Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Told og moms ved køb i udlandet (udenfor E~
Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-05 10:16

Jeg så i et Svensk fotoblad (Alt om Digitalfoto), at hvis man køber
fotoudstyr og anvender på en rejse, så skal man ikke betale mons og told ved
tilbagekomst til Sverige. Er der nogen, der ved om tilsvarende regler gælder
for Danmark?
--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-01-05 10:52

> [...]
> ved
> tilbagekomst til Sverige. Er der nogen, der ved om tilsvarende regler

Jep, men det kræver man er bortrejst i mindst 6 måneder (svjh). Måske andre
har et link til T&S website?

Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-05 13:56

> Jep, men det kræver man er bortrejst i mindst 6 måneder (svjh). Måske
andre
> har et link til T&S website?

I det svenske blad var der tale om ferie og ikke længere bortrejse. Jeg har
lige sendt en e-mail til redaktionen for det svenske blad og spurgt om
henvisning til toldregler etc. og om der EU regler herom.

Mvh,
Hans

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 04-01-05 15:26

On Tue, 4 Jan 2005 13:55:47 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>lige sendt en e-mail til redaktionen for det svenske blad og spurgt om
>henvisning til toldregler etc. og om der EU regler herom.

Hvorfor ikke starte med Told og Skat her i landet. Det er jo ret
underordnet, hvad et svensk blad mener, når du i sidste ende skal
"slås med" T&S. Ik'?

Hilsen og smil

Kurt Friis Hansen
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-05 17:15

> Hvorfor ikke starte med Told og Skat her i landet. Det er jo ret
> underordnet, hvad et svensk blad mener, når du i sidste ende skal
> "slås med" T&S. Ik'?

Det kan også være resultatet, men ville spørge her i gruppen først om nogen
havde info om dette. Indtil videre åbenbart ikke da vi er i EU ville det
være en meget nyttig oplysning om hvad der var baggrunden for den svenske
oplysning, ik?
Mvh,
Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-01-05 18:26

In article <41dac0f6$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Hans Kruse wrote:

> [...]
> være en meget nyttig oplysning om hvad der var baggrunden for den svenske

Der er en indførselsgrænse (beløbsmæssigt), men denne tilsidesættes
hvis det man køberpå ferien ikke er udstyr til import, men almindelige
varer der bruges på turen. Eksempelvis tøj og lign. Altså almindelig
brugsgenstande. Jeg vil tro den også gælder fotoudstyr i et eller andet
omfang.

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-01-05 19:46

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> varer der bruges på turen. Eksempelvis tøj og lign. Altså almindelig
> brugsgenstande. Jeg vil tro den også gælder fotoudstyr i et eller andet

Det sidste vil jeg ligegodt se før jeg tror det...
Og mht. tøj og lignende, så gælder det vel stadig kun ved rejser af længere
varighed. Det er klart at man ved længere ophold (flere måneder) 'bruger'
ting på turen, og som derfor ikke er indkøbt med indførsel for øje. Men på
rejser af 1-2 uges må det vel være noget af en overdrivelse at postulere et
'forbrug'? Ved 'brug' forstår man vel ikke bare at man har haft de
nyindkøbte bukser på under ferien.

Martin

Fra : HKJ

Dato : 04-01-05 19:50

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message

> Det sidste vil jeg ligegodt se før jeg tror det...

Jeg tror heller ikke på det, jeg har på et tidspunkt set en sag i avisen.
Det var en der mistede sin kuffert og fik penge til nyt tøj af forsikringen,
det tøj skulle fortolles da han kom hjem!

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-01-05 19:28

"Kurt Friis Hansen" <news@dot@kurt@kfriis.dk> wrote in message

> Hvorfor ikke starte med Told og Skat her i landet. Det er jo ret
> underordnet, hvad et svensk blad mener, når du i sidste ende skal
> "slås med" T&S. Ik'?

Nu ved jeg ikke om T&S er anderledes forståelige når man retter telefonisk
henvendelse, men hvis man søger på deres hjemmeside, så ender det for det
meste med at man løber i ring i artikler der henviser til hinanden. Desuden
er store dele af sitet skrevet i et kancelli-sprog man ikke har set mage til
siden Holbergs dage...

Martin

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 04-01-05 20:09

On Tue, 4 Jan 2005 19:28:22 +0100, "Martin K. R."
> [...]

>er store dele af sitet skrevet i et kancelli-sprog man ikke har set mage til

Problemet er, at T&S er *ENESTE* nogenlunde pålidelige kilde for de
danske regler (medmindre man hyrer en advokat, slæber T&S i retten, og
har en halv snes år til at klare de indledende øvelser, hvis man er
uenig

Sverige hører til de nyere EU-lande (selv om vi har fået et nyt "kuld"
medlemmer for helt nylig , så det er absolut ikke utænkeligt, at
der gælder særlige regler for svenskerne i mange situationer (de
danske undtagelsesregler for indførelse af bl.a. tobak og sprit var i
kraft i omkring 30 år efter 1972, så... øhhh...

Det er et spørgsmål om svensk lov tolket af en svensk journalist kan
bruges til så meget, når realiteterne drejer sig om at overbevise en
dansk tolder, der både kan være sur, tvær og kontrær (på samme tid).

Jeg er født og opvokset ved den dansk-tyske grænse, og min personlige
erfaring siger, at dansk lov heller ikke har den store praktisk
betydning i alle situationer, hvis tolderen finder på at "skave sig"

Da dansk lov yderligere kan være en "flygtig størrelse" ("regler"
ændres hele tiden), skal du regne lidt konservativt (i stedet for
optimistisk), hvis du vil undgå de helt dyre overraskelser....

Venlig hilsen og smil

Kurt Friis Hansen
---

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 04-01-05 20:13

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-01-05 21:16

> [...]
> danske regler (medmindre man hyrer en advokat, slæber T&S i retten, og
> har en halv snes år til at klare de indledende øvelser, hvis man er

Det er jeg helt klar over.

> [...]
> danske undtagelsesregler for indførelse af bl.a. tobak og sprit var i
> kraft i omkring 30 år efter 1972, så... øhhh...

Enig og en ting jeg kunne have en mistanke om og derfor spørgsmålet til det
svenske blad om dokumentation for deres påstand.

> Det er et spørgsmål om svensk lov tolket af en svensk journalist kan
> bruges til så meget, når realiteterne drejer sig om at overbevise en
> dansk tolder, der både kan være sur, tvær og kontrær (på samme tid).

Det var ikke hensigten at overbevise en dansk tolder mht. Svensk praksis.

> [...]
> ændres hele tiden), skal du regne lidt konservativt (i stedet for
> optimistisk), hvis du vil undgå de helt dyre overraskelser....

Ja, det kan man roligt sige og specielt hvis det blive politisk, så vinder
dette over retten!

Som sagt var min hensigt at se om, der var nogen vidste noget mere om dette
emne. Det var jeg egentlig ikke så optimistisk overfor og har egentlig en
mistanke om at den svenske påstand er forkert!

Mvh,
Hans

Fra : Bothgaard

Dato : 04-01-05 23:20

> [...]
> ved
> tilbagekomst til Sverige. Er der nogen, der ved om tilsvarende regler

Her er toldbestemmelserne
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83183&vID=200579&i=0#i83183

Hvis en af dine andre varer har en værdi på mere end 1.350 kr., skal du
betale told og afgifter af hele varens værdi. Det gælder også for varer, som
består af flere dele, der tilsammen udgør et hele, fungerer sammen og
normalt sælges sammen, som fx en computer med printer. Du kan ikke undgå at
betale told og afgifter ved at indføre varen ad flere omgange eller ved at
lade flere personer tage forskellige dele af varen med til Danmark.

Mvh
Bjarne

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-01-05 00:24

> Her er toldbestemmelserne

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83183&vID=200579&i=0#i83183

Tak, det kunne jo godt se ud, som om der ikke er undtagelser.
Mvh,
Hans

Fra : Lars Troels

Dato : 08-01-05 14:19

regler for Danmark?
> Her er toldbestemmelserne
> http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83183&vID=200579&i=0#i83183

Ja men er der nogen der kender taksterne hvis man køber noget i usa. Hvad
skal man betale i told og moms?

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Gismo

Dato : 04-01-05 23:49

Hans Kruse wrote:
> [...]
> fotoudstyr og anvender på en rejse, så skal man ikke betale mons og
> told ved tilbagekomst til Sverige. Er der nogen, der ved om

Hvis du selv rejser ud, så køb det du skal bruge send Kvitt.
hjem anbefalet, smid kassen ud.
Så kan tolderen ikke afgøre om det er købt ude eller hjemme.

Skulle de spørge efter kvitt. er det en gave og haves derfor ikke.

Gismo.

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-01-05 00:00

Gismo wrote:

> [...]
> Så kan tolderen ikke afgøre om det er købt ude eller hjemme.
>
> Skulle de spørge efter kvitt. er det en gave og haves derfor ikke.

Jeg mener ikke denne tråd handlede om hvordan man snyder samfundet - men
måske jeg har taget fejl?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-01-05 00:21

> Jeg mener ikke denne tråd handlede om hvordan man snyder samfundet - men
> måske jeg har taget fejl?

Korrekt! Jeg var ikke ude efter, hvordan man kan snyde tolderne. Det har der
været mange indlæg om og er ikke mit spørgsmål, som det fremgår af mit
første indlæg, men om hvordan reglerne egentlig er.
Mvh,
Hans

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-01-05 00:48

Hans Kruse wrote:

> Korrekt! Jeg var ikke ude efter, hvordan man kan snyde tolderne. Det
> har der været mange indlæg om og er ikke mit spørgsmål, som det
> fremgår af mit første indlæg, men om hvordan reglerne egentlig er.

Klart - jeg havde heller ikke den fjerneste mistanke om at du ville det. Det
er blot trist at så snart nogen spørger hvad man må, får de svar på hvordan
man gør det man ikke må.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Gismo

Dato : 05-01-05 22:07

Morten Wartou wrote:

> Klart - jeg havde heller ikke den fjerneste mistanke om at du ville
> det. Det er blot trist at så snart nogen spørger hvad man må, får de
> svar på hvordan man gør det man ikke må.

Tør forlygterne, de fleste, ikke alle vil spare det de kan, og
sådan er det.

Gismo

Fra : keldo

Dato : 07-01-05 20:36

hvis du pakker en ny linse ud i Taiwan og sætter den på dit kamera kan en
tolder i lufthavnen vel ikke se om den er købt i DK eller Taiwan, hvad er
problemet?

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-01-05 23:15

keldo wrote:
> hvis du pakker en ny linse ud i Taiwan og sætter den på dit kamera
> kan en tolder i lufthavnen vel ikke se om den er købt i DK eller
> Taiwan, hvad er problemet?

Og hvis man går ind i banken med hætte over hovedet og røver 250.000 kan
personalet ikke se hvem man er - hvad er problemet?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan F.

Dato : 08-01-05 08:19

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis man går ind i banken med hætte over hovedet og røver 250.000 kan
> personalet ikke se hvem man er - hvad er problemet?

Ja, eller sender to fly ind i World Trade Center !!??

--

Jan F.

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-05 23:32

"keldo" <keldorff@XXXoncable.dk> wrote in message
> hvis du pakker en ny linse ud i Taiwan og sætter den på dit kamera kan en
> tolder i lufthavnen vel ikke se om den er købt i DK eller Taiwan, hvad er
> problemet?

Prøv at skelne mellem snyd og regler. Det er det, hvad det drejer sig om
her.
Mvh,
Hans

Fra : keldo

Dato : 08-01-05 10:19

Nu må I altså holde op. Bankrøveri og terrorisme. Det er jo fuldstændig ude
af propriotioner. Da jeg som dreng kørte på bilferie sydpå med min familie,
ventede jeg med at købe en walkman til jeg kom til Tyskland. Der var nemlig
penge at spare. Jeg mener ikke der er noget samfundsundergravende i at man
som privatperson køber et stykke hardware når man er på ferie. Hvis i er så
hellige, køber i så heller aldrig en tshirt eller andet når I er afsted? Jeg
købte i øvrigt et engangsundervandskamera i julen som jeg brugte til at
fotografere i rødehavet med - men det ville I vel melde til Told & Skat når
I kom hjem hvis det var jer?

Så længe det er til eget forbrug og ikke til videreesalg, kan jeg altså
stadig ikke se problemet.

Fra : Martin K. R.

Dato : 08-01-05 12:51

> [...]
> hvis det var jer?
>
> Så længe det er til eget forbrug og ikke til videreesalg, kan jeg altså

Men det er nu stadig ikke lovligt. Jeg tror nu protesterne mod dit og et par
andre indlæg går på, at Hans specifikt spurgte hvordan reglerne var, og IKKE
hvordan man omgik dem.

Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-05 14:03

> [...]
par
> andre indlæg går på, at Hans specifikt spurgte hvordan reglerne var, og

Korrekt!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-01-05 14:03

> [...]

> købte i øvrigt et engangsundervandskamera i julen som jeg brugte til at
> fotografere i rødehavet med - men det ville I vel melde til Told & Skat

Som tidligere nævnt er jeg interesseret i reglerne og det er der allerede
svaret på, men jeg korresponderer fortsat med readktøren på det svenske
fotoblad. Jeg er ikke overbevist om at de har lavet deres hjemmearbejde. Der
er indtil videre tale om en mundtlig besked fra en ansat i tullväsenet.

Mht. at købe udenfor Danmark/EU er det en helt anden sag, som kunne
diskuteres i en anden tråd. Jeg køber selv indenfor EU det billigste sted
forudsat at garantien dækkes i DK. Mht. at tage ting med hjem fra rejser
udenfor EU på en måde så toldvæsenet ikke opdager det eller kan kontrollere
det er en helt anden sag, som ikke behøver diskuteres her.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : HKJ

Dato : 08-01-05 08:05

> [...]
> tolder i lufthavnen vel ikke se om den er købt i DK eller Taiwan, hvad er

Kommer lidt an på hvilken serienummer politik firmaet bruger.