Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste digi-kamera i 6000 (+ - ) kr klasse~
Fra : Christian

Dato : 07-01-05 20:13

Hvad er jeres bud på bedste digi-kamera i ovennævnte prisklasse, hvis et
lysstærkt objektiv er topprioritet ?

Mvh

Christian

Fra : LCO

Dato : 08-01-05 00:38

Christian skrev i en meddelelse
> Hvad er jeres bud på bedste digi-kamera i ovennævnte prisklasse, hvis et
> lysstærkt objektiv er topprioritet ?

Med forbehold for, at du ikke nævner ret meget mere end ovenstående krav, så
vil jeg anbefale et Olympus CAMEDIA C 8080 Wide Zoom. Det kan du købe inkl.
tilbehør for under 6k.
Den eneste grund til, at jeg selv ikke har købt det, er, at jeg afventer at
læse tests (hele og ikke kun test af prototype) af Olympus nye DSLR E-300.
Disse test skulle gerne dukke op her i januar, da kameraet kom på markedet i
december måned sidste år. Nå de er gransket så skal det "svære" valg tages.
Mvh.

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-05 01:00

> [...]

> Disse test skulle gerne dukke op her i januar, da kameraet kom på markedet
> december måned sidste år. Nå de er gransket så skal det "svære" valg

Hvis du går efter DSLR, så er Canon 20D det bedste valg under 20K.
Mvh,
hans

Fra : LCO

Dato : 08-01-05 01:16

Hans Kruse skrev i en meddelelse

> Hvis du går efter DSLR, så er Canon 20D det bedste valg under 20K.
> Mvh,

Det kan vi nok hurtigt blive enige om, men 20D er uden for det forventede
budget for mig, og i hvert fald udenfor et budget på 6000 (+-).
Jeg tror dog nok, at E-300 kan følge med, i hvert fald når det gælder
billede kvalitet, hvorimod, at den nok vil halte bagefter fx ved hastighed
(antal billeder pr. sek.). Men bør vel også være forskel når man køber noget
til ca. 12k og til ca. 7k.
Mvh.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 08-01-05 14:49

Ang. Olympus så se her: http://oly-e.de/

Fra : LCO

Dato : 08-01-05 17:08

Bent Pedersen skrev i en meddelelse
> Ang. Olympus så se her: http://oly-e.de/

Desværre rækker mit tysk kun til to følgende sætninger:

1) Zwei Mal Beer bitte.

2) Nein, nein wir sind Ausländer.

Mvh.

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-05 18:05

> [...]
> billede kvalitet, hvorimod, at den nok vil halte bagefter fx ved hastighed
> (antal billeder pr. sek.). Men bør vel også være forskel når man køber

Jeg har ikke set reviews endnu af E-300. Personligt ville jeg gerne give de
ca. 4k op til 20D for at have adgang til det righoldige udvalg af Canon
mount objektiver (både nyt og brugt). Hvis man går seriøst til værks er det
objektiverne, der koster og ikke kamerahuset. Hvis du ikke vil investere
mere end huset og medfølgende objektiv er det sprøgsmålet om det er et DSLR
du har mest glæde af. Men se på reviews først og på priser på optik. Udover
de få consumer objektiver findes mig bekendt kun de temmeligt dyre
objektiver til E1'eren.
Mvh,
Hans

Fra : LCO

Dato : 08-01-05 19:42

> [...]
> objektiverne, der koster og ikke kamerahuset. Hvis du ikke vil investere
> mere end huset og medfølgende objektiv er det sprøgsmålet om det er et

Du vil altså hermed påstå, at man ikke kan få glæde af et E-300? Det er vel
i sidste ende et spørgsmål om behov og budget, og i mit tilfælde hænger det
ikke sammen hvis jeg skulle købe et 20D, hverken det ene eller det andet. Og
der findes altså alternativer til Canon (20D eller 300D) og Nikon (D70),
selvom disse to er tydeligvis de foretrukne her i gruppen.

Jeg ER klar over, at der er forskel på et 20D og et E-300, men som jeg også
skrev tidligere, er der også en meget stor prisforskel, ikke mindst hvis du
opgører den i procent. Faktisk vil jeg mene, at en sammenligning mellem 20D
og E-300 ikke er helt så interessant som en sammeligning mellem 300D, D70 og
så E-300. Dette vil jeg mene er meget mere relevant, da de ikke mindst
prismæssigt ligger meget tæt på hinanden.

Endvidere nævnte jeg kun E-300 i mit første indlæg, for at forklare hvorfor
jeg ikke selv har købt et C 8080 Wide Zoom! Hvorfor jeg ikke helt forstår
din kommentar til "nyrups" indlæg!

> Men se på reviews først og på priser på optik. Udover
> de få consumer objektiver findes mig bekendt kun de temmeligt dyre
> objektiver til E1'eren.

Ja, håber som sagt de dukker op i løbet af januar måned, og ja, ZUIKO
Digital optik med ED glas er meget dyre, igen behov kontra budget.
Mvh.

En glad Olympus ejer.

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-05 21:25

> [...]
> så E-300. Dette vil jeg mene er meget mere relevant, da de ikke mindst
> prismæssigt ligger meget tæt på hinanden.

Jeg prøver bare at gøre dig opmærksom på den erfaring mange har gjort, at
prisen på huset er den mindre del af en typisk investering, så derfor er 4K
forskel altså ikke så meget. Desuden har jeg ingen mening om kvaliteten af
E-300, da jeg ikke har set reviews endnu.

> Endvidere nævnte jeg kun E-300 i mit første indlæg, for at forklare
hvorfor
> jeg ikke selv har købt et C 8080 Wide Zoom! Hvorfor jeg ikke helt forstår
> din kommentar til "nyrups" indlæg!

Det synes jeg da er selvklart.

> Ja, håber som sagt de dukker op i løbet af januar måned, og ja, ZUIKO
> Digital optik med ED glas er meget dyre, igen behov kontra budget.
> Mvh.
>
> En glad Olympus ejer.

Det er da fint, men jeg forstår ikke denne mærkevare loyalitet.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : LCO

Dato : 09-01-05 10:54

> [...]
> prisen på huset er den mindre del af en typisk investering, så derfor er

Hvis din argumentation om, at 4k, i prislejet 7k ikke betyder ret meget, så
burde der jo ikke være ret mange, som køber hhv. 300D eller D70, for de kan
jo lige så godt lægge de ca. 5k oveni også købe et 20D! Min påstand skal
være, at der også fremover vil være mange, som vil købe både 300D og D70,
også efter 20D er kommet på markedet.
Endvidere er prisforskellen også større de 4k du opgiver, hvis du tager det
billigste 20D med optik og sammenligner med E-300 med optik.

> hvorfor jeg ikke selv har købt et C 8080 Wide Zoom! Hvorfor jeg ikke helt
> forstår
>
> Det synes jeg da er selvklart.

Jamen kan du så ikke skære det ud i pap for mig, for jeg forstår det stadig
ikke!

> Det er da fint, men jeg forstår ikke denne mærkevare loyalitet.

Hvis man først har haft positive oplevelser med et bestemt mærke, er man nok
tilbøjlig til at søge tilbage til dette mærke. Sikkert også grunden til, at
så mange her i gruppen har enten Canon eller Nikon (et gæt omkring 90 %).
En anden forklaring er en evt. materielarv, som vil gøre et mærkeskifte
meget omkostningstungt.
Mvh.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-05 12:25

> [...]

det
> billigste 20D med optik og sammenligner med E-300 med optik.

Det jeg påpeger er, at folk går rundt og tror at denne forskel på 4K
(forskel i pris på www.technikdirekt.de på begge kameraer med kitobjektivet)
er hvad de skal fokusere på. Sådan ser det ud ved førstegangskøb, men hvis
man skal udnytte DSLR'en så skal man altså investere i en del dyrt glas og
så forsvinden denne prisforskel til det mindre betydelige over tid. Det er
også ment som en kommentar til dem, der tror at de køber en DSLR med
kitobjektivet og ikke vil investere mere. Med mindre de virkelig har behov
for den hastighedsforskel og ISO fleksibilitet, der vitterlig er mellem en
DSLR og alt-i-et-kamerarer i denne prisklasse, så er de bedre tjent med et
sådant kamera efter min mening. F.eks. en af den flere ganske gode 7-8MP
kameraer med god zoom rækkevidde og image stabilization, f.eks. Canon G6,
Konica Minolta A200, Olympus 8080, Sony 828.

> Jamen kan du så ikke skære det ud i pap for mig, for jeg forstår det
stadig
> ikke!

Mit point var jo netop det jeg har skrevet ovenfor og med henvisning til
E-300, men faktisk mener jeg at hvis 4K forskel er en showstopper, så må man
hellere se på alt-i-et-kameraer!

> [...]
> så mange her i gruppen har enten Canon eller Nikon (et gæt omkring 90 %).
> En anden forklaring er en evt. materielarv, som vil gøre et mærkeskifte

Ja, min mening er her at man skal se på hvilket kamerasystem, der giver det
bedste mht. objektivudvalg og udvalg af huse. Desuden se på hvilken
leverandør er markedsledende. Mht. DSLR mener jeg det er ganske klart at
Canon er markedsledende og Nikon lige efter. De andre nyankomne på markedet
vil formentlig forsvinde igen, da de ikke kan financiere deres R&D med for
lille en markedsandel og fortjeneste. De vil være tvunget til at sælge under
de markedsledene i pris for at komme ind på markedet og det vil typisk kræve
funding fra andre steder i denne virksomhed. Efter min erfaring skal der ske
payback indenfor et par år, og hvis det ikke er lykkedes vil produktet blive
trukket fra markedet igen. Den simple grund til at Canon og Nikon er
fremherskende her er jo at der ikke har været meget andet at vælge mht.
DSLR. Jeg tvivler på at det vil ændres ret meget. En del er mærkevare
fetichister, men mange har klart valgt pga. deres eksisterende investering i
objektiver. Jeg skiftede fra Nikon til Canon, da mine Nikon objektiver fra
midten af 90'erne ikke kunne bruges digitalt! Canon vurderede jeg som
værende førende, da jeg købte min 10D i september 2003 og det har ikke
ændret sig, tværtimod. Indenfor alt-i-et-kameraer vil der formentlig ske en
større konsolidering indenfor det næste par år og mindre leverandører vil
forsvinde eller bliver opkøbt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : LCO

Dato : 09-01-05 15:04

> Mit point var jo netop det jeg har skrevet ovenfor og med henvisning til
> E-300, men faktisk mener jeg at hvis 4K forskel er en showstopper, så må
> man
> hellere se på alt-i-et-kameraer!

Jf. dit argument, skal man som potentiel købe af DSLR, som minimum købe et
Canon 20D!
Vi bliver aldrig enig her.

> [...]
> en
> større konsolidering indenfor det næste par år og mindre leverandører vil

Jeg er tildels enig i nogle af dine betragtninger, men som jeg har skrevet
til JB, så finder jeg konkurrence som værende af helt afgørende betydning
for, hvad vi som kunder kan købe til en given pris. Hvordan tror du markedet
vil være efter et par år, hvis alle købte Canon produkter? Min påstand: Det
ville være ringere. Desuden tror jeg ikke, at så mange producenter vil
forsvinde, som du antyder. Elektronikken bliver billigere og billigere. Tænk
bare på, hvor meget kamera du kan købe for 2500,- kr i dagens Danmark.

Jeg er klar over, at jeg (vi) allerede ER meget OT, så jeg vil slutte mine
indlæg i denne tråd her.
Mvh.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-05 17:12

> Jf. dit argument, skal man som potentiel købe af DSLR, som minimum købe et
> Canon 20D!
> Vi bliver aldrig enig her.

Nej, det er ikke, hvad jeg mener og skriver det heller ikke, men sådan kan
det jo selvfølgelig forstås. Det jeg skriver er faktisk at man ikke skal
fravælge en 20D fordi den er 4k dyrere end f.eks. en E-300, ligeså lidt
mener jeg man skal fravælge en Nikon D70 fordi den er dyrere end end en
Canon 300D. Pointen er at dette ikke børe være kriteriet for valg, men
tværtimod om man har brug for en DSLR og at man reelt kun får den rigtige
nytte, hvis man investerer i ordentlig optik. Denne gruppes diskussion
desangående skulle være temmelig godt underlag for den påstand. Hvis man
ikke vil investere dette vil jeg på stå at man generelt set er bedre tjent
med de bedste alt-i-en-kameraer til 5-7k. Jeg ved ikke om vi kan blive enige
om denne synsvinkel, men det er hvad jeg mener.

> [...]
Tænk
> bare på, hvor meget kamera du kan købe for 2500,- kr i dagens Danmark.

Prøv lige at se den konsolidering, der er sket i computerbrancen! Så vil du
forstå at det samme kommer til at ske mht. kameraer.

> Jeg er klar over, at jeg (vi) allerede ER meget OT, så jeg vil slutte mine
> indlæg i denne tråd her.

Ja mht. til trådens start, ja, men ellers ikke.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-01-05 12:58

LCO wrote:

> [...]
> 20D! Min påstand skal være, at der også fremover vil være mange, som
> vil købe både 300D og D70, også efter 20D er kommet på markedet.

Javist - men derfor kan Hans Kruse godt have ret. Jeg ville givet i dag -
også efter at have set 20D uden tvivl købe et D70 igen. Og ikke nødvendigvis
fordi jeg vil spare nogle få tusind. Men af helt andre grunde. Du
fremstiller det, som om der er en endelig facitliste - nemlig at dettte
eller hint kamera er bedre eller ringere.
Valget af kameraer er en historie fuld af kompromiser. Jeg synes personligt
at betjeningen af 20D er dum - og det er en parameter jeg lægger vældig
meget vægt på. Andre ville afstå fra at vælge D70 fordi der indiskutabelt
/er/ mere støj, når man bruger ISO 1600.
Jeg kan til dels forstå din argumentation når det handler om 300D og 20D,
dam man kan sige at der her er en mere direkte mulighed for at sammenligne,
da kameraerne i bund og grund er i familllie med hinanden. Men i et valg
mellem D70 og 20D er du simpelthen nødt til at afgøre hvad, der vægter mest
for dig personligt - og så vælge ud fra det.

> [...]
> man nok tilbøjlig til at søge tilbage til dette mærke. Sikkert også
> grunden til, at så mange her i gruppen har enten Canon eller Nikon

Dvs. at du ikke tror på, at man faktisk kan vælge rationelt og så alligevel
komme frem til forskellige resultater?

vh
Jan

Fra : LCO

Dato : 09-01-05 14:24

Jan Bøgh skrev i en meddelelse

> Javist - men derfor kan Hans Kruse godt have ret. Jeg ville givet i dag -
> også efter at have set 20D uden tvivl købe et D70 igen.

Så har du i hvert fald bekræftet den ene af mine påstande!

> Og ikke nødvendigvis
> fordi jeg vil spare nogle få tusind. Men af helt andre grunde. Du
> fremstiller det, som om der er en endelig facitliste - nemlig at dettte
> eller hint kamera er bedre eller ringere.

Der ingen som laver direkte dårlige kameraer i dag, i den prisklasse vi
taler om.
Men i min verden er stadig forskel på, om du køber et kamera til 12k* og et
til 7k. Hvis man havde et budget på 30k, så kan jeg godt følge
argumentationen om, at en prisforskel på 5k har mindre betydning, men hvis
jeg havde haft et sådan budget, ville jeg måske også overveje et 20D set fra
et økonomisk synspunkt. Behovmæssigt kan jeg sagtens klare mig med "mindre".

> [...]
> sammenligne,
> da kameraerne i bund og grund er i familllie med hinanden.

Jeg skriver netop, at man ikke kan sammenligne 300D og 20D. Forskellen
mellem 300D og 20D er for stor til, at en sammeligning** er relevant. 20D
kan sammelignes med 10D, som den svjh også bliver flere steder, hvor 20D er
testet.

> Men i et valg
> mellem D70 og 20D er du simpelthen nødt til at afgøre hvad, der vægter
> mest
> for dig personligt - og så vælge ud fra det.

Enig, og derfor er sammenligningen mellem 300D og 20 heller ikke relevant,
som jeg skriver ovenfor.

Alt i livet har med prioritering at gøre. Jeg har valgt at prioritere
således, at jeg forventer at skulle bruge max 10k på kamera, og for de penge
kan jeg få et godt E-300 system (hvis det bliver det), men jeg kan ikke få
et 20D system.

> Dvs. at du ikke tror på, at man faktisk kan vælge rationelt og så
> alligevel
> komme frem til forskellige resultater?

Jo, men hvorfor ikke gentage en succes?
I øvrigt er rationelt også vanskeligt, når man fx taler om menuer i et
kamera. En menu vil være rationel for en testperson, mens en anden vil finde
en anden menu værende rationel..for som sagt, er alt rationelt.

Jeg er dog glad for, at der er gode alternativer til både Canon og Nikon.
Uden konkurrence, ville vi som forbrugere ikke få så meget for pengene som
vi får i dag.
Mvh.

* Jeg bruger som udgangspunkt kun priser fra www.edbpriser.dk, ellers kunne
vi også tage priserne med i Asien eller USA!
** Taler ikke om fysiske mål.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-05 15:18

In article <41e1308c$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, LCO wrote:

> [...]
> kan sammelignes med 10D, som den svjh også bliver flere steder, hvor 20D er

Selfølgelig kan man sammenligne dem. 300D er en 10D hvor der er disablet
nogle features (de fleste får man igen med den russiske firmware).
20D er en 1Ds Mk II med en mindre sensor, og lidt færre software features.

> Enig, og derfor er sammenligningen mellem 300D og 20 heller ikke relevant,
> som jeg skriver ovenfor.

Jo, ligeså relevant som at sammenligne 300D+ = 10D med et 20D.

> [...]
> kan jeg få et godt E-300 system (hvis det bliver det), men jeg kan ikke få

Men som der skrives, se en tand videre. Der skal objektiver til. Hvis du skal
have en vidvinkelt, en standardzoom, en 50mm f/1.8 og en telezoom, hvad
koster det dig så ?

> [...]
> kamera. En menu vil være rationel for en testperson, mens en anden vil finde
> en anden menu værende rationel..for som sagt, er alt rationelt.

Personligt synes jeg 20D er let at betjene.

> Jeg er dog glad for, at der er gode alternativer til både Canon og Nikon.
> Uden konkurrence, ville vi som forbrugere ikke få så meget for pengene som
> vi får i dag.

Men 2 er nok til konkurrence :)

Fra : Deaster

Dato : 09-01-05 19:08

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Selfølgelig kan man sammenligne dem. 300D er en 10D hvor der er
> disablet nogle features (de fleste får man igen med den russiske

Ahhh, nu må du lige holde op. 10D har større buffer, andet hus:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

> 20D er en 1Ds Mk II med en mindre sensor, og lidt færre
> software features.

+ 1ds mk2 har et andet hus, som er "vandtæt", meget højere opløsning og
lign.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-05 19:47

In article <41e1730e$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Deaster wrote:

> Ahhh, nu må du lige holde op. 10D har større buffer, andet hus:
> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

Ja, den større buffer er den væsentligste forskel, og derfor opgraderede
jeg fra 300D til 20D. 300D'eren har så et stærkere hus, men der er mange
der ikke bryder sig om moderne materialer. Og de bærende konstruktioner
er i begge to lavet af samme materiale.

Der er forskel på ABS plastic, og Polycarbonat. Og polycarbonat afløser
metaller flere steder hvor brudstyrke er vigtigere end vægt.

Men for folk der ikke har behov for den større buffer, så er det samme
teknologi i de 2 kameraer.

> + 1ds mk2 har et andet hus, som er "vandtæt", meget højere opløsning og
> lign.

Ups, det var 1D Mk II jeg skulle sammenligne med. Og prisen fra $1600 til
$4500 (listepriser) giver dig en større sensor, større buffer, hurtigere
billedserier, andet hus, og lidt andre features. Men det er samme kamera
der er lavet "mindre/billigere" med 20D. Der er flere anmeldere der kan
se at der er flere ligheder med 1D Mk II end med 10D.

300D og 10D er i familie, det samme er 20D og 1D Mk II.

Fra : Deaster

Dato : 09-01-05 20:03

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Der er forskel på ABS plastic, og Polycarbonat. Og polycarbonat
> afløser metaller flere steder hvor brudstyrke er vigtigere end vægt.

Jeg snakker ikke kun om holdbarhed, men eks. også udformning og layout.

> Men for folk der ikke har behov for den større buffer, så er det samme
> teknologi i de 2 kameraer.

Har 300D mirror lock up, hvidbalance direkte i Kelvin, AF servo i andet
end sportsmode, ikke noget top lcd display, kan man slå AF assist light
fra når man bruger flash, har det Custom functions ?

> [...]
> samme kamera der er lavet "mindre/billigere" med 20D. Der er flere
> anmeldere der kan se at der er flere ligheder med 1D Mk II end med

Ok.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-05 21:47

In article <41e17ffd$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Deaster wrote:

> Har 300D mirror lock up, hvidbalance direkte i Kelvin, AF servo i andet
> end sportsmode, ikke noget top lcd display, kan man slå AF assist light
> fra når man bruger flash, har det Custom functions ?

Mirror lockup: ja, disablet af Canon enablet af en russer.
Custom Functions: ja, disablet af Canon, enablet af en russer.

Der er desværre en anden chip til at styre servoen, derfor virker hacket
ikke på den (man kan slå servoen til, men så kan man ikke skyde billeder).

Det er den samme platform, der er hacket billigere af Canon, det er
derfor firmwaren er den samme mellem 300D og 10D på nær nogle småting.
Det er derfor Custom Functions kunne slås til ved at ændre 2 bytes.

> Ok.

Det er den samme nye hardware/software platform og Digic II de er
baseret på, de skal bare lave nogle differentierede modeller.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-05 20:08

> Men for folk der ikke har behov for den større buffer, så er det samme
> teknologi i de 2 kameraer.

Ikke enig, jeg har haft begge og følte klart at 300D var meget begrænset
ift. 10D. Den russiske hack giver kun en meget begrænset af disse funktioner
tilbage.

> [...]
> se at der er flere ligheder med 1D Mk II end med 10D.
>
> 300D og 10D er i familie, det samme er 20D og 1D Mk II.

mindre sensor, helt forskelligt hus, forskellig antal processorer, helt
forskellig AF system. Ja de har opløsningen, og EF fatningen til fælles, men
ellers to ret forskellige kameraer.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-05 18:02

> [...]

fra
> et økonomisk synspunkt. Behovmæssigt kan jeg sagtens klare mig med

Da det er tydeligt at du endnu ikke har et DSLR, men påtænker at købe et, så
er vi bare nogle stykker, som har været igennem denne proces og giver dig
nogle gode råd, så du ikke tager dine valg på et forkert grundlag. Hvis du
ikke er enig i vores erfaringer kan du jo have dine egne behov, hvor dyre
objektiver ikke kommer ind i billeder.
Iøvrigt vil jeg nabefale dig at læse nogle af Michael Reichmanns artikler.
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/Nikon5700.shtml ang. Nikon
5700 og lidt bedaget, da performance af denne type kameraer er blevet noget
forbedret. Men den grundlæggende problemstilling og baggrund for valg er
der.
Denne http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony828.shtml om
Sonys 828 og sammenligning med Canon DSLR.
En anden her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/konica-minolta-a2.shtml

Man kan så spørge sig selv om hvornår denne type kameraer kommer ud over de
værste problemer, såsom AF hastighed og støj. De andre problemer, som RAW
behandling og billed til billed hastighed kan løses i dag uden problemer,
men er dog ikke helt løst endnu, måske fordi det ikke er en kraftig nok
parameter i valget af kamera i dag hos de fleste forbrugere, selv erfarne.
Disse sidste vælger så DSLR og investerer hvad det koster, men hvis man kan
leve med begræsningerne i f.eks. en Sony 828, så sparer man altså rigtigt
mange penge!

Iøvrigt er her en anmeldelse af E-1, som selvfølgelig ikke er en E-300, men
formentlig vil nogle af punkterne gå igen
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/olympus-e1.shtml

Hvis penge ikke er det store issue, så køb dig en DSLR uanset om du har brug
for det eller ej. Men som du selv skrive i første indlæg så overvejer du
et C-8080 og selvom Michael ikke helt kan lide det
(http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/olympus-c8080.shtml),
har det fået gode reviews og uden tvivl et godt kamera.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : emj

Dato : 09-01-05 18:28

On Sun, 9 Jan 2005 18:02:09 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>(http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/olympus-c8080.shtml),
>har det fået gode reviews og uden tvivl et godt kamera.

Jeg har efterhånden haft nogle stykker, men Olympus C-8080 + en
ekstern flash dækker mit behov langt ud i fremtiden. Jeg har aldrig
haft lyst til et spejlreflekskamera, for så havde jeg købt et
forlængst.
Desuden slipper jeg for at slæbe rundt på en masse tungt ekstraudstyr.
C8080 er bestemt et rigtig godt valg.
Alle Canonfanatikere her i gruppen skulle unde sig selv en Olympus

Hilsen emj

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-05 18:44

> [...]
> C8080 er bestemt et rigtig godt valg.
> Alle Canonfanatikere her i gruppen skulle unde sig selv en Olympus

Til lykke med at du er blevet Olympusfanatiker Det er sikkert et godt
valg.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : nyrup

Dato : 08-01-05 11:05

> Hvis du går efter DSLR, så er Canon 20D det bedste valg under 20K.
> Mvh,
> hans

Hvorfor ikke købe et Canon 1Ds Mark II + et Nikon D2X
+ en stak objektiver fra begge firmaer så har du de bedste kameraer for
under 200.000 kr...

Hans, sikken et argument når det er i 6000kr klassen!...

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-05 18:07

> Hvorfor ikke købe et Canon 1Ds Mark II + et Nikon D2X
> + en stak objektiver fra begge firmaer så har du de bedste kameraer for
> under 200.000 kr...
>
> Hans, sikken et argument når det er i 6000kr klassen!...

Nu var det altså et svar på henvisningen til E-300!!
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-01-05 22:39

LCO <lco@REMOVETHISolsenfam.dk> skrev:

> [...]
>januar, da kameraet kom på markedet i
>december måned sidste år. Nå de er
>gransket så skal det "svære" valg tages.

Så er der et review http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/!!
Læg mærke til støjproblemet ved højerere ISO værdier.
C-8080 klarer sig fint i sammenligningen.
Mvh,
Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-05 12:09

"Christian" <jada@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er jeres bud på bedste digi-kamera i ovennævnte prisklasse, hvis et
> lysstærkt objektiv er topprioritet ?

http://www.laptops.dk/?s=252
For 6695 kommer du lige netop ind i dSLR rækkerne. Det er ikke det bedste
objektiv der følger med, men det kan skiftes senere, og er formentlig også
ganske meget bedre end hvad du ser på mange non-dSLR kameraer

Mvh
Anders Lund

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-05 18:16

"Christian" <jada@mail.dk> wrote in message
> Hvad er jeres bud på bedste digi-kamera i ovennævnte prisklasse, hvis et
> lysstærkt objektiv er topprioritet ?

Jeg har fået stjålet mit gamle Canon G2 og ser pt. på en erstatning til
familiens brug og som evt. backup for mit 20D. Mine kandidater er pt. Canon
G6 og Konica Minolta A200. G6 fordi den tilhører G'serien, som leverer god
billedkvalitet og kendt i familien. A200 fordi den har en meget bredere zoom
område fra 28-200mm (35mm ækvivalent), billedstabilisator og 8MP og gode
reviews. Koster ca. 5000kr. fra Tyskland. (G6 ca. 4500kr). Jeg kunne også
købe en 300D som backup, men den fylder for meget for at blive accepteret
som familiekamera. A200 er dog lige stor nok, da objektivet fylder noget
mere. Som allround kamera og uden for høje krav til hastighed ser det ud som
et rigtigt godt køb.
Mvh,
Hans

Fra : Deaster

Dato : 08-01-05 21:53

Christian wrote:

> Hvad er jeres bud på bedste digi-kamera i ovennævnte prisklasse, hvis
> et lysstærkt objektiv er topprioritet ?

Et Cannon 300D med et 50mm F:1,8.

--
Deaster