Apropos biler og Mac
Fra : Erik Richard

Dato : 01-02-05 22:53

Hejsa

Jeg har egentlig i længere tid undret mig lidt over, hvorfra ikonet på
stavekontrolprogrammet Escalibur stammede fra... Det 'mysterium' er nu
opklaret. Det er ganske enkelt det gamle amerikanske bilmærke Escaliburs
firmaemblem.

Bilmærket Escalibur blev produceret som en pendant til de engelske Rolls
Royce, og man stoppede produktionen lige omkring 1945. Alt ved den bil
er håndbygget.

Det var rent tilfældigt, jeg fandt ud af det ved at høre
radioudsendelsen 'Danmarksbilleder' på P1 i dag, hvor en ...hm 'gal'
linousine ejer havde købt en 14 meter lang limousine netop af mærket
Escalibur, - en bil, der har tilhørt Diana Ross, og da han forklarede,
hvordan symbolet så ud, måtte jeg lige kigge i en af mine bøger om
veteranbiler, - og jo, ganske rigtig, dér var symbolet på både bilen og
programmet... Blot en lidt sjov historie.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-05 23:10

In article <41fffa3e$0$13730$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> veteranbiler, - og jo, ganske rigtig, dér var symbolet på både bilen og
> programmet... Blot en lidt sjov historie.

Det er da også rigtigt. Den havde jeg helt glemt. Jeg kan huske, at den
blev kaldt fallit-bilen. Hver gang en forretningsmand blev så rig, at
han købte en, gik han fallit. Jeg mener, at Bøje Nielsen havde en.
Strengt taget er det vel ikke bilen, der har opfundet navnet. Excalibur
er vist et mytisk sværd, der tilhørte kong Arthur. Jeg kender dog ikke
historien nærmere.

<http://www.autoquarterly.com/excalibur.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 02-02-05 02:15

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Det er da også rigtigt. Den havde jeg helt glemt. Jeg kan huske, at den
> blev kaldt fallit-bilen. Hver gang en forretningsmand blev så rig, at
> han købte en, gik han fallit. Jeg mener, at Bøje Nielsen havde en.

Det er rigtigt, men man kan vel ikke just sige, at Diana Ross er gået
'fallit, da hun fik sin Excalibur limousine. - Og selve spørgsmålet
om Bøje Nielsen står jo stadig som noget af et mysterium. - At han
lavede noget bestikkelse, har han jo indrømmet og taget sin straf for,
men hans 'konkurs' er jo stadig en gåde. Jeg hørte ham selv fortælle
engang i radioen, at da alt var gjort op, var der et pænt overskud...

> Strengt taget er det vel ikke bilen, der har opfundet navnet. Excalibur
> er vist et mytisk sværd, der tilhørte kong Arthur. Jeg kender dog ikke
> [...]

Det er rigtigt, at selve våbenskjoldets symbol stammer fra den tidlige
middelalder og er brugt i flere forskellige sammenhænge i forbindelse
med korstogene - især den sidste del af dem. Såvidt jeg kan huske fra
mine kirkehistorie timer på universitetet og den ene af mine specialer
har symbolet også i begyndelsen været brugt af bl.a. Johanitterordenen
som symbol på deres 'hospitaler - hospis johanniti jerusalemiti -
sceptret og sværdet. Johanittersymbolets oprindelige form var det røde
våbenskjold med det hvide kors (Dannebrog), hvor sceptret og korset var
lagt over kors under selve skjoldet. Disse tre dele var så indfældet i
et endnu større skjold med hvid baggrund og gylden kant.

Mit speciale tog netop udgangspunkt i Danmarks ældste johanitterkloster
- Dueholm - i Nykøbing Mors. Dette klosters våbenmærke var netop det
rød-hvide johanitterskjold med de korslagte scepter + sværd. I midten af
det rød-hvide skjoldfelt sad en due med en oliekvist i næbbet. Duen med
oliekvisten er nu Nyk. M.'s byvåben, men på blå baggrund med 3
bølgelinier, der symboliserer, at det er en havneby.

Jeg synes bare, det er lidt sjovt, at et så gammelt våbenmærke havner i
et Mac-only program som programikon.

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 04-02-05 18:07

> [...]
> Strengt taget er det vel ikke bilen, der har opfundet navnet. Excalibur
> er vist et mytisk sværd, der tilhørte kong Arthur. Jeg kender dog ikke

Sværdet skal have siddet i et stort sten, og kun den det egentilgt
tilhørte vilde være i stand til at trække det ud. Det skal kong Artur
have gjort, hvorefter sværdet blev hans.

--
Bob- purge Plus

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 04:39

Hej Robert

Det er én af legenderne, - og så er det jo bare Rolandskvadet i 'ny'
forklædning.

Den mest nærliggende er dog den, jeg kom med mht. Johanitterordenes brug
af symbolet. Det findes faktisk flere steder i Palæstinaområdet, hvor de
havde deres hospis liggende. Jeg har faktisk stået og set på et af dem
på en mur ved en af deres borge helt oppe ved den libanesiske grænse...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Boegh

Dato : 01-02-05 23:37

Erik Richard wrote:
> [...]
> stavekontrolprogrammet Escalibur stammede fra... Det 'mysterium' er nu
> opklaret. Det er ganske enkelt det gamle amerikanske bilmærke Escaliburs

Mærket hedder "Excalibur".

Niels

Fra : Erik Richard

Dato : 02-02-05 02:17

Hej Niels

Det véd jeg godt, men du véd også, at 's' og 'x' ligger lige under
hinanden, og når jeg skriver hurtigt, så sker det, jeg rammer et 's'
istedet for et 'x'.
mvh. Erik Richard