/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Kritik: Et par talentløse knipserier fra
Fra : Preben Holm


Dato : 28-01-05 17:53

Hej gruppe,

for en gangs skyld må I gerne få lov til at se et par af mine afskyelige
knipserier og give en gang konstruktiv kritik - jeg ved godt det er et
par knipserier som enhver kunne have taget, men anyway!

http://www.myservice.dk/idyl_spejderhytten_small.jpg
http://www.myservice.dk/ved_baekken_010_small.jpg
http://www.myservice.dk/halvvaeltet_trae_002_small.jpg
http://www.myservice.dk/trae_002_small.jpg
http://www.myservice.dk/mosegaard_snedaekke_003_small.jpg
http://www.myservice.dk/mosegaard_snedaekke_008_small.jpg


På forhånd tak!



Med venlig hilsen

Preben Holm

 
 
Preben Holm (28-01-2005)
Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 04:03

Hej,

At billederne kun var i halv størrelse (i forhold til original) er en
ting jeg troede ville glæde dem med stor skærmopløsning og dem der havde
mindre blot anvendte browserens resize-funktionalitet...
Nå, men jeg burde jo have roteret billederne - det var en smutter -
kigger altid selv på dem uroteret, måske derfor jeg ikke lagde mærke til
det!

http://www.myservice.dk/kritik1.jpg
http://www.myservice.dk/kritik2.jpg
http://www.myservice.dk/kritik3.jpg
http://www.myservice.dk/kritik4.jpg
http://www.myservice.dk/kritik5.jpg
http://www.myservice.dk/kritik6.jpg
http://www.myservice.dk/kritik7.jpg


Og nu til noget helt andet: noget _konstruktiv_ kritik!



Med venlig hilsen
Preben Holm

Toke Eskildsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 29-01-05 07:40

Preben Holm wrote:

> Nå, men jeg burde jo have roteret billederne - det var en smutter
> - kigger altid selv på dem uroteret, måske derfor jeg ikke lagde
> mærke til det!

Spøjs vane.

> Og nu til noget helt andet: noget _konstruktiv_ kritik!

Gennemgående for dine billeder er at der er en smule sol på dem, men at
solen ikke rammer noget interessant. Det du har taget billeder af er
heller ikke videre spændende. Dine billeder ser dokumenterende ud "Her
var en herregård, her var en hest": De siger mig ikke noget.


http://www.myservice.dk/kritik5.jpg er ikke så dumt, men eftersom man
kan se detaljer i de øverste grene, synes jeg også der skulle være
detaljer på stammen. Hvis du var gået et par meter til højre og gået
ned i knæ, var det blevet mere rent - men der ville måske komme flere
huse med?

http://www.myservice.dk/kritik7.jpg har også lidt, men himlen har en
forkert farve i mine øjne. Desuden skæmmer asfaltvejen.

Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 11:01

> Gennemgående for dine billeder er at der er en smule sol på dem, men at
> solen ikke rammer noget interessant. Det du har taget billeder af er
> heller ikke videre spændende. Dine billeder ser dokumenterende ud "Her
> var en herregård, her var en hest": De siger mig ikke noget.

Ja, det med solen har du helt ret i - jeg var ude og gå min daglige tur,
da jeg kom forbi stedet, men efter de der 15 min da jeg kom tilbage var
solen næsten allerede væk - lidt ærgerligt... så der kan du have en del
ret...
At billederne ser dokumenterende ud kan jeg godt se når du siger det,
men du skulle have set det i virkeligheden 15 min tidligere - nøj hvor
var det flot Såå måske det også bare burde se "dokumenterende" ud -
bare lidt tidligere!


> http://www.myservice.dk/kritik5.jpg er ikke så dumt, men eftersom man
> kan se detaljer i de øverste grene, synes jeg også der skulle være
> detaljer på stammen. Hvis du var gået et par meter til højre og gået
> ned i knæ, var det blevet mere rent - men der ville måske komme flere
> huse med?

Huse, asfalt og et grimt skilt (som næsten nåede at komme med) - måske
en bedre vidvinkel - så havde jeg måske kunnet undgå skiltet!


> http://www.myservice.dk/kritik7.jpg har også lidt, men himlen har en
> forkert farve i mine øjne. Desuden skæmmer asfaltvejen.

Asfalten kan heldigvis klippes væk... mener du at himlen er for blå?
For himlen var virkelig blå her på fyn i går!
Et lidt justeret, men overbelyst billede har jeg også:

http://www.myservice.dk/kritik7b.jpg


Med venlig hilsen
Preben Holm

Toke Eskildsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 29-01-05 19:13

Preben Holm wrote:

> At billederne ser dokumenterende ud kan jeg godt se når du siger
> det, [...]

Med den uforskammethed du lægger for dagen i den oprindelige tråd,
gider jeg ikke snakke mere med dig. Vend tilbage når du er blevet bedre
til at omgås andre mennesker.

Jørgen Nielsen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 30-01-05 12:21


"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns95EDC3908E6D3tokeeskildsen@130.133.1.4...
>
>
> Med den uforskammethed du lægger for dagen i den oprindelige tråd,
> gider jeg ikke snakke mere med dig. Vend tilbage når du er blevet bedre
> til at omgås andre mennesker.

++++++++++++++++++++

Undskyld, men hvad var der uforskammet i det? Eller har jeg misforstået
noget

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



Kim (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 29-01-05 15:55


"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns95EDC3908E6D3tokeeskildsen@130.133.1.4...
> Preben Holm wrote:
>
>> At billederne ser dokumenterende ud kan jeg godt se når du siger
>> det, [...]
>
> Med den uforskammethed du lægger for dagen i den oprindelige tråd,
> gider jeg ikke snakke mere med dig. Vend tilbage når du er blevet bedre
> til at omgås andre mennesker.

Han har vel bare ramt "tonen", denne gruppe er jo ikke just præget af folk
der ved hvordan man taler pænt til hinanden, og hvis de ved det så skjuler
de det godt. :-|


Kim



Hans Kruse (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 29-01-05 18:05

> http://www.myservice.dk/kritik1.jpg
> http://www.myservice.dk/kritik2.jpg

Prøv at spørge dig selv, hvorfor du tager det billede. Ingen af de to virker
rigtige. Hvis du ville have taget et billede af gården kunne du været gået
meget tættere på og ladet hovedbygningen indramme af træerne. Som det er nu
virket huset lille og uinteressant med en masse mark og ikke særligt kønne
træer.

> http://www.myservice.dk/kritik3.jpg

Hvis du har set et godt lys og det er årsagen til du tog billedet, så er det
ikke kommet med. Det er eksponeret efter himlen og derfor mørkt og kedeligt.

> http://www.myservice.dk/kritik4.jpg

Mørkt og kedeligt, der er ikke noget lys, der spiller nogen steder.
Kompositorisk er der ikke rigtigt noget til at fange øjnene af interesse.

> http://www.myservice.dk/kritik5.jpg

Ja, dels er der uvedkommende ting med, som distraherer i venstre side
(bygning og pælen) og så er træet ikke særligt kønt og den brækkede gren
virker distraherende. Det er vel ikke den man skal fæste øjet på?

> http://www.myservice.dk/kritik6.jpg

Du kunne måske have fået noget ud af stakittet i forgrunden, som en linie
igennem billedet. Som det er nu, så virker det ikke for mig. Der er et
kedeligt lys.

> http://www.myservice.dk/kritik7.jpg

Træer er noget meget vanskeligt, det er alt for rodet efter min mening.
Træet til højre i billedet virker helt forstyrrende. Der er ikke balance.

Jeg tror du skal se noget mere på andres billeder og tage mange flere
billeder og gå hjem og sortere dem kraftigt og så se, hvad der er tilbage.
Lad dem så ligge i nogle dage og gå tilbage igen og sorter igen. Hvis der så
er nogen tilbage er der måske noget. Så kan du jo sende nogen til kritik her
igen. Giv ikke op!

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 19:09

Tak, for en _konstruktiv_ kritik


Hans Kruse wrote:
>>http://www.myservice.dk/kritik1.jpg
>>http://www.myservice.dk/kritik2.jpg
>
>
> Prøv at spørge dig selv, hvorfor du tager det billede. Ingen af de to virker
> rigtige. Hvis du ville have taget et billede af gården kunne du været gået
> meget tættere på og ladet hovedbygningen indramme af træerne. Som det er nu
> virket huset lille og uinteressant med en masse mark og ikke særligt kønne
> træer.

Jaja, det kunne jeg, men det var ikke det jeg var ude efter!



>>http://www.myservice.dk/kritik3.jpg
>
>
> Hvis du har set et godt lys og det er årsagen til du tog billedet, så er det
> ikke kommet med. Det er eksponeret efter himlen og derfor mørkt og kedeligt.

Ja, det har du desværre lidt ret i... jeg har dog lysnet lidt på det -
hvad nu:
http://www.myservice.dk/kritik9.jpg
Sneen er videre, skyerne mindre gul/brune og kontrasten hævet!


>>http://www.myservice.dk/kritik4.jpg
>
>
> Mørkt og kedeligt, der er ikke noget lys, der spiller nogen steder.
> Kompositorisk er der ikke rigtigt noget til at fange øjnene af interesse.

Det der var meningen var at fange kontrasten mellem det tøede (vandet)
og det frosne (sneen)!

Her er en lidt lysere udgave:
http://www.myservice.dk/ved_baekken_012_small.jpg


>>http://www.myservice.dk/kritik5.jpg
>
>
> Ja, dels er der uvedkommende ting med, som distraherer i venstre side
> (bygning og pælen) og så er træet ikke særligt kønt og den brækkede gren
> virker distraherende. Det er vel ikke den man skal fæste øjet på?
>
>
>>http://www.myservice.dk/kritik6.jpg
>
>
> Du kunne måske have fået noget ud af stakittet i forgrunden, som en linie
> igennem billedet. Som det er nu, så virker det ikke for mig. Der er et
> kedeligt lys.

Lyset er nok bedre på dette her:
http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_002_small.jpg

stakittet drillede mig en del - prøvede faktisk lidt af hver... (lyset
driller igen) (og der står en grim grøn pæl til venstre for billedet som
driller endnu mere)

http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_009_small.jpg
http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_010_small.jpg

(bemærk, jeg har ikke lavet noget ved disse billeder udover at have
justeret på kameraet)



>>http://www.myservice.dk/kritik7.jpg
>
>
> Træer er noget meget vanskeligt, det er alt for rodet efter min mening.
> Træet til højre i billedet virker helt forstyrrende. Der er ikke balance.
>
> Jeg tror du skal se noget mere på andres billeder og tage mange flere
> billeder og gå hjem og sortere dem kraftigt og så se, hvad der er tilbage.
> Lad dem så ligge i nogle dage og gå tilbage igen og sorter igen. Hvis der så
> er nogen tilbage er der måske noget. Så kan du jo sende nogen til kritik her
> igen. Giv ikke op!

Hans Kruse (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 29-01-05 19:42

> > Prøv at spørge dig selv, hvorfor du tager det billede. Ingen af de to
virker
> > rigtige. Hvis du ville have taget et billede af gården kunne du været
gået
> > meget tættere på og ladet hovedbygningen indramme af træerne. Som det er
nu
> > virket huset lille og uinteressant med en masse mark og ikke særligt
kønne
> > træer.
>
> Jaja, det kunne jeg, men det var ikke det jeg var ude efter!

Jamen, hvad var du ude efter?

> Ja, det har du desværre lidt ret i... jeg har dog lysnet lidt på det -
> hvad nu:
> http://www.myservice.dk/kritik9.jpg
> Sneen er videre, skyerne mindre gul/brune og kontrasten hævet!

Det hjalp, men hvad er egentlig det interressant ved dette billede? Måske
ville det have hjulpet hvis du havde zoom'et lidt mere ind (kan beskæres),
så du ikke kunne se de par huse i højre side, som solen falder på og ikke så
meget himmel. Prøv at beskære i højre side og noget i toppen, men så
balancen i billedet ikke ødelægges.

> Det der var meningen var at fange kontrasten mellem det tøede (vandet)
> og det frosne (sneen)!
>
> Her er en lidt lysere udgave:
> http://www.myservice.dk/ved_baekken_012_small.jpg

Jeg forstår idéen, men billedet lykkes ikke rigtigt. Måske fra en helt anden
vinkel og måske noget closeup? Som det er nu, så virker det ikke, synes jeg.

> Lyset er nok bedre på dette her:
> http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_002_small.jpg
>
> stakittet drillede mig en del - prøvede faktisk lidt af hver... (lyset
> driller igen) (og der står en grim grøn pæl til venstre for billedet som
> driller endnu mere)
>
> http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_009_small.jpg
> http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_010_small.jpg
>
> (bemærk, jeg har ikke lavet noget ved disse billeder udover at have
> justeret på kameraet)

Jeg ser dine problemer, jeg kan ikke helt se på dine eksempler, hvad der
ville have virket.
Iøvrigt er det (efter min mening) ikke nogen dyd, ikke at justere billeder
ift. hvad kameraet vil!

Beklager at jeg ikke kan være mere positiv, men prøv igen. En ting du bør
arbejde med er at på styr på balancen i dine billeder, så øjet ligesom
finder til ro og accepter dimensioner og placering af diverse
billedkomponenter. Og specielt at der er noget øjnene skal drages imod.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 20:07

>>Ja, det har du desværre lidt ret i... jeg har dog lysnet lidt på det -
>>hvad nu:
>>http://www.myservice.dk/kritik9.jpg
>>Sneen er videre, skyerne mindre gul/brune og kontrasten hævet!
>
>
> Det hjalp, men hvad er egentlig det interressant ved dette billede? Måske
> ville det have hjulpet hvis du havde zoom'et lidt mere ind (kan beskæres),
> så du ikke kunne se de par huse i højre side, som solen falder på og ikke så
> meget himmel. Prøv at beskære i højre side og noget i toppen, men så
> balancen i billedet ikke ødelægges.




>>Det der var meningen var at fange kontrasten mellem det tøede (vandet)
>>og det frosne (sneen)!
>>
>>Her er en lidt lysere udgave:
>>http://www.myservice.dk/ved_baekken_012_small.jpg
>
>
> Jeg forstår idéen, men billedet lykkes ikke rigtigt. Måske fra en helt anden
> vinkel og måske noget closeup? Som det er nu, så virker det ikke, synes jeg.
>
>
>>Lyset er nok bedre på dette her:
>>http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_002_small.jpg
>>
>>stakittet drillede mig en del - prøvede faktisk lidt af hver... (lyset
>>driller igen) (og der står en grim grøn pæl til venstre for billedet som
>>driller endnu mere)
>>
>>http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_009_small.jpg
>>http://www.myservice.dk/krengerupvej_landskab_010_small.jpg
>>
>>(bemærk, jeg har ikke lavet noget ved disse billeder udover at have
>>justeret på kameraet)
>
>
> Jeg ser dine problemer, jeg kan ikke helt se på dine eksempler, hvad der
> ville have virket.
> Iøvrigt er det (efter min mening) ikke nogen dyd, ikke at justere billeder
> ift. hvad kameraet vil!

Mener du hvad du skriver? dobbeltnegering -> at justere i forhold til
hvad kameraet vil?
Som du selv kritiserede blev billederne alt for meget justeret efter
himlen (selv jeg brugt spotlysmåling direkte mod noget mørkere)


> Beklager at jeg ikke kan være mere positiv, men prøv igen. En ting du bør
> arbejde med er at på styr på balancen i dine billeder, så øjet ligesom
> finder til ro og accepter dimensioner og placering af diverse
> billedkomponenter. Og specielt at der er noget øjnene skal drages imod.

Ja, jeg forstår, men det er p*-irriterende at tage 25 billeder af et
skide motiv og må konkludere at for at få det rigtig godt, så står der
en himstergims i vejen - og resten er bare elendigt!

Landskaber er ret vanskelige.

Morten Wartou (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 29-01-05 20:42

Preben Holm wrote:
> Ja, jeg forstår, men det er p*-irriterende at tage 25 billeder af et
> skide motiv og må konkludere at for at få det rigtig godt, så står der
> en himstergims i vejen - og resten er bare elendigt!
> Landskaber er ret vanskelige.

Landskabsfotografering kræver tålmodighed, et godt øje og viden om
fototeknik. Øv dig - det er ikke uden grund folk ikke er begejstrede for de
ret ringe billeder du har lagt ud, og formålet med den negative kritik er
ikke at gøre dig ked af det. Når du har øvet dig, skal du øve dig lidt mere.
Jeg får også bank når jeg lægger billeder til kritik (nogle gange i hvert
fald), og det får mig bare til at tænke mig om en ekstra gang næste gang jeg
prøver. Kig billeder rundt omkring på nettet, prøv at finde ud af hvad der
gør et godt billede godt, og se om du kan gøre det efter, derefter kan du
evt. prøve at udvikle din egen stil. Det er ikke alle der kan lære det - det
er heller ikke alle der kan lære at spille violin, der kræves en vis grad af
talent.


Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen



Hans Kruse (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 29-01-05 21:13

> Mener du hvad du skriver? dobbeltnegering -> at justere i forhold til
> hvad kameraet vil?
> Som du selv kritiserede blev billederne alt for meget justeret efter
> himlen (selv jeg brugt spotlysmåling direkte mod noget mørkere)

Jeg prøvede at sige at det ikke er en dyd at acceptere det kameraet leverer.
Det er helt ok at ændre det via de justeringer du finder rigtige.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 22:54

Hans Kruse wrote:
>>Mener du hvad du skriver? dobbeltnegering -> at justere i forhold til
>>hvad kameraet vil?
>>Som du selv kritiserede blev billederne alt for meget justeret efter
>>himlen (selv jeg brugt spotlysmåling direkte mod noget mørkere)
>
>
> Jeg prøvede at sige at det ikke er en dyd at acceptere det kameraet leverer.
> Det er helt ok at ændre det via de justeringer du finder rigtige.
>

Okay, det giver mening!

Hans Kruse (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 29-01-05 23:16

> Okay, det giver mening!

Iøvrigt er det meget sværere at lave landskabsbilleder i DK end nogle af de
spektakulære steder, man kan rejse ud og se.

Må jeg prøve at give lidt inspiration?
http://www4.pbase.com/hkruse/image/30928555/original
http://www4.pbase.com/hkruse/image/30928554/original
http://www4.pbase.com/hkruse/image/35266757/original
http://www4.pbase.com/hkruse/image/35266758/original
http://www4.pbase.com/hkruse/image/24555174
http://www4.pbase.com/hkruse/image/26807463
http://www4.pbase.com/hkruse/image/26807464

Surf iøvrigt rundt på pbase, der er mange gode ting.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 23:51

Hey igen!

Hvad synes du iøvrigt om:

http://www.myservice.dk/et_lille_hus_paa_landet_001_small.jpg

Det var et billede jeg tog i sommers da jeg lige havde fået kameraet!

(Og nu har jeg endelig fundet ud af at rotere direkte fra
kommandolinien, justere skarphed - nu mangler bare lige justering af
farver - Linux-bruger)


Med venlig hilsen
Preben Holm

Hans Kruse (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 30-01-05 00:09

> http://www.myservice.dk/et_lille_hus_paa_landet_001_small.jpg
>
> Det var et billede jeg tog i sommers da jeg lige havde fået kameraet!

Jeg synes at grene/blade etc. helt ude af fokus i forgrunden er
forstyrrende. Selve idéen med vejen og huset er ok, men ville nok være
bedre, hvis du var lidt længere ud på vejen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Preben (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 30-01-05 00:47

Preben Holm wrote:

> Hey igen!
>
> Hvad synes du iøvrigt om:
>
> http://www.myservice.dk/et_lille_hus_paa_landet_001_small.jpg
>
> Det var et billede jeg tog i sommers da jeg lige havde fået kameraet!
>
> (Og nu har jeg endelig fundet ud af at rotere direkte fra
> kommandolinien, justere skarphed - nu mangler bare lige justering af
> farver - Linux-bruger)
Hej Preben

Hvorfor bruger du ikke GIMP ?

Jeg prøvede at "pusle" lidt med dit billede -
først en beskæring, og derefter blev det vist lidt for
meget grafik - eller ødelæggelse ?.
Resultatet ligger på http://kixit.dk/et_lille_hus/
(siden er fremstillet med nvu og SuSe 9.0)

Jo, der er et par blade i forgrunden, der er ret uskarpe,
og et blad dækker noget af husets tag, men det kan jo ske

--
Med venlig hilsen
Preben
http://kittelmann.dk - http://kixit.dk

Preben Holm (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 30-01-05 12:12

> Hvorfor bruger du ikke GIMP ?

Det gør jeg skam også, men det sluger bare så meget hukommelse og har
ikke fået taget mig sammen til at opdatere min stationære - den bærbare
har kun 256MB hukommelse og skærmen er heller ikke den bedste... Meeen
når min bachelor er ovre her til sommer sker der nok noget mere
spændende med Gimp2


> Jeg prøvede at "pusle" lidt med dit billede -
> først en beskæring, og derefter blev det vist lidt for
> meget grafik - eller ødelæggelse ?.
> Resultatet ligger på http://kixit.dk/et_lille_hus/
> (siden er fremstillet med nvu og SuSe 9.0)

Okay, jeg kan godt lide din beskæring...
Nr. 2 er lidt for overdrevet, men ellers ganske kunstnerit..
Nr. 3 er ganske grimt/ødelæggende efter min mening!


> Jo, der er et par blade i forgrunden, der er ret uskarpe,
> og et blad dækker noget af husets tag, men det kan jo ske

Ja, det er måske ikke helt heldigt... De uskarpe blade var selvfølgelig
meningen, men måske det blev lidt for overdrevet!



Med venlig hilsen
Preben Holm

Preben (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben


Dato : 30-01-05 12:42

Preben Holm wrote:


> Okay, jeg kan godt lide din beskæring...
> Nr. 2 er lidt for overdrevet, men ellers ganske kunstnerit..
Jeg kan godt se, at farverne er for kraftige.

> Nr. 3 er ganske grimt/ødelæggende efter min mening!
Og jeg er enig med dig, men det hele gik lidt hurtigt.

--
Med venlig hilsen
Preben
http://kittelmann.dk - http://kixit.dk

Ove Kjeldgaard (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 30-01-05 14:32

Preben <xt@mail.inv> wrote:

>Jeg prøvede at "pusle" lidt med dit billede -
>først en beskæring, og derefter blev det vist lidt for
>meget grafik - eller ødelæggelse ?.
>Resultatet ligger på http://kixit.dk/et_lille_hus/

Til Preben

Med den beskæring du har i:
http://kixit.dk/et_lille_hus/et_lille_hus_paa_landet_001_small01.jpg

Kan mine øjne ikke rigtig komme væk fra bladene i forgrunden, og i særdeleshed
er der problemer med den s-formede gren i øverste højre hjørne - forfærdelig tæt
på det gyldne snit.


Til Preben Holm

Du har fået en masse høvl for de syv billeder du startede denne tråd med.

Og jeg har også lidt svært ved at finde noget rigtig spændende i disse syv skud.
Men stederne ser spændende ud, så er det ikke et spørgsmål om at bevæge sig en
hel masse rundt, for at finde det sted hvor et billede kan fortælle en historie?


I mine øjne er der er dog noget af rigtige i billedet "Det lille hus på landet":
http://www.myservice.dk/et_lille_hus_paa_landet_001_small.jpg

Jeg har taget mig den frihed at klippe lidt anderledes i billedet:
http://hiker.dk/temp/lille_hus.jpg
Der er stadig lidt problemer med det uskarpe løv i forgrunden, så en meter eller
to tættere på motivet havde gjort det nemmere.


Til slut vil jeg foreslå dig her i foråret/forsommer at vende tilbage til det
lille hus, måske nogle gange for at finde det rigtige lys. Det ser ud til at
være midt på dagen billedet er taget, så hvis du prøver noget/meget tidligere må
man kunne få noget mere lys på hovedmotivet - huset.


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Preben Holm (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 30-01-05 17:03

> Til Preben Holm
>
> Du har fået en masse høvl for de syv billeder du startede denne tråd med.
>
> Og jeg har også lidt svært ved at finde noget rigtig spændende i disse syv skud.
> Men stederne ser spændende ud, så er det ikke et spørgsmål om at bevæge sig en
> hel masse rundt, for at finde det sted hvor et billede kan fortælle en historie?
>
>
> I mine øjne er der er dog noget af rigtige i billedet "Det lille hus på landet":
> http://www.myservice.dk/et_lille_hus_paa_landet_001_small.jpg
>
> Jeg har taget mig den frihed at klippe lidt anderledes i billedet:
> http://hiker.dk/temp/lille_hus.jpg
> Der er stadig lidt problemer med det uskarpe løv i forgrunden, så en meter eller
> to tættere på motivet havde gjort det nemmere.
>
>
> Til slut vil jeg foreslå dig her i foråret/forsommer at vende tilbage til det
> lille hus, måske nogle gange for at finde det rigtige lys. Det ser ud til at
> være midt på dagen billedet er taget, så hvis du prøver noget/meget tidligere må
> man kunne få noget mere lys på hovedmotivet - huset.

Hmm.. tja, men jeg tog et par billeder den dag, så her er et lidt andet
billede... Jeg har beskåret billedet en smule, men vil helst ikke
tættere på huset - lidt a'la din beskæring:

http://www.myservice.dk/et_lille_hus_paa_landet_002_small_edit.jpg

Dernæst er billedet gjort skarpere med 5 pixel radius.


Med venlig hilsen
Preben Holm

Ove Kjeldgaard (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 30-01-05 18:13

Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

>Hmm.. tja, men jeg tog et par billeder den dag, så her er et lidt andet
>billede... Jeg har beskåret billedet en smule, men vil helst ikke
>tættere på huset - lidt a'la din beskæring:
>
>http://www.myservice.dk/et_lille_hus_paa_landet_002_small_edit.jpg
>
>Dernæst er billedet gjort skarpere med 5 pixel radius.
>

Med fare for at få et par over fingrene, har jeg fortsat lidt på ovennævnte
billede: http://hiker.dk/temp/lille_hus2.jpg


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Preben Holm (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 30-01-05 23:16

>>http://www.myservice.dk/et_lille_hus_paa_landet_002_small_edit.jpg
>>
>>Dernæst er billedet gjort skarpere med 5 pixel radius.
>>
>
>
> Med fare for at få et par over fingrene, har jeg fortsat lidt på ovennævnte
> billede: http://hiker.dk/temp/lille_hus2.jpg

Nej, der skal du nu ikke have et par over fingrene - eller det synes jeg
i hvert fald ikke...

Hvad synes I andre?

Jens Christensen (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Christensen


Dato : 28-01-05 18:20

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
news:41fa6dd3$0$48318$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> for en gangs skyld må I gerne få lov til at se et par af mine afskyelige
> knipserier og give en gang konstruktiv kritik - jeg ved godt det er et par
> knipserier som enhver kunne have taget, men anyway!

Jeg vil undlade at kommentere om hvorvidt alle og enhver kunne have taget
dem, men alle og enhver kunne i hvert fald have roteret dem og resized dem,
og det burde du også have gjort inden du linker til dem!

--
Mvh.
Jens Christensen



emj (28-01-2005)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 28-01-05 18:31

On Fri, 28 Jan 2005 17:52:35 +0100, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

>for en gangs skyld må I gerne få lov til at se et par af mine afskyelige
>knipserier

Du kunne da i det mindste have roteret dem, så de var til at se.
desuden er de alt for store til at vise på en skærm
Hilsen emj


Hans Kruse (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 28-01-05 18:32

Hvis du vil have kritik, så er det minimum at de vender rigtgit at de har en
rimelig størrelse, f.eks. max. 1000x800. Hvis du lægger ubehandlede billeder
op, så får du ikke ordentlig kritik. Jeg gider ikke se på billeder, hor man
dreje sig en halv omgang og scrolle for at se billedet.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse


"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
news:41fa6dd3$0$48318$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> for en gangs skyld må I gerne få lov til at se et par af mine afskyelige
> knipserier og give en gang konstruktiv kritik - jeg ved godt det er et
> par knipserier som enhver kunne have taget, men anyway!
>
> http://www.myservice.dk/idyl_spejderhytten_small.jpg
> http://www.myservice.dk/ved_baekken_010_small.jpg
> http://www.myservice.dk/halvvaeltet_trae_002_small.jpg
> http://www.myservice.dk/trae_002_small.jpg
> http://www.myservice.dk/mosegaard_snedaekke_003_small.jpg
> http://www.myservice.dk/mosegaard_snedaekke_008_small.jpg
>
>
> På forhånd tak!
>
>
>
> Med venlig hilsen
>
> Preben Holm



ab© (28-01-2005)
Kommentar
Fra : ab©


Dato : 28-01-05 18:36


"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev bl.a. i en meddelelse
news:41fa6dd3$0$48318$14726298@news.sunsite.dk...

>
> for en gangs skyld må I gerne få lov til at se et par af mine afskyelige
> knipserier og give en gang konstruktiv kritik - jeg ved godt det er et par
> knipserier som enhver kunne have taget, men anyway!
>
>

Nu er selverkendelse vel ikke nogen dårlig ting, men når du tilsidesætter
gammelkendte tommelfingerregler (forgrund, baggrund, komposition m.v.)
_uden_ at sætte noget andet og bedre i stedet, ja, så er det spild af din og
vi andres tid.

Lidt synd for det det ser umiddelbart ud til, at motiverne kunne have givet
til minimum "hjortens flugt".

ab



Bo Bjerre (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Bo Bjerre


Dato : 28-01-05 20:46

Overskriften passer....

Bo //



Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 03:59

Bo Bjerre wrote:
> Overskriften passer....

Hallloooooo, troede jeg kunne blive fri for den slags kommentarer, når
jeg nu skriver konstruktiv kritik! Det er ikke særlig konstruktivt!

Er du iøvrigt ikke også i elektronik-gruppen? Der plejer du da ikke at
flame folk!

Jan Bøgh (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-01-05 16:39

Preben Holm wrote:

> Hallloooooo, troede jeg kunne blive fri for den slags kommentarer, når
> jeg nu skriver konstruktiv kritik! Det er ikke særlig konstruktivt!

Er det så ikke her, man plejer at skrive: Velkommen til usenet!

vh
Jan



driver (29-01-2005)
Kommentar
Fra : driver


Dato : 29-01-05 00:08


"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
news:41fa6dd3$0$48318$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe,
>
> for en gangs skyld må I gerne få lov til at se et par af mine afskyelige
> knipserier og give en gang konstruktiv kritik - jeg ved godt det er et par
> knipserier som enhver kunne have taget, men anyway!
>
Hva ? Er det en joke ?
mvh
driver



Ukendt (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-01-05 08:49

> for en gangs skyld må I gerne få lov til at se et par af mine afskyelige
> knipserier og give en gang konstruktiv kritik - jeg ved godt det er et par
> knipserier som enhver kunne have taget, men anyway!

> Preben Holm

Et par talentløse knipserier fra den "kolde" vinter - JA!




--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber
--
http://schreiber.se



Jakob (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 29-01-05 10:51


> Et par talentløse knipserier fra den "kolde" vinter - JA!

OK hvad med at være lidt mere konstruktive. Altså det kan da godt være
at i synes at billederne ikke er noget at skrive om men så lad være. Må
sige at jeg bedre kan lide tokes indgangsvinkel, den kan da bruges til
noget.

Er selv total begynder og det er da ikke ligefrem den behandling der
fremmer folks lyst til at kaste sig ud i fotografiets kunst, man skal da
starte et sted.

Jeg kunne se at der var en der brokkede sig over at elemtære
kompositionsregler ikke var overholdt og derfor var billederne nærmest
provokerende, og sandelig ikke noget man kunne kommentere...

Hvad med at beskrive hvad de elementære kompositions regler så går ud på
eller i de mindste henvise til et par bøger hvor man kan komme igang med
at være bevidst om hvad man skal være opmærksom på.

Dette indlæg er IKKE myntet specielt på dig Thomas, mere tråden generelt
:0)

Just my to cents.

MVH

Jakob

Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 11:30

Hej Jakob,

nu, ved jeg ikke hvor lang tid du har brugt på at være herinde, men jeg
har fuldt med i et halvt år nu... og det er ikke ligefrem pæne ord der
falder ind, når folk beder om kritik - troede - efter at have læst et
par kritikker - at mulighederne for konstruktiv kritik var kommet
hertil, men nej, der skal vist mere end en psykolog til at tæmme gruppen
her.
Jeg må sige, jeg havde ventet at få lidt "flamer"-kritik, men tænkte,
jeg var sikkert fri for visse personers "flameri" herinde ved selv at
vurdere billederne som knipserier... At dem der flamer kun kan lide sine
egne billeder er en side af sagen - jeg synes ikke den fotokunst som
nogle af fotograferne herinde laver er særlig nydelig, men den mening
holder jeg da for mig selv - for vi har slet ikke samme stil! Jeg har
heller ikke billeder hængende tegnet af Van Gogh - det er slet ikke mig.

> OK hvad med at være lidt mere konstruktive. Altså det kan da godt være
> at i synes at billederne ikke er noget at skrive om men så lad være. Må
> sige at jeg bedre kan lide tokes indgangsvinkel, den kan da bruges til
> noget.

Helt enig (men den er altså sjælden herinde)


> Er selv total begynder og det er da ikke ligefrem den behandling der
> fremmer folks lyst til at kaste sig ud i fotografiets kunst, man skal da
> starte et sted.

Nej, men jeg tror helt ærligt, at fotograferne (altså profferne) der
befinder sig herinde, mest af alt ønsker at "nybegyndere" som os, slet
ikke var til - vi bør ikke købe os et kamera, for det er meget bedre at
lade andre professionelle gøre det... De tror nok vi kommer og stjæler
deres arbejde - jeg ved det ikke, men det virker bare sådan.


Hilsen Preben

Ole Larsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 29-01-05 12:02

Preben Holm wrote:

> nu, ved jeg ikke hvor lang tid du har brugt på at være herinde, men jeg
> har fuldt med i et halvt år nu... og det er ikke ligefrem pæne ord der
> falder ind, når folk beder om kritik - troede - efter at have læst et
> par kritikker - at mulighederne for konstruktiv kritik var kommet
> hertil, men nej, der skal vist mere end en psykolog til at tæmme gruppen
> her.
> Jeg må sige, jeg havde ventet at få lidt "flamer"-kritik, men tænkte,
> jeg var sikkert fri for visse personers "flameri" herinde ved selv at
> vurdere billederne som knipserier... At dem der flamer kun kan lide sine
> egne billeder er en side af sagen - jeg synes ikke den fotokunst som
> nogle af fotograferne herinde laver er særlig nydelig, men den mening
> holder jeg da for mig selv - for vi har slet ikke samme stil! Jeg har
> heller ikke billeder hængende tegnet af Van Gogh - det er slet ikke mig.

I stedet for den lette beklagelse synes jeg du skulle gribe lidt i egen
barm:

Hvis du ikke gider, og ja, jeg mener gider:
Rotere billederne rigtigt
resize dem til "normal" websørrelse
Inden du beder os om at bruge tid på dem, kan du ikke forvente anden
reaktion.


--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/Nyeste/index.htm

emj (29-01-2005)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 29-01-05 12:55

On Sat, 29 Jan 2005 11:30:21 +0100, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

>jeg synes ikke den fotokunst som
>nogle af fotograferne herinde laver er særlig nydelig, men den mening
>holder jeg da for mig selv - for vi har slet ikke samme stil!

Din stil er, at du bare trykker på udløseren og så forventer, at vi
skal bruge tid på at lære dig elementære ting, som at færdiggøre
billederne til præsentation og kritik.
Det er spild af folks tid.
Hilsen emj

Jan Bøgh (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-01-05 16:46

Preben Holm wrote:

> nu, ved jeg ikke hvor lang tid du har brugt på at være herinde, men
> jeg har fuldt med i et halvt år nu... og det er ikke ligefrem pæne
> ord der falder ind, når folk beder om kritik - troede - efter at have
> læst et par kritikker - at mulighederne for konstruktiv kritik var
> kommet hertil, men nej, der skal vist mere end en psykolog til at
> tæmme gruppen her.

Det er som regel fordi folk i virkeligheden efterspørger en gang
rygklapperi.
Hvis du vil have egoet masseret, er du nok landet et galt sted.

> Jeg har heller ikke billeder hængende tegnet af Van Gogh - det er
> slet ikke mig.

Fattigrøv!

> Nej, men jeg tror helt ærligt, at fotograferne (altså profferne) der
> befinder sig herinde, mest af alt ønsker at "nybegyndere" som os, slet
> ikke var til - vi bør ikke købe os et kamera, for det er meget bedre
> at lade andre professionelle gøre det... De tror nok vi kommer og
> stjæler deres arbejde - jeg ved det ikke, men det virker bare sådan.

Bortset fra Niels Riis Ebbesen (!) har jeg aldrig oplevet at nogen pukker på
nogen en som prof - men jeg er overbevist om at evnen til at modtage kritik
starter med at opøve selvkritik - og det er dine knipserier ikke udtryk for.


vh


--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN, the
second mistake was called
WO-MAN,
and the third mistake was the invention of THE POODLE."



Ole Larsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 29-01-05 16:55

Jan Bøgh wrote:

>FZ: ..........


Hvem er FZ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/Nyeste/index.htm

Ole Larsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 29-01-05 17:11

Frank Zappa ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/Nyeste/index.htm

Jan Bøgh (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-01-05 17:24

Ole Larsen wrote:
> Frank Zappa ?

Yeps!
Fortsættelsen er:
"Now the reason the poodle was such a big mistake is because God originally
wanted to build a schnauzer... but he fucked up."
- The Poodle Lecture



Ole Larsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 29-01-05 17:33

Jan Bøgh wrote:

> Yeps!
> Fortsættelsen er:
> "Now the reason the poodle was such a big mistake is because God originally
> wanted to build a schnauzer... but he fucked up."
> - The Poodle Lecture
>

Så savner man lige een forklaring *G*

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/Nyeste/index.htm

Jan Bøgh (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 30-01-05 14:52

Ole Larsen wrote:

> Så savner man lige een forklaring *G*

LOL! Og fyrer jeg resten af, bliver jeg garanteret dømt vildt OT.
Det er en del af en tekst, der bruges som indledning til nummeret 'Dirty
Love' på albummet 'You Can't Do That On Stage Anymore Vol XX'


vh
jan



Kurt Kjær Jensen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kjær Jensen


Dato : 29-01-05 17:57

Ole Larsen wrote:
> Frank Zappa ?
>

Præcis The Poodle Lecture kan findes på You Can't Do That On Stage
Anymore vol. 6.

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen


Jan Bøgh (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-01-05 17:30

Jan Bøgh wrote:
> [...] har jeg aldrig oplevet at nogen
> pukker på nogen en som prof

Det blev vist sort snak!
Må jeg bede om tilgivelse efter 2 døgns seminar om kvalitative vs.
kvantitative undersøgelsesmetoder!

Der skulle have stået:
"har jeg aldrig oplevet at nogen pukker på en status som prof"

vh
Jan

--
En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende
opdagelser.






Ole Larsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 29-01-05 09:16

Preben Holm wrote:
> jeg ved godt det er et
> par knipserier som enhver kunne have taget, men anyway!

Og det er måske her kæden hopper af. Den dygtige havde ikke taget dem,
havde ikke vist dem hvis han alligevel havde taget dem og havde lavet
dem færdige hvis han alligevel ville vise dem.
Mit umiddelbare gæt er, at du er så ny at du endnu ikke har nogen ide
om, hvordan det kønne sceneri vil tage sig ud som fotografi. Det hjælper
erfaring på. Og måske er du så ligeglad, at du ikke gider vende
billederne korrekt når du betragter dem ? Og måske også ligeglad med om
vi andre gider ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/Nyeste/index.htm

Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 10:24

Ole Larsen wrote:
> Preben Holm wrote:
>
>> jeg ved godt det er et par knipserier som enhver kunne have taget, men
>> anyway!
>
>
> Og det er måske her kæden hopper af. Den dygtige havde ikke taget dem,
> havde ikke vist dem hvis han alligevel havde taget dem og havde lavet
> dem færdige hvis han alligevel ville vise dem.
> Mit umiddelbare gæt er, at du er så ny at du endnu ikke har nogen ide
> om, hvordan det kønne sceneri vil tage sig ud som fotografi. Det hjælper
> erfaring på. Og måske er du så ligeglad, at du ikke gider vende
> billederne korrekt når du betragter dem ? Og måske også ligeglad med om
> vi andre gider ?

Har du ikke set "Nye roterede billeder (og mindre)"

Ole Larsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 29-01-05 11:41

Preben Holm wrote:

>
> Har du ikke set "Nye roterede billeder (og mindre)"

Nu er det disse, første, jeg kommenterer.
Men jeg har set at du har uploaded "nye". Det ændrer jo ikke på de
gamle. Da jeg havde set, at de to første af de nye var ens med
undtagelse af en 2-3 graders rotation, gad jeg ikke mere.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler/Nyeste/index.htm

Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 12:04

> Nu er det disse, første, jeg kommenterer.
> Men jeg har set at du har uploaded "nye". Det ændrer jo ikke på de
> gamle. Da jeg havde set, at de to første af de nye var ens med
> undtagelse af en 2-3 graders rotation, gad jeg ikke mere.

Og det viser kun hvor lidt du egentlig har forstand!

Tommy Jensen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Jensen


Dato : 29-01-05 12:25

On Sat, 29 Jan 2005 12:03:54 +0100, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

>> Nu er det disse, første, jeg kommenterer.
>> Men jeg har set at du har uploaded "nye". Det ændrer jo ikke på de
>> gamle. Da jeg havde set, at de to første af de nye var ens med
>> undtagelse af en 2-3 graders rotation, gad jeg ikke mere.
>
>Og det viser kun hvor lidt du egentlig har forstand!

Nå dada, så må du jo hellere forklare hvad forskellen på de 2 første
billeder er for jeg ser det samme som Ole, samme billede med
undtagelse af lidt rotation.

MVH Tommy

Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 12:54

Tommy Jensen wrote:
> On Sat, 29 Jan 2005 12:03:54 +0100, Preben Holm
> <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:
>
>
>>>Nu er det disse, første, jeg kommenterer.
>>>Men jeg har set at du har uploaded "nye". Det ændrer jo ikke på de
>>>gamle. Da jeg havde set, at de to første af de nye var ens med
>>>undtagelse af en 2-3 graders rotation, gad jeg ikke mere.
>>
>>Og det viser kun hvor lidt du egentlig har forstand!
>
>
> Nå dada, så må du jo hellere forklare hvad forskellen på de 2 første
> billeder er for jeg ser det samme som Ole, samme billede med
> undtagelse af lidt rotation.

Det er to forskellige skud - to forskellige vinkler, forskellige
lukketider... såååh

Hans Kruse (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 29-01-05 13:58

> Og det viser kun hvor lidt du egentlig har forstand!

Jeg clickede lige på et par af dine links og af de første 4 er 3 stadig ikke
vendt rigtigt. Da du åbenbart har reloadet dine billeder siden første kritk
og du STADIG ikke har vendt dem rigtigt, hvad har du så gang i? Nu farer du
frem med injurier, tror du det fremme sagen?
De fleste i denne NG er faktisk meget flinke til at kritisere på en
konstruktiv måde, hvis det fremgår at man har lavet bare et minimum af
hjemmearbejde før man lægger dem frem til beskuelse. Det burde du lægge dig
på sinde, hvis du gerne vil have noget feedback. Hvis du kun er interessere
i at fremture, så så er det jo dit eget valg, men du vil hurtigt blivet
ignoreret i så tilfælde.
Fortsat god sag.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 15:48

> Jeg clickede lige på et par af dine links og af de første 4 er 3 stadig ikke
> vendt rigtigt. Da du åbenbart har reloadet dine billeder siden første kritk
> og du STADIG ikke har vendt dem rigtigt, hvad har du så gang i? Nu farer du
> frem med injurier, tror du det fremme sagen?

Hmm...
http://www.myservice.dk/kritik3.jpg
vender rigtig nok i min browser!

Har du sat skærmen på højkant? Jeg skal da gerne dreje dem yderligere 90
grader hvis du ønsker det?

De gamle billeder ligger ganske vist stadigvæk i højere opløsning og
uroterede på de gamle links, men de nye jeg postede fejler absolut ikke
noget - ellers vender min hjerne da på højkant (hvilket den ikke gjorde
sidst jeg tjekkede).

> De fleste i denne NG er faktisk meget flinke til at kritisere på en
> konstruktiv måde, hvis det fremgår at man har lavet bare et minimum af
> hjemmearbejde før man lægger dem frem til beskuelse. Det burde du lægge dig
> på sinde, hvis du gerne vil have noget feedback. Hvis du kun er interessere
> i at fremture, så så er det jo dit eget valg, men du vil hurtigt blivet
> ignoreret i så tilfælde.

Flinke???? Okay... hvornår? eksempler tak - ikke flere postulater!
Du er nok en af de bedre til at give konstruktiv kritik - og straks da
jeg læste din post vente jeg også billederne og lagde nogle nye på webben!


> Fortsat god sag.

Jaja... i lige måde da!

Hans Kruse (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 29-01-05 17:38

> Hmm...
> http://www.myservice.dk/kritik3.jpg
> vender rigtig nok i min browser!
>

Jeg gik ind på de links, du gav i den opringelige posting.

http://www.myservice.dk/idyl_spejderhytten_small.jpg
http://www.myservice.dk/ved_baekken_010_small.jpg
http://www.myservice.dk/halvvaeltet_trae_002_small.jpg
http://www.myservice.dk/trae_002_small.jpg

Her er 3 af 4 vendt forkert, det er hvad jeg sagde.

Jeg kan nu se at du reloadet billederne med ny navne i en af dine svar.
Det havde vel været bedre at beholde samme navne, så man ikke skulle grave i
de enkelte svar for at se det.

> Flinke???? Okay... hvornår? eksempler tak - ikke flere postulater!
> Du er nok en af de bedre til at give konstruktiv kritik - og straks da
> jeg læste din post vente jeg også billederne og lagde nogle nye på webben!

Jeg synes ikke jeg behøver at komme med eksempler, men din posting her gav
da en del ikke så flinke svar, men du var jo selv ude om det.
Prøv igen en anden gang, så kunne det jo være anderledes. Men udover det vi
har diskuteret med at vende dem rigtigt etc., så forventer folk også en
basal behandling så som, justering af lys, kontrast, skarphed, etc.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




Preben Holm (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 29-01-05 18:00

> Jeg synes ikke jeg behøver at komme med eksempler, men din posting her gav
> da en del ikke så flinke svar, men du var jo selv ude om det.
> Prøv igen en anden gang, så kunne det jo være anderledes. Men udover det vi
> har diskuteret med at vende dem rigtigt etc., så forventer folk også en
> basal behandling så som, justering af lys, kontrast, skarphed, etc.

Skarphed? Hvori ligger der skarphedsproblemer i billederne?
Hvorfor skal jeg prøve at lave en falsk skarphed - det fjerner de små
elementer i billedet?

Justerer du lys/kontrast/skarphed på de billeder du har liggende på pbase?
Jeg kunne da godt tænke mig at se forskellen på de billeder du har
originalt og efter du har justeret!


Med venlig hilsen

Preben Holm

Hans Kruse (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 29-01-05 19:24

> Skarphed? Hvori ligger der skarphedsproblemer i billederne?
> Hvorfor skal jeg prøve at lave en falsk skarphed - det fjerner de små
> elementer i billedet?

Jeg mener ikke du skal lave falsk skarphed. Hvis dit kamera leverer
sharpening automatisk og i god kvalitet, så er det fint. Det var bare en
generel anbefaling at justere billederne, så de ser ud som man vil have dem.
Det kan inkludere passende anvendelse af USM filter.

> Justerer du lys/kontrast/skarphed på de billeder du har liggende på pbase?
> Jeg kunne da godt tænke mig at se forskellen på de billeder du har
> originalt og efter du har justeret!

Jeg tager altid billeder i raw format med min 20D og "fremkalder" dem til
jpg format med Capture One. I dette værktøj beskærer jeg billederme og
justerer farvetemperatur, hvis ikke AWB setting fra kameraet er som jeg vil
have det. Desuden justering af lys og kontrast, ofte virke auto justering
perfekt. Nogle gange anvendelse af levels. Til sidst USM filter. Jeg
foretager også grovsortering af billederne direkte fra kameraet før jeg
konverterer dem til jpg format. Preview i C1 er godt nok til denne
grovsortering.

Jeg har lagt et par eksempler på dk.binaer, da pbase er i read only mode
pga. hardware opgradering i denne week-end. Nu er disse eksempler lidt
utrerede, da jeg har taget raw billedet og konverteret uden nogen justering
overhovedet og ingen sharpening. I et point and shoot kamera sker der en
kraftig justering i kameraet. Hvis jeg tager i jpg format med 20D så kan jeg
styre justeringen så de ikke ser så flade ud som de eksempler jeg har vist
her. Men jeg kan ikke få helt så god kvalitet i jpg format, som ved raw
konverteringen i C1, så derfor.

--
Kind Regards,
Hans Kruse
http://www.pbase.com/hkruse




emj (29-01-2005)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 29-01-05 16:41

On Sat, 29 Jan 2005 13:57:33 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg clickede lige på et par af dine links og af de første 4 er 3 stadig ikke
>vendt rigtigt. Da du åbenbart har reloadet dine billeder siden første kritk
>og du STADIG ikke har vendt dem rigtigt, hvad har du så gang i?

Jo, han har vendt dem alle rigtigt, men i en ny tråd.
"PLONK"

Hilsen emj

Jan Bøgh (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-01-05 16:50

Preben Holm wrote:
>> Nu er det disse, første, jeg kommenterer.
>> Men jeg har set at du har uploaded "nye". Det ændrer jo ikke på de
>> gamle. Da jeg havde set, at de to første af de nye var ens med
>> undtagelse af en 2-3 graders rotation, gad jeg ikke mere.
>
> Og det viser kun hvor lidt du egentlig har forstand!

....og så blev du uinteressant!

vh
Jan
--
Rejsedagbog fra campingtur (første halvdel) i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm



Jan Bøgh (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 29-01-05 16:49

Preben Holm wrote:

> for en gangs skyld må I gerne få lov til at se et par af mine
> afskyelige knipserier og give en gang konstruktiv kritik - jeg ved
> godt det er et par knipserier som enhver kunne have taget, men anyway!

Drop indsendelse af billeder til kritik i første omgang og så gå i gang med
at se gode billeder på de mange gallerier, der er på nettet.

vh
Jan


--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan
findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste