MS Remote Desktop og dansk keyboard
Fra : Klaus Harbo

Dato : 24-01-05 22:04

Jeg har fors¿gt mig med Microsoft Remote Desktop for at logge ind pŒ
en Windows XP maskine... Det virker sŒdan set udm¾rket, bortset fra
at AltGr-tasten ikke synes at virke og jeg derfor ikke kan taste fx
'snabel-a' m.fl.

RŒd og vejledning modtages med tak!

-Klaus.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 24-01-05 23:45

Klaus Harbo <klaus@harbo.net> wrote:

> Jeg har forsøgt mig med Microsoft Remote Desktop for at logge ind på
> en Windows XP maskine... Det virker sådan set udmærket, bortset fra
> at AltGr-tasten ikke synes at virke og jeg derfor ikke kan taste fx
> 'snabel-a' m.fl.

@ = Ctrl-Alt-2
$ = Ctrl-Alt-4
\ = Ctrl-Alt-< (i teorien)
{[]} = hhv. Ctrl-Alt-7 8 9 0

\ har jeg aldrig fået til at virke. Så jeg aktiverer altid både dansk og
engelsk tastatur på serverne, for så kan man skifte mellem DK og EN med
Skift-Alt. På EN tastatur sidder \ på * (ved siden af ø).

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Klaus Harbo

Dato : 25-01-05 18:09

tvegaard@*ud*myrealbox.com (Thomas Tvegaard) writes:

> @ = Ctrl-Alt-2
> $ = Ctrl-Alt-4
> \ = Ctrl-Alt-< (i teorien)
> {[]} = hhv. Ctrl-Alt-7 8 9 0
>
> \ har jeg aldrig fŒet til at virke. SŒ jeg aktiverer altid bŒde dansk og
> engelsk tastatur pΠserverne, for sΠkan man skifte mellem DK og EN med
> Skift-Alt. PŒ EN tastatur sidder \ pŒ * (ved siden af ¿).
>
> --
> Venlig hilsen
> Thomas Tvegaard
> iChat/AOL: ttvegaard

Hej Thomas --

Og tak for input. Jeg fŒr (desv¾rre) ikke et '@' ud af Ctrl-Alt-2 i
Remote Desktop - hvad kan der v¾re galt??

-Klaus.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-01-05 23:25

Klaus Harbo <klaus@harbo.net> wrote:

> Og tak for input. Jeg får (desværre) ikke et '@' ud af Ctrl-Alt-2 i
> Remote Desktop - hvad kan der være galt??

Har du tjekket at XP kører med dansk tastaturlayout?

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Ole

Dato : 25-01-05 10:27

"Klaus Harbo" <klaus@harbo.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> en Windows XP maskine... Det virker sŒdan set udm¾rket, bortset fra
> at AltGr-tasten ikke synes at virke og jeg derfor ikke kan taste fx

vil det sige at man kan hente filer pΠen windows maskine hvis man arbejder
pΠmac?

Ole

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-05 13:10

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> "Klaus Harbo" <klaus@harbo.net> skrev i en meddelelse

> vil det sige at man kan hente filer p' en windows maskine hvis man arbejder
> p' mac?
>
> Ole

Ja naturligvis, Ole - det skal bare sættes op
M., der selvfølgelig ikke kan huske hvordan, men det er noget med
Windowsdeling på Mac og dele et eller andet på Windows. Jeg havde tre
Mac´er og en Windows(først 98SE, senere XP) på netværk(router), og de
kunne alle udveksle filer med hinanden - både lægge og hente.
M.

Fra : Ole

Dato : 25-01-05 13:18

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse

> [...]
> Mac´er og en Windows(først 98SE, senere XP) på netværk(router), og de
> kunne alle udveksle filer med hinanden - både lægge og hente.

Hej Morten

tak for svaret

Ole

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-05 15:31

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> vil det sige at man kan hente filer p' en windows maskine hvis man arbejder
> p' mac?

Ja, det kan man /osse/ med MS Remote Desktop (kan DOG kun forbinde til
XP Pro og diverse serverversioner med terminalserver). Men det er ikke
det den er beregnet til!

Hvis du bruger Mac OS X, kan den såvel serve shares til windowsklineter
og forbinde til windows shares.

ævle+K og skriv:
"smb://IP_adresse_på_windows" eller "smb://arbejsgruppe/computernavn".

Windows fil serveren (kaldet samba, eller smbd) slår du til i
kontrolpanelet "Deling". I programmet "Biblioteksindstilling" kan du
indstille smb servers arbejdsgruppe og definere en win server. Du kan
iøvrigt osse logge på et ActiveDirectory domaine med OSX, det gøres fra
samme program.
OSX er sjovt nok mere kompatibelt med andre windows maskiner end eks Win
XP Home.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-05 16:10

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> samme program.
> OSX er sjovt nok mere kompatibelt med andre windows maskiner end eks Win

Tak for opfriskningen, Morten - jeg tror, jeg gemmer den, man kan jo
aldrig vide, om det igen bliver aktuelt
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 25-01-05 21:39

In article <qhoJd.124$Cw3.107@news.get2net.dk>,
"Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> "Klaus Harbo" <klaus@harbo.net> skrev i en meddelelse

> vil det sige at man kan hente filer pΠen windows maskine hvis man arbejder
> pΠmac?

Mere end det. Udover det, som Morten beskrev, kan du fjernstyre din pc
fra mac'en - dvs. at Windows kan køre i fullscreen på din Mac. Jeg
bruger det på min Win-box selvom jeg sidder ved siden af - på den måde
slipper jeg nemlig for et ekstra tastatur og en ekstra mus.

Fra : Ole

Dato : 25-01-05 21:49

"Christian Bech" <christian.bech@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger det på min Win-box selvom jeg sidder ved siden af - på den måde
> slipper jeg nemlig for et ekstra tastatur og en ekstra mus.

vil det sige at jeg ikke behøver at have noget tilsluttet pcen? heller ikke
en kvm?, hvis det er rigtigt så er jeg jo kun 1500 kr fra at købe og ikke
2500, juhu hvis det er rigtigt
det program der er blevet nævnt er det indbygget i osx?

Ole

Fra : Christian Bech

Dato : 25-01-05 22:55

In article <7hyJd.278$rU4.263@news.get2net.dk>,
> [...]

> en kvm?, hvis det er rigtigt så er jeg jo kun 1500 kr fra at købe og ikke

Pc'en skal naturligvis være på netværk, men derudover er det ikke
nødvendigt. Dog kommer programmets anvendelighed lidt an på, hvad du
skal bruge det til. Det skal jo kommunikere over netværk, hvilket vil
sige, at tunge ting kan hakke. Til mit behov er det dog tilstrækkeligt,
men det er næppe sjovt at spille spil på den måde - jeg har dog ikke
prøvet.

> det program der er blevet nævnt er det indbygget i osx?

Det er det ikke, men det kan hentes her:
<http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remote
desktopclient>

...og er ganske gratis.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 00:54

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det er det ikke, men det kan hentes her:
> <http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remote
> desktopclient>

Det skal lige anføres at det KUN er XP Pro og server versionerne _med_
terminalserver af Windows der kan fjerntyres!

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Christian Bech

Dato : 26-01-05 08:49

In article <1gqz0xu.1f8x3zx1lb3vgnN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Det skal lige anføres at det KUN er XP Pro og server versionerne _med_
> terminalserver af Windows der kan fjerntyres!

XP Pro er jo freeware, så problemet er til at overse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 22:47

> XP Pro er jo freeware, så problemet er til at overse.

hø(m).

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT