iBook i sort!!??
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-01-05 19:03

Mærkelige ting sker:

I dag slukkede min iBook pludselig. Der var strøm (27%) tilbage på
batteriet.

Jeg havde lavet noget, gik fra den. Da jeg kom tilbage, var skærmen
sort, og vågebluslampen lyste ikke. Jeg trykkede på returtasten uden
resultat. Jeg trykkede på powerknappen uden resultat. Jeg trykkede og
holdt powerknappen nede, trykkede på den igen, og så kom den i gang.

Derefter var jeg lidt panisk (skal have den med til Eritrea om 14 dage -
arbejde) så jeg lukkede ned, kørte diskreparation + hardwaretest: Begge
meldte 0 fejl. Kørte for alle tilfældes skyld en reparation af
tilladelser til sidst, lukkede ned, og startede op igen.

Så fejlen har kun været der den ene gang, men.....

(og ja, arbejdet er backet up, men det nytter jo ikke, hvis jeg står
dernede med en død maskine)

crash log har ikke rigtigt noget...

Forslag??

på forhånd tak

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 23-01-05 19:20

Martin Ammentorp wrote:
> [...]
>
> Så fejlen har kun været der den ene gang, men.....
>
> (og ja, arbejdet er backet up, men det nytter jo ikke, hvis jeg står

Jeg har ingen forslag men min powerbook gør det samme, den har nu gjort
det op til flere gange, jeg håber da ikke det er noget alvorligt der er
under opsejling.

Tommy

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 19:38

In article <41f3eac0$0$273$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
Tommy Hjorth <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote:

> Jeg har ingen forslag men min powerbook gør det samme, den har nu
> gjort det op til flere gange, jeg håber da ikke det er noget
> alvorligt der er under opsejling.

Kan I starte dem uden at sætte opladeren til? Jeg har erfaring for, at
slidte batterier kan vise, at der er en pæn procent tilbage, for at være
helt tomme det næste øjeblik. Men så kan man kun starte computeren med
opladeren sat til, og så vil batteriet være på 0 %. Kan i starte dem på
batteriet, og det stadig indeholder strøm, så er det ikke det, der er
galt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-01-05 20:02

> Kan I starte dem uden at sætte opladeren til?

Aner det ikke - satte den til. Men batteriet er kun et par uger gammelt,
og holder 5-6 timer (capacity 4175)

sker det igen vil jeg prøve uden oplader

tak for hintet

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-01-05 21:05

Henrik Münster wrote:

> Kan I starte dem uden at sætte opladeren til? ...cut...

I gamle dage fandtes der et lille program, som man kunne køre en
gang om måneden, det sørgede for en total afladning og genopladning
af PowerBook'ens batteri, er der nogen der kan huske navnet...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sebastian

Dato : 23-01-05 23:11

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> I gamle dage fandtes der et lille program, som man kunne køre en
> gang om måneden, det sørgede for en total afladning og genopladning
> af PowerBook'ens batteri, er der nogen der kan huske navnet...?
Battery refresh
Men det har man kun brug for når maskinen bruger Ni-Cd eller Ni-MH
akkumulatorer. Begge teknoligier er kendt for deres memory-effekt ved
opladning efter kun delvis afladning. Der dannes kristaller i batterien
som forhindrer en fuld opladning.
Li-on batterier, som bruges siden PowerBook 3400 har ikke dette problem.
Nice to read: http://www.apple.com/batteries/

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-01-05 19:40

> [...]

> Jeg har ingen forslag men min powerbook gør det samme, den har nu gjort
> det op til flere gange, jeg håber da ikke det er noget alvorligt der er

Jeg har set lignende pludselige, umotiverede lukning for strømmen på min
iMac G5. Det er siden stormen, så jeg regnede med at der var huller i
strømmen når segmenter af nettet blev koblet tilbage. Det kan der ikke
være tale om på bærbare, så måske er det en fejl i 10.3.7 istedet.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-01-05 20:40

Håber at dette kan hjælpe:

Jeg har lige haft min "12" ALU book (15 mdr.gl.) til rep.
Grunden var at hvis jeg i systeminstillinger/energibesparelser satte den
til vågeblus efter 10 min. (batteri indstilinger), så blev skærmen sort
efter 10 min. men lampe lyste ikke og den kunne vækkes ved et strøg på
pegefeltet, ergo var den IKKE på vågeblus.

Prøv at lav et eksperiment og se om det samme sker ?

Det er nu repareret, mener at de resatte CMU, kan det passe?

> [...]
> strømmen når segmenter af nettet blev koblet tilbage. Det kan der ikke
> være tale om på bærbare, så måske er det en fejl i 10.3.7 istedet.

Pu-ha, den gyserhistorie får mig til at svede, håber ikke min imac
begynder på det samme.......så får den sgu´bank med en kaffekop!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : N/A

Dato : 24-01-05 08:28

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 24-01-05 08:28

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> PMU, power manager unit

Og den kan jeg jo selv resette:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq4

venlig hilsen + foreløbigt tak

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-05 10:59

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]

> Pu-ha, den gyserhistorie får mig til at svede, håber ikke min imac
> begynder på det samme.......så får den sgu´bank med en kaffekop!

Fornuftigt, begynder PB'en igen kan du inden bankeriet drukne den, det
er desværre stort set umuligt på iMac'en, med mindre du lægger den ned
inden du fylder kaffe på den.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mark

Dato : 25-01-05 20:58

Prøv at se om der sidder nogen hardware dele løst, evt. airport kort.

Mvh
Mark