en ny mac, hvordan med installation og par~
Fra : Ole

Dato : 25-01-05 22:01

Jeg ved intet om dette emne og har ikke en endnu, men vil bare gerne vide om
det er lige så let at lave partitions og ny installation på en mac som det
er på en Xp? jeg tænker selvfølgelig på at man skal kunne have et drev man
gemmer filerne på så man ikke behøver at bekymre sig h vis systemet går ned

Ole

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-01-05 22:18

In article <ssyJd.283$Oi5.118@news.get2net.dk>,
"Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> gemmer filerne på så man ikke behøver at bekymre sig h vis systemet går ned

Det er ikke noget problem men det kræver lidt mere end Apple havde tænkt
sig. Maskinen er præ-installeret og kan bruges ca. 3 min. efter der er
sat strøm til den. Det kan den ikke hvis du vil partitionere. Så er du
nødt til at starte fra DVD. Dele disken i 2 og herefter installere det
hele fra DVD.
Hvis det skulle ske at systemet bliver ubrugeligt og det ikke skyldes en
fejl på harddisken så er det ikke noget problem at lave en "archive and
install" hvorved man får et helt frisk system med data intakt.
Derfor vil jeg ikke anbefale dig at partitionere.

Fra : Ole

Dato : 25-01-05 22:30

"Steen Larsen" <steen.remove@this.lykking.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> install" hvorved man får et helt frisk system med data intakt.
> Derfor vil jeg ikke anbefale dig at partitionere.

det der archive and install er det en del af opstarten af en gen
installation?

Ole

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-01-05 22:44

In article <eTyJd.292$p_5.95@news.get2net.dk>,
> [...]

> "Steen Larsen" <steen.remove@this.lykking.dk> skrev i en meddelelse

> det der archive and install er det en del af opstarten af en gen

Ja, der er en "Options" knap i en af de første dialoger. Der kan man
vælge om man vil opgradere, køre archive... eller slette partition og
installere.

Fra : Ole

Dato : 25-01-05 23:13

> Ja, der er en "Options" knap i en af de første dialoger. Der kan man
> vælge om man vil opgradere, køre archive... eller slette partition og
> installere.

tak for svarene

Ole

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-05 02:08

In article <steen.remove-473BF7.22435625012005@news.tele.dk>,
Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Ja, der er en "Options" knap i en af de første dialoger. Der kan man
> vælge om man vil opgradere, køre archive... eller slette partition og
> installere.

Nu er det måske mig, der ikke kan huske, men "Archive and install",
gemmer den ikke det gamle system under at andet navn og installerer et
nyt frisk system? Så kan man manuelt hente ting fra det gamle system
over i det nye.
En almindelig installation installerer oveni det gamle system.
Men det er nu ikke så slemt. Programmerne ligger i mappen Programmer
(surprise!) og bliver ikke rørt. Alle ens dokumenter og indstillinger
ligger i ens egen hjemmemappe og bliver heller ikke rørt. Det gælder i
øvrigt alle brugere på computeren.
Det er kun systemet, der bliver geninstalleret, og som
almindelige bruger har man normalt ikke været inde at pille i det. Er
man superbruger af en slags, har man måske rodet lidt. Men sker der
egentlig så meget ved at installere et nyt system oveni? Hvad bliver der
egentlig slettet af indstillinger og den slags?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-01-05 00:08

In article <steen.remove-9F4E0D.22180225012005@news.tele.dk>, Steen Larsen wrote:
> [...]
> install" hvorved man får et helt frisk system med data intakt.
> Derfor vil jeg ikke anbefale dig at partitionere.

Eneste grunde skulle være:
1. Man ønsker at køre flere styresystemer
eller 2
Man ønsker at køre Unix FS fremfor HFS+ Journaled og har samtidig
behov for MacOS 9 programmer som jo kun kan se HFS delen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 18:48

Povl H. Pedersen <povlhp@home.terminal.dk> wrote:

> Man ønsker at køre Unix FS fremfor HFS+ Journaled og har samtidig
> behov for MacOS 9 programmer som jo kun kan se HFS delen.

Eller man har behov for et casensitivt filsystem, eks UFS eller HFSX.
Til Server eller udviklerbruig kan det til tider være nødvendigt (oftest
kan man dog løse behovet ved at arbejde på et image)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-05 22:38

> [...]

> en mac som det er på en Xp? jeg tænker selvfølgelig på at man skal
> kunne have et drev man gemmer filerne på så man ikke behøver at

Jeg popper en gang imellem op med denne meddelelse: Det er altså ikke
nødvendigt at partitionere. Det går aldeles glimrende bare at have én
stor partition på harddisken. Hvis man er poweruser og elsker at tweake,
så bevares: Gør det da endelig. Men det giver ekstra bøvl med at
konfigurere programmer til at finde filerne de rigtige steder og den
slags. Og man skal holde lidt plads fri på alle partitioner af hensyn
til ydelsen. Bliver en partition helt fuld, kører den meget langsomt.
Det gælder vist alle styresystemer.
Alt det der med at lægge ting på hver sin partition giver en
efter min mening falsk følelse af tryghed og af at have toptunet
systemet. Jeg savner dokumentation for, at det rent faktisk giver noget.
Går systemet ned, så installerer man det bare igen. Det har ikke en dyt
at gøre med, om det ligger på en anden partition eller ej. Går
harddisken ned, ja så er det bare surt, uanset hvad. Jeg synes i øvrigt
ikke, OS X sådan bare går ned. Det er meget stabilt. Men man har da hørt
om det. Ingen styresystemer er jo perfekte.
Noget andet er, at det er ganske let at partitionere. Jeg har
selv en gammel iMac, hvor styresystemet skal ligge på en partition
indenfor de første 8 GB. Dengang kunne man ikke forestille sig større
harddiske. Jeg har lagt en 80 GB harddisk i, og den er således
partitioneret i to. Det var meget nemt. Selv jeg kunne finde ud af det.
Jeg kan dårligt forestille mig, at det er nemmere med XP.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster