Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så er de her. Mine første
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 19:31

Så har jeg lagt en flok billeder op her:
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/

Alle taget med min Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Og der er anvendt
et Hoya cirkulært polfilter + en farvemætning i Photoshop Raw på +25.
Nogle billeder er justeret mere i Levels / Shadow/highlight end andre.
Der er overhovedet ikke anvendt unsharp mask.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-05 19:48

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> på +25. Nogle billeder er justeret mere i Levels / Shadow/highlight
> end andre. Der er overhovedet ikke anvendt unsharp mask.

Det undrer mig en gang imellem, hvorfor man smider links op til hele
samlinger af billeder. Er det for at få kritik på dem?
Hvis det er tilfældet, så er det IMHO smartere at sende et link direkte til
hvert billede, der så kan danne grundlag for en selvstændig tråd til rumme
kritikken.
I det konkrete tilfælde er der jo masser af billeder, der kunne kommenteres,
men det er uoverskueligt, når de præsenteres på denne måde.

Eller er det bare for at vise billeder frem?
Så er det vel på kanten af det OT'ske (ihukommende en vis person, der
knokler røven ud af bukserne for at få besøgstælleren banket op).
Personligt synes jeg det er meget sjovere at få muligheden for at tage
billederne et ad gangen og så få nogle lærerige kommentarer ud af det.

vh
Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 20:31

In article <41f29fd2$0$45683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Det undrer mig en gang imellem, hvorfor man smider links op til hele
> samlinger af billeder. Er det for at få kritik på dem?

Ikke i dette tilfælde, så havde jeg smidt en del færre op.
Disse er her, så man kan få en fornemmelse af hvad en 10-22mm er for
en størrelse.

> [...]
> I det konkrete tilfælde er der jo masser af billeder, der kunne kommenteres,
> men det er uoverskueligt, når de præsenteres på denne måde.

Det var heller ikke meningen i denne sammenhæng. Det er der for mange til.
Og de er alle taget på en gåtur på et par timer.

> [...]
> Personligt synes jeg det er meget sjovere at få muligheden for at tage
> billederne et ad gangen og så få nogle lærerige kommentarer ud af det.

Lige denne omgang er ikke lagt op med dette formål, men for at man kan
vurdere objektivet.

Jeg kan også godt elvere et enkelt eller 2 i full-size hvos det skulle
have interesse.

Fra : Erik W.

Dato : 22-01-05 23:02

Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> Lige denne omgang er ikke lagt op med dette formål, men for at man kan
> vurdere objektivet.
>
> Jeg kan også godt elvere et enkelt eller 2 i full-size hvos det skulle
> have interesse.

Jeg vil hellere have nogle 100% crops i 960*640. Altså et rimeligt udsnit af
et ikke-resized billede. Det burde være standard når vi viser optikker frem
for hinanden.
Jeg kan iøvrigt ikke se hvordan det kan være off-topic at man laver
minianmeldelser af det udstyr man får hjem, især når det er noget der lige
er kommet på markedet som 10-22'eren.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 23:38

In article <41f2cd66$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> [...]
> et ikke-resized billede. Det burde være standard når vi viser optikker frem

Der er nu 3 i 100%.
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/IMG_2341-full.jpg
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/IMG_2345-full.jpg
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/IMG_2368-full.jpg
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/IMG_2441-full.jpg

2345 er ikke fuld vidvinkel, men bygningen er ret god at vurdere
centerskarphed på. Synes selv den tegner rigtig godt på dette billede.

> Jeg kan iøvrigt ikke se hvordan det kan være off-topic at man laver
> minianmeldelser af det udstyr man får hjem, især når det er noget der lige
> er kommet på markedet som 10-22'eren.

Enig. Men jeg forstår godt anken over at det kan være svært at
give kritik på enkeltbilleder når der linkes til en samling. Men det
var heller ikke målet her, men mere at lade folk se hvad objektivet
kunne præstere på sin første tur på trods af fotografen

Jeg er godt klar over skyggerne på billede 1+2 er et problem, og igen
på #9. Også at jeg skal lære at bruge polfilteret, så jeg undgår
alt for krafite forskelle i himlen (som her:
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/slides/IMG_2357.html hvor himlen
til venstre er alt for blå sammenlignet med til højre.

Fra : Jakob

Dato : 23-01-05 03:15

> Jeg kan iøvrigt ikke se hvordan det kan være off-topic

Nej det er sgu en af de trættende ting ved news, alle de off-topic
diskussioner.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-05 11:36

Povl H. Pedersen wrote:

> Ikke i dette tilfælde, så havde jeg smidt en del færre op.
> Disse er her, så man kan få en fornemmelse af hvad en 10-22mm er for
> en størrelse.

Sorry - jeg havde ikke tænkt over at topic selvfølgeligt antydede, at det
var formålet.

vh
Jan

Fra : KNL DtP

Dato : 22-01-05 19:55

meddelelse news:slrncv56v3.2mv.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Alle taget med min Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Så har du vist også dækket vidvinkelområdet godt ind : )

http://povlhp.spymac.net/10-22mm/slides/IMG_2341.html

Nu er billederne ikke super store, men de ser alle ud til at være glimrende
eksponeret og skarpe. Tillykke med objektivet!

Hvordan er byggekvaliteten, autofokus, zoom-gang ect.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 20:43

In article <41f29ba3$0$18837$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse news:slrncv56v3.2mv.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Så har du vist også dækket vidvinkelområdet godt ind : )

Ja. En 17-40mm er der ikke meget vidvinkel over på en 1.6x crop.

> http://povlhp.spymac.net/10-22mm/slides/IMG_2341.html

Nu da du har sat dette link ind, så vil jeg da tilbyde dig billedet
i full-size (8mpix).

http://povlhp.spymac.net/10-22mm/IMG_2341-full.jpg

Dette billede har fået +0.30 EV ved RAW konvertering, og da der er
en lille smule farveforskydning nær kanterne, så har den fået
-30 i Chromatic Abberation R/C og
+25 i Chromatic Abberation B/Y

for at fjerne farveforskydningerne / den kromatiske abberation.

Andre ACR instillinger:
Shadows +5, Brightness 50, Contast +25, Saturation +25, Sharpness 25,
Luminance Smoothing 0, Color Noise reduction 25.

Ingen USM, hvidbalance eller andet på den store (udover konvertering
til sRGB + 8bit)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 21:05

In article <41f29ba3$0$18837$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> Hvordan er byggekvaliteten, autofokus, zoom-gang ect.

Manglede lige at svare på denne:

Den er størrelsesmæssig næsten som 28-135mm IS USM. Zoom ringen ligner
EF-S 18-55, men den går som zoom ringen går på L / EX objektiver.

Det samme med zoom tallene, de er også sorte på sølv som 18-55.

Den har full-time-manual fokus, og AF er rimeligt, og havde ikke
synderlige problemer med at låse på kontratsområder. Men dybdeskarpheden
er meget stor, og jeg har nogle skud med manuelt fokus.

AF er dog ikke noget lyn. Jeg vurderer tæt på et sekund for at gå fra
24 cm fokus til uendeligt.

Røret er af plastic, men har samme overfalde som metallet på 17-40 f/4L.

Og så er den overraskende let.

Har set på nettet, at nogle standardfiltre giver vignettering ved ca. 12mm,
derfor ofrede jeg det ekstra på Hoya Pro1 filtre. Det er med til at gøre
objektivet en tand dyrere.o

Her er et billede af den på 20D:
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/on20D.jpg

Og et (lidt uskarpt) billede af den set forfra. Her kan man se det
runde boble-agtige element der gør den så vidvinklet. Er dog bag et
frontglas.
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/front.jpg

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-01-05 20:43

> [...]
> Nogle billeder er justeret mere i Levels / Shadow/highlight end andre.
> Der er overhovedet ikke anvendt unsharp mask.

De er sgu' fine. Det lader til at være et godt objektiv, og dejligt at se du
også kan håndtere det - vidvinkel kan ellers gå grueligt galt. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Alex W

Dato : 22-01-05 21:33

meddelelse news:slrncv56v3.2mv.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Så har jeg lagt en flok billeder op her:
> http://povlhp.spymac.net/10-22mm/

Interessant objektiv ... det ser ganske fornuftigt ud.
Canon folkene har skamrost det. Der er monteret 2 dyre asfæriske linser i
objektivet ...
Jeg kan se at blænden er 8 eller mere ... hvordan ter det sig ved fuld
blændeåbning ???
Fra det indvendige af bygningen ser billederne gode ude .. bla.
IMG_2344.html .. fin kontrast.

Og i øvrigt, tillykke med objektivet ..

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 21:46

In article <41f2b866$0$48695$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Alex W wrote:

> [...]
>>

> Interessant objektiv ... det ser ganske fornuftigt ud.
> Canon folkene har skamrost det. Der er monteret 2 dyre asfæriske linser i

På Canons webside er der et diagram med 3 stk asfæriske linser,
og et enkelt Super UD (Ultralow Dispersion) element.

> Jeg kan se at blænden er 8 eller mere ... hvordan ter det sig ved fuld
> blændeåbning ???

Det har jeg ikke fået testet. Gik efter f/8 og dybdeskarphed. Var ude
for at se hvordan det opførte sig, og hvor meget man får med.

> Fra det indvendige af bygningen ser billederne gode ude .. bla.
> IMG_2344.html .. fin kontrast.

Det er også taget med polfilteret på. Og lige denne har jeg åbnet
i skyggen med shadow/highlight, så man kunne se manden inde til venstre.

> Og i øvrigt, tillykke med objektivet ..

Tak. Er langt gladere for det end den 17-40 jeg købte. Var i tvivl om
den var vidvinklet nok, men det er den ikke med 1.6x crop.
Desværre var er det ikke et L-objektiv selvom det har næsten alle
kvaliteterne.

Jeg må se om det duer til noget nordlys i aften.

Fra : Alex W

Dato : 23-01-05 12:10

> På Canons webside er der et diagram med 3 stk asfæriske linser,
> og et enkelt Super UD (Ultralow Dispersion) element.

Okay, det gør det jo ikke ringere, tværtimod.
Sjovt de ikke har forseglet det med pakninger og givet det en rød ring.
Det er jo nærmest bygget som et L objektiv.

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 14:15

In article <41f385f2$0$48625$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Alex W wrote:

> Okay, det gør det jo ikke ringere, tværtimod.
> Sjovt de ikke har forseglet det med pakninger og givet det en rød ring.
> Det er jo nærmest bygget som et L objektiv.

Det har været diskuteret en del, og man mener det skyldes, at det
ikke virker på deres fullframe kameraer. For det er et objektiv der
optisk godt kunne få L-stemplet.

Fra : michael bs

Dato : 22-01-05 22:01

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse news:slrncv56v3.2mv.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Bravo....gode billeder. Det forstærker kun mit ønske om samme objektiv.
Bestiller det i næste uge.
De filtre du har på...hvor har du købt dem? Jeg har ikke kunnet finde dem
til den pris du har angivet. Kun noget dyrere.
Hvordan tegner objektivet ved største blændeåbning?
Du har vel kun dit polfilter på ved udendørsbillederne med blå himmel eller?
Det undrer mig også lidt at det har været nødvendigt at skrue så meget op
for farvemætningen (+25, skriver du)
Er det pga objektivet?

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 23:07

In article <41f2bf1e$0$203$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, michael bs wrote:

> [...]
> De filtre du har på...hvor har du købt dem? Jeg har ikke kunnet finde dem
> til den pris du har angivet. Kun noget dyrere.

Har købt dem over eBay. Men har set dem til de priser jeg nævner
i Tyskland (Preissuchmachine eller en af de andre). Og så er det
inkl. EU moms.

> Hvordan tegner objektivet ved største blændeåbning?

Har ikke testet det endnu.

> Du har vel kun dit polfilter på ved udendørsbillederne med blå himmel eller?

Også de få indendørsbilleder der er. Det er jo favrenuetralt. Og jeg gad
ikke lige pille det af.

> Det undrer mig også lidt at det har været nødvendigt at skrue så meget op
> for farvemætningen (+25, skriver du)
> Er det pga objektivet?

Nej, det er fordi jeg er ret vild med farvemætning og Velvia looket.
Så jeg går normalt efter mættede farver. Har også fuld knald på mine
JPEG settings i kameraet. Så det er alene personlig præference. Der er
nok nogle der mener billederne har for meget knald på farverne

Fra : Michael Holm

Dato : 23-01-05 01:07

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> Nogle billeder er justeret mere i Levels / Shadow/highlight end andre.
> Der er overhovedet ikke anvendt unsharp mask.
Flotte billeder - hvad har du givet for objektivet?

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 08:31

In article <csupq7$2evj$1@news.cybercity.dk>, Michael Holm wrote:

> Flotte billeder - hvad har du givet for objektivet?

Det koster omkring 750 euro i Tyskland (listepris er 900), så
omkring 5500 kr. Hong Kong forhandlerne er ret dyre med denne,
herfra vil momsen gøre den dyrere end fra Tyskland.

Der har været nogle gode Dell tilbud, så jeg har set nogle amerikanere
har fået den til $540 efter rabat. Det ville jeg have nøjedes med at
betale. Men det var kun 1 dag. Det er 3000 + moms - så et sådant tilbud
kunne man få hjem til lidt over 4000 inkl.moms.

BH Photovideo skal have $800.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 11:55

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> [...]
> Nogle billeder er justeret mere i Levels / Shadow/highlight end andre.
> Der er overhovedet ikke anvendt unsharp mask.

Fine billeder, men er der ikke voldsomt meget støj på nogle af dem?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : nyrup

Dato : 23-01-05 12:43

"Thomas Schreiber" <NOSPAMnews at schreiber.se> skrev i en meddelelse
> Fine billeder, men er der ikke voldsomt meget støj på nogle af dem?

Jo! Er du gal! Hold fast nogle småsten og grus der er i de billeder det
forstyrrer jo billederne HELT vildt!!!... Jeg er sandelig glad for, at jeg
har sådan et støjfrit D70 i stedet for!...
Nej! - Jeg morede mig faktisk for sjov med at checke om jeg overhovedet
KUNNE se billedstøj i billederne fra 20D og det kan man. Ganske svagt! - De
er sikkert taget med ISO 800-1600 for at få så grove korn!...
Helt ærligt, er vi ikke ude i det rene flop. - Man skal jo op i 100% for at
man kan se de korn. Selv med min D70 betyder støjen ikke noget i praksis ved
A4 som til dato har været det største jeg har fået lavet billeder i. Hvor
mange gik og talte korn på filmene for 5 år siden???!...

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 19:32

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message

> [...]
> A4 som til dato har været det største jeg har fået lavet billeder i. Hvor
> mange gik og talte korn på filmene for 5 år siden???!...

Tilsyneladende har jeg bedre øjne, eller om ikke andet et bedre syn end dig

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-05 19:33

nyrup wrote:

> [...]
> i praksis ved A4 som til dato har været det største jeg har fået
> lavet billeder i. Hvor mange gik og talte korn på filmene for 5 år

Så sandt, så sandt! Folk er gået helt bananas over tekniske rariteter i
stedet for at tage nogle gode billeder. Og er billederne gode er der ingen,
der interessserer sig for ISOstøj.

vh
Jan