Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Z10. Er det pengene værd
Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 05-01-05 21:54

Hejsa allesammen

Vi har i familien kigget på Minolta Dimage Z10, og skal bare lige høre hvad
i har at sige om det. Er det pengene værd? eller er der andre kameraer som
kan hamle op med det, i samme prisklasse.
Jeg mener at have læst for et par måneder siden i en test, at det var det
bedste man kunne få for de penge.

Så har jeg lige et tillægs spørgsmål.
Vi har nu et Minolta Dimage 5, som vi har brugt i et par år, og har været
meget tilfredse. Men på det seneste har vi haft en del problemer med det.
Det har svært ved at stille skarpt, jeg skal nogen gange tage 3-4 billeder,
inden det har taget et der er skarpt. Dette er oftest tilfældet, hvis der er
bevægelse i billedet.
Desuden, så har det en tendens til at lave kornede billeder, men jeg har
kontrolleret den kvalitet som den gemmer billederne med, og det er iorden.
Det sidste problem er at når man bruger blitz indendøre, så er de hvide
områder i billedet meget oplyste.

Vi har snakket lidt om det i familien, og mener ikke at vi havde de
problemer før, men om det kunne have noget at gøre med at det faldt ud af
baggagerummet på bilen, og ned på asfalten i en sommerferie?

Vi har spurgt i en foto forretning i Aalborg om det kan betale sig at se på
om der er sket noget indeni, og få det repereret, hvis der er noget galt, og
fik at vide, at det kunne nok ikke betale sig, da en reperation ville være
dyrere end at købe et nyt.
Derfor vil det være rart at vide, om der er noget galt med vores kammera,
inden vi køber et nyt, eller om det er vores krav der er blevet højere med
tiden.

På forhånd tak.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 07-01-05 11:59

"Rasmus Trenskow" <rasmus_remove_@trenskow.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> inden vi køber et nyt, eller om det er vores krav der er blevet højere med

Uden umiddelbart at kende det pågældende kamera.... Minolta plejer altid, at
være sin pris værd. Det forhindrer jo ikke andre mærker i også at være det.
Så derfor vil det ofte være meget individuelt, om et andet mærke ville passe
bedre til dig. For hvad er det lige for egenskaber, som du sætter størst
pris på. Det er jo mærkeligt nok, sjældent dem man tror det er. Et er jo
at snakke om dem, noget andet er at bruge dem.
Stiller man meget på apparatet, hvordan ligger betjeningerne så i forhold
til dit gamle kamera. Problemer med focus på dit gamle kamera, kan godt
skyldes, at det har været tabt. DiMage 5 er vist nærmest en tro kopi af
7'eren, så prøv manuel focus, og se om der er en afstand den har svært ved
at komme forbi. Hvis du ikke kan mærke det, så se på afstandsmåleren i
søgeren. Men din forhandler har nok ret. DiMage 5'eren kan det nok næppe
svare sig at gøre noget ved. Kr 1000 holder ikke mange minutter på sådan et
værksted. Men prøv igen at checke kvaliteten den gemmer i, den kan jo gemme
samme opløsning i flere kvaliteter. Undskylder også, hvis jeg har fået
tillagt 5'eren nogle ting den ikke har, men så er det fordi mit udgangpunkt
har været DiMage 7i, men jeg mener de kan nogenlunde det samme, og kun har
opløsningen til forskel.

M.V.H.....Benny..

Fra : Rasmus Trenskow

Dato : 08-01-05 13:04

ok, takker for svaret...
jeg vil lige se på opløsningen den gemmer i. Jeg har leget lidt med manuel
fokus, og syntes ikke at der er nogen steder der jeg har problemer med en
afstand, så det kan være det er afstandsmåleren.
Men så kan det da godt være at vi skal ned og kigge på Z10'eren hos
forhandleren

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 09-01-05 10:24

Med hensyn til de kornede billeder på jeres Minolta, så check lige
ISO-indstillingen på kameraet, det kan jo være, at den skal være anderledes
for at give optimal billedkvalitet under de forhold, som i primært bruger
det til.(kender ikke det pågældende kamera, så jeg kan desværre ikke være
mere specifik). Det kan jo også godt tænkes, at det er turen på asfalten,
der er skyld i det, men måske kan nogle anderledes, manuelle indstillinger
kompensere for problemet? Bare en ide.
venlig hilsen
Henrik L. S.

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-05 18:23

Hvis det skal erstate Dimage 5'eren, så synes jeg det er synd at gå efter
Z10'eren. Hvad med en A200? Det ser jo ud som om A2'eren er udgået.

--
Kind Regards,
Hans Kruse