Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixelfejl på LCD på nyt CP 8800...?
Fra : Martin B

Dato : 06-01-05 13:19

Hey,

Jeg har lige købt et Nikon 8800 fra en internetforretning. Første gang jeg
tænder for kameraet kan jeg se at der er en pixelfejl på LCD-skærmen. Ikke
noget der generer ved optagelser i dagslys, men indendørs kan mit øje ikke
lade være med at kigge på den...!?!?

Jeg ved at der er producenter af LCD-, og plasmafjernsyn der garanterer
ombytning ved pixelfejl. Hvordan forholder dette sig med kameraer - specielt
er jeg interesseret i Nikon selvfølgelig...??

Er det normalt med pixelfejl på skærmen?

Det er under 14 dage side jeg købte kameraet, så jeg kan selvfølgelig bare
sende det retur.... meeen....!?!?

/Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-01-05 13:24

"Martin B" <martin@REMOVETHISbrogaard.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er det normalt med pixelfejl på skærmen?
>
> Det er under 14 dage side jeg købte kameraet, så jeg kan selvfølgelig bare

En pixelfejl...man har vil ret til at returnere det.
Hvis det havde været flere ville jeg have returneret det øjeblikkeligt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Martin B

Dato : 06-01-05 13:42

> En pixelfejl...man har vil ret til at returnere det.
> Hvis det havde været flere ville jeg have returneret det øjeblikkeligt.

Det er det jeg ikke ved om man kan. Mange firmaer der producerer LCD skærme
siger jo at man må acceptere op til tre pixelfejl på LCD-skærmen. Jeg ved
ikke hvordan dette forholder sig med kameraer. Det er jo ikke på CCD'en -
kun på den "store" 1,8" LCD-søger at det forekommer. Det kommer altså ikke
med på billedet.

/Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-01-05 13:52

> [...]
> kun på den "store" 1,8" LCD-søger at det forekommer. Det kommer altså ikke

Stadig, man er da i sin gode ret til at returnerer det inden for 14 dage
hvis det er købt over nettet.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Per O.

Dato : 06-01-05 14:49

"Martin B" <martin@REMOVETHISbrogaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun på den "store" 1,8" LCD-søger at det forekommer. Det kommer altså ikke

Da jeg for år tilbage købte mit første Olympus digitalkamera, opdagede jeg
at skærmen bagpå havde en hot pixel, og jeg fik det byttet uden dikkedarer.

Per O.

Fra : Peter

Dato : 06-01-05 19:33

Hej.

1.:
Du har 14 dages fuld returret på internetkøb.

2.:
Jeg har et efterhånden gammelt HP, med en grøn lysende pixel, men den kom
først efter et års tid......

3.:
> Mange firmaer der producerer LCD skærme
> siger jo at man må acceptere op til tre pixelfejl på LCD-skærmen.
Ja, det er rigtigt at de forskellige fabrikanter akseptere / ikke mener, at
det er fejl med diverse antal pixel fejl på forskellige størrelser skærme.
Men normalt (hvis man kan sige sådan) så er det vel op til ca. 3 pixelfejl
på en 17" skærm, alt efter hvor på skærmen de fejl befinder sig, og om de er
døde eller om de kun er halvtdøde (lyser i en enkelt farve), hvor mange fejl
må der mon så være på en 1,8"....

Mvh.
Peter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 18:05

> [...]
specielt
> er jeg interesseret i Nikon selvfølgelig...??

Plasma TV opperer ikke med pixels men derimod med RGB farveblanding som
billederørs TV og hvis der er punkter der er fejl på så skal det ombyttes,
hurtigst muligt, for det kan nemlig brede sig på Plasma TV.

> Er det normalt med pixelfejl på skærmen?
>
> Det er under 14 dage side jeg købte kameraet, så jeg kan selvfølgelig bare
> sende det retur.... meeen....!?!?

Ved sådan et dyrt kamera mener jeg sagtens at du kan klage og få det
ombyttet, eller i hvert fald få gjort den pixel død så den kopierer den
sideliggende pixels farve eller bliver sort. Men jeg vil forsøge at få det
ombyttet, man kan jo altid prøve.

Mvh
Simon

Fra : Martin B

Dato : 06-01-05 19:41

> Plasma TV opperer ikke med pixels men derimod med RGB farveblanding som
> billederørs TV og hvis der er punkter der er fejl på så skal det ombyttes,
> hurtigst muligt, for det kan nemlig brede sig på Plasma TV.

OK, det var jeg ikke klar over.

> [...]
> sideliggende pixels farve eller bliver sort. Men jeg vil forsøge at få det

Har lige snakket med forhandleren, og der var ingen problemer. Jeg skulle
bare sende det tilbage, så ville jeg enten få skiftet skærmen eller få det
ombyttet!

/Martin

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 21:29

> OK, det var jeg ikke klar over.

Det var jeg faktisk heller ikke før jeg spurgte en af mine medledere ved FDF
der er Radio/TV mekaniker.

> Har lige snakket med forhandleren, og der var ingen problemer. Jeg skulle
> bare sende det tilbage, så ville jeg enten få skiftet skærmen eller få det
> ombyttet!

Det lyder jo fint, så glæder vi os til at se nogle resultater når du får et
kamera du er tilfreds med

Mvh
Simon

Fra : Nerdiac ~ Don G.

Dato : 07-01-05 03:53

Martin B skrev...

> Har lige snakket med forhandleren, og der var ingen
> problemer. Jeg skulle bare sende det tilbage, så ville
> jeg enten få skiftet skærmen eller få det ombyttet!

Det er da super at du har fået så god service!

Faktisk er det lidt speget med pixelfejl - i mobiltelefon-verdenen hedder
pixelfejl "DOA", og producenten har ansvaret for ombytning, hvilket de altid
gør uden klynk.
Derimod er det mere kompliceret med traditionelle fladskærme til computere,
hvor producenten ofte selv fremsætter nogle retningslinier for hvor mange
fejl der skal være, før de vil ombytte.
Som et lille kuriosum kan man med fordel læse denne afgørelse fra
Forbrugerombudsmanden - jeg blev ret overrasket!
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/pixelfejl/

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-01-05 08:53

"Nerdiac ~ Don G." <news@SLETTESdon-g.dk> wrote in message
> [...]
> Som et lille kuriosum kan man med fordel læse denne afgørelse fra
> Forbrugerombudsmanden - jeg blev ret overrasket!

Ja det må du nok sige, jeg troede at der skulle oplyses om det hvis det var
tilladt med Pixel fejl.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-05 20:12

In article <41dd2cbf$0$11501$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin B wrote:
> [...]
> er jeg interesseret i Nikon selvfølgelig...??
>
> Er det normalt med pixelfejl på skærmen?

Det er ikke normalt med nogensomhelst pixelfejl på TFT skærme. De er så
sjældne at Samsung nu giver 0-fejl garanti på alle deres paneler.

> Det er under 14 dage side jeg købte kameraet, så jeg kan selvfølgelig bare
> sende det retur.... meeen....!?!?

Det ville jeg overveje. Tror ikke de kan rette det. Der kan jo ikke bare
mappes in pixel ud, så du skal have nyt.

Fra : Tommy Fer

Dato : 07-01-05 12:22

> Det er ikke normalt med nogensomhelst pixelfejl på TFT skærme. De er så
> sjældne at Samsung nu giver 0-fejl garanti på alle deres paneler.

Tjae, i sydkorea.....

Men jeg har hørt rygter om at resten af verden nok skal følge med.. .

mvh Tommy Fer