HD i iBook G4 er død - og så alligevel ikk~
Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 03-02-05 17:16

Hej i Gruppen...

Min iBook G4* har fået sig et ret så stort problem. Efter at have stået
nogle timer, fandt jeg den med en fortvivlet badebold, der ikke ville
forsvinde. Harddisken var begyndt at lyde anderledes - faktisk lidt som en
CD der ikke helt er i balance, og larmer i en afspiller, bare knap så højt.
Jeg prøvede at genstarte finder og lukke lidt programmer, men intet hjalp.
Så lukkede jeg maskinen ned (holdte power-knappen nede) og prøvede at starte
igen. Harddisken lød stadig underligt, men den læste dog OS ind, og
skrivebordet kom frem. Men straks efter låste maskinen igen. Prøvede at
starte forfra flere gange, men med samme resultat. Det var som om harddisken
ikke kunne nå at læse meget mere end systemet ind, før den gik død. Med en
anden iBook prøvede jeg at starte maskinen op som en firewiredisk, for at
redde de vigtigste filer. Men også her skulle man være hurtig, for efter
noget tid stod harddisken af. Sidste forsøg var at køre en "Apple Hardware
Test"-CD og her meldte harddisken fejl. (man kan se et billede her ->
http://www.tvedbakken.dk/billeder/moegdisk.jpg )

Nå, men så blev jeg træt af den, og siden jeg troede den skulle sendes til
reperation hos OfficeLine, smed jeg en Panther-cd i og begyndte at
formatere. Det tog meget lang tid, men lykkedes til sidst. Nu havde jeg
altså en "ren" maskine, uden billeder eller personlige filer - lige til at
sende afsted. Men så kunne jeg jo ikke lige nære mig, og prøvede
selvfølgelig at installere Panther - og det virkede sgu!! Møg tænkte jeg,
for hvad nu hvis de havde prøvet det samme hos OfficeLine? Så ville maskinen
jo opføre sig helt fint...

Efter denne lille historie, er mit spørgsmål så:

Hvad skal jeg gøre? Og kender nogen til dette problem, og måske til
fejlmeddelsen (fejlkode: " 2STF/8/3: ATA- 100 ata-6 - Master ")?
Det er jo ikke ligefrem nogen nydelse at have en maskine med en ustabil
disk, men jeg gider på den anden side ikke at sende den til OfficeLine, for
så at betale en teknikker 500kr for at høre at den er helt fin og ikke
fejler noget (så kunne jeg jo næsten købe en ny disk selv).

Bortset fra fejlkoden på billedet, noget video hvor man kan høre den lyder
helt forkert og den nye lyd disken siger nu, er der jo egentlig ikke noget
at sætte fingeren på. Men mon ikke den kan få et lige så stort nedbrud igen?
Desuden kan jeg høre der er noget fysisk galt med disken: når den spinder
rundt og man meget let vipper computeren op og ned, kan man høre den
"brummer" mere. Lyder for mig som om en af skiverne i disken ikke sidder
ordentlig fast. Igen med refence til en CD-afspiller, lyde lidt som når man
drejer en discman rundt, og den spindende cd siger en brummelyd.

Håber på gode råd
- på forhånd mange tak og med venlig hilsen
Simon

* iBook G4, 640mb ram,
HD: Toshiba MK3021GAS, 30GB

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 04-02-05 12:27

Fra : Christian Bech

Dato : 09-02-05 09:09

In article <YZIMd.64$3n2.59@news.get2net.dk>,
"Simon Tved Bakken" <simonSPAM@tvedbakken.xx> wrote:

Jeg er ærligt talt også forundret over at de andre kan holde sig
tilbage. Selv er jeg desværre ikke kvalificeret til at gå ind i dit
indlæg.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-02-05 14:34

> [...]

> for hvad nu hvis de havde prøvet det samme hos OfficeLine? Så ville maskinen

Du har nok fået de dårlige steder på disken mærket af som ubrugelige
under formatteringen. Hvad siger SMART status (i diskværktøj)?

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 04-02-05 18:56

> Du har nok fået de dårlige steder på disken mærket af som ubrugelige
> under formatteringen. Hvad siger SMART status (i diskværktøj)?
>
> --
> Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Den siger "S.M.A.R.T.-status: kontrolleret" - Warum ?

Fra : Karl Antz

Dato : 04-02-05 19:28

Simon Tved Bakken <simonSPAM@tvedbakken.xx> wrote:

> Den siger "S.M.A.R.T.-status: kontrolleret" - Warum ?

Det betyder at din harddisk ikke har nogen opdagede skavanker som med
tiden ville føre til at den dør.

"Kontrolleret" er sand for dyden en pudsig oversættelse - når der
faktisk findes ordet "verificeret" på dansk ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 04:22

Hej Simon

Simon Tved Bakken wrote:
> [...]
> nogle timer, fandt jeg den med en fortvivlet badebold, der ikke ville
> forsvinde. Harddisken var begyndt at lyde anderledes - faktisk lidt som en

Meget kort. Hvis jeg ellers ikke husker de nye X-fejlkoder helt galt, så
betyder det ganske simpelt, at ATA BUS'en ikke leverer signal/strøm nok
til disken.

> [...]
> for hvad nu hvis de havde prøvet det samme hos OfficeLine? Så ville maskinen

Der _er_ noget galt med formentlig selve ATA controlleren i din iBook.
Jeg har på en gl. maskine haft en lign. oplevelse blot med en SCSI
controller istedet for - en gl. PM 6100. Vi skiftede disken for at se,
om det var den, der var ved at stå af, men fejlen fortsatte, så nu har
han lånt en anden 6100 for at få samme type, så han kan flytte den orig.
disk over og så få data brændt ud på en CD...

> [...]
> så at betale en teknikker 500kr for at høre at den er helt fin og ikke
> fejler noget (så kunne jeg jo næsten købe en ny disk selv).

Som sagt, så er det med al sandsynlighed ATA BUS'en, der er ved at stå
af, og er der stadig garanti, vil jeg sørge for, at maskinen hurtigst
mujlig bliver indleveret til OfficeLine med samt en skriftlig forklaring
på, hvad du har gjort for at afhjælpe fejlen. - Husk også billedet, da
det klart identificerer fejlkilden - ATA BUS'en.

> Bortset fra fejlkoden på billedet, noget video hvor man kan høre den lyder
> helt forkert og den nye lyd disken siger nu, er der jo egentlig ikke noget
> at sætte fingeren på.

Vil det sige, at lyden på disken også nu efter omformattering er
anderledes end den 'rigtige' lyd?

Hvis det er tilfældet, kunne det også tyde på, at der er gået en
fejlstrøm fra ATA controlleren ind i harddisken...

> [...]
> ordentlig fast. Igen med refence til en CD-afspiller, lyde lidt som når man
> drejer en discman rundt, og den spindende cd siger en brummelyd.

Selve diskpladerne sidder jo 'flydende' ophængt, da de netop skal kunne
tåle, at maskinen bevæges. - Igen vil jeg næsten med sikkerhed sige, at
der er gået for meget strøm til disken, så der er opstået en defekt, og
i så fald, kan det kun være fra ATA controlleren.

Jeg går ud fra, iBook'en har stået med strømforsyning tilsluttet?

- Har der været store svingninger i jeres normale el-net? - fx. har
lyset blinket eller ligesom flimret i korte perioder?

- Har der været brugt meget strømkrævende maskiner - fx. kraftige
boremaskiner, el-grill, en kraftig støvsuger, vaskemaskine +
tørretumbler, der har kørt samtidig og stoppen nærmest samtidig, osv.?

I visse tilfælde, når uheld er ude, så kan en svingning i den alm.
netspænding på ca. 30 volt være nok til, at en delvis skjult defekt
pludselig kommer frem i lyset så at sige... - Jeg har engang brændt en
kaffemaskine af, så damp, kaffe og vand stod op af den - blot ved at
slukke en støvsuger. - De var på samme stikkontakt...

> * iBook G4, 640mb ram,
> HD: Toshiba MK3021GAS, 30GB

Hm, der har faktisk været et par tilfælde for ganske nylig på vores
Nisus gruppe med en tilsvarende HD i en iBook... Så skynd dig at få
lavet en beskrivelse + billede med fejlkoden og aflever det hele til
OfficeLine. Der _er_ noget galt!

Og så vil jeg anbefale, at du får etableret dine computer stikdåser med
en jordledning, - altså bruger de rigtige stikdåser med 3-ben. Hvis du
ikke har en regulær jordforbindelse i el-systemet, så kan du let selv
lave en sådan.

Skil selve det stik ad, der skal sættes i stikkontakten og træk det 3.
stikben ud, men sørg for, at du ikke ødelægger selve den ledning, der
skal bruges til jord. Gå så ind i en lavpriselektronikforretning og køb
dig det antal meter enkeltfaset ledning, du skal bruge til at kunne lave
en god jordforbindelse. Sæt så den enkeltfasede ledning på jordledningen
i stikket og fastgør denne ledning til fx. et radiatorrør - allernederst
ved gulvet, hvor der sidder en plastkappe, der dækker for det lille hul,
hvor røret føres gennem gulvet. Her er radiatorrøret som regel ikke
malet. Sno så et godt stykke afisoleret af den enkeltfasede ledning godt
omkring, så du er sikker på, den sidder _helt_ fast, og skub så
plastkappen på plads igen, så ses det ikke ret meget, og især ikke, hvis
du tillige stifter ledningen fast langs fodpanelet. Hvis det er en
murstensvæg, kan du også bore et hul i selve fugningen mellem to sten og
skrue en ca. 5cm lang skrue direkte ind i mørtlen mellem to rækker sten
og sno den afisolerede enkeltfasede ledning omkring skruen. Det _skal_
så være en stålskrue, du bruger - ikke en af de her moderne
letmetalskruer. Hvis det er i et rækkehus, parcelhus kan du også føre
ledningen ud og så hamre en tynd jernstang godt ned i jorden, hvortil du
så fastgør den enkeltfasede ledning.

Jeg véd godt, det kan lyde af en større operation, men det vil vise sig,
at det vil gavne. Jeg har haft mange problemer med forhøjet / kraftigt
svingende spændinger her i vores etageejendom, og det har givet en del
problemer med stabiliteten på mine maskiner. Så fik jeg ovenstående tip
fra min elektriker og efter den tid har jeg aldrig haft problemer. Det
var især galt med min gamle PowerBook, hvor skærmen kunne stå og flimre,
men nu er der intet. - Så det hjælper altså med at lave en
jordforbindelse til at aflede 'forkerte' spændinger og andre svingninger
i selve de elektriske installationer.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 05-02-05 13:40

>Meget kort. Hvis jeg ellers ikke husker de nye X-fejlkoder helt galt, så
>betyder det ganske simpelt, at ATA BUS'en ikke leverer signal/strøm nok til
>disken.

Ok, mange tak for svar. Du ved vel ikke hvor jeg kan afkode den
fejlmeddelelse? Har kigger rundt på Apples site, men kan ikke lige finde en
oversigt over de fejlkoder som Hardware Test genererer.

Jeg har desuden lagt en video ud, hvor man kan høre disken da den var
allerværst. Video'en er ca. 5mb stor. Den første del er optaget lige da
disken gik ned og den anden del er så hvordan disken lyder nu - hvor man kan
høre den brokker sig, når jeg ganske let vipper med computeren.

videolink: http://www.tvedbakken.dk/billeder/moegdisk.mp4 - bedst med
ørebøffer.

vh Simon

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 20:40

Hej Simon

Simon Tved Bakken wrote:

> Ok, mange tak for svar. Du ved vel ikke hvor jeg kan afkode den
> fejlmeddelelse? Har kigger rundt på Apples site, men kan ikke lige finde en
> oversigt over de fejlkoder som Hardware Test genererer.

Programmet 'Black&Bleu' er den mest velfungerende fejldatabase, der
findes. Den er til både klassisk og X. Folkene bag B&B er nu så sikre,
at de tilbyder en gratis licens, hvis man kan finde og beskrive en
fejlkode, der ikke er medtaget i B&B.

<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/506750/bb.sit>

> [...]
> disken gik ned og den anden del er så hvordan disken lyder nu - hvor man kan
> høre den brokker sig, når jeg ganske let vipper med computeren.

Argh! mp4, så kan jeg ikke afspille på OS 9.2.2, men egentlig behøver
jeg det ikke. Jeg kender desværre den lyd fra anden tilsvarende. Så din
HD har fået en eller anden fejlspænding og er moden til udskiftning. -
Og som nævnt, er der garanti på, så få den indleveret hurtigst mulig.

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 05-02-05 14:11

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 06-02-05 18:42

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Der _er_ noget galt!

Det kan jeg godt tilslutte mig, når harddisken _lyder_ galt. Det er
bestemt et dårligt tegn.

Jeg har været ude for en Maxtor harddisk i en PC på mit arbejde, som
begyndte at få dårlige sektorer. Den lød underligt, når den forsøgte at
læse på de dårlige områder, men ellers lød den helt normalt. Jeg
skiftede den selvfølgelig med en ny, men reparerede alligevel den gamle
med Maxtors reparationsprogram, som derefter meldte disken fejlfri. En
måned senere fik den nye disk samme fejl, og også den kunne repareres
fuldstændigt. Det viste sig, at der var gået en blæser i PC'en og
diskene havde fået det for varmt. Efter reparation og ordenligt køling
fejlede diskene ikke noget.

> [...]
> plastkappen på plads igen, så ses det ikke ret meget, og især ikke, hvis
> du tillige stifter ledningen fast langs fodpanelet.

Æh, jeg tror nok at den "løsning" er både forbudt og farligt. Hvis man
skal skaffe jord til at fjerne statisk elektricitet eller til en
antenne, så kan det nogle gange fungere, men til el-installationer er
det ganske uautoriseret.

> [...]
> og sno den afisolerede enkeltfasede ledning omkring skruen. Det _skal_
> så være en stålskrue, du bruger - ikke en af de her moderne

Det vil næppe virke...

> Hvis det er i et rækkehus, parcelhus kan du også føre
> ledningen ud og så hamre en tynd jernstang godt ned i jorden, hvortil du
> så fastgør den enkeltfasede ledning.

Det er den autoriserede måde, men det kræver faktisk også, at man
overholder reglerne _og_ måler jordforbindelsen igennem. Stangen skal
overraskende langt ned for at give tilstrækkelig jordforbindelse.

Mange almindelige indstallationer er lavet med det, som elektrikerne
kalder "nulling". Det betyder, at jordbenet blot er forbundet til nul i
sikringsskabet - udenfor HFI-relæet naturligvis.

Det er iøvrigt min fornemmelse, at jordkravet til edb-udstyr er
overdrevet. Det betyder noget, hvis man har signal-kabler, f.eks.
netværkskabler, som løber mellem bygninger. En almindelig netværkport
tåler kun en spændingsforskel på op til 1000V, og det kan godt
overskrides mellem bygninger ved lynnedslag. For et lille hjemmenetværk
er det lige meget. Bærbare computere har jo heller ikke jord.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

[snip en hel masse]

> jordforbindelse til at aflede 'forkerte' spændinger og andre svingninger
> i selve de elektriske installationer.

det var dog ufattelig mange linie af ukvalificeret gætteri, Erik du
vildleder mere end du vejleder. Hvad om du holdt dig fra at svare på den
slags spørgsmål?

Din antagelse om en defekt ATA bus er enddog meget meget langt ude i
hampen.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 05-02-05 13:57

Har smidt en lille video på http://www.tvedbakken.dk/billeder/moegdisk.mp4
der viser hvordan den lød da den "gik ned" og hvordan den lyder nu, når jeg
vipper let med computeren. Det er da ikke normalt at den nu siger sådan en
lyd, når man bevæger computeren en smule?

Video fylder ca. 5mb, bedst med ørebøffer på.

vh Simon