Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udskrift på ip 4000 (Photoshop og E
Fra : Poul C. Junge

Dato : 12-02-05 00:40

Halløj

Efter at have fulgt gruppen et stykke tid på sidelinien, vover jeg nu
pelsen og vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig lidt.

Jeg har lige købt en Canon IP4000 printer.

Jeg har kalibreret min skærm (CRT) vha af Adobe Gamma og
http://www.aim-dtp.net/index.htm

Når jeg prøver at skrive ud fra Canons Easy-Photoprint bliver billedet
meget mørkere og farverne en del forvrænget i forhold til billedet på
skærmen.

Jeg har testet både på Canons Pro Papir og så Kodaks Everyday (det andet
blev lidt dyrt i længden)

Det lidt interessante er at hvis jeg skriver ud fra PhotoShop ser
billedet stort set ud som på skærmen. (Der en enkelt farve i en skygge
på Everyday papiret der ser helt forkert ud, men lad nu det ligge)

Eneste problem er så at man kun kan skrive ud på hele papiret fra Canons
program. Og det vil jeg meget gerne

Ifm med ICC-profilen har jeg ikke gjort andet end at vælge den under
'Color Settings | Working Spaces | RGB:' i PS.
I settings for skærmen var den automatisk sat ind.

Når jeg åbner et billede første gang fortæller PS mig iøvrigt at der
ikke er den samme profil i billedet som i det nuværende RGB working
space. Derfor åbner jeg billedet og gemmer det således at den kalibrede
profil bliver lagt ind i billedet. Burde det ikke være nok til at
Easy-Photoprint kan finde ud af det?

Jeg vil høre om der er nogen der kan komme med en forklaring på
ovenstående og forhåbentligt en løsning

MvH

Poul Junge

Fra : Henrik H

Dato : 12-02-05 14:59

Hej Poul
Jeg har en iP5000 og har samme problem, jeg tror at det er noget med en ICC
profil, der skal ændres. Det jeg mener vil være mest interessant, er at få
en løsning hvor man kan bruge det billige Verbatim papir med det billige MMC
blæk til 30,- pr. patron. Så lad os få eksperterne på banen, enten med en
løsning eller med en forståelig forklaring på hvordan man løser problemet.
Hilsen
Henrik

Fra : Pico

Dato : 13-02-05 00:18

Poul C. Junge wrote:
> Halløj
>
> Efter at have fulgt gruppen et stykke tid på sidelinien, vover jeg nu
> pelsen og vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig lidt.
>
> Jeg har lige købt en Canon IP4000 printer.

Jeg har en iP5000.

> Jeg har kalibreret min skærm (CRT) vha af Adobe Gamma og
> http://www.aim-dtp.net/index.htm

Jeg har kun brugt Adobe Gamma. Når jeg se på den side du henviser til
ser det ud til at min skærm står som den skal.

> Når jeg prøver at skrive ud fra Canons Easy-Photoprint bliver billedet
> meget mørkere og farverne en del forvrænget i forhold til billedet på
> skærmen.

Hvad er Canon Easy-Photoprint for noget, er det noget der er med på
Cd'en ? Tillægsprogrammer installere jeg næsten aldrig, det er som regel
noget "biligt" noget der følger med. Jeg har lige smidt Cd'en i og det
er da rigtigt der ligger sådan et program. Jeg har den indstilling at
der kun skal installeres det jeg bruger, dvs. printerdriverne, Cd print
og brugermanual i dette tilfælde.

> [...]
> billedet stort set ud som på skærmen. (Der en enkelt farve i en skygge
> på Everyday papiret der ser helt forkert ud, men lad nu det ligge)

Jeg skriver altid billedr ud direkte fra Photoshop, har svært ved at se
nogen grund til ikke at gøre det, de er der jo aligevel

> Eneste problem er så at man kun kan skrive ud på hele papiret fra
> Canons program. Og det vil jeg meget gerne

Hvis du mener uden kanter kan det da fint gøres fra Photoshop, når du
kommer til det sted hvor du vælger Printer går du ind i egenskaber og
under sideopsætning hakker du af i boksen ved "Udskrivning uden kant".
Var det det du mente eller har jeg misforstået dig ?

> [...]
> kalibrede profil bliver lagt ind i billedet. Burde det ikke være nok
> til at Easy-Photoprint kan finde ud af det?

Du kan sætte Photoshop til automatisk at konvertere billederne til
nuværende Working space, så slipper du for det arbejde. Det gøres under
Rediger/Farveindstillinger.

> Jeg vil høre om der er nogen der kan komme med en forklaring på
> ovenstående og forhåbentligt en løsning

Jeg ved ikke om det er en hjælp, men sådan gør jeg.
Pico

Fra : Poul C. Junge

Dato : 14-02-05 00:15

Pico wrote:

> [...]
> under sideopsætning hakker du af i boksen ved "Udskrivning uden kant".
> Var det det du mente eller har jeg misforstået dig ?

Det er lidt pinligt hvis det er rigtig (og det tror jeg selvfølgelig på
det er), men jeg synes bare jeg har læst et eller andet sted (manualen
tror jeg), at det kun kunne lade sig gøre fra medfølgende software

Ville gerne prøve det straks men har ikke lige adgang til udstyret p.t.

Under alle omstændigheder så løser det jo faktisk mit problem

> Du kan sætte Photoshop til automatisk at konvertere billederne til
> nuværende Working space, så slipper du for det arbejde. Det gøres under
> Rediger/Farveindstillinger.

Det vil jeg prøve.
Spørgsmålet er om problemet med udskrift fra andet end PS, bunder i at
andre programmer ikke tager højde for den profil som gemmes med billedet.
Som f.eks Canons program der jo må kende profilen for printeren med et
givet papir. Men som så ikke får "mappet" den i billedet indlejrede
profil korrekt.

> Jeg ved ikke om det er en hjælp, men sådan gør jeg.

Det var i hvertfald en løsning på mit problem her og nu. Tak for det!

Jeg må dog indrømme at jeg stadig ikke helt forstår sammenhængen med
farveprofiler.
Hvad nu hvis jeg f.eks ønsker at få skrevet ud hos et firma der er så
flinke at gøre en farveprofil for deres 'printer' tilgængelig.
Hvad skal jeg så gøre for at benytte den, og samtidig stadig bruge min
egen skærm profil til at vise billedet korrekt på skærmen?

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 13-02-05 23:29

Poul C. Junge wrote:

> [...]
> til at Easy-Photoprint kan finde ud af det?
>
> Jeg vil høre om der er nogen der kan komme med en forklaring på

Er det rigtig forstået, at du har brugt din skærmprofil som working space?
En skærmprofil er ikke beregnet til working space.
Hvis du istedet bruger f.eks. sRGB eller AdobeRGB, skulle du have noget
større chancer for at matche dit udprint med skærmbilledet.

Med venlig hilsen, ...børge.