Ljudspår i iMovie
Fra : david bonde

Dato : 31-01-05 08:58

Går det att i iMovie efter att man klippt ihop filmsnuttarna:

1. lägga till ett ljudspår som löper längs hela filmen

och samtidigt

2. ha kvar originalljudet men i några klipp tona ut/in originalljudet
mellan klippen för att övergångarna inte ska bli alltför
påtagliga/abrupta

Hur?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 31-01-05 11:00

In dk.edb.mac david bonde <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> [...]
>
> 2. ha kvar originalljudet men i några klipp tona ut/in originalljudet
> mellan klippen för att övergångarna inte ska bli alltför

Begge dele er muligt, da man ved at vælge noget lignende "Juster
lydspor" (såvidt jeg husker) får en mulighed for at fade lydsporet ind
og ud. Det er i iMovie 4, og det er muligvis blevet bedre i 5'eren.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Zaphod B

Dato : 31-01-05 11:18

david bonde <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> Går det att i iMovie efter att man klippt ihop filmsnuttarna:
>
> 1. lägga till ett ljudspår som löper längs hela filmen

Ja

> och samtidigt
>
> 2. ha kvar originalljudet men i några klipp tona ut/in originalljudet
> mellan klippen för att övergångarna inte ska bli alltför
> påtagliga/abrupta

Ja

> Hur?

Begynn gjerne med det siste. Enklest tror jeg, i alle fall mest
oversiktlig.

Du starter med alle filmklippene i detaljmodus eller hva det kalles,
altså klikk på klokken til venstre over tidslinjen. Da ser du
videosporet + to "lydspor" under. (Dette vet du, jeg bare tar det med
"for completeness".)

Der hvor du vil regulere lyden i originalklippene, er det IMHO best å
trekke lydsporet ut av videoklippet, slik at du får det for seg selv på
lyd-hyllen. Så klikker du "Rediger volum" nederst i vinduet og kan
trekke lydnivået opp og ned som du vil, enten hele sporet under ettt,
eller som en kurve.

Legg på eventuelle effekter, kommentar (voice-over), osv. Reguler volum
på samme måte.

Dernest legger du inn bakgrunnslyd (f.eks. importer musikk fra CD el.
iTunes-biblioteket). Marker den så og reguler lydnivået, evt. Rediger
Volum igjen og lag en fade på slutten.

Merk at det _tilsynelatende_ er slik at du bare kan ha to lydspor i
iMovie. Det er feil, det bare ser slik ut. Du kan nemlig godt legge
lydobjekt oppå lydobjekt - dette er ikke egentlige "spor", men "hyller"
eller oppbevaringsplass for lyd-objekter.

Anbefaling: Lagre (Arkiver, Spara) ofte underveis. Jeg har litt for ofte
opplevd at særlig store iMovie-prosjekter kan krasje.
--
/Z