læser til e-bøger
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-01-05 14:15

Findes der en mac-program, der kan læse filer i .lit?
Det er det format, der bruges til e-bøger
Det er gør ikke noget om det er et ældre program, der også kan køre på 9.2

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-01-05 14:58

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> writes:

> Findes der en mac-program, der kan læse filer i .lit?

..lit plejer at være Microsoft Reader. Der findes mig bekendt ingen
løsning til andet end Windows (XP, 98, PocketPC). Jeg har på
fornemmelsen, at der heller ikke kommer nogen, da Microsoft nok gerne
vil have styr på deres digitale rettighedsstyring.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-01-05 15:07

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Findes der en mac-program, der kan læse filer i .lit?
> Det er det format, der bruges til e-bøger
> Det er gør ikke noget om det er et ældre program, der også kan køre på 9.2

Hej Frank

Er det ikke 100 år og en madpakke siden du har været her?

Jeg kan huske at din signatur var noget med tapet, tæpper og bøger

Nu må du ikke komme og blive væk igen, vel!

Kender ikke .lit filer, men har selv købt Photoshop e-learning i Grafisk
Litteratur, og det er PDF dok. :-/
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-01-05 15:22

mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) writes:
>Hej Frank
>
>Er det ikke 100 år og en madpakke siden du har været her?
>
>Jeg kan huske at din signatur var noget med tapet, tæpper og bøger

Jow jow, det er ved at være længe siden - signaturen var Hesse
Ligenu handler den om spin-doktori, bliver skiftet efter valget.

>Nu må du ikke komme og blive væk igen, vel!

Det har jeg skam heller ingen planer om

>Kender ikke .lit filer, men har selv købt Photoshop e-learning i Grafisk
>Litteratur, og det er PDF dok. :-/

Jeps, sådan er det også de fleste steder, men der alligevel en del der
kræver netop Microsoft Reader eller Rocket - og så var at jeg tænkte om
der fandtes en mac-variant eller et program der kan konvertere disse filer

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Lone Schmidt

Dato : 24-01-05 18:28

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Det har jeg skam heller ingen planer om

Det er jeg glad for at høre

> Jeps, sådan er det også de fleste steder, men der alligevel en del der
> kræver netop Microsoft Reader eller Rocket - og så var at jeg tænkte om
> der fandtes en mac-variant eller et program der kan konvertere disse filer

Held og lykke med din søgen!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Erik Richard

Dato : 24-01-05 20:01

Hej Frank

Jeg er ved at undersøge forskelligt. Jeg har allerede lidt, men vil
gerne have det hele 'konfirmeret' fra 'øverste myndighed', inden det
kommer ud.

Jeg ligger midt imellem to flytninger og en skulderoperation, men vil
forsøge at få det sendt frem, inden den her forbindelse midlertidig
lukkes...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-05 08:37

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
>Jeg ligger midt imellem to flytninger og en skulderoperation, men vil
>forsøge at få det sendt frem, inden den her forbindelse midlertidig
>lukkes...
>
>mvh. Erik Richard

Det er fint - der må selvfølgelig være noget der kan bruges i forbindelse
med blindebibliotektet - det burde jeg have tænkt på.
Held og lykke med både flytning og operation!

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Erik Richard

Dato : 12-04-05 23:55

Hej Frank

Nå, så lykkedes det da endelig - efter både flytning og div. ting og
sager at få samlet noget omkring emnet.

Der er flere muligheder, når det gælder afspilning af de forskellige
lydformater til tekst, - både dem, du kan låne på de kommunale
biblioteker, og dem, du kan købe i boghandlen. Og desuden er der så det
format, som DBB - Danmarks Blindebibliotek - bruger.

Købebøger
De formater, div. forlag har valgt at bruge, når det gælder for de
lydbøger, man kan købe, er først og fremmest følgende.
- Ganske alm. mp3 format, hvor hvert kapitel ligger som én fil.
- SMIL formatet fra www.daisy.org, som er et format, der er søgebart på
specielle afspillere, som allerede nu er i handlen i div.
radioforretninger, - dog nok ikke i fx. Fona, Electric City, Computer
City eller Merlin. De skal tages hjem på bestilling.
Afspilleren koster fra ca. 1200kr. og op.

Låne-lydbøger

Færdigproducerede bøger fra alm. bogforlag
- Som ovenstående

Lydbøger, produceret specielt for læsehandicappede.
- Her er det først og fremmest SMIL formatet, der anvendes. Dette kræver
enten en 'Daisy afspiller' eller hvis det afvikles på en PC, kræves
programmet 'Daisy 2.02', der kun fås til Windows baserede computere. Der
findes pt _ikke_ en ver. til hverken klassisk Mac OS eller til Mac OS X.
Samtidig kræver det, at man har programmet 'Jaws for Windows' og mindst
Windows 98 Second Edition i DK ver., eller Windows 98sr2US (sr2 =
Service Release 2.0, den kom kun på US engelsk, og det er den ver., der
bl.a. leveres med FWB Softwindows 98 5.0 til OS 8.6-9.04, SW 5.09 kræves
til OS 9.1-9.2.2. sr2 kan ikke installeres på VPC.).

Selve tekstformatet, der bruges sammen med SMIL/Daisy er primært i HTML,
men kan også være i 'plain text' format.

grunden til, at der er valgt SMIL formatet, er, at man kan indlægge
søge- og spolekoder, så man kan spole frem og tilbage i teksten, samt
vælge at gå direkte ind på et givet sted i teksten.

Men som sagt, - desværre ikke noget software, der kan bruges på Mac...

E-Tekster
Tekster til download
Her er det meningen, at man skal bruge sit eget talesynteseprogram til
at læse teksterne op. Teksten hentes som en alm. tekstfil, og man skal
så bruge 'Jaws for Windows', 'InfoVox 700', 'Apollo till Windows' (norks
program, der er bedre til at læse dansk end Infovox og Jaws).

Teksten kan leveres i både krypteret RTF, krypteret PDF, krypteret
'Plain Text', krypteret HTML, samt krypteret XML format.

Teksterne krypteres, da det kun er læsehæmmede, der kan få adgang til at
bruge disse E-tekster. Dette af hensyn til Ophavsrettens bestemmelser,
hvor forfatterne har givet afkald på den uhyggeligt høje copyright
afgift, der ellers vil være, hvis teksterne skal behandles på normal
vis. På denne måde her, får div. forfattere kun de alm. biblioteksafgifter.

E-Tekster og Mac OS / OS X
Pt er der ingen muligheder som nævnt for at bruge SMIL/Daisy på hverken
Mac OS eller OS X, og iflg. DBB og Dansk Blindesamfund er der heller
ingen aktuelle planer om at gøre dette muligt, - "Da I jo er et
mindretal, der bliver færre og færre..." - en udtalelse fra en ansat i
Dansk Blindesamfund. Og da jeg påpegede over for ham, at dette jo ikke
er sandt, og at der faktisk er flere og flere, der skifter til netop Mac
pga. OS X, var hans svar - "Nåja, og hva' så?". Og da jeg så yderligere
påpegede over for ham, at der også er flere og flere svagtseende, der
skifter til OS X pga. det særdeles glimrende forstørrelsessystem, fik
jeg blot at vide, at "...det er da bare synd for dem..."

Den eneste mulighed, der tilsyneladende er for at kunne bruge de
elektroniske bøger på Mac er jo så følgende.

Under Mac OS 8.6-9.2.2
- Her skal man prøve at få fat i programmet 'InfoVox 210W', der som
standard indeholder flg. talesynteser: dansk, svensk, norsk, tysk og
engelsk.

Alternativt kan man vha. enten Softwindows 98sr2, Softwindows 2000 (SW
5.1). VirtualPC 3.1, 4.x og 5.x sammen med Windows 98SE, Windows ME,
Windows 2000 og Windows XP, bruge div. SMIL programmer.

Til Mac OS X
Her er det nødvendigt at bruge VPC 6.x eller nyere sammen med et af
ovennævnte Windows systemer.

Storskriftsbøger på E-Tekst
Hvis man kan læse et af de førnævnte tekstformater kan man jo enten xom
i PDF formatet selv forstørre til ønsket størrelse, eller på både OS
7.1-9.2.2 bruge CloseView, og i OS X 10.2.x-10.3.x bruge ZoomView til at
forstørre til læsbar størrelse.

Har man OS X 10.0 og 10.1.x er der ingen mulighed for forstørrelse via
ZoomView, men man kan stadig bruge PDF og selv forstørre til ønsket
størrelse.

Mac OS X+X11+XFree86
Der er ingen planer om at portere hverken SMIL/Daisy formatet til brug
sammen med X11/XFree86.

Linux og Unix
Der er ingen planer om at portere formatet til brug på Linux og Unix
platformene.

Storskrift i forb. med Linux/Unix
Her er det eneste pålidelige format at bruge PDF. Til nogle Linux
systemer findes der dog et forstørrelsessystem ala CloseView/ZoomView,
men de er meget upålidelige og særdeles ustabile.

Men der findes, - efter hvad jeg har ladet mig fortælle, - dog et par
XML Readers til Linux, men hvorvidt de er brugbare til
storskriftsforstørrelse, tør jeg ikke sige.

Talesyntese og Linux/Unix
Her er det eneste system MBROLA, og der findes _ikke_ danske stemmer til
dette system, - selvom de har lovet det siden 1998... Og såvidt jeg véd
vil dansk tale til MBROLA heller ikke komme, før der er oprettet en
dansk MBROLA-gruppe, der vil påtage sig at overføre dansk fonetik til
systemet.

- Det er, hvad jeg sådan har kunnet få frem i lyset lige nu. Jeg håber,
det giver en nogenlunde orientering om, hvad der er muligt / ikke muligt
lige nu.

mvh. Erik Richard