligvis ikke pudses.

Har i nogen idé om prisniveauet for en pudsning af sådan et hus? Snakker vi
30.000 kr's eller 100.000 kr's klassen?

Mange hilsner
Puk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-04 22:50

Puk" <Bitnisse"removethis wrote:

> Kæresten og jeg har et sommerhus i letbeton sten. Det er malet hvidt
> og er pænt sagt ikke særlig kønt.
> Vi overvejer at få huset pudset.

Hvis et malet hus skal pudses, så skal malingen vel først renses af, så puds
kan binde på muren. Tag det med i betragtning og overvej i stedet bare at
male i en anden farve. Det er sikkert meget billigere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Puk

Dato : 18-12-04 23:14

> [...]
> kan binde på muren. Tag det med i betragtning og overvej i stedet bare at
> male i en anden farve. Det er sikkert meget billigere.

Ja men det fjerner desværre ikke synet af de grimme blokke.

Jeg er klar over, at malingen skal om ikke fjernes helt og aldeles, så dog
ødelægges i overfladen så pudsen kan binde. En eller anden forsøgte at
bilde mig ind, at man faktisk kan gøre det ved at højtryksspule overfladen
af huset....... Jeg får dog den tanke, at det vel også nemt kunne ødelægge
letbeton stenene. Det må en murer dog kunne svare på.

Jeg tør ikke rigtig gå igang med en udvendig pudsning af huset selv.

Mange hilsner
Puk

Fra : Rikke & Per

Dato : 18-12-04 23:42

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> letbeton stenene. Det må en murer dog kunne svare på.
>
> Jeg tør ikke rigtig gå igang med en udvendig pudsning af huset selv.

Vi havde en gang en drøm om, at vandskure vore hvidmalede indvendige
murstensvægge. Flügger anbefalede os, at vi først malede væggene med en mat
facademaling (af mærket Flügger, forstår sig), for dernæst at vandskure. Og
vupti, vores drøm gik i opfyldelse og vandskuringen hænger endnu (efter ca.
4 år). Også tænker jeg, skulle noget ligende ikke kunne lade sig gøre
udendørs?

m.v.h.
Per

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 19-12-04 16:05

Husk at man ikke bare kan pudse en facade af gasbeton. Der skal bruges en
speciel diffusionsåben type puds.

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-12-04 17:09

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Huset er som sagt i letbeton. Det har et grundareal på 80 kvm (ca. 8 m * 10
> m). Gavlene er i træ og skal naturligvis ikke pudses.

Hvad med at beklæde resten af huset med træ, som gavlene?
Det kan du selv gøre.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Puk

Dato : 19-12-04 19:39

"Ole Jensen" <newsplus@oleswebsite.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at beklæde resten af huset med træ, som gavlene?
> Det kan du selv gøre.

Vi har været ude i overvejelserne. Men vi mener, at det her med at beklæde
med træ vil være for stor en opgave for os selv at klare. Vi har så fået et
tilbud på det, men det løber op i ca. 260.000 kr excl. moms (det var dog for
en total renovering med efterisolering og nye vinduer etc.).

Vi overvejer derfor nu at finde ud af, hvad det vil koste at pudse huset.

Mange hilsner
Puk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-12-04 20:46

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> skrev men det løber op i ca. 260.000
kr excl. moms (det var dog for
> en total renovering med efterisolering og nye vinduer etc.).

For det beløb kan i vel få sat mursten udenpå.

Jeg ville gå i gang med at pudse selv, stykke for stykke. Og jeg ville lave
det bulet og ujævnt med vilje, det er meget pænere end en glat mur. Der
kommer nok til at ligge mest arbejde i afrensningen. Selve pudsningen er en
lille ting, især når det slet ikke skal være glat.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Puk

Dato : 21-12-04 15:51

> For det beløb kan i vel få sat mursten udenpå.

Knap og nap
Men det er mange penge, og det er jo altså mest for at få det til at se pænt
ud. Der er ikke så meget funktion i det.

> Jeg ville gå i gang med at pudse selv, stykke for stykke. Og jeg ville
lave
> det bulet og ujævnt med vilje, det er meget pænere end en glat mur.

Ork vi behøver slet ikke anstrenge os for at pudse bulet. Vi har pudset et
par vægge indenfor, og jeg synes ærlig talt det er svært at få det pænt
glat.
Med bulet og ujævnt mener du så noget ala de gamle bondehuse med
bindingsværk, som ofte har nogle ujævne (kalkede? - går jeg ud fra) vægge?

> Der
> kommer nok til at ligge mest arbejde i afrensningen.

Jo tak, men hvordan bærer man sig ad udenfor? Indenfor har vi kradset og
skrabet møget af og brugt lidt maling og lak-fjerner (men det bliver man
altså rundt på gulvet af også selvom man har maske og meget andet godt på).

>Selve pudsningen er en
> lille ting, især når det slet ikke skal være glat.

Hmmm det må overvejes. Jeg ville nu gerne holde det op imod prisen på at få
det gjort professionelt. Vi har jo indersiden at se til også, og selvom vi
er næsten færdige med væggene, så mangler jeg at lave et køkken i
multiblokke, et bryggers i ditto og så at udnytte en tagetage, der lige nu
står helt råt som loft uden isolering.

Mange hilsner
Puk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 19-12-04 23:19

On Sun, 19 Dec 2004 19:38:48 +0100, "Puk"
> [...]

>tilbud på det, men det løber op i ca. 260.000 kr excl. moms (det var dog for
>en total renovering med efterisolering og nye vinduer etc.).

Måske kunne i nøjes med at spartle fugerne op og så male bagefter. Det
vil fjerne indtrykket af et traditionel gasbetonhus.
Man kan vist få noget facademaling med "puds-look", hvis det er sådan
noget, I er ude efter.

Lars

Fra : Puk

Dato : 21-12-04 15:47

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vil fjerne indtrykket af et traditionel gasbetonhus.
> Man kan vist få noget facademaling med "puds-look", hvis det er sådan

Desværre er det den gamle type gasbetonsten, så der er sådan et zig-zag
mønster i dem, og det ville nok blive for voldsomt at gå og spartle. Ellers
et meget godt bud.

Vi er sådan set bare ude efter at huset ikke skal se ud som om, det er lavet
af gasbeton. Indenfor har vi sat gipsvægge op på ydervæggene og pudset
indervæggene (vi er ikke helt færdige, men vi er der snart). Nu ville vi
gerne have udenfor til også at se pænt ud. Altså ingen store legoklodser
med zig-zag mønster.

Mange hilsner
Puk